tag:blogger.com,1999:blog-608973914560632962.post1807925008168367263..comments2024-03-29T11:21:19.389+02:00Comments on "Nokialaisen" profeetallisia ajankohtaisuuksia: Usko ja kaste -- kirjeenvaihtoa erään lukijan kanssa lapsikasteaiheeseen liittyenOlli-Rhttp://www.blogger.com/profile/01704146506244270893noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-608973914560632962.post-53352367669291794632018-07-02T01:47:02.047+03:002018-07-02T01:47:02.047+03:00Totta, usko ratkaisee. Sehän sanotaan Raamatussa i...Totta, usko ratkaisee. Sehän sanotaan Raamatussa ihan suoraan.<br /><br />Markus 16:15-16<br /><br />15. Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. <br />16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta JOKA EI USKO, se tuomitaan kadotukseen.Olli-Rhttps://www.blogger.com/profile/01704146506244270893noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-608973914560632962.post-32328120985867635612018-07-01T15:28:19.993+03:002018-07-01T15:28:19.993+03:00Kuulin kerran tällaisen keskustelun:
A: Oletko aj...Kuulin kerran tällaisen keskustelun:<br /><br />A: Oletko ajatellut Taivas-asioita?<br />B: Kyllä minä Taivaaseen pääsen! Minut on kastettukin.<br />A: No uskotko sinä Jumalaan? Uskotko sinä Jeesukseen?<br />B: En.<br />A: Miten sinä Taivaaseen pääset, jos et usko Jeesukseen?<br />B: Siksi kun minut on kastettu.<br /><br />Korostan, että tämä EI ollut vitsi.<br />Tällainen käsitys on oikeasti olemassa.<br />En ota kantaa lapsikaste/uskovien kaste -asiaan.<br />Olen ymmärtänyt, että usko Jeesukseen Kristukseen on olennainen asia.<br />Sinapinsiemenen verran uskoa riittää.<br />Usko on Jumalan lahja.<br /><br />Mainittakoon vielä eräs kirja, jossa puolustettiin uskovien kastetta.<br />Kyseinen kirja menetti arvonsa, kun siinä albigenssit (kataarit) otettiin esimerkiksi oikeasta kasteesta<br />ja unohdettiin kokonaan eräs toinen, vakavampi harhaoppi.<br /><br />Hyviä jatkoja toivottaa<br /><br />PopkorniAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-608973914560632962.post-9153028083993913912018-07-01T12:58:59.828+03:002018-07-01T12:58:59.828+03:00Tässä vielä lainaamastani keskustelulinkistä (http...Tässä vielä lainaamastani keskustelulinkistä (https://keskustelu.anna.fi/threads/lapsikaste.1480501/) nimimerkin "Noak" kirjoitus, joka selventää kastetta Jumalan tekona ihmiselle.<br /><br />-----------------<br /><br />Nimimerkki ""tietoa"" kertasi hyvin kirkon kasteopin historian, eikä siihen ole lisäämistä.<br /><br />Haluaisin vielä korostaa, että kastetta on aina pidetty pelastuksen edellytyksenä, mutta ei siinä mielessä, että syyttään kasteetta jäänyt olisi kadotettu. ""Kasteen halveksiminen, ei kasteetta jääminen, kadottaa"" oli kirkkoisä Augustinuksen sanonta.<br /><br />Baptistisessa kasteopissa on - käsitykseni mukaan - kaksi suurta heikkoutta:<br /><br />1) Se tekee kasteen pätevyyden riippuvaiseksi ihmisen uskosta, siis joka on uskonut oikein, on saanut oikean kaasteen. Kaste on siis ikään kuin ihmisen teko Jumalalle eikä Jumalan teko ihmiselle. Mistä ihminen voi tietää, että hänen uskonsa on nyt niin luja, vahva ja oikea, että kaste olisi pätevä? Onko esimerkiksi babtisitikirkoissa tapahtuva nuorten henkilöiden kaste välttämättä merkki sen syvällisemmästä uskonelämästä kuin luterilaisen kirkon tavan vuoksi käyty rippikoulu ja sen päätteeksi ehtoolliseen osallistuminen? Jos babtisti kokeekin tulleensa ""oikeasti uskoon"" vasta kasteensa jälkeen, niin pitäisikö hänet uudelleen kastaa? Tai jos joku ns. menettää uskonsa, katkaisee seurakuntayhteyden, ja palaa takaisin herätyksen saatuaan, niin montako kertaa hänet pitäisi kastaa?<br /><br />2. Kun babtisitisissa piireissä korostetaan, ettei Raamatussa ole erityistä mainintaa lasten kastamisesta, niin siellä ei myöskään missään anneta ymmärtää, että kastamaton voisi pätevästi kastaa ketään tai että henkilö voisi kastaa itsensä. Kun babtistisen opin mukaan lapsikasteen myötä oikea kaste oli kadonnut kritikunnasta jo aikoja sitten 1500-luvulle mennessä, niin siten ei olisi ollut olemassa enää ainoatakaan henkilöä, joka olisi voinut oikealla tavalla kastaa ketään. Niinpä babtismin perustajiin kuuluneen Smythin itsensä kastaminen on teko, jolle ei löydy mitään raamatullista esikuvaa.<br /><br />Kun kaste käsitetään Jumalan tekona ihmiselle, niin kasteeseen liittyvä usko tarttuu juuri tähän. Kun ihminen tuntee hätää, pelkää olevansa Jumalan hylkäämä, etsii pelastusta, niin hän voi muistaa: Minut on kastettu. Kasteessa Jumala lupasi ottaa minut omakseen, ja kutsumustaan Jumala ei kadu eikä peru. Usko perustuu siis kasteeseen, eikä kaste uskoon.<br /><br />Ihmisen tunteet vaihtelevat, samoin arviot omasta uskosta. Sen vuoksi onkin Jumalan suurta viisautta, että ne tilanteet, joissa Hän tulee ihmistä kaikkein lähimmäs, on sidottu konkreettiseen aineelliseen merkkiin: vesipesuun (kaste) ja ruumiilliseen syömiseen ja juomiseen (ehtoollinen). Näitä meidän ei tarvitse epäillä.<br /> <br />Noak, 05.03.2006<br />Olli-Rhttps://www.blogger.com/profile/01704146506244270893noreply@blogger.com