Joel Osteen ja menestysevankeliumi
Joel Osteen &The Prosperity Gospel
by Gary E. Gilley, Pastor, Southern View Chapel (Think On These Things, June/July 2009)
Rhonda Byrne'n New Age-kirja ja video, The Secret, joka hiljattain saavutti suosiota johtuen Oprah Winfrey’n voimakkasta tuesta, opettaa, että me voimme ”luoda oman onnellisuutemme vetovoiman lain (law of attraction) kautta.” Onpa kysymys sitten rahasta, terveydestä, menestyksestä tai onnellisuudesta, niin kaikki voi olla meidän, jos vain opimme käyttämään ”salaisuutta.” Byrne kertoo meille: ”Sairaus ei voi asua ruumiissa, joka on terveessä tunnetilassa.” Ole kuitenkin varuillasi: ”Jos sinulla on sairaus ja keskityt siihen ja puhut siitä ihmisille, niin sinä luot lisää tautisoluja.”1
Tällainen retoriikka pitäisi olla tuttua jokaiselle, joka vähänkin tuntee Uskonsanan liikettä, jota usein nimitetään ”menestysevankeliumiksi.” Tämä ryhmä on soluttautunut evankelikalismiin vuosikymmeniä ja on nykyisin kristikunnan nopeimmin kasvava sektori maailmassa. Jotkut ovat arvioineet, että jopa 90 % niistä, jotka Afrikassa sanovat olevansa kristittyjä, ovat menestysevankeliumin kannattajia.
Tunnettuja henkilöitä liikkeessä ovat mm. Kenneth Hagin (edesmennyt), Kenneth Copeland, Robert Tilton, Paul Yonggi Cho, Benny Hinn, Marilyn Hickey, Frederick Price, John Avanzini, Charles Capps, Jerry Savelle, Morris Cerullo, Joyce Meyer ja Paul ja Jan Crouch (punaisella korostetut ovat helluntailaisia. Suom. huom.).
Kuten nimestä ”Uskonsana” voi päätellä, tämän liikkeen kannattajat uskovat, että usko toimii kuin väkevä voima. Uskon kautta me voimme saada, mitä haluamme – terveyttä, rikkautta, menestystä, tai mitä ikinä mieli tekee. Tämä voima voidaan kuitenkin vapauttaa vain puhutun sanan kautta. Kun puhumme uskon sanoja, voima vapautetaan täyttämään halujamme.
Kirjassaan, Christianity in Crisis, Hank Hanegraaff tiivistää Kenneth Hagin'in (jota monet pitävät liikkeen isänä) teologian sellaisena, kuin se löytyy kirjasesta (How to Write Your Own Ticket with God, Kuinka kirjoitat oman pilettisi Jumalan kanssa):
Ensimmäisessä luvussa otsikolla ”Jeesus ilmestyy minulle” Hagin väittää, että ollessaan ”Hengessä” Jeesus käski häntä ottamaan kynän ja palan paperia. Sitten Jeesus neuvoi häntä ”kirjoittamaan 1, 2, 3, 4.” Sitten Jeesuksen sanotaan kertoneen Hagin'ille, että ”jos kuka tahansa ja missä tahansa ottaa nämä neljä askelta, tai panee nämä neljä periaatetta käytäntöön, hän saa aina mitä ikinä haluaa Minulta tai Isä Jumalalta.” Se sisältää mitä tahansa haluat, kun on kysymys rahasta. Kaava on yksinkertainen: ”Sano se, tee se, ota se vastaan ja kerro.”
- Askel numero 1 on ”Sano se.” ”Myönteistä tai kielteistä, se on sinusta kiinni. Sen mukaan, mitä ihminen sanoo, sitä hän saa.”
- Askel numero 2 on ”Tee se.” ”Tekosi tuo sinulle tappion tai menestyksen. Tekosi mukaan sinä joko saat tai jäät ilman.”
- Askel numero 3 on ”Ota se vastaan.” Meidän tulee kytkeytyä ”taivaan voimalaitokseen.” ”Usko on pistotulppa, ylistys Jumalalle! Työnnä se vain rasiaan.”
- Askel numero 4 on ”Kerro, jotta toisetkin voivat uskoa.” Tätä viimeistä askelta voitaisiin pitää Uskonliikkeen työohjelmana. 2
Kenneth Copeland ilmaisee uskon kaavan näin: ”Kaikki, mitä tarvitaan on, että 1) näet, tai visualisoit, mitä tahansa tarvitset joko fyysisesti tai rahallisesti; 2) perustelet vaatimuksesi Raamatulla ja 3) puhut sen olemassa olevaksi.”3
Paul Yonggi Cho, maailman suurimman seurakunnan pastori Etelä-Koreasta, on kehittänyt okkultismista lainaten jotakin sellaista, jota hän kutsuu ”Hautomisen Laiksi.” Se toimii näin: ”Aseta ensin selkeä päämäärä, sitten synnytä mielikuva, elävä ja todellinen, visualisoidaksesi menestyksen. Sitten haudo se todellisuudeksi ja lopuksi puhu se olemassaolevaksi puhutun sanan luovan voiman kautta.”4
Jos uskon positiivinen tunnustaminen vapauttaa hyviä asioita, niin negatiivinen tunnustaminen voi todella aiheuttaa päinvastaisen reaktion. Capps sanoo, että kieli ”voi tappaa sinut, tai se voi vapauttaa Jumalan elämän sinussa.” Näin on, koska ”usko on siemen.... sinä istutat sen puhumalla.” ”Pahassa neljännessä ulottuvuudessa on voima,” sanoo Cho.
Hagin valistaa, että jos tunnustat sairauden, saat sairauden, jos tunnustat terveyden, saat terveyden; mitä sanot, sitä saat. Puhuttu sana vapauttaa voiman – voiman hyvään tai voiman pahaan – on liikkeen yleisesti tunnustettu näkemys. On helppo nähdä, miksi nimeä ”positiivinen tunnustaminen” usein käytetään tästä ryhmästä.
Kuten arvata saattaa “Uskonsanan” opetukset ovat joistakin hyvin houkuttelevia. Jos voimme saada mitä tahansa sydämemme haluaa vain vaatimalla sitä uskolla, jos voimme manipuloida maailmankaikkeutta ja kenties jopa Jumalaa, niin silloin meillä oma henkilökohtainen haltijamme täyttämässä toiveitamme. Samankaltaisuus Uskonsanan opetusten ja Salaisuuden (= The Secret, kuuluisa Rhonda Byrne'n okkulttinen kirja ja video. Suom. huom.) välillä on ilmeinen.
Uusi ilme: Joel Osteen
Monet kristityt osaavat erottaa New Age-opetukset The Secret’in yms. kirjojen, kuten Eckhart Tolle’n The New Earth (toinen Oprah’n suosikki), takana sekä myös monien ylilyönnit menestysevankeliumin liikkeessä. Mutta kun samanlaiset opetukset paketoidaaan, sanoitetaan uudelleen ja esitetään makeaan tyyliin, niin suurin osa menee lankaan. Tarkastelkaamme Joel Osteen’ia ja hänen brändinsä menestysevankeliumin limsaa. Kuten tulemme näkemään Osteen opettaa olennaisesti samaa teologiaa, kuin hänen Uskonsanan kasvattajansa, mutta tarjoilee sen päivitettynä väännöksenä. Joel Osteen’ista on tullut kulutustavaramerkki johtuen hänen uskomattomasta menestyksestään. Hän ”paimentaa” Amerikan suurinta seurakuntaa, Lakewood-kirkkoa Teksasin Houston’issa, joka vuonna 2008 kerskaili, että sen viikonlopun tilaisuuksiin osallistui keskimäärin 43500 ihmistä, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin lähimmällä kilpailijalla.5
Osteen tarttui Lakewood-kirkon ruoriin isänsä John’in kuoltua vuonna 1999. John Osteen oli avoimesti menestysevankeliumin saarnaaja, joka perusti Lakewood-kirkon vuonna 1959 ja rakensi sen 6000-jäseniseksi, ennenkuin hänen poikansa tuli hänen tilalleen. Joel, joka siihen mennessä oli johtanut Lakewood’in TV-työtä ja saarnannut vain yhden kerran, työnnettiin pulpettiin ja välittömästi kirkko alkoi kasvaa räjähdysmäisesti. Tänä päivänä Lakewood’in tilaisuuksia lähetetään yli 100 maassa, Joel on kirjoittanut kaksi miljoonapainoskirjaa ja hän yhdessä vaimonsa, äitinsä ja lukuisien Lakewood’in muusikoiden kanssa matkustelee kaikkialla maailmassa tarjoamassa tapahtumaa nimeltä “A Night of Hope (Toivon ilta).” Samalla kun useimmat seurakunnat kamppailevat löytääkseen jäseniä ja säilyttääkseen heidät, ihmiset ovat valmiita ostamaan 15 dollarin pääsylipun ”Toivon iltaan” ja salit ovat yleensä täpötäysiä.
Osteen’illa ei ole mitään teologista koulutusta ja se käy selväksi hänen kirjoistaan, saarnoistaan ja TV-haastatteluistaan, että hänellä on vain vähän tietoa Raamatusta. Siitä huolimatta hän on saavuttanut ennennäkemättömän suosion ja on selvää, että hän voisi vaatia Amerikan ihailluimman pastorin titteliä. Tämä suosio johtuu tietysti suurelta osin hänen sanomastaan. Karttaen kaikkea kiistanalaista ja negatiivista, kuten helvetti ja synnin tuomio, Osteen julistaa puhdasta myönteisyyden sanomaa. Hänen ensimmäisen kirjansa nimi, Your Best Life Now (Suomeksi: Elämän paras nyt, Kuva ja Sana, 2008), tiivistää sen, mitä Osteen’illa on tarjolla monille yleisöilleen. Jos noudatamme tiettyjä periaatteita eli askeleita (tarkasti ottaen seitsemää) - näin juoni etenee - meidän elämämme on oleva onnellista, tervettä ja siunattua kaikessa, mikä tekee tämän elämän ihanaksi. Tämä on sanoma, joka vetoaa epäuskoisten lihaan ja maailmallismielisiin kristitittyihin ja selittää sen supertähden aseman, joka Osteen’illa nyt on. Tämä on tietysti kova syytös. Minä syytän Joel Osteen’ia, että hän on väärä opettaja, mies, joka on vääristänyt evankeliumin vetoamaan ihmisten langenneeseen luontoon, joka on muuttanut Jumalan pullon hengeksi ja joka on vääristänyt Raamatun esittämään lämpöisen ja hämärän, sitäkin vääristyneemmän kristinuskon muodon. Nähdäksemme olenko oikeassa, vaiko ainoastaan pahantahtoinen, meidän on tarkasteltava Osteen’in todellisia sanoja sellaisina, kuin ne löytyvät kirjasta Your Best Life Now. (Suomeksi: Elämän paras nyt, Kuva ja Sana, 2008)
Se, mitä lukija löytää tästä bestseller-kirjasta, on sekoitus tervettä järkeä, hyödyllisiä käytännön neuvoja ja runsaasti menestystarinoita sekoitettuna rankkaan annokseen petollista opetusta. Aloittakaamme evankeliumista. Kysymys ei niinkään ole siitä, että Osteen esittää väärän evankeliumin (jota hän näyttää tekevän kirjassaan Your Best Life Now), vaan ennemmin, että hän ei esitä evankeliumia ollenkaan. 300-sivuisessa kirjassaan, jota miljoonat epäuskoiset lukevat, Osteen ei pääse sen lähemmäksi evankeliumia, kuin että sanoo: ”Työstä oma pelastuksesi. Pelastus on enemmän kuin rukous jossakin tilanteessa. Se on jatkuvaa työtä Jumalan kanssa, hänen esille tuomiensa kysymysten käsittelyä ja hyvän asenteen säilyttämistä, taistelemista läpi, kunnes saat voiton.”6
Se, mitä Osteen uskoo evankeliumista, on epävarmaa, mutta mitä ei voi kiistää, on, että hänen saarnansa korostaa enemmän myönteistä asennetta kuin oikeaa suhdetta Jumalaan. Tätä yhtä lausetta lukuun ottamatta koko kirjan täyttää ”seitsemän askelta elämään kaikilla sinun mahdollisuuksillasi,” kuten sen kannessa sanotaan. Tämä teema on sopusoinnussa niiden ajattelun kanssa, joiden elämä ja mieli on mukautunut tämän maailmanajan mukaan sensijaan, että olisi ”mielen uudistuksen kautta” (Room. 12:2). Sen ei pitäisi yllättää meitä, että Osteen’in kaltaiset miehet ovat saaneet yleisön huomion, koska he kertovat pelkästään, mitä se haluaa kuulla (2.Tim. 4:3), eli: meidän täytyy saada paras tästä elämästä, nauttia jokaisesta hetkestä, koska tämä on parasta, mitä koskaan tulee olemaan. Tämä filosofia on maailman eikä Jumalan, joka johdonmukaisesti kutsuu meitä elämään korkeammille arvoille kuin tämä maailma ja oma minä (1.Joh. 2:15-17). Kuten Paavali kirjoittaa kolossalaisille: ”mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä” (Kol. 3:2). Paavali ei tarkoittanut tällä, kuten konservatiivisia kristittyjä usein syytetään, että meidän ei tule välittää elämästä tällä planeetalla ja piiloutua jonnekin, kunnes Herra palaa. Se tarkoittaa, että me elämme korkeampaa päämäärää, kuin henkilökohtaista mielihyvää ja menestystä, varten: ”Sillä te olette kuolleet ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa” (Kol. 3:3). Osteen ei ollenkaan pyri vetämään kuulijoitaan tähän korkeampaan päämäärään, Jumalalle elettyyn elämään. Sensijaan Jumalaa tulee manipuloida saadakseen itse mielihyvää. Luulen, että Osteen arvostaisi Jumalan myöhemmin tuomitsemaa Elifaan neuvoa Jobille: ”Tee siis sovinto ja elä rauhassa hänen kanssaan, niin saavutat onnen”
(Job 22:21).
Tarkastelkaamme joitakin yksityiskohtia.
Tarjous
Osteen’in vetovoima on siinä, mitä hän tarjoaa ja mikä ei ole vähemmän kuin hyvä terveys, yltäkylläisyys, rikkaus ja menestys: ”Jos sinä kehität kuvan voitosta, menestyksestä, terveydestä, yltäkylläisyydestä, ilosta, rauhasta ja onnellisuudesta, niin mikään maan päällä ei voi pidättää sinulta näitä asioita.”7 Koska nämä ovat useimpien hellimiä asioita ja koska Jeesus ilmoitti meille, että”missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi” (Mt 6:21), niin on ennustettavissa, että näihin aarteisiin ohjaavan kartan viettelevä lupaus löytää monia kannattajia. Ja varmasti näin käy. Mutta mitä sitten ollaan tarjoamassa?
Terveys
Jos noudatamme Osteen’in opetuksia, voimme odottaa hyvää terveyttä. Hänen äidissään esimerkiksi todettiin kuolemaan johtava syöpä 20 vuotta sitten, mutta kun hän tunnusti hyvän terveyden ja on tänä päivänä vapaa syövästä (sivut 126-127). Itseasiassa yksi ”Toivon ilta”-tapahtumien kohokohdista on Osteen’in äidin todistus fyysisestä parantumisestaan – mikä tarkoittaa tietysti sitä, että yleisön joukossa olevat voivat myös parantua, jos tekevät, mitä Joel ehdottaa.
Yltäkylläisyys
Osteen julistaa, että me kaikki ilman rajoituksia olemme määrätyt kaikenlaiseen suuruuteen: ”Sinä olet syntynyt voittamaan. Sinut luotiin elämän ja yltäkylläisyyden mestariksi”(s.35). Hän tahtoo sinun elävän yltäkylläisyydessä. Hän tahtoo antaa sinulle sydämesi halut…. Jumala kääntää asiat ympäri sinun eduksesi” (s.78). Itseasiassa ja ilmeisesti riippumatta suhteestamme Jumalaan ”ennenkuin meidät edes muotoiltiin Hän ohjelmoi meidät elämään yltäkylläistä elämää, olemaan onnellisia, terveitä ja eheitä, mutta kun ajattelumme saastuu, se ei enää ole sopusoinnussa Jumalan Sanan kanssa” (s.114).
Kaksi asiaa pitäisi huomioida tässä yhteydessä. Ensiksikin Raamattu ei opeta mitään sellaista. Vaikka iankaikkinen elämä Herran kanssa on lunastettujen lopullinen osa, niin tuomio ja sitten tulinen järvi on kadotettujen lopullinen kohtalo (2.Ts. 1:9; Rev 20:14-15). Siihen saakka tässä elämässä sataa niin vanhurskaille kuin väärillekin ja uskovat voivat kärsiä yhtä paljon koettelemuksia kuin epäuskoiset, ehkä enemmänkin (Room 5:3-5; Jk. 1:2-4; 2.Kor. 4:8-12, 11:23-29; Hepr.11:35-40). On totta, että Psalmi 37:4 lupaa: ”Sinulla on ilo Herrassa, ja hän antaa sinulle, mitä sinun sydämesi halajaa,” mutta kun vähän pohtii asiaa, niin voi nähdä, että se, joka iloitsee Herrassa, halajaa Jumalaa eikä pelkästään aineellisia siunauksia, hyviä pysäköintipaikkoja, menestystä liiketoimissa ja hyvää vaatevarastoa. Osteen’in ohjelma trivialisoi sen yltäkylläisen elämän, jota Jeesus tuli tarjoamaan seuraajilleen (Joh. 10:10).
Toiseksi, kun menestyksen opettajat käyttävät sanoja ”Jumalan Sana,” niin lukijan täytyy olla tarkkana, mitä sillä tarkoitetaan. Useinkin, kuten tässä tapauksessa, ”Jumalan Sana” ei ole viittaus Raamattuun, vaan sanoihin, joita Jumala muka puhuu Uskonsanan kannattajien kautta. Osteen ei siis syytä ihmisiä, että he ovat välinpitämättömiä Raamatusta, vaan, että he ovat välinpitämättömiä hänen itsensä kaltaisten miesten opetuksista. Tämä ei ole yhtään vähemmän kuin väite, että Jumala on ilmoittanut Sanansa erillään Raamatusta ja menestyksen saarnaajien kautta.
Rikkaus
“Jumala tahtoo kasvattaa sinun varallisuuttasi antamalla sinulle ylennyksiä, uusia ideoita ja luovuutta” (s.5), niin Osteen ainakin lupaa. Kuinka hän tietää tämän, koska Raamatun aikoina ylennykset eivät olleet yleinen käytäntö, uusilla ideoilla ja luovuudella ei ollut sitä arvoa, joka niillä on tänä päivänä ja rikkautta ei välttämättä nähty merkkinä Jumalan mielisuosiosta? Joku voisi vastata, että Daavid ja Salomo olivat rikkaita, mutta näin ei ollut Jeremian eikä Habakukin kohdalla, kumpikin hurskaita miehiä, jotka menettivät kaiken. Job menestyi aikansa, menetti kaiken ja sitten sai sen takaisin. Vihjasiko yksi Jobin ”lohduttajista” hänelle menestyksen filosofiasta? Oliko se käännepiste? Tuskin. Sitten vasta, kun Job katui röyhkeyttään, Jumala palautti hänen entisen rikkautensa eikä Hänellä ollut siihen mitään velvollisuutta. Raamatullinen periaate on, että Herra toimii suvereenisti elämässämme. Hän voi päättää siunata meitä rikkauksilla, tai Hän voi päättää siunata meitä ottamalla rikkaudet pois.
Mistä siis Osteen saa idean, että “Jumala tahtoo kasvattaa varallisuuttamme?” Hänen perustelunsa on hänen hyvin rajoitetussa ja valikoivassa kokemuksessaan. Hän kertoo esimerkiksi, että kun hänen isänsä oli ”valmis ylittämään menneisyyden rajat [soveltamalla tästä kirjasta löytyviä periaatteita], hän mursi tuon köyhyyden kirouksen perheessämme. Nyt sisarukseni ja minä ja meidän lapsemme, lastenlapsemme ja jopa lastenlastenlapsemme olemme kaikki kokemassa enemmän Jumalan hyvyyttä sen vuoksi, mitä yksi mies teki” (s.25). Tietysti voitaisiin esittää miljoonittain esimerkkejä kautta maailman ja historian köyhyydessä elävistä hurskaista ihmisistä ja rikkaiden lapsista, jotka tuhlaavat perintönsä ja etuoikeutensa, mutta Osteen näyttää mukavasti sivuuttavan sellaiset esimerkit. Sen sijaan hän on vakuuttunut, että ”Jumala tahtoo antaa sinulle oman talon”(s.35). USA:n hallitus ja pankkijärjestelmä näyttävät olleen samaa mieltä Osteen’in kanssa viimeiseentalousromahdukseen saakka. Nyt ne ovat ottamassa pois monia noista taloista. Se ei kuitenkaan pelota Osteen’ia. Hän on vakuuttunut, että me menestymme.
Menestys
Menestys on enemmän kuin terveys ja rikkaus. Se sisältää kaikki hyvät asiat, mitä elämä voi antaa. Ilmeisesti Jumala tekee töitä hartiavoimin tehdäkseen elämän meille helpoksi. Osteen lupaa: ”Se tulee tapahtumaan…. Äkkiä sinun tilanteesi paranee... Hän saa sinun unelmasi toteutumaan”(sivut 196-198). Tämän kaltaiset lausunnot eivät jätä tilaa syöpäpotilaalle, joka ei tule paremmaksi, tehtaan työntekijälle, joka on irtisanottu eikä koskaan enää löydä vastaavaa työtä, urheilijalle, joka vammautuu, niin että ura päättyy, tai kaikille häviäjille “American Idol”-kilpailun kokeissa. Sellaisilla ihmisillä olisi syy kyseenalaistaa Osteenin lausunto, että ”Jumala ei tehnyt sinusta keskinkertaista. Jumala loi sinut erottautumaan muita paremmaksi (s.82).” Vain parin minuutin pohdiskelu paljastaisi tämän lausunnon virhepäätelmän. Keskiarvon määritelmään kuuluu, että jokainen ei voi olla keskinkertaista parempi – jonkun on oltava joukon keskellä ja jonkun on edustettava häntäpäätä. Tällainen idea kuulostaa niin tutulta arvosana-inflaatiolta, joka nykyisin on käynnissä kouluissamme ja yliopistoissamme. Jos 90 % opiskelijoista saa A:n (average), mikä ei ole enää epätavallista, se ei tarkoita, että he olisivat fiksumpia kuin menneiden aikojen opiskelijat, se tarkoittaa vain, että arvostelusysteemi on muuttunut niin, että useammat opiskelijat (ja potentiaaliset työntekijät) luulevat olevansa menestyviä. Sitäpaitsi eikö Paavali sanonutkin, että niissä, joita Jumala kutsuu, ”ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään…”(1.Kor 1:27)? Meidän Herramme mallit ja arvot eivät näytä olevan samoilla linjoilla Osteen’in kanssa. Osteen väittää edelleen: ”Sinä tulet saamaan usein etuoikeutettua kohtelua vain, koska sinun Isäsi on kuningasten Kuningas ja Hänen kirkkautensa ja kunniansa vuotaa yli sinun päällesi” (s.40). Osteen rukoilee: ”Isä, minä kiitän sinua, että minulla on sinun suosiosi” (s.41). Jumalan suosiolla Osteen tarkoittaa sellaisia maata järisyttäviä asioita, kuin täydellisen pysäköintipaikan löytämistä täydellä parkkialueella (sivut 41-42). Selittämättä jää, miksi täysin terve keski-ikäinen mies rukoilee ensiluokkaista parkkipaikkaa, vaikka hyvin tietää, että sellainen paikka voidaan kieltää joltakin, jolla on siihen suuremmat fyysiset tarpeet. Osteen myöntää, että Jumala ei aina vastaa hänen pysäköintirukoukseensa, mutta se ei tarkoita, että aikoisin lakata uskomasta Jumalan suosioon”(s.43). Osteen ei voi hävitä. Jos hän löytää parhaan paikan alueella, hänellä on Jumalan suosio. Jos hän pyörii 15 minuuttia onnistumatta tässä äärettömän tärkeässä tehtävässä, niin se ei suista hänen teologiaansa raiteiltaan.
Onnistuminen
“Jumala tahtoo sinun pääsevän pitemmälle kuin vanhempasi.” Tämä lausunto on vailla Raamatun todistuksen häivääkään.” Raamatussa päinvastoin on harvinaista, että lapsi ohittaisi hurskaan ja menestyvän vanhempansa. Edelleen sama on usein totta oman kokemuksemme perusteella – toiset lapset ohittavat vanhempansa, toiset eivät. Osteen'in väite on perusteeton.
Kuitenkin ettemme luovuttaisi meille kerrotaan: “Jumala tahtoo sinun elävän voittavaa voittoelämää. Hän ei tahdo, että selviät vain nipin napin. Häntä kutsutaan nimellä El Shaddai, ’God of more than enough (yltäkylläisyyden Jumala)’” (s.33, kursiivi Osteen'in). Asia vaan on taaskin päinvastoin: El Shaddai on Herrastamme Vanhassa Testamentissa käytetty nimi, joka usein käännetään ”Jumala Kaikkivaltias.” Se puhuu Jumalan kaikkiriittävyydestä ja on erityisesti kunnioitusta osoittava nimi. Osteen on keksinyt oman merkityksensä ja siinä prosessissa muuttanut Jumalan henkilökohtaiseksi namu-isiksemme, joka on valmis ojentamaan karkkeja jokaiselle, joka luulee löytäneensä salaisuuden hänen sydämeensä.
Hyvä minä-kuva
“Jumala tahtoo, että meillä on terve, myönteinen minä-kuva nähdäksemme itsemme mittaamattoman arvokkaina. Hän tahtoo, että minämme tuntuu meistä hyvältä... Jumala näkee sinut mestarina… Hän arvostaa sinua vahvana, rohkeana, menestyvänä, voittavana persoonana” (sivut 57-58). Todellako? Mistä lähteestä Osteen ottaa näkemyksensä minä-kuvasta? Ei ainakaan Raamatusta, joka missään ei mainitse sellaista asiaa. Hyvän minäkuvan tavoittelemisen asemesta Paavali varoittaa meitä, ”ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti” (Room. 12:3). Sen sijaan, että ottaisi vakavasti Raamatun ohjeen, Osteen iloisesti tavoittelee pop-psykologian muotivirtauksia. Hän jatkaa: ”Kun sinulla on kiusaus masentua, muistuta itseäsi, että Jumalan Sanan mukaan sinun tulevaisuutesi on kirkastumassa. Sinä olet matkallasi uudelle kirkkauden tasolle” (s.67). Ikuisuutta ajatellen tämä on totta Jumalan lapselle, mutta luvata, että näin olisi tässä elämässä, on puhdasta petosta. Ja koska Osteen ei tee kirjassaan mitään eroa lunastetun ja uudestisyntymättömän välillä, niin hän tarjoaa väärän ja kadottavan toivon useimmille yleisössään, eli niille, jotka eivät tunne Kristusta Vapahtajanaan.
Uskonkäsitykset
Mihin Osteen perustaa uskonkäsityksensä? Ei ainakaan Raamattuun, sillä Raamattu ei missään opeta mitään edes kaukaisesti tätä kristinuskon menestysbrändiä muistuttavaa. Se ei tarkoita, että kirjassa, Your Best Life Now, ei olisi raamattuviittauksia ollenkaan, vaan että ne harvat, joita yritetään, ovat kaikki toivottomasti ulkona kontekstista tai väännetty tunnistamattomiksi (ks..sivut 10,14,18, 30-31, 33, 61, 76, 79-83, 87-89, 104, 115, 129-130, 134,164). Osteen huomauttaa ajoissa ja usein, että hänen näkemyksensä eivät pohjimmiltaan tule Raamatusta, vaan hänen ja toisten kokemuksista. Silti Osteen kirjoittaa johdannossa: “Näiltä sivuilta löydät seitsemän yksinkertaista ja kuitenkin syvällistä askelta elämäsi parantamiseksi riippumatta nykyisestä onnistumisesi tasosta, tai sen puuttumisesta. Minä tiedän, että nämä askelet toimivat, koska ne ovat toimineet perheeni jäsenten, ystävieni ja työtoverieni elämässä, kuten myös omassa elämässäni”(s. 8).
Osteen tukee väitettään käyttämällä lukuisia yhden ja toisenkin lajin menestystarinoita. Jotkut hänen tarinoistaan ovat mahdottomia ja/tai parhaimmillaankin mahdottomia dokumentoida ja siksi nostattavat punaisen lipun koskien hänen rehellisyyttään (sivut. 12, 23, 73, 122, 161, 167, 201- 202, 229, 280-281, 292). Toiset ovat hyvin valikoituja esimerkkejä onnellisista lopuista (ks. Sivut 4, 7-8, 27, 111-112, 125, 127, 199-200, 246). Sellaisten tarinoiden tuloksena Osteen voi luvata, että jos hänen teoriansa omaksutaan, niin “äkkiä asiat muuttuvat, äkkiä tuo liiketoiminta lähtee käyntiin. Äkkiä sinun miehesi haluaa suhteen Jumalan kanssa. Äkkiä tuo uppiniskainen lapsi tulee kotiin. Äkkiä Jumala toteuttaa sinun toiveesi ja unelmasi.” (s. 199). Tai sitten ei! Selittämättömästi (ottaen huomioon hänen uskonkäsityksensä ja väitteensä, että Jumala tuo menestyksen elämäämme, jos noudatamme kaavaa) Osteen'in täytyy myöntää, että kaikki asiat eivät pääty menestykseen. Sekä hänen sisarensa, että isänsä, kokivat avioeron (sivut 151, 176), jotkut eivät parannu (sivut 181-182), asiat eivät aina mene, kuten haluamme (sivut 207-209), hänen isänsä kärsi munuaisten vajaatoiminnasta ja sai dialyysihoitoa vuosien ajan (s.247) ja kuoli sydänkohtaukseen. Samalla kun Osteen julistaa, että “Jumala ei lähetä vaikeuksia,” hän myöntää, että “joskus Hän sallii meidän mennä niiden läpi” (s.205), mutta tosiasia on, että jopa Osteen’in tarinateologisessa maailmassa Jumalan ihmiset kärsivät samoja ala- ja ylämäkiä, onnistumisia ja epäonnistumisia, terveyttä ja sairauksia jne., kuin epäuskoiset. Tarvitsee vain vilkaista Psalmeja todetakseen, että tämä ei ole meidän “paras elämämme nyt.” Me elämme turmeltuneessa maailmassa ja kunnes Herra palaa tämä synnin saastuttama universumimme tuo usein meille surua ja pettymystä. Tarinoita onnistumisesta ja epäonnistumisesta voidaan kertoa loputtomasti, mutta sellaiset tarinat eivät ole totuuden eivätkä elämänkään perustus,vaan Jumalan Sana.
Menetelmät
Ottamalla monia valikoituja tarinoita ja ohittamalla sen, mitä Jumalalla olisi sanottavaa, Osteen kuitenkin esittää menetelmän, jonka hän lupaa tuovan runsauden, menestyksen, terveyden ja yltäkylläisyyden. Tämä systeemi ei rajoitu vain Osteen'iin, koska se on tullut hänelle melkein sanasta sanaan em. menestyssaarnaajilta, mutta hän on vienyt tämän väärän opetuksen uudelle yleisölle. Tarkastelkaamme, kuinka ohjelma toimii.
On olemassa kolme perusaskelta “sinun parhaaseen elämääsi nyt.”
Visualisoiminen
Aloitusaskel Osteen'in ohjelmassa on visualisoiminen: “Ensimmäinen askel elämään kaikilla mahdollisuuksillasi on, että laajennat näkyäsi. “Elääksesi parastasi nyt” sinun täytyy alkaa katsella elämää uskon silmin ja nähdä itsesi nousevan uusille tasoille. Näe liiketoimiesi käynnistyvän. Näe avioliittosi korjautuvan. Näe perheesi menestyvän. Näe unelmiesi toteutuvan. Sinun täytyy saada idea siitä ja uskoa sen olevan mahdollista, jos joskus toivot kokevasi sen” (s.4, korostus Osteen'in).
Syy, miksi visualisoiminen on välttämätöntä, on, koska sillä on voima saada aikaan se, mitä visioit. “Sinä tuotat sen, mitä jatkuvasti näet mielessäsi... Jos kehität kuvan voitosta, menestyksestä, terveydestä, runsaudesta, ilosta, rauhasta ja onnellisuudesta, niin mikään maan päällä ei voi pidättää sinulta näitä asioita... Ala odottaa ylennyksiä ja yliluonnollista kasvua. Sinun täytyy ideoida se sydämessäsi ja mielessäsi, ennenkuin voit saada sen... Sinun täytyy tehdä kasvulle tilaa omassa ajattelussasi ja silloin Jumala voi saada nuo asiat toteutumaan” (sivut 5-6).
Ilmeisesti Jumalakin on sen armoilla, mitä me visualisoimme; koska: “Ajatukset [ei Jumala] määräävät kohtalon” (sivu 101). “Jos et ajattele ruumiisi voivan parantua, se ei parane koskaan... Kun ajattelet positiivisia, erinomaisia ajatuksia, ne työntävät sinua kohti kohti suuruutta, jota väistämättä seuraa kasvu, ylennys ja Jumalan yliluonnolliset siunaukset.” (s. 104).
Usko
Ei riitä, että ajattelemme ja visualisoimme, mitä haluamme, vaan meidän täytyy myös ilmaista usko. “Jumala toimii uskon kautta. Sinun täytyy ensin uskoa ja sitten vasta saat (s. 33). “Me saamme, mitä uskomme. Valitettavasti tämä periaate toimii yhtä vahvasti kielteisessä kuin myönteisessäkin” (s. 72). “Ymmärrä tämä: Jumala auttaa sinua, mutta sinä annat ratkaisevan äänen... [meidän täytyy] päästä sopimukseen Jumalan kanssa” (s. 74). “Uskomme on se, joka aktivoi Jumalan voiman” (s. 306). “ On tärkeää, että visualisoimme sen, mitä haluamme ja odotamme (“ilmaisemme uskon”), koska uskomme vetää puoleensa sen, mitä visualisoimme.
Vaikka Osteen ei missään käytä siitä nimitystä “vetovoiman laki,” niin pane merkille sen samankaltaisuus verrattuna samaan käsitteeseen, jota opettavat sellaiset New Age'n opettajat kuin Eckhart Tolle, Rhonda Byrne ym. “Elämäsi noudattaa odotuksiasi. Mitä odotat, sitä saat (s.13). “Ajatuksiimme sisältyy suunnaton voima. Muista, että vedämme elämäämme sen, mitä alituisesti ajattelemme. Jos asumme aina kielteisessä, me vedämme puoleemme kielteisiä ihmisiä, kokemuksia ja asenteita. Jos aina asumme peloissamme, me vedämme lisää pelkoa. Sinä asetat elämäsi suunnan ajatuksillasi” (s.109).
Sanat
Kuitenkaan ei riitä, että ajattelemme hyviä ajatuksia ja ilmaisemme uskoa niihin. On välttämätöntä puhua toiveemme ääneen. Juuri siksi menestysevankeliumia sanotaan usein “Uskonsanan” liikkeeksi – koska voima on puhutussa sanassa. Seuraa Osteen'in ajatuksenjuoksua: “Sanoillamme on suunnaton voima ja tahdommepa tai emme, me annamme elämän sille, mitä sanomme, joko hyvää tai pahaa... Sanat ovat kuten siemenet, puhumalla niitäääneen ne istutetaan alitajuntaamme ja alkavat elää omaa elämäänsä” (s. 122). Osteen ehdottaa: “Kun aamulla nouset ylös, katso peiliin ja sano: 'Minä olen arvokas. Minä olen rakastettu. Jumalalla on suuri suunnitelma minun elämääni varten. Minulla on suosio, minne ikinä menen. Jumalan siunaukset ajavat minua takaa ja saavuttavat minut. Kaikki mihin kosken, menestyy ja onnistuu. Olen innostunut tulevaisuudestani!' Ala puhua sellaisia sanoja ja ennen pitkää sinä nouset uudelle hyvinvoinnin, onnistumisen ja voiton tasolle. Sanoissamme on todella voima” (s. 123).
Mutta on vielä enemmän. Meidän täytyy puhua myös vaikeuksillemme: “Mikä tahansa sinun vuoresi onkaan, sinun täytyy tehdä enemmän kuin ajatella sitä, enemmän kuin rukoilla sen vuoksi; sinun täytyy puhua tuolle esteelle... Ala kutsua itseäsi parantuneeksi, onnelliseksi, ehjäksi, siunatuksi ja menestyväksi. Lakkaa puhumasta Jumalalle, kuinka suuria sinun vuoresi ovat ja ala puhua vuorillesi, kuinka suuri sinun Jumalasi on” (s.124). Osteen voi luottavaisesti luvata meille: “Ystävä, suussasi on ihme” (s. 125). Kuinka niin? “Sillä hetkellä, kun puhut jotakin, sinä synnytät sen. Tämä on hengellinen periaate ja se toimii olipa se, mitä sanot hyvää tai pahaa, myönteistä tai kielteistä” (s.129). Siksi: “Sinun täytyy alkaa rohkeasti tunnustaa Jumalan Sanaa käyttäen sanojasi edetäksesi elämässä, herättääksesi elämään niitä suuria asioita, joita Jumalalla on varastossa sinua varten” (s.130).
Ja se riippuu kokonaan meistä onnistuuko tällainen elämä. “Jumala on jo tehnyt kaiken, mitä aikoo tehdä. Pallo on nyt sinulla. Jos haluat onnistua, jos haluat viisautta, jos haluat olla menestyvä ja terve, sinun on tehtävä enemmän kuin mietiskellä ja uskoa. Sinun täytyy rohkeasti julistaa uskon ja voiton sanoja itsesi ja perheesi ylitse” (s.132). Osteen esittää puhtaan oman avun ohjelman ja kastaa sen Jumalan nimeen. Ne, jotka eivät saavuta näitä luvattuja etuja, voivat syyttää vain itseään, koska ilmeisesti eivät noudata Osteen'in kaavaa.
Johtopäätös
Milloin tahansa muka Jumalan ja Jumalan kansan asiat tulevat tämän langenneen maailman asukkaiden suosimiksi, niin silloin meidän olisi viisasta askeltaa varoen ja olla erikoisen tarkkaavaisia. Juutalaiset vainosivat ja/tai tappoivat lähes jokaisen profeettansa (Apt. 7:52). Apostolit olivat maailman halveksimia ja Jeesuksen murhasivat ne, joita Hän tuli pelastamaan. Jeesus lausui siunauksen niille, joita vainotaan vanhurskauden tähden (Mt. 5:11) ja varoitti: “Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat” (Joh. 15:20). Miksi? Koska sana rististä on hullutusta niille, jotka joutuvat kadotukseen (1.Kor. 1:18). Sen vuoksi kun havaitsemme, että epäuskoiset kiittävät jotakin palvelujärjestöä, miestä tai naista, niin voimme olla varmoja, että joko uudestisyntymätön ihmiskunta ei vielä ole käsittänyt, mitä sanotaan, tai sitten se, mitä sanotaan, on sopusoinnussa sen kanssa, mitä epäuskoinen jo uskoo. Kuten olemme osoittaneet, niin Osteen'in sanoma on täsmälleen sitä, mitä epäuskoiset ja sinisilmäiset kristityt haluavat uskoa ja he ovat innoissaan, kun on joku, joka väittää olevansa luotettava puhemies sen puolesta, että Jumala on samaa mieltä heidän kanssaan. Tämä selittäisi Osteen'in uskomattoman menestyksen, mutta se ei selitä eikä puolusta tunnustavien kristittyjen käsittämätöntä sinisilmäisyyttä ja kypsymättömyyttä.
(Endnotes)
1 Taken from The Secret DVD.
2 Hank Hanegraaff, Christianity in Crisis (Eugene, Oregon: Harvest House Publishers, 1993), p. 74, 75.
3 Ibid., p. 80.
4 Ibid., pp. 83, 84.
5 http://churchrelevance.com/top/100-largest-churches-in-america-of-2008. It is worthy of note that accordingto this source, attendance has dropped by 3,500 people from the previous year; a virtual megachurch in its own right.
6 Joel Osteen, Your Best Life Now (New York: Faith Word, 2004), p. 212.
7 Quotes and page numbers throughout the rest of this book are taken from Osteen, Your Best Life Now.