Sivuja

Donald Trumpista artikkeleita ja sivustoja

Pastori J.D. Farag'in profetiapäivityksiä vuosilta 2014-20

keskiviikko 9. syyskuuta 2009

Seurakunnan tuleva historia, Osa 3

Tässä paljon hyvää raamattuopetusta Moriel Ministriesin James Jacob Praschilta ajallemme.
Saarnan kääntäjä: Samuel Korhonen

--------------------------

Seurakunnan tuleva historia, Osa 3
Future History of the Church


by James Jacob Prasch

http://www.moriel.org/Teaching/Sermons.html


Elia silloin ja nyt

On paljon enemmänkin, mitä voisin sanoa tästä, mutta salli minun sanoa se tällä tavalla: meidän täytyy ymmärtää Eliaa.

Kuningas Ahab himoitsee viinitarhaa – Antikristus tulee kauniille maalle Naahumissa – mutta hän ei voi saada viinitarhaa liian helposti. Niinpä kuningatar Iisebel yrittää saada viinitarhan omistuksen hänen puolestaan. Tämä aiheuttaa jotenkin konfliktin Elian kanssa. Elia, Elisa, Samuel ja Johannes Kastaja liittyvät kaikki toisiinsa. Midrashisesti on tapoja yhdistää asioita, joita seurakunta ei ajattele, koska he lukevat juutalaista kirjaa kreikkalaisella ajattelutavalla. Milloin tahansa näet asioiden Raamatussa tapahtuvan samassa maantieteellisessä paikassa, niin noiden asioiden välillä on midrashistinen kytkentä. Missä Johannes Kastaja suorittaa palvelutehtäväänsä? Jerikon tasangolla. Se on sama paikka, jossa Elian palvelutehtävä päättyy ja Elisan alkaa. Samuel oli viimeinen tuomari, mutta ensimmäinen profeetta. Johannes Kastaja oli VT:n viimeinen hahmo, mutta ensimmäinen UT:ssa. Kun apostolit etsivät jotakuta Juudaksen tilalle, he eivät etsineet sellaista, joka olisi ollut Jeesuksen kanssa alusta lähtien, vaan ennemmin sellaista, joka oli ollut heidän kanssaan Johanneksen palvelutehtävästä saakka. (Apt. 1:21-22) Johannes oli keskeinen (pivotal) hahmo: Hän edusti siirtymävaihetta. UT:n aika alkaa Johanneksesta eikä Jeesuksesta.

Johannes Kastajan ja Samuelin syntymän puitteet olivat samankaltaiset. Milloin tahansa näemme ihmisten syntyvän samankaltaisissa yliluonnollisissa olosuhteissa, niin siinä on midrashistinen kytkentä. Elialla, Elisalla ja Johanneksella oli sama henki. Niinpä paha nainen kääntää kuninkaan Eliaa vastaan. Sama tapahtuu Herodiaksen ja kuningas Herodeksen kohdalla. Paha nainen kääntää kuninkaan Johannes Kastajaa vastaan. Se on malli. Samat asiat tapahtuvat uudelleen ja uudelleen. Se, mitä tapahtui kummassakin näistä tapauksista, on jollakin tavoin samaa, mitä tapahtuu, kun Elia tulee uudelleen lopussa. On paljon, mitä voitaisiin sanoa tästä, mutta se on hyvin monimutkaista.

Tarkastelkaamme jaetta Aamos 8:11:

"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, Herra, jolloin minä lähetän nälän maahan: en leivän nälkää enkä veden janoa, vaan Herran sanojen kuulemisen nälän."


Muista, että fyysinen heijastaa hengellistä: kun temppelin esirippu repesi, niin fyysinen tapahtuma heijasti hengellistä. Jeesus sanoi, että viimeisinä päivinä olisi nälänhätää (Mt. 24:7), mutta fyysinen nälänhätä on vain hengellisen heijastusta. Israelissa ei ollut yhtään profeettaa 400 vuoteen, kun Johannes Kastaja tuli Elian hengessä ruokkimaan Jumalan kansaa nälänhädän aikana valmistaen Messiaan tulemusta. Lopussa tulee olemaan nälänhätä, mutta jollakin tavalla Jumalan kansa Elian hengessä ruokitaan ja valmistetaan Messiaan tuloa varten. Se tapa, jolla Elia lakkautti sateen, on sama, jolla Pyhä Henki on poissa maailmasta, kun vuodattaminen lakkaa. Silti Elia ruokki pakananaista yliluonnollisesti. Hän on seurakunnan esikuva, kuten monet Saban kuningattaren kaltaiset pakananaiset. Muista, että Jeesus sanoi Saban kuningattaren tulleen kuulemaan Salomon viisautta. (Mt. 12:42)

Jumalan kansaa ruokitaan nälän aikana. Juutalaisessa kalenterissa meillä on sateen vuodatuksia ja elonkorjuita. Ilmestyskirjan lukuja 10 ja 11 lukeva juutalainen olisi kutsunut sitä Joosuan midrashiksi. Meillä on sama numeerinen malli kummassakin, Ilmestyskirjassa seitsemän sinettiä, joista seitsemäs sisältää seitsemän pasunaa. Nuo pasunat vastaavat pasunansoiton juhlaa, joka vastaa viimeistä pasunaa ja Yom Kippurina puhallettavaa pasunaa – kaikki nämä asiat sopivat yhteen, vaikka en voi mennä siihen nyt. Joka tapauksessa meillä on seitsemän ja seitsemännellä seitsemän alasarja. Sitten taivaassa on puolen tunnin hiljaisuus. (Minulle se on ehkä raamatun hämmentävin jae – kuinka voidaan inhimillistä ajanmittausta soveltaa ikuisuuteen? En ymmärrä tuota jaetta.) Seuraavaksi tulevat nämä kaksi todistajaa, joista puhutaan Sakarjan kirjassa. Viimeiseen pasunaan puhalletaan ja teksti sanoo: ” Maailman kuninkuus on tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellullensa.”

Tarkastelkaamme nyt, mitä tapahtui Jerikon valtauksessa. He marssivat kaupungin ympäri seitsemän kertaa, kerran päivässä seitsemänä päivänä, mutta seitsemäntenä päivänä heidän oli marssittava sen ympäri seitsemän kertaa. Siinä meillä on sama numeerinen malli kuin Ilmestyskirjassa. Joosuan kirjassa kaksi vakoojaa lähetettiin Jerikoon pelastamaan pakananainen Raahab, ennen kuin tuomio tuli. He enteilevät Ilmestyskirjan kahden todistajan palvelutehtävää. Ilmestyskirja toistaa midrashisesti Joosuan tekstin, vaikka et löydäkään sitä yhdestäkään kommentaarista, mitä minä tunnen, koska niiden kaikkien kirjoittajilla oli kreikkalainen ajattelutapa.

Mooses ruokki Israelin lapsia valmistaakseen heitä Eksodusta varten Egyptistä. Joosef ruokki koko maailmaa nälän aikana, mutta Mooses ruokki koko Israelia valmistaakseen heitä lähtemään Egyptistä. Tämä on jälleen esikuva ylösnousemuksesta/tempauksesta. Ensimmäisenä pääsiäisenä oli pimeys ja vain juutalaisilla oli valot päällä taloissaan voidakseen syödä pääsiäisaterian. Kun Jeesuksella oli edessään viimeiset päivänsä, Hän ruokki opetuslapsensa ja valmisti heitä tulossa olevaa varten. Apt. 20 luvussa Paavali, ennen kuin lähtee viimeisiin päiviinsä, menee yläsaliin, murtaa leipää ja ruokkii opetuslapsensa. Apt. 20 sanoo, että huoneessa oli monta lamppua. Silmä on ruumiin lamppu. Raamattu sanoo, että jos silmä on terve, niin myös ruumis on valaistu. (Mt. 6:22) Sefanjan luvussa 1 on vihjaus juutalaisen pääsiäisen Bedichat Chametz’iin, jonka aikana jokaisen talon asukkaat etsivät hapatusta. sanoo näin:

”Minä tutkin Jerusalemin monilla lampuilla puhdistaen hapatuksen.”

"I will search Jerusalem with many lamps, purging leaven."


Hapatus Raamatussa on kuva synnistä (1.Kor. 5:6-8). Juutalaisten oli saatava kaikki hapan ulos talosta, ennenkuin he voivat syödä pääsiäisaterian, aivan kuten meidänkin oletetaan vapautuvan happamesta, ennen kuin tulemme Herran pöytään. Sanon jälleen kerran, että vanhan ajan Plymouth-veljillä on paljon enemmän juutalaista ymmärrystä Herran ehtoollisesta, kuin muilla kristityillä.

"Siihen aikaan minä tutkin lampuilla Jerusalemin." (Sef. 1:12).


Viimeisinä päivinä ennen kuin Herra tulee Siionissa, tapahtuu puhdistus hapatuksesta oikean opetuksen kautta.

"Silmä on ruumiin lamppu." (Mt. 6:22).


Ajattele Efesolaiskirjeen 6. luvun Jesajasta lainattua sota-asua. Naahumissa ja Jesajan luvussa 52 sanotaan:

"Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat." (Jes. 52:7)


Efesolaiskirjeen 6. luku kehottaa:

"panemaan jalkoihin alttiuden kengät rauhan evankeliumille."


Seurakunta on ruumis ja sen evankelistat ovat sen jalat, mutta ruumiin silmä on ruumiin lamppu. Tämä viittaa opettajiin, jotka näkevät ja antavat valon. Jollakin tavalla Elian palvelutehtävä tulee viimeisinä päivinä panemaan öljyä opettajien lamppuihin. Jeesus ruokki apostolit, jotka sitten ottivat leivän, kun Hän ruokki 5000 ihmistä ja ruokki ihmiset 50:en ryhmissä. 50 on Pyhän Hengen ja helluntain luku. Myös Elia Obadjan välityksellä ruokki profeettojen poikia 50:en ryhmissä. Ruoka tulee yhdestä lähteestä, mutta sitten se murretaan ja annetaan monille ryhmille. En ymmärrä tätä täysin, mutta se on malli ja jollakin tavalla se tulee tapahtumaan sillä tavalla. Elia tulee ruokkimaan muita opettajia viimeisinä päivinä – kuka tahansa Elia sitten onkaan eli kuitenkin sinä ymmärrät sen. Onko ”Elia” mies, liike, kaksi ihmistä tai jotakin muuta, siitä en halua puhua. Opetan vain sellaista, jonka olen ehdottomasti ymmärtänyt eikä Pyhä Henki ole näyttänyt minulle, mitä tämä tarkoittaa, tai kuinka se toimii.

Jaakob kirjoittaa: ”Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi.” (Jk. 3:1). Jumala pitää minua vastuullisempana kuin niitä, jotka eivät ole opettajia. Siksi en opeta mitään opillista, ennen kuin olen varma, että Jumala on näyttänyt sen minulle.

Makkabilaiset Danielin luvussa 11 ovat tällä tavalla samanlaisia kuin Elia:

"Ja taidolliset kansan seassa opettavat monta."


Sanalaskuissa näimme, että pahalla naisella oli totuus, joka oli kuin kaksiteräinen miekka ja hän oli liukkaampi kuin öljy. Tämä on viettelyksen luonne. Jos ihmisiltä puuttuu Jumalan viisaus, he tulevat haavoittuviksi. Koska meillä on jotakin, joka on terävämpi kuin kaksiteräinen miekka, niin myös heillä. Meillä on oleva voitelun öljy ja heillä jotakin vieläkin liukkaampaa. Se ei ole parempaa, vaan väärennös. Mitä timantteihin tulee, niin jos et ole ammattilainen, et osaa erottaa väärennöstä aidosta kivestä. Jotkut kiillotetusta lasista tehdyt väärät timantit voivat näyttää niin aidoilta, että vain jalokivikauppias voi sanoa, että se on väärennetty. On joitakin vääriä timantteja, jotka ovat niin hyviä kopioita, että jopa asiantuntijoiden on vaikeaa aluksi keksiä niitä ja he joutuvat tekemään kaikenlaisia polttamiskokeita. Samalla tavalla kristityt tänä päivänä imetään asioihin, jotka ovat selvästi harhaisia – jos Rick Goldwin’in kaltainen heppu, joka väittää, että Matteus 24 ei koske viimeisiä päiviä, onnistuu höynäyttämään heitä – niin mitä he tekevät kohdatessaan vakuuttavia valheita? Ja jos sinä vaarattomalla maalla oletkin turvassa, kuinka sinun käy Jordanin rantatiheikössä? (Jer. 12:5) Sanon vielä: jos nimeä-se-vaadi-se -hölynpöly saa ihmiset höynähtämään, niin mitä he tekevät, kun todellinen petos tulee?

Viimeisinä päivinä seurakunnan sisällä on oleva skismaa useista sitä jakavista asioista. Eräs asia on, että jotkut seurakunnat suostuvat kompromisseihin ja toiset eivät. Toinen seurakuntaa jakava tekijä on oleva Jumalan Israelille antama rooli ja kutsumus. Kolmas tekijä on Raamatun auktoriteetti ja tapa, jolla sitä tulkitaan. Tässä kolme jakavaa kysymystä. Niitä voi hyvin olla muitakin. Se, mitä tapahtuu Elialle, opettaa tästä ahdistuksesta.


Kuten Nooan päivinä

Toinen indikaattori on siinä, kun Raamattu sanoo, että viimeisinä päivinä on oleva “kuten Nooan päivinä” (Mt. 24:37). Pietari kuvailee kirjeessään Nooan ongelmaa eräästä näkökulmasta: Nooa, vanhurskauden saarnaaja, varoitti ihmisiä, jotka eivät tahtoneet kuunnella, kunnes oli liian myöhäistä. Se on Nooan sanoma pelastumattomille. Kuten 2.Piet. 3:9-10 sanoo:

“Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen. Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.”


En tiedä miten sinä sen ymmärrät, mutta ennen herroja Einstein ja Oppenheimer kukaan ei tiennyt atomia pienemmistä hiukkasista siinä mielessä, että atomi haljetessaan vapauttaisi räjähdysenergiaa. Kauan ennen hiukkasfysiikkaa ja kauan ennen, kuin kukaan oli edes ajatellut atomin halkeamista, eräs kalamies Galileasta ei ainoastaan sanonut atomin halkeamisen olevan mahdollista, vaan myös että sillä tavalla olisi mahdollista saada riittävästi energiaa koko maailman tuhoamiseksi. Juuri sitä tämä kohta sanoo kreikankielellä.

Pietari siis jälleen varoittaa pelastumattomia Nooan päivistä. He eivät kuunnelleet Nooaa, ennen kuin se oli myöhäistä, eivätkä pelastumattomat tule kuuntelemaan meitäkään, ennen kuin se on myöhäistä. Veneet ovat seurakunnan malleja. Nooan arkki, jopa sen mitat, merkitsee jotakin. Siitä huolimatta se on pelastumattomia varten. He eivät kuuntele, koska heidän syntinsä ja moraalittomuutensa hallitsee heitä ja vain jäännös varjellaan.

Kuitenkin Jeesus varoittaa Nooan päivistä Matteuksen luvussa 24 toisessa mielessä:

”Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva. Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.” (Mt. 24:37-39)


Söivät, joivat, naivat ja naittivat! Pelastumattomia on varoitettava moraalittomuudesta, kristittyjä täytyy varoittaa ajallisten asioiden vangiksi joutumisesta.

Syömisessä, juomisessa tai naimisessa ja naittamisessa ei ole mitään väärää. Viimeisinä päivinä näiden asioiden vaara kristityille on kuitenkin siinä, että ne tulevat kristityn elämän pääasiaksi ja uskovat ovat niillä kyllästettyjä. On tärkeää muistaa tämä: Asiat, jotka ovat täällä olemista varten, eivät ole asioita, joita varten olemme täällä. Naimisiin tai ravintolaan menemisessä ei ole mitään luonnostaan väärää, mutta kun noista asioista tulee ihmisen elämän polttopiste, niin tuolla ihmisellä on ongelma. Hän ei ole silloin valmis Jeesuksen tulemukseen.

Eikä vain se, vaan on myös se vaara, että palvelutyöstä tulee epäjumala ja ihmiset rakentavat omia valtakuntiaan Jumalan valtakunnan asemesta.

”ja joka on pellolla,”…

... lähetyskentällä…

”...älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.” (Mt. 24:18)

“... minä teen teistä ihmisten kalastajia." (Mt. 4:19)


Ajattele, että he kalastivat koko yön saamatta mitään, kunnes Jeesus sanoi heille, mihin verkot tuli heittää (Joh. 21:3-6). Kalastaminen on evankelioimisen esikuva ja sillä tavalla se tapahtuu. Kun Jeesus johti heidän kalastustaan, niin heidän oli kutsuttava väkeä toisesta veneestä apuun. Kun Hän johtaa meidän evankeliointiamme, niin sama ihme tapahtuu. Kun herätys puhkeaa yhdessä seurakunnassa, se leviää toiseen.

Kun Pietari kalastaa Johanneksen luvussa 21 ja kutsu käy, että Herra odottaa, niin hän tekee jotakin hyvin kummallista. Tavallisesti, jos haluat mennä uimaan, niin riisut paitasi ja sukellat veteen, mutta Pietari panee omansa päällensä, koska hänen paitansa on pelastuksen vaatetuksen esikuva Jesajassa ja Ilmestyskirjassa. Hän sukeltaa veneestä heti, kun sanotaan: ”Se on Herra” (Joh.21:7). Sillä hetkellä Pietari oli kalastamassa eli kuvaannollisesti kiinni palvelutehtävässään. Mutta heti, kun Jeesus tuli, hän unohti tehtävänsä, koska Jeesus tuli ensin. On todellinen vaara, että viimeisinä päivinä jopa saarnavirka voi olla epäjumala. Jeesuksen täytyy aina tulla ensin. Toivon, että useammat uskovat ajattelisivat sitä. Minun täytyy ajatella sitä paljon itsekin.


Paljonko on vielä aikaa?

Ajattele amerikkalaista koripalloa: on afrikkalais-amerikkalaisia, jotka pelaavat koripalloa melkein kuin olisivat yli-ihmisiä -- on uskomatonta, kuinka hyviä he ovat. Heille sillä ei ole mitään väliä, onko peliaikaa jäljellä vielä kaksi tuntia tai vain 30 sekuntia. He pelaavat sellaisella energialla, tarmolla ja keskittyneisyydellä, että vaikka pelistä olisi jäljellä vain 10 sekuntia, he tietävät, että se voi vaikuttaa ja mitä heihin tulee, niin pelistä voisi yhtä hyvin olla tunti jäljellä. Kuitenkin heti kun summeri lakkaa soimasta, se merkitsee: peli on ohi. Noin meidänkin pitäisi olla: täysillä siinä, mitä olemme tekemässä. Sillä ei ole väliä onko Jeesuksen tulemukseen vielä kolme päivää vai 300 vuotta. Meidän pitäisi pelata samalla tavalla, samalla keskittyneisyydellä, tarmolla ja teholla. Mutta heti kun summeri lakkaa soimasta, se on ohi. Olemme tehneet tehtävämme.

Keskiyöhön on aina 10 minuuttia. Johannes sanoo kirjeessään, että on viimeinen aika. Ajatus kreikankielessä on, että aika jäätyy (1.Joh. 2:18). Israel on Jumalan kello kansoille. Miksi alkukristityt sanoivat, että jo silloin olivat viimeiset päivät? Salli minun selittää:

Eräänä päivänä Harold katseli TV:stä rugby’a ja Susan kysyi: ”Milloin haluat päivällisen? Kello oli silloin kymmentä vaille kuusi, joten hän vastasi: ”Tahdon päivällisen kymmenen minuutin kuluttua, kunhan rugby on ohi. Peli loppuu kello kuusi.” Niinpä Susan panee hänen päivällisensä mikroon ja painelee nappuloita. Yhtäkkiä kymmentä vailla kuusi rugby-kentällä tapahtuu loukkaantuminen ja kello pysäytetään. Lääkintämiehet tulevat paikalle ja sanovat, etteivät voi siirtää kaveria ilman lääkäriä. Lääkäri tulee ja sanoo, että tarvitaan ambulanssi, koska hänet on siirrettävä määrätyllä tavalla. He eivät voi tehdä sille mitään ja pelin jatkumista lykätään. Kuinka monta minuuttia pelistä on jäljellä? Kymmenen. Kymmenen minuuttia sitten pelistä oli jäljellä kymmenen minuuttia, mutta peli ei ole edistynyt siitä. Pelistä on koko ajan jäljellä kymmenen minuuttia, mutta milloin tahansa kello voidaan käynnistää jälleen, kunhan loukkaantunut mies on viety pois. Tämä aika on pakanain aika ja Israel on Jumalan kello.

Nebukadnessar edustaa Raamatussa monia asioita. Hän on Kirjoituksissa hyvin mielenkiintoinen ja kompleksinen hahmo. Ilmestyskirjan seitsemän seurakuntaa olivat 1. vuosisadalla kirjaimellisesti olemassa Vähässä Aasiassa. Ne ovat myös seitsemän seurakuntamallia, jotka voivat yleisesti olla olemassa viimeisinä päivinä ennen Ilmestyskirjan 4. lukua. Olen kuitenkin vakuuttunut, että ne vastaavat seurakunnan historian päällekkäisiä jaksoja. Noiden seurakuntien kreikankieliset nimet myös merkitsevät jotakin: Efeso on ”ei kestävä”, Smyrna on ”mirha”, Pergamo on ”eronnut”, Tyatira on ”jatkuva uhri”, jne. (Meillä on nauhasarja, joka käsittelee tätä syvällisemmin.) Joka tapauksessa nuo seitsemän jaksoa esiintyvät, ennen kuin menemme Ilm. 4. lukuun ja näyn pääosaan. Nebukadnessar kaadetaan ja rautakaulus pannaan hänen ympärilleen. Sanotaan, että seitsemän aikaa tuo rautakaulus pidetään hänen päällänsä estämässä häntä kukoistamasta, mutta noiden seitsemän ajan lopussa kaulus poistetaan ja hän kukoistaa jälleen. Se on sama idea. Seurakunnan aika tulee esiin parhaan ymmärrykseni mukaan Danielin 69. ja 70. viikkojen välillä. Jollakin tavalla pakanain aika tulee loppuunsa, kuten sanotaan jakeessa Lk. 21:24 ja Room. 11. luvussa ja sitten kello käynnistetään jälleen. Peliä on aina jäljellä kymmenen minuuttia. Aika on jäädytetty.

Siksi ”viimeiset päivät” ovat koko ajan. Mitä tulee siis Nooan päiviin, niin meidän on varoitettava pelastumattomia heidän moraalittomuudestaan, mutta varoitettava myös itseämme mielemme kiinnittämisestä tähän elämään. Jos haluat ymmärtää Nooan päiviä, sinun täytyy palata lukemaan kertomusta Nooasta.


Jättiläiset (nephilim) silloin ja nyt

Kun olin nuori uskova, olin huumekulttuurista pelastunut hippi. Meillä oli tapana todistaa kahdeksan tuntia päivässä, koska ajattelimme, että Jeesus tulee ensi viikolla, joten mitä väliä oli millään muulla? Kohtasin monia, jotka sanoivat uskomustensa perustuvan jumaliin muilla planeetoilla, UFO’ihin yms. Kun Jimmy Carter’ista tuli USA:n presidentti, hän julkisti (declassified) jotakin sellaista, jota sanottiin siniseksi raportiksi, jonka olivat koonneet USA:n ilmavoimat, avaruushallinto NASA ja keskustiedustelu CIA. Kaikkea ei julkistettu, mutta Carter julkisti siitä suuren osan. He eivät löytäneet mitään todisteita maan ulkopuolisesta elämästä, mutta löysivät kyllä lukemattomia esimerkkejä ihmisistä, jotka käyttävät parapsykologiaa manatakseen esiin maan ulkopuolisia ilmiöitä. Oli jopa kultisteja, jotka saivat näitä asioita ilmestymään. Samanlaisia tutkimuksia tehtiin Isossa Britanniassa. Sinisen raportin lukeminen voi olla aika pelottavaa. Uskolle Ekstraterrestiaaleihin (ET) ei ole mitään tieteellistä pohjaa, mutta kylläkin vahva pohja okkultismissa. Uri Geller, israelilainen lusikan taivuttaja, sanoi, että muilla planeetoilla on ihmisiä, jotka yrittävät suostutella häntä rupeamaan Messiaaksi.

Jättiläiset (nephilim), langenneet, ovat Genesiksen outoja hahmoja. Näyttäisi, että ne jäivät eloon vedenpaisumuksessa. Ovatko ne jättiläiset, jotka olivat Kanaanissa juutalaisten sinne tullessa eri jättiläisiä, kuin ne, joista puhutaan ennen vedenpaisumusta, on kysymys, josta teologit kiistelevät ja kukaan ei ole siitä todella varma. Jotkut sanovat niiden olleen samoja, toiset sanovat, että ne olivat eri jättiläisiä. Jos ne ovat samoja, se merkitsee, että ne jollakin tavalla jäivät eloon vedenpaisumuksessa. Joka tapauksessa ne ovat ”langenneita” ja Raamattu kertoo, että ne harjoittivat seksiä inhimillisten naisten kanssa.

Tänä päivänä suurin osa sitä suosittua “vapautuspalvelua”, jota esiintyy joka puolella, on paljolti haamujenvapautustyylistä hölynpölyä (Ghostbusters-type nonsense) vailla mitään raamatullista pohjaa. Epäilen vahvasti tokko useimmat näistä ihmisistä osaisivat käsitellä todellista riivaustapausta, jos joskus kohtaavat sellaisen – se ei ole mikään vitsi. Ajoin kuitenkin kerran ulos riivaajan eräästä mustasta kuolleiden henkienmanaajasta, joka harjoitti seksiä riivaajien kanssa.

Amerikan TV-ssä oli noita Englannista, joka antoi todistuksen harjoittaneensa seksiä paholaisen kanssa. Ihmiset todistivat sitä. Tämänkaltaista toimintaa oli joka puolella Nooan päivinä ja viimeisinä päivinä sitä tulee jälleen olemaan joka puolella. Jollakin tavalla demonoidit – ne olivat todellisia hirviöitä – ovat jälleen olemassa maan päällä, kuten Nooan aikana. Tulemme näkemään kasvun okkulttisessa toiminnassa ja varsinkin tämän kaltaisessa rankassa saatanismissa jopa siihen pisteeseen, että ihmisillä on seksisuhteita riivaajien kanssa. Se on jo käynnissä, mutta se tulee lisääntymään.

Ihminen on äärimmäisen langennut. Opiskelin tiedettä yliopistossa eikä minulla tieteen suhteen ole mitään ongelmaa. Tosiasiaksi kuitenkin jää, että ihminen on langennut. Siis vaikka minulla ei ole ongelmaa tieteen kanssa, minä tiedän, mitä tapahtuu, kun tiede pannaan langenneen ihmisen käsiin. On helppoa kuvitella millaisia hirmutekoja voidaan suorittaa biogeneettisellä tekniikalla. Ihmiset voivat lopulta ottaa DNA:n, kloonata sen ja luoda uudelleen Josef Stalinin tai kokonaisen rodun Josef Stalineja. Genetiikassa tapahtuu juuri nyt asioita, jotka minun opiskellessani yliopistossa biologiaa olisivat näyttäneet tieteistarulta. Ne eivät ole sitä enää.

En yhtään epäile – en tee tästä oppia, tämä on oma mielipiteeni – että maailmaa valmistetaan valtavalle hengelliselle viettelykselle, jossa UFO:t ja ET:t ynnä muut tämän kaltaiset asiat näyttelevät osaansa. Se voidaan nähdä esimerkiksi David Bowie'n äänilevyiltä ja Stephen Spielberg'in filmeistä. Raamattu puhuu “langenneista”, sellaisista, jotka lankesivat taivaasta, jättiläisistä (nephilim). Kosmos on puhdistettava. Olen melko vakuuttunut, että ET-ilmiöt tulevat olemaan suuri osa hengellistä viettelystä, joka on käynnissä. Olen myös aika peloissani kehityksestä biogeneettisessä tekniikassa – en itse kehityksestä, vaan siitä, että tuon kaltainen teknologia on langenneen ihmisen käsissä. Kun se yhdistetään okkultismiin, mitä skientologit ja muuta tämän tyyppiset ryhmät ovat jo tekemässä, niin seuraukset ovat kauhistuttavat. Nooan aikana demonit ilmestyivät jollakin tavalla fyysisesti ja se tulee toistumaan jollakin tavalla viimeisinä päivinä ennen Jeesuksen paluuta. En spekuloi tästä enempää, mutta todella näen, kuinka asiat ovat etenemässä. Tällainen on se maailma, jossa elämiseen meidän on valmistettava lapsiamme. Mieti tätä ja tule sitten kertomaan minulle, ettet usko kristilliseen kouluun!


Lootin päivät silloin ja nyt

Smyrna, Elian päivät ja Nooan päivät kaikki opettavat jollakin tavalla Ahdistuksesta, kuten myös Sodoman synti. Simeonin, Jeesuksen serkun, joka tuli apostoli Jaakobin tilalle tämän kärsittyä marttyyrikuoleman, johdolla uskovat lähtivät Jerusalemista Pella-nimiseen paikkaan. Uskovat luulivat, että seurakunnan tempaus tapahtuisi vuonna 70 jKr. Kun roomalaiset murtautuivat kaupunkiin ja uskovat pelastettiin – Josefus kirjoitti tästä – he luulivat Jeesuksen tulevan silloin. Tämä on tärkeä tempauksen malli ja opettaa, mitä tapahtuu lopussa. Tämä idea piirityksestä, Jumalan kansan pelastumisesta ja tulevasta tuhosta on hyvin merkittävä. Näin tapahtui Samarian hävityksessä vuonna 720 eKr., näin tapahtui Jerusalemin hävityksessä ja näin tapahtui, kun Jerusalem jälleen hävitettiin samana päivänä vuonna 70 jKr. Rooman vallan aikana. Idea on, että Jumalan kansa pelastetaan ja tuomio seuraa.

Ne kaksi enkeliä, jotka pelastivat Lootin perheen, vastaavat jollakin tavalla kahta Jerikoon Rahabia pelastamaan lähetettyä vakoojaa ja Ilmestyskirjan kahta todistajaa. Jollakin tavalla nämä kaikki opettavat samaa ideaa. Lootin tyttäret luulivat Sodoman tuhoa maailman lopuksi. Se, kuinka hänen vaimonsa kääntyi kohti Sodomaa, on se, mistä Jeesus varoitti – älä käänny takaisin, kun pako tapahtuu. Älä pidä kiinni tästä maailmasta. Loot edustaa heikkoa uskovaa ja Aabraham, joka rukoili Lootin puolesta, edustaa Jeesusta. Suola säilyttää. Kun suola lakkaa säilyttämästä ja valo lakkaa olemasta valoa, Jumala puuttuu vain niiden asioihin, jotka ovat todella Hänen ja tuomio tulee.

Jopa todellisilla uskovilla on viimeisinä päivinä paljon ongelmia. Loot on hyvä esimerkki, sillä monessa mielessä hän oli heikko uskova. Hän vain nautti elämästä loppuun saakka sellaisessa pahassa paikassa.

Jesaja 28 on yksi tärkeimmistä VT:n viimeisistä päivistä opettavista luvuista. Se puhuu sanomasta lopussa ja sanoo, että “kauhuksi on tämän saarnan opetus” (Jes. 28:19). Kun Kirjoituksen syvempi merkitys paljastuu, se on ”kauhuksi.” Kun Habakuk näki tulevaisuuden, niin se mitä hän näki, oli niin pelottavaa, että hän pyysi Jumalaa muuttamaan sen. Jumala sanoi hänelle, ettei se käy (Hab. 2:1). Jotakin todella kauheaa tulee tapahtumaan, mutta Jumala tulee puuttumaan niiden asioihin, jotka ovat todella Hänen omiaan. Muista Lootin vävyjä. Kun heitä varoitettiin, he eivät ottaneet Lootia vakavasti. Heitä ei sen vuoksi pelastettu. Hän lähtee, hänen tyttärensä lähtevät ja hänen vaimonsa lähtee. Hänen vaimoaan oltiin pelastamassa, mutta hän katsoi taaksensa. Jeesus tulee palaville uskoville – niille, jotka haluavat Hänen tulevan, jotka eivät pidä kiinni tästä maailmasta. He ovat niitä, jotka taas kerran pelastetaan Sodomasta.


Kun mennään liian pitkälle

Vauva on Jumalan rakkauden äärimmäinen symboli ja pelastumatonkin voi sen nähdä ja silloin, kun, vauva on sairas – Jumala siitä varjelkoon -- ja lähellä kuolemaa, niin vauvan vanhemmat ovat valmiita antamaan henkensä, jos se vain antaisi vauvalle elämän. Jumala loi tuollaisen rakkauden opettaakseen meille, kuinka paljon Hän rakastaa meitä. Jeesus antoi henkensä, jotta me saisimme elää. Vauva voi tehdä vanhempansa hulluiksi – ehkä koliikkivaivoja ja kaikkea siihen liittyvää – mutta silti vanhemmat sanoisivat: “Tämä on minun vauvani ja kuolisin hänen puolestaan.” Jumala luo tuon rakkauden opettaakseen meille, kuinka Hän rakastaa meitä.

Israelilaiset olivat menneet liian pitkälle, kun he uhrasivat vauvojaan demoneille, Moolokille ja muille jumalille. Jos nykyajan yhteiskunnassa kaikki kliiniset abortin oikeuttavat syyt pantaisiin yhteen – kuten kohdun ulkopuolinen raskaus, emättimen syöpä, säteilyn sikiölle aiheuttamat mutaatiot – ne selittäisivät vain hyvin pienen osan länsimaissa suoritetuista aborteista. Useimmat abortit tehdään ei-terveydellisistä syistä, eli toisin sanoen sosiaalisin ja taloudellisin perustein. Jeesus kutsuu tätä ”mammonan palvonnaksi.” Älä erehdy tässä: sosiaalinen abortti liittyy teologisesti ja hengellisesti demonien palvontaan. Jumala tuomitsi Israelin sen vuoksi ja Hän tulee sen vuoksi tuomitsemaan Yhdysvallat ja Iso-Britannian. Kun joku ottaa nämä Jumalan rakkauden äärimmäiset symbolit ja uhraa ne riivaajille, se on Jumalan vetämä raja. Palaamme siihen vielä.

Sodoman synnit ovat samankaltaisia. Sinun täytyy ymmärtää ihmisen seksuaalisuuden teologiaa. Raamattu sanoo, että mies on vaimon pää, kuten Kristus on seurakunnan pää (Ef. 5:23). Seksi kristillisessä avioliitossa on kuva siitä, että Jeesus menee morsiamensa sisään ja tekee hänet hedelmälliseksi. Se ei merkitse, etteikö seksuaalinen rakkaus avioliitossa olisi eroottista ja nautittavaa . Se, mitä se todella merkitsee, on, että se on pyhää. Jumala tulee Genesiksessä yhteen luovan rakkauden aktissa ja tuo esiin Luomakunnan. Moniosainen Jumala tulee yhteen – heprean sana on ”echad” ”ykseys”– ja tekee luomakunnan. Hän loi meidät kaltaisuuteensa, joten kun mies ja nainen lisääntyvät Hänen rakkaudessaan, niin he toistavat luomistapahtumaa. Hän on luova (creative), joten Hän tekee meistä lisääntyviä (procreative), koska meidät tehtiin Hänen kuvakseen. Ihmisen sukupuolielämällä sellaisena, kuin Jumala sen tarkoitti, on syvä hengellinen merkitys, joka palautuu suhteeseen Jumaluuden osien välillä, kuten myös Kristuksen suhteeseen seurakuntansa kanssa. Saatanan selvä merkki on, että hän yrittää aina olla Jumalan vastakohta. Jumalan suunnitelma seksuaalisille suhteille on antaa ja saada nautintoa ja se on heteroseksuaalinen. Kaksi suurinta seksuaalisen perversion muotoa tämän päivän maailmassa ovat epäilemättä homoseksuaalisuus ja sadomasokismi. Kummassakin on Saatanan allekirjoitus, johtuen vastakohtaisuuden periaatteesta. Heteroseksuaalisuuden asemesta seksi vääristetään homoseksuaaliseksi. Sen sijaan, että seksi olisi nautinnon antamista ja saamista, siitä tulee kivun antamista ja saamista. En sano, että aviopareille olisi väärin nauttia aggressiivisesta seksistä. Puhun perversioista.

Pop-laulaja Madonnaa haastateltiin kerran joko Time- tai Newsweek -lehdessä. Luin sen. Hän näytti seksivideon ja suuri osa siitä oli sadomasokismia. He kysyivät häneltä, miksi se oli hänestä seksuaalisesti puoleensa vetävää ja hänen vastauksensa oli, että hän pitää siitä, että ankara miespuolinen ja arvovaltainen hahmo nöyryyttää ja rankaisee häntä ja se johtuu hänen roomalaiskatolisesta kasvatuksestaan. Jos tuntee roomalaiskatolisuutta, niin hänellä on tavallaan syy. Roomalaiskatolisuus syyllistää ihmisiä kieltämällä Ristin. Risti on se, joka ottaa pois syyllisyytemme, joten koska he ovat poistaneet Ristin opillaan messusta, niin heillä on syvä syyllisyysongelma. Usein, kun roomalaiskatolinen pelastuu, voi nähdä, että häneltä menee pitkä aika kasvaa ulos tästä syyllisyyskompleksista.

Sekä homoseksuaalisuus, että sadomasokismi, kukoistavat yhteiskunnassamme. Hiljattain Lontoossa erään koulun lesbo rehtori kieltäytyi päästämästä lapsia luokkaretkelle katsomaan Romeota ja Juliaa, koska se on ”julkean heteroseksuaalinen.” Tämä kuvaa viimeisten päivien Sodomaa. Se kuvaa myös Englannin ja Amerikan viimeisiä päiviä. Tuomio alkaa Jumalan huoneesta ja käsittää ”kristityt” maat. Ottakaamme esimerkiksi, mitä tapahtuu Hollywood’issa/Malibu’ssa, kun maanjäristykset, metsäpalot ja maanvyöryt lisääntyvät. Jumala tuomitsi Israelin näistä asioista ja Hän tulee tuomitsemaan myös länsimaat niiden vuoksi. Olemme tehneet paljon enemmän kuin Israel ja siksi olemme jopa syyllisempiä kuin he.


Väärät profeetat silloin ja nyt

Viimein Raamattu sanoo: ”Kukistunut on Babylon.” (Jes. 21:9; Jer. 51:8; 51:44; 51:49; Ilm. 14:8; 18:2) Raamattu ottaa tämän teeman Jeremialta ja Jesajalta ja käyttää sitä Ilmestyskirjassa yhdessä Danielin teeman kanssa koskien Temppelin tuhoamista – ks. Matteus 24. Jeremia, Daniel ja Jesaja olivat profeettoja, jotka valmistivat Babylonin vankeuteen. Se, mitä tapahtui Israelissa tuona aikana – vankeuteen valmistamisen ja vankeuden aikana – on malli sille, mitä tapahtuu maailman lopussa. Juuri siksi Ilmestyskirja ja Matteus 24 ottavat nuo teemat ja uudelleen kierrättävät niitä viimeisiä päiviä varten eri tavalla Israelille ja seurakunnalle.

Tarkastelkaamme jakeita Jeremia 5:30-31:

"Kauheita ja pöyristyttäviä tapahtuu maassa: profeetat ennustavat valhetta, ja papit hallitsevat yksissä neuvoin heidän kanssaan, ja sitä minun kansani rakastaa. Mutta mitä te teette, kun tästä tulee loppu?”


Profeetat ennustavat väärin, johtajat johtavat omalla vallallaan ja Jumalan kansa rakastaa sitä. Nykyajan esimerkki voisi olla, että sen jälkeen kun John Wimber ja Paul Cain esittivät vääriä ennustuksia Herran nimessä, niin samat ihmiset nousevat samoihin busseihin mennäkseen tapaamaan heitä jälleen. Jeremia varoitti kansalleen tulevista tuomioista. Katso jaetta 27 luvussa 5:

”Siitä he ovat tulleet suuriksi ja rikkaiksi."


He luulivat kuten Laodikea, että koska he olivat aineellisesti rikkaita, niin he olivat Jumalan siunaamia ja heillä oli Jumalan suosio, eivätkä tahtoneet tunnustaa, että tuomio oli aivan nurkan takana. Tämä on laodikealainen seurakunta. Jeremia puhui totuutta – ”Jumalan tuomio on tulossa ja meidän on tehtävä parannus.” He sanoivat: “Ei, ei, ei, me olemme rikkaita ja Jumala tahtoo sitä.” Hän varoitti tuomiosta, he kiistivät sen. Meillä on tänä päivänä sama asia uskonsanan ja menestyksen saarnaajien sekä restorationistien myötä. ”Profeetat ennustavat valhetta ja sitä minun kansani rakastaa.” Huomaa, ettei sanota, etteivät he ole Hänen kansansa. Katso Jeremian lukua 28. Hananja, aivan kuten Kansas City’n profeetat, esittää villejä ennustuksia, jotka eivät toteudu. Jakeessa 15 sanotaan:

"Ja profeetta Jeremia sanoi profeetta Hananjalle"

-- ei sanota, etteikö hän olisi profeetta –

"Kuule, Hananja! Ei HERRA ole sinua lähettänyt, vaan sinä olet saattanut tämän kansan turvaamaan valheeseen. Sentähden, näin sanoo HERRA: 'Katso, minä toimitan sinut pois maan päältä: tänä vuonna sinä kuolet, sillä sinä olet julistanut luopumusta HERRASTA.' "


Sinä olet saanut Jumalan kansan luottamaan valheeseen herra Wimber. Sinä olet saanut Jumalan kansan luottamaan valheeseen herra Bob Jones. Sinä olet saanut Jumalan kansan luottamaan valheeseen herra Paul Cain. He tekivät sen, se on tosiasia – voit katsella videot ja lukea kirjat ja näet, että he tekivät saman asian. Se tapahtui silloin ja se tulee tapahtumaan, ennenkuin Hän tulee ja se on täsmälleen sitä, mikä nyt on käynnissä. Nämä ihmiset ovat gnostilaisia ja ekumeenisia: ”On OK olla roomalaiskatolinen ja rukoilla kuolleita. Jumala kutsuu sitä kauhistukseksi, mutta se on all right.” Se, mitä tapahtui valmistuksena Babylonin vankeuteen ja sen aikana, on tärkeä malli siitä, mitä tapahtuu seurakunnalle viimeisinä päivinä. Sama pätee Sodomaan ja Gomorraan ja jaksoon Elian elämästä hänen hoidellessaan Ahabia ja Iisebeliä, Smyrnan seurakunnan aikaan, Nooan päiviin ja Israelin ja Samarian viimeisiin päiviin. Vauvojen uhraaminen demoneille oli se, joka sai Jumalan tuomion lankeamaan ennen Babylonian vankeutta ja enkä yhtään epäile, että sosiaalinen (non-therapeutic) abortti on oleva Jumalan tuomion käynnistäjä Lännelle.

Samalla tavalla kuin Israelin yhteiskunta oli hajoamassa juuri ennen Babylonian vankeutta ja Jumalan lähestyvän tuomion merkit olivat kaikkialla, niin ihmiset juoksivat ympäriinsä hokien: ”Me olemme rikkaita, Jumala tahtoo sitä, me olemme voittoisia, me olemme Kuninkaan lapsia, sinä olet väärä profeetta Jeremia.” Tänä päivänä se on sitä samaa. Jumalan tulevan tuomion merkit ovat läsnä kaikkialla ja yhteiskunta on hajoamassa palasiksi. Silti ihmiset juoksentelevat ympäriinsä väittäen, että Jumala tahtoo meidän olevan rikkaita ja että me olemme Kuninkaan lapsia, voittava seurakunta jne. Tämä on jälleen sitä, josta Jeesus varoitti toistuvasti Matteuksen luvussa 24 – väärät profeetat pettämässä seurakuntaa.

Rick Joyner kirjoitti kirjan nimeltä The Harvest (Sadonkorjuu), joka itse asiassa ennusti kommunismin kukoistusta ja että se valtaisi koko kehittyneen maailman ja osan Yhdysvaltoja ja muita tärkeitä alueita Lännestä. On kuitenkin käynyt täsmälleen päinvastoin. Silti ihmiset seuraavat tätä miestä ja muita hänen kaltaisiaan oikeina profeettoina. ”Profeetat ennustavat valhetta ja sitä minun kansani rakastaa.”


Kun sanat määritellään uudelleen

Milloin tahansa luet Kuningasten historiaa ja Aikakirjaa, Jeremiaa ja Jesajaa – tapahtumia, jotka valmistivat tietä vankeuteen – se opettaa lopusta. Muista Sananlaskut 5:10:

”… ettei sinun tavarasi ravitsisi vieraita, sinun vaivannäkösi joutuisi toisen taloon.”


Kuningas Hiskia näytti aarteensa Babylonin kuninkaalle (2.Kun. 20:12-18). Viimeisinä päivinä Babylon, väärä uskonnollinen järjestelmä, kukoistaa. He haluavat Herran huoneen aarteet. Kun näet evankelikaaleja, jotka ovat ekumeenisia – John Wimber’in ja George Cary’n kaltaisia ihmisiä – he näyttävät aarteitamme Babylonin kuninkaalle ja Babylonin kuningas ryöstää nuo aarteet. Se, mitä tapahtui ennen Babylonin vankeutta ja se, mikä sai sen tapahtumaan – vauvojen uhraaminen, aarteiden näyttäminen Babylonin kuninkaalle, väärien profeettojen seuraaminen oikeiden kuuntelemisen asemesta, luuleminen, että Jumala tahtoo meidän olevan rikkaita ja koska olemme rikkaita saamme sen tehdyksi – nämä ovat samoja asioita, jotka edelsivät sitä.

Kaikki tämä gnostilaisuus ja muut harhat perustuvat elitismiin eli yksinkertaisesti ilmaistuna hengelliseen ylpeyteen. Ole hyvin tarkka tämän suhteen. Sain jonkin aikaa sitten kirjeen Roger Foster’ilta, joka ei pitänyt siitä, että haastoin hänet hänen annihilaatio-opistaan. Hän väittää, ettei ole ikuista helvettiä, joten osoitin hänelle, että kreikankielen sana, joka helvetin yhteydessä käännetään ”aina ja iankaikkisesti,” on sama sana, jota käytetään kuvailemaan Jumalan kirkkautta, Jeesuksen pappeutta ja meidän pelastustamme.

Jos siis helvetin piina ei ole todella ikuinen, silloin ei myöskään Jumalan kirkkaus, Jeesuksen pappeus, eikä meidän pelastuksemme ole ikuinen. Heti, kun alat kertoa pelastumattomille, että elleivät he tee parannusta ja tule Jeesuksen tykö, niin kuollessaan he lakkaavat olemasta, he sanovat: ”Että mitä? Sitähän me joka tapauksessa uskomme.” Valitettavasti tämä teologia on Jeesus-marssin taustalla. Tämä on se, mitä Graham Kendrick ja Roger Foster uskovat. Ihmiset eivät tiedosta tätä. Pidän ajatuksesta, että kristityt seisovat yhdessä julistaen Jeesusta ja saarnaten evankeliumia, mutta dominionismissa julistaminen taivaallisille korvaa evankelioimisen. Monien mielestä Graham Kendrick on hyvin lahjakas muusikko ja laulujen sanoittaja, todennäköisesti paras Charles Wesley’n jälkeen. Hänen kaikki laulunsa sisältävät kuitenkin näitä dominionistisia ideoita: ”Me julistamme, me ilmoitamme, me olemme voittoisia,” jne. Ongelma on tämä: Kun olet tekemisissä gnostilaisuuden kanssa, niin sen kannattajat käyttävät aina samoja termejä kuin me, mutta he tarkoittavat niillä eri asioita. Salli minun selittää:

Roomalaiskatolinen ja protestanttinen teologi käyvät ekumeenista vuoropuhelua teologisella foorumilla. Protestantti sanoo: ”Olemme pelastettuja armosta” ja jesuiitta on samaa mieltä: ”Kyllä, me olemme pelastettuja armosta.” Hyvä, näyttää siis, että he ovat yksimielisiä ja uskonpuhdistus oli virhe. Heprean armoa tarkoittava sana on kuitenkin ”hesed”. Se on Jumalan armo liitossa. Kreikan sana on ”charism”, joka tarkoittaa ”lahja”. Englannin sana on “undeserved favor (ansaitsematon suosio)” latinan sanasta ”grazia”. Siis kun puhumme armosta, niin ajattelemme näitä asioita. Roomalaiskatoliselle armo on kuitenkin eteerinen (engl. ethereal) aine, joka ansaitaan papin toimittamien sakramenttien kautta. He voivat siis olla samaa mieltä siitä, että ”olemme pelastettuja armosta”, vaikka tarkoittavat sanalla ”armo” täysin eri asioita.

Kun todistat jollekin New Age -liikkeessä, sinä ehkä sanot hänelle: “Minä näin valon.” Ajattelet sitä tosi valoa, joka tuli maailmaan Johanneksen evankeliumin 1. luvun mukaan. He vastaavat sanoen: ”Minäkin näin valon.” He vain tarkoittavat ”kosmisen tietoisuuden valaistusta”. Te molemmat voitte todistaessanne sanoa nähneenne valon, mutta teillä on kaksi erilaista ”valon” määritelmää.

Samalla tavalla kuin restorationistit käyttävät sellaisia sanoja, kuin ”voitto”, ”valtakunta”, ”hallinta”, ”julistus”, niin he tarkoittavat noilla sanoilla eri asioita, kuin sinä. He käyttävät raamatullisia sanoja epäraamatullisilla tavoilla aivan kuten roomalaiskatoliset ja uusiaikalaiset. Itse asiassa roomalaiskatolisuus, restorationismi ja gnostilaisuus tulevat kaikki samasta paikasta: Aleksandriasta. Niillä kaikilla on juurensa sikäläisessä teologiassa.


Temppeli silloin ja temppeli nyt

Meidän täytyy puhua nyt temppelin ideasta. Jeesus alkaa puhua maailmanlopusta Matteuksen 24. luvussa puhumalla temppelin hävityksestä vuonna 70 jKr. Jeesus sanoi: ”Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä”. (Joh. 2:19). Hän puhui tässä omasta ruumiistaan.

Ihminen on tehty Jumalan kuvaksi ja kaltaiseksi. Olemme kuin temppeli. Korinttolaiskirjeissä Paavali sanoo: ”Ettekö tiedä, että te olette Hengen temppeleitä?” Temppeli oli kuin rasia, joka oli rasian sisällä, joka oli rasian sisällä: Ulompi esipiha, Pyhä ja Qodesh HaQadashim eli sanctum sanctorum eli Kaikkein Pyhin. Ulompi esipiha vastaa fyysistä ruumistamme. Pyhä edustaa mieltämme, tunteitamme ja älyämme eli sieluamme. Paavali käskee pitää sen pyhänä. Kaikkein Pyhin viittaa Jumalan asuntoon meissä. Tämä on yksi tapa ymmärtää ja eliminoida paljon siitä hämmennyksestä, joka ympäröi demonien karkottamista kristityistä. Jopa kristityt voivat kyllä joutua demoniseen vaikutukseen ja ahdistua ja joutua ruumiissaan tai mahdollisesti sielussaan jopa demonien hyökkäyksien kohteeksi, mutta jos puhutaan demonin ”valtaamisesta (engl. possession)”, niin silloin puhutaan siitä, että demoni menee ihmisen sisimpään, jossa Jumalan Henki asuu kristityssä. Sitä ei voi tapahtua. Kristitty, joka seuraa Jeesusta, ei voi olla demonin valtaama. Kreikan sana ”ek ballo” on hyvin vahva sana, joka tarkoittaa ”heittää ulos”. Meidän sanamme ”ballistinen (engl. ballistic)” tulee siitä. Raamatussa tätä sanaa ei missään käytetä yhteydessä kristittyyn.

Jeesus puhui ruumiistaan temppelinä. Muista, että mitä Jeesukselle tapahtui Hänen viimeisinä päivinään, se tapahtui alkuseurakunnalle ja apostoleille heidän viimeisinä päivinään. Nuo asiat yhdessä opettavat, mitä tapahtuu seurakunnalle sen viimeisinä päivinä. Jeesus sanoi edelleen:

”Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä.” (Joh. 2:19).


Fyysinen temppeli oli Hänen ruumiinsa symboli. Hepreankielessä Hoosea on ”Sohea”. Hepreankielen rakenteesta johtuen tuo ”sh” -äänne osoittaa yhteyden Jeesukseen. Hepreankieli perustuu juuriin. Kun kahdella eri sanalla on sama juuri, niin nuo sanat tavallisesti liittyvät teologisesti jotenkin toisiinsa. Samanjuurisilla sanoilla (shoresh) on Midrashissa tavallisesti vahvistettu midrashistinen yhteys niiden tulkinnassa. Tuo ”sh” -juuri Hooseassa tarkoittaa ”pelastus”. Jeesuksen nimi on Yeshua, Jesaja on Ishiahu, Joosua on Yehoshua. Missä tahansa on ”sh” -äänne, sillä on merkitys, joka liittyy pelastukseen ja kaikki nuo hahmot, joihin liittyy ”sh”-äänne, opettavat jollakin tavalla Jeesuksesta.

Katso Hoosea 6:2:

"Hän tekee meidät eläviksi kahden päivän kuluttua, kolmantena päivänä hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen edessänsä."


Näemme siis, että mitä tapahtuu Jeesukselle, se tapahtuu myös meille. Seitsemässä kohdassa UT viittaa seurakuntaan temppelinä. Pyhä Henki on kuin laasti, joka pitää tiilet yhdessä. Katso 1.Piet.2:5:

"… ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi."


Me olemme temppelin kivet. Seurakunta on pyhä rakennus, temppeli ja me olemme kivet, joista se koostuu. Hepreankielen yhteyttä (engl. fellowship) tarkoittava sana on “heet ha brut”. Pietarin kirje kirjoitettiin juutalaisille ja hänen palvelutehtävänsä kohdistui pääasiassa juutalaisiin, kuten Galataiskirjeessä sanotaan. Hän kirjoittaa siis hyvin juutalaisesta näkökulmasta ja juutalainen näkemys ”yhteydestä” oli heet ha brut, joka tarkoittaa ”yhteen muuratut tiilet”. On yksi asia tulla seurakuntaan, mutta aivan eri asia tulla yhteyteen (fellowship). Kuka tahansa voi tulla sisälle rakennukseen, mutta olla tiili seinässä on jotakin kokonaan erilaista. Jos seinästämme puuttuu tiili, niin rakennuksessa on jokin pielessä. Jos uskova ei ole muurattu seurakuntaan, niin seurakunnassa on jotakin pielessä. Hänen täytyy tulla muuratuksi siihen. Me olemme nuo kivet.

Mitä tapahtuu palmusunnuntaina midrashisesti? Luukas 19:37-40 kertoo tämän: Jeesus tulee Temppelivuorelle, kun ihmiset laulavat Hillel Rabbah’ia Psalmista 118: ”Hoosianna Daavidin Pojalle.” Fariseukset hermostuvat käskien heitä vaikenemaan, mutta Jeesus sanoo: ”Jos nämä vaikenevat, niin kivet huutavat,” osoittaen Temppelin herodiaanisia kiviä. Toisin sanoen: ”Elleivät juutalaiset julista minua, sen tulevat tekemään kristityt.” Fariseukset ja juutalaiset johtajat uskoivat olevansa erikoisia, koska polveutuivat Aabrahamista, mutta he menevät kuulemaan Johannes Kastajaa erämaassa ja hän sanoo heille: ”Jumala voi herättää Aabrahamille lapsia kivistä” (Lk. 3:8). Jollakin tavalla se, mitä tapahtui Jeesuksen ruumiille, toistui Temppelin hävityksessä vuonna 70 jKr. Apt. 15. luku osoittaa Aamosta lainaten, että Temppeliä ennallistetaan seurakuntana. Se tapahtuu myös meille. Temppeli tullaan jälleen hävittämään, mutta herätetään sitten kirkkaudessa.

Alkuseurakunta oli kokoontunut Salomon pylväskäytävässä heti Temppelin ulkopuolella. Samaan aikaan Jumala valmistautui hävittämään Temppelin. Hän rakensi uutta aivan sen viereen. Kun uusi Temppeli valmistui, niin vanha hävitettiin. Sama pätee meihin. Jumala rakentaa uutta temppeliä, uutta tabernaakkelia.

Vanha Temppeli Jerusalemissa hävitettiin ja hävityksen kauhistus asetettiin, kun keisarillinen Rooma tuli sisään vuonna 70 jKr. vertauskuvana Jumalan huoneen poliittisesta hallinnasta. Varo erastianismia eli valtion johtamia kirkkoja. Käsite on hyvin vaarallinen. Kun Jeesus sanoi: ”Antakaa keisarille, mikä keisarin on ja Jumalalle, mikä Jumalan on,” hän puhui kolmesta asiasta:

Ensimmäinen asia oli, että jopa Vanhassa Testamentissa tuli olla eräänlainen ”kirkon ja valtion” ero. Kuninkaiden oli polveuduttava Daavidista, kun taas ylimmäisten pappien oli polveuduttava Aaronista. Tuo käytäntö vääristyi Johannes Hurricanus’in hallinnon aikana Hasmonealaisten ajalla, joka seurasi makkabilaisten aikaa. Tekstiyhteydessä Jeesus viittasi tähän.


Liittojen välinen yhteys

Toinen asia oli ero liittojen välillä. Kuten Jeremian luvussa 31 sanotaan, niin uusi liitto ei olisi vanhan kaltainen.

”… minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa.”
(Jer. 31:31)


Heillä oli valtiokirkko: ihmiset Jeremian aikana luulivat olevansa oikeassa suhteessa Jumalaan, koska olivat osa kansallista liittoa. Jeremia tuli ja sanoi: ”Uusi liitto ei ole sellainen. Jumala kirjoittaa lakinsa sydämeenne. Se perustuu henkilökohtaiseen vastaukseen.” Johannes Kastaja ilmaisi saman asian. Jeesus tuli ja vapautti valtio-kirkkosuhteesta. Temppeli hävitetään.

Sitten Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeen 2. luvussa: ”Siinä se on, se on ohi. On uusi liitto, joka ei ole vanhan kaltainen.” Mutta juuri se asia, josta Jeremia ennusti Jeesuksen vapauttavan, asia, josta Johannes Kastaja ennusti Hänen vapauttavan, asia, jonka vuoksi Jeesus kuolee vapauttaakseen siitä ja Paavali vahvistaa, että Jeesus todella vapautti siitä, tuleekin takaisin Konstantinuksen toimesta. Sitten tulivat uskonpuhdistajat ja sen sijaan, että olisivat palanneet Raamattuun, niin myös he palauttivat sen takaisin. Katolisen valtiokirkon asemesta oli nyt protestanttinen valtiokirkko. Jotta kirkko todella olisi puhdistettu ja tuotu takaisin Raamattuun, niin ensimmäinen asia, joka olisi ollut tehtävä, oli hävittää kirkon ja valtion epäraamatullinen avioliitto. Toinen asia olisi ollut päästä eroon Augustinuksen väärästä opista ”näkyvästä ja näkymättömästä seurakunnasta,” joka sanoo, että kirkko muodostuu yhtä lailla sekä pelastetuista että pelastumattomista. He eivät päässeet eroon näistä asioista ja siten pääosiltaan palauttivat vanhan liiton.

Muista, että ennenkuin Saatana pakanallisti kirkon, hän juutalaisti sen. Sekä roomalaiskatolisuus, että protestanttisuus, ovat juutalaistamisia. Ne molemmat palauttavat erastianismin, valtiojohtoisen uskonnon ja ne molemmat vainosivat vuosisatojen ajan uskovia, jotka eivät tahtoneet mukautua siihen. Antikristus tulee lopulta sillä tavalla naittamaan kirkon ja valtion, mikä on kolmas asia, josta Jeesus varoitti. Valtiouskonto on täysin Raamatun vastainen. Itse asiassa, kun ymmärrät siihen sisältyvän todellisen eskatologian, niin se on kammottava. Englannilla on ollut homoseksuaalisia kuninkaita, kuten kuningas Jaakko, ja nyt sillä on New Age -kuningas tulossa valtaistuimelle ja kaikki he ovat ottaneet arvonimen, joka kuuluu oikeutetusti vain Kristukselle – ”head of the church (seurakunnan pää)”.

Kun luet Apostolien Tekoja, et lue vain mennyttä, vaan myös tulevaa, historiaa. Kun luet Jeremiaa, Jesajaa ja Kuningasten kirjoja Babylonin vankeudesta ja siitä, mikä johti siihen, niin se myös on tulevaa, kuten myös mennyttä historiaa. Sama pätee Danieliin ja kertomukseen makkabilaisista, joista hän ennusti, kertomukseen Sodomasta ja Gomorrasta ja Nooan päiviin. Jesaja sanoo, että ”Jumala ilmoittaa alusta asti, mitä tuleva on.” (Jes. 46:10).


Laiva mallina (The Typology of the Boat)

Mitä tulee lopulliseen kuvaan, niin se on jälleen typologiaa. En ole perustamassa siihen oppia, vaan käytän sitä valaisemaan totuutta. Markuksen luvuissa 4 ja 6 luemme veneistä, joita myrsky heitteli. Tämä on malli seurakunnasta ahdistuksessa. Maa tarkoittaa Israelia, meri kansoja – ”Miksi kansat pauhaavat,” jne. Lopullinen laiva on kuitenkin luvussa Apt. 27 ja Paavali kuin hyvä ja uskollinen palvelija jakeessa Matteus 24:45, joka antaa ruokaa ajallaan, aivan kuten Joosef ruokki koko maailmaa ja Mooses Israelin lapsia valmistuksena eksodukseen. Seuraa typologiaa. Apt. 27:1:

”Kun oli päätetty, että meidän oli purjehtiminen Italiaan, annettiin Paavali ja muutamat muut vangit erään Julius nimisen, keisarilliseen sotaväenosastoon kuuluvan sadanpäämiehen haltuun.”


Muista, että Paavalin oli seisottava keisarin edessä. Keisarit ovat Antikristuksen malleja. Jakeet 2-4:

”Ja me astuimme adramyttiläiseen laivaan, jonka oli määrä purjehtia Aasian rannikkopaikkoihin, ja lähdimme merelle, ja seurassamme oli Aristarkus, makedonialainen Tessalonikasta. Seuraavana päivänä laskimme Siidoniin. Ja Julius kohteli Paavalia ystävällisesti ja salli hänen mennä ystäviensä luo hoitoa saamaan.”


Kuten Danielin kirjassa sanotaan, heille suodaan ”pieni menestys,” jos ymmärrät yhteyden (Dan. 11:34). Jae 4:

”Ja sieltä laskettuamme merelle purjehdimme Kypron suojaan, koska tuulet olivat vastaiset.”


Tuulta tarkoittava sana on kreikankielessä “pneuma” ja “hepreassa “ruach.” Nämä molemmat tarkoittavat myös ”henkeä.”

On hyviä tuulia ja huonoja tuulia, mutta pahin tuuli on koillistuuli. Kun koillistuuli puhaltaa Välimereltä se menee Karmelin vuoriketjun läpi Galileassa ja laskeutuu Galilean merelle aiheuttaen rajun aallokon. Karmelin vuorten solat aiheuttavat mäntäefektin, joka vuorostaan synnyttää tämän aallokon Galilean merellä. Tämä on se sama tuuli, jonka Paavalin laiva kohtaa tässä. Jos tarkastelet juutalaista kalenteria, joka liittyy maanviljelykseen, näet siitä sadeajat ja kuinka tuuli puhaltaa. Siinä on vasta- ja myötätuulia aivan kuten kautta historian on vallitsevia hengellisiä voimia. Kuitenkin aivan lopussa hengelliset voimat käyvät äärimmäisen vastaisiksi. Jatkakaamme jakeesta 5:

"Kun olimme merta purjehtien sivuuttaneet Kilikian ja Pamfylian, tulimme Myrraan, joka on Lykiassa. Siellä sadanpäämies tapasi aleksandrialaisen laivan, jonka oli määrä purjehtia Italiaan, ja siirsi meidät siihen. Ja monta päivää me purjehdimme hitaasti ja pääsimme vaivoin Knidon kohdalle. Ja kun tuulelta emme päässeet sinne, purjehdimme Salmonen nenitse Kreetan suojaan. Ja vaivoin kuljettuamme liki sen rantaa saavuimme erääseen paikkaan, jonka nimi oli Kauniit Satamat ja jonka lähellä Lasaian kaupunki oli. Mutta kun paljon aikaa oli kulunut ja purjehtiminen jo oli vaarallista, sillä paastonaikakin oli jo ohi, varoitti Paavali heitä ja sanoi: "Miehet, minä näen, että purjehtiminen käy vaivalloiseksi ja vaaralliseksi, ei ainoastaan lastille ja laivalle, vaan myös meidän hengellemme". Mutta sadanpäämies uskoi enemmän perämiestä ja laivanisäntää kuin Paavalin sanoja. Ja koska satama oli sopimaton talvehtimiseen, olivat useimmat sitä mieltä, että heidän oli sieltä lähdettävä, voidakseen ehkä päästä talvehtimaan Foiniksiin, erääseen Kreetan satamaan, joka antaa lounaaseen ja luoteeseen päin.Ja kun etelätuuli alkoi puhaltaa, luulivat he pääsevänsä tarkoituksensa perille, nostivat ankkurin ja kulkivat aivan likitse Kreetaa." (Apt. 27:5-13).


Paavali tiesi, että he olivat menossa kohti vaikeuksia. Hän varoitti heitä, kuinka välttää ne, mutta enemmistö ei halunnut kuunnella kaveria, joka todella tiesi, mitä oli tapahtumassa. Sitten kun tuuli muuttui ja asiat näyttivät paranevan, he reagoivat asenteella: ”Katsokaa nyt, sanoinhan minä, että hän on pöhkö”.

Restorationistit sanoivat, kun rautaesirippu repesi: “Katsokaa nyt, minähän sanoin, että Hal Lindsay on pöhkö eivätkä venäläiset hyökkää Israeliin.” Silti antisemitismi Venäjällä on vain lisääntynyt noista ajoista ja on neljä muslimimaata, jotka ovat osa entistä neuvostoimperiumia ja joista ainakin yhdellä on ydinaseita ja kasvava fundamentalistinen Islam. Tämä on sama idea: ”kun he sanovat: "Nyt on rauha, ei hätää mitään", niin silloin tulee loppu.” (1.Ts. 5:3)

Bush puhui “uudesta maailmanjärjestyksestä”. Muutaman viikon kuluttua hän ja herra Major olivat kiidättämässä kymmeniä tuhansia miehiä Persianlahdelle operaatiossa, joka oli suurin sota sitten toisen maailmansodan. Seuraavaksi he päättivät, että Saddam Hussein oli uhka uudelle maailmanjärjestykselle ja hänestä on päästävä, mutta siellä hän vain on edelleen. Sitten oli Jugoslavia ja sitten Lähi-Itä. Missään päin maailmassa ei tule olemaan kestävää rauhaa ja varsinkaan ei tuolla maankolkalla, ennen kuin juutalaiset ja arabit tunnustavat Daavidin Pojan, Rauhan ruhtinaan. Lähi-Idässä on väärä rauha. En tiedä onko se Sakarjan ennustama väärä rauha, mutta ellei, niin varmaa on, että se on sen alkusoittoa. Asiat näyttävät paranevan, mutta muista, että tämä on kuin synnytyskivut. Kipu näyttää hetkeksi helpottavan, mutta sitten kohdun supistukset alkavat taas ja pahempina kuin edellisellä kerralla.


Vapautuminen maailman tavaroista

Katsokaamme, mitä seuraavaksi tapahtuu lähtien jakeesta Apt. 27:14:

"Mutta ennen pitkää syöksyi saaren päällitse raju tuuli, niin sanottu koillismyrsky (KJV: Euroclydon). Kun laiva ryöstäytyi sen mukaan eikä voinut nousta tuuleen, jätimme sen valtoihinsa ja jouduimme tuuliajolle."


Seurakunta havaitsee itsensä kykenemättömäksi hallitsemaan suuntaansa ja kohtaloaan.

"Ja päästyämme erään pienen, Klauda nimisen saaren suojaan me töintuskin saimme venheen korjuuseen. Vedettyään sen ylös he ryhtyivät varokeinoihin ja sitoivat laivan ympäri köysiä, ja kun pelkäsivät ajautuvansa Syrtteihin, laskivat he purjeet alas, ja niin he ajelehtivat."


He luopuvat yrittämästä ohjata sen suuntaa tyytyen vain pitämään sen pinnalla.

"Mutta kun rajuilma ankarasti ahdisti meitä, heittivät he seuraavana päivänä lastia mereen."


Alkukristityt olivat vapautuneet tämän maailman tavaroista. Ellemme pidä varaamme, niin viimeisinä päivinä omistamamme asiat omistavat meidät. Tarvitsemme sellaisen asenteen, että kaikki, mitä omistamme, kuuluu Jeesukselle. Jos minulla on rahaa, niin todellisuudessa olen tyhjätasku, koska se ei kuulu minulle. Minä olen vain Jeesukselle kuuluvan omaisuuden hoitaja. Toisaalta, ellen omista mitään ja olen neljä vuotta työttömänä, olen todellisuudessa rikas, koska olen Kristuksen kanssaperillinen. Mikä tahansa muu asenne on epäraamatullinen ja epäterve ja johtaa meidät vaikeuksiin. He alkavat heittää lastia yli laidan laivan pelastamiseksi. Tiedän erään paikan Brasiliassa, jossa uskovat ovat hyvin köyhiä. Ihmiset möivät talonsa ja autonsa rakentaakseen kirkon. Olisivatko Lännen kristityt valmiita luopumaan lastistaan tuolla tavalla ja riisuutumaan tämän maailman tavaroista kirkkonsa pelastamiseksi? Eivät monetkaan.

Katsokaamme eteenpäin alkaen jakeesta 19:

"ja kolmantena päivänä he omin käsin viskasivat mereen laivan kaluston. Mutta kun ei aurinkoa eikä tähtiä näkynyt moneen päivään ja kova myrsky painoi, katosi meiltä viimein kaikki pelastumisen toivo.”


Aurinko ja tähdet eivät antaneet valoaan. Jeesus sanoi Aabrahamille, että hänen jälkeläisensä olisivat kuin taivaan tähdet. Kun tähdet eivät anna valoaan – kun Aabrahamin jälkeläiset piilottavat valonsa – Jeesuksen kirkkaus hämärtyy. Jesaja 13:10-11:

"Sillä taivaan tähdet ja Kalevanmiekat eivät loista valollansa, aurinko on pimeä noustessansa, kuu ei kirkkaana kumota. Minä kostan maanpiirille sen pahuuden ja jumalattomille heidän pahat tekonsa; minä lopetan julkeitten kopeuden ja painan maahan väkivaltaisten ylpeyden.”


Näin tapahtuu Apostolien Tekojen luvussa 27. Laiva joutuu myrskyn heiteltäväksi. Hallitseva enemmistö ei välitä ihmisistä, jotka tietävät mitä on tapahtumassa, eikä se halua tietää totuutta.

Jos haluat tietää, mitä karismaattiselle liikkeelle tulee tapahtumaan, niin lue Jesaja 24:7-8:

"Viini (KJV: new wine) murehtii, viiniköynnös kuihtuu, kaikki ilomieliset huokaavat. Loppunut on vaskirumpujen riemu, lakannut remuavaisten melu, loppunut kanteleitten riemu.”


Noin päättyy karismaattinen liike. Ilo ja ylistäminen ovat paikallaan niin kauan, kuin ne perustuvat Jumalan Sanan totuuksiin. Heti kun alat perustaa oppisi kokemukseen ja seisomaan jonkin muun, kuin Raamatun varassa, niin sinulla ei ole jäljellä mitään, mistä iloita. Edessäsi on vain oma tuhosi, johon voit katseesi kiinnittää. Kuitenkin Jeesus haluaa varjella meidät.


Oikea ääni kriisin keskellä

Jatkakaamme jakeesta Apt. 27:21:

"Kun oli oltu kauan syömättä, niin Paavali nousi heidän keskellään ja sanoi: 'Miehet, teidän olisi pitänyt noudattaa minun neuvoani eikä lähteä Kreetasta; siten olisitte säästyneet tästä vaivasta ja vahingosta.' "

Suurin osa seurakunnalle tapahtuvista asioista voitaisiin teoriassa välttää, jos ihmisillä olisi viisaus kuunnella opettajia, jotka puhuvat totuutta ja seurata paimenia, jotka johtavat laumojaan Sanan tiellä sen sijaan, että seuraavat niitä, jotka puhuvat heidän korvasyyhyynsä. Näemme Yhdysvalloissa tänä päivänä monia restorationistisia ja menestyksen saarnaajia megakirkkoineen. Tiedätkö, miksi heidän seurakuntansa ovat isoja? Ei ainakaan siksi, että ihmiset pelastuisivat – ne eivät ole seurakuntia, joissa ihmisiä pelastuu. Ihmisiä pelastuu perinteisissä helluntailaisissa seurakunnissa, sellaisissa kuin David Wilkerson'in ja Nicky Cruz'in. Syy siihen, miksi restorationisteilla ja menestyssaarnaajilla on isot seurakunnat, on, koska he imevät muista seurakunnista ihmisiä, jotka haluavat korviaan kutiteltavan menestyksen saarnaamisella ja Valtakunta Nyt -teologialla. Jakeesta 22:

"Mutta nyt minä kehoitan teitä olemaan rohkealla mielellä, sillä ei yksikään teistä huku, ainoastaan laiva hukkuu. Sillä tänä yönä seisoi minun tykönäni sen Jumalan enkeli, jonka oma minä olen ja jota minä myös palvelen, ja sanoi: 'Älä pelkää, Paavali, keisarin eteen sinun pitää menemän; ja katso, Jumala on lahjoittanut sinulle kaikki, jotka sinun kanssasi purjehtivat.' "


Olen vakuuttunut, että ennen Jeesuksen tulemusta tulemme näkemään, emme vain demonisen toiminnan lisääntymisen, vaan myös enkelien toiminnan lisääntymisen. Jae 25:

"Olkaa sentähden rohkealla mielellä, miehet; sillä minulla on se usko Jumalaan, että niin käy, kuin minulle on puhuttu.”


Pane merkille Paavalin luottamus ja ilmeet. Voit aina erottaa toisistaan hehkutuksen (hype) ja voitelun, jos Pyhä Henki on virittänyt korvasi. Jae 26:

”’Mutta jollekin saarelle meidän täytyy viskautua.’ Ja kun tuli neljästoista yö meidän ajelehtiessamme Adrianmerellä, tuntui merimiehistä keskiyön aikaan, että lähestyttiin jotakin maata. Ja luodattuaan he huomasivat syvyyden olevan kaksikymmentä syltä, ja vähän matkaa kuljettuaan he taas luotasivat ja huomasivat syvyyden viideksitoista syleksi. Ja kun he pelkäsivät meidän viskautuvan karille, laskivat he laivan perästä neljä ankkuria ja odottivat ikävöiden päivän tuloa.”


Luku neljätoista on mielenkiintoinen. Juutalaiset sukuluettelot katsoivat luvun neljätoista olevan tärkeä luku, kaksinkertainen seitsemän. He saattoivat uudelleen muokata sukutauluja ja nimetä vain ne esi-isät, joilla oli teologista merkitystä sille argumentille, jota yrittivät ajaa. Esimerkiksi Jeesuksen sukuluettelossa he muotoilivat sen neljäntoista ryhmiin ja mainitsivat vain ne esi-isät, joilla oli teologista merkitystä sille teologiselle argumentille, jota Matteus yritti ajaa, nimittäin, että Jeesus on Messias.

Luvulla neljätoista on jotakin tekemistä sen kanssa, että ollaan puolivälissä seuraavaan tapahtumaan. Jälleen hyvä esimerkki on jakeessa Matteus 1:17:

"Näin on sukupolvia Aabrahamista Daavidiin kaikkiaan neljätoista polvea, ja Daavidista Babyloniin siirtämiseen neljätoista polvea, ja Babyloniin siirtämisestä Kristukseen asti neljätoista polvea."


Tämä on esimerkki siitä, kuinka lukua neljätoista käytetään toistuvasti Raamatussa.
(Tähän Raamatun numerologiseen aiheeseen sisältyy paljon enemmän, kuin mihin meillä on aikaa ja paljon enemmän, kuin itselläni on aikaa tutkia.)


Yhteys koetuksen aikoina

Siitä huolimatta jatkakaamme. Jae Apt. 27:30:

"Mutta merimiehet yrittivät paeta laivasta ja laskivat venheen mereen sillä tekosyyllä, että muka aikoivat keulapuolesta viedä ulos ankkureita."


Monet luopuvat viimeisinä päivinä. Tarkastelkaamme luopioita. Juuda kirjeessään kuvailee luopioita seurakunnan sisällä. Seurakunnan sisällä on yhtä paljon luopioita, kuin sen ulkopuolellakin. Sananlaskuissa sanotaan, että ”omista teistään saa kyllänsä se, jolla on luopunut sydän” (Snl. 14:14). Luopuneet useinkin vehkeilevät pyrkiessään lähtemään. Yhdellä jos toisellakin tekosyyllä he eivät tule kirkkoon, seurakuntaan, rukouskokoukseen jne. He alkavat keplotella ja vehkeillä. Se mitä he todellisuudessa yrittävät tehdä, on päästä pois laivasta, koska he ovat etääntyneet laivan Omistajasta. Jae 31:

"Paavali sanoi sadanpäämiehelle ja sotilaille: 'Jos nuo eivät pysy laivassa, niin te ette voi pelastua.' "


Muista, että seurakuntayhteys on aina tärkeä. Ensimmäisen Pietarinkirjeen lailla myös Heprealaiskirje on hyvin juutalainen kirja, joka perustuu juutalaiseen seurakuntayhteyden käsitteeseen:

"älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän" (Hepr. 10:25).


Jos liian monta tiiltä poistetaan tärkeistä kohdista, niin rakennuksen katto putoaa sisälle.
Jos kristityt eivät seiso yhdessä, he eivät koskaan pysty seisomaan yksinkään.

Salli minun selventää tätä: On Hengen yhteys ja on ihmisen yhteys. Pyhä Henki on totuuden Henki. Et voi rakentaa Pyhän Hengen yhteyttä valheelle. Ekumeeninen liike ja interfaith-liike yrittävät sitä – rakentaa yhteyden valheelle. Aito Hengen yhteys voidaan kuitenkin rakentaa vain totuudelle. Ekumenia rakentaa yhteyden petokselle. Heillä on kyllä “Hengen yhteys,” mutta kysymys on siitä, minkä hengen? Suuri osa siitä, mitä ihmiset kutsuvat “Pyhän Hengen yhteydeksi,” on todellisuudessa ihmistekoista yhteyttä, joka tinkii Jumalan Sanan totuudesta järjestöpolitiikan vuoksi.


Ravittuna ja pelastettuna

Jae Apt. 27:32:

"Silloin sotamiehet hakkasivat poikki venheen köydet ja päästivät sen menemään. Vähää ennen päivän tuloa Paavali kehoitti kaikkia nauttimaan ruokaa, sanoen: 'Tänään olette jo neljättätoista päivää odottaneet ja olleet syömättä ettekä ole mitään ravintoa ottaneet.' "


Kolme ja puoli vuotta Elia ruokki pakananaista. Nyt tulee Paavali samalla tavalla kuin Mooses, Joosef, Elia ja Johannes Kastaja – kuten hyvä ja uskollinen palvelija – ruokkimaan Jumalan kansaa tänä pimeyden ja nälän aikana. Lopussa käy taas samoin. Hyvä ja uskollinen palvelija ruokkii Jumalan kansaa. Jae 34:

"Sentähden minä kehoitan teitä nauttimaan ruokaa, sillä se on tarpeen meidän pelastuaksemme; sillä ei yhdeltäkään teistä ole hiuskarvaakaan päästä katoava."


Sinun on todella oltava jonkinlainen Jumalan mies pysyäksesi pystyssä, kun asiat ovat näin, jolloin kaikki luulevat olevansa valmiita ja omistavansa Hänen voimansa ja voitelunsa kertoa ihmisille: “Ette ole hukassa, Jeesus rakastaa meitä ja Hän on tulossa päästämään meidät tästä ulos.” Kun vaino tulee, niin ensimmäiset, jotka kavaltavat toisensa ja luopuvat, ovat niitä, joita Juudan kirje kuvailee. Kun vaikeat ajat tulevat, niin menestyksen saarnaajat ja heidän seuraajansa menettävät uskonsa ensimmäisinä. Heitä ei ole valmistettu elämään ristiinnaulittua elämää, jossa on kärsimystä, joten kun kärsimys tulee, niin he eivät pysty käsittelemään sitä. Jae 35:

"Tämän sanottuaan hän otti leivän ja kiitti Jumalaa kaikkien nähden, mursi ja rupesi syömään. Silloin kaikki tulivat rohkealle mielelle ja ottivat hekin ruokaa. Ja meitä oli laivassa kaikkiaan kaksisataa seitsemänkymmentä kuusi henkeä. Ja kun he olivat tulleet ravituiksi, kevensivät he laivaa heittämällä viljan mereen."


”Lähetä leipäsi vetten yli, sillä ajan pitkään sinä saat sen jälleen.” (Srn. 11:1). Jollakin tavalla Valtakunnan Evankeliumi tullaan saarnaamaan Ahdistuksen aikana raivoavalle merelle. Valtakunnan Evankeliumi on erilainen kuin Evankeliumi muutamin tavoin. Se on edelleen sama Evankeliumi, mutta se on erilainen luonteeltaan. Valtakunnan Evankeliumi on Matteuksen Evankeliumin kaltainen: Matteuksessa Jeesus puhui helvetistä kolme kertaa enemmän kuin taivaasta. Myös Johannes Kastaja saarnasi tätä Valtakunnan Evankeliumia, varoitusta, että Jumala tulee vuodattamaan tuomionsa. He ravitsevat itsensä tässä Apt. 27. luvussa ja sitten heittävät loput leivät veteen. Jae 39:

"Päivän tultua he eivät tunteneet maata, mutta huomasivat lahden, jossa oli sopiva ranta; siihen he päättivät, jos mahdollista, laskea laivan. Ja he hakkasivat ankkuriköydet poikki ja jättivät ankkurit mereen; samalla he päästivät peräsinten nuorat, nostivat keulapurjeen tuuleen ja ohjasivat rantaa kohti. Mutta he joutuivat riutalle ja antoivat laivan törmätä siihen; keulapuoli tarttui kiinni ja jäi liikkumattomaksi, mutta peräpuoli hajosi aaltojen voimasta. Niin sotamiehillä oli aikomus tappaa vangit, ettei kukaan pääsisi uimalla karkuun. Mutta sadanpäämies, joka tahtoi pelastaa Paavalin, esti heidät siitä aikeesta ja käski uimataitoisten ensiksi heittäytyä veteen ja lähteä maihin ja sitten muiden, minkä laudoilla, minkä laivankappaleilla. Ja näin kaikki pelastuivat maalle."


Niin laiva tuhoutuu, mutta eivät siinä olevat ihmiset. Meidän pitäisi oppia tästä, että jos emme osaa seisoa yhdessä, emme voi seisoa yksinkään, kun aika tulee. Jae Apt. 28:1:

"Kun olimme pelastuneet, niin me sitten saimme tietää, että saaren nimi oli Melite. Ja sen asukkaat osoittivat meille suurta ystävällisyyttä: he sytyttivät nuotion ja ottivat meidät kaikki sen ääreen, kun oli ruvennut satamaan ja oli kylmä. Mutta Paavali kokosi kasan risuja, ja kun hän pani ne nuotioon, tuli kyykäärme kuumuuden tähden esiin ja kävi kiinni hänen käteensä. Kun asukkaat näkivät tuon elukan riippuvan kiinni hänen kädessään, sanoivat he toisilleen: 'Varmaan tuo mies on murhaaja, koska kostotar ei sallinut hänen elää, vaikka hän pelastuikin merestä'. Mutta hän pudisti elukan tuleen, eikä hänelle tullut mitään vahinkoa."



Ilmestyskirja sanoo, että he ottivat sen vanhan käärmeen, joka on paholainen ja heittivät hänet tuleen (Ilm. 19:20). Tämä edustaa Saatanan tuomiota.

Juutalainen midrash lukee Raamattua eri tavalla kuin seurakunta yleensä, koska seurakunta yleensä on tehnyt sen virheen, että on unohtanut juuren, josta Paavali varoitti Roomalaiskirjeen 11. luvussa. Emme näe juurta, koska se on maan alla. Kuitenkin, jos sitä ei siellä olisi, ei olisi puutakaan. Jos juuri olisi kuollut, niin samoin olisi puu. Viimeisinä päivinä Jumala tulee siunaamaan seurakuntaa juutalaisten kautta. Tulemme näkemään sen, kun enemmän juutalaisia alkaa tulla uskoon Jeesukseen, Jumala alkaa osoittaa seurakuntaa takaisin juurilleen ja opettaa sitä, kuinka Raamattua tulkitaan oikein. Pieni valo vie sinua pitkälle, mutta kun asiat käyvät hyvin pimeiksi, sinä tarvitset voimakkaan valon. Nämä asiat on sinetöity lopun aikaan saakka. Eräs asia, joka osoittaa, että olemme viimeisissä päivissä, on, että Pyhä Henki on alkanut poistaa niistä sinettejä.

Laiva tuhoutuu, mutta siinä olevat pelastuvat. Kivet heitetään alas, mutta herätetään (The stones are thrown down, but resurrected??). Saatana tuomitaan. Näin käy. Lopulta ihmiset laivassa tiedostivat, että Paavali puhui totuutta kaiken aikaa, vaikka enemmistö ei tahtonut kuunnella häntä. He oppivat kantapään kautta, että hän oli oikeassa. Sodoman kansa pilkkasi Lootin sanoja ja kahta enkeliä, mutta oppivat kantapään kautta, että he olivat oikeassa. Nooan aikalaiset luulivat Nooaa hulluksi, mutta myös he huomasivat liian myöhään, että hän oli oikeassa.


Monien opettamista

Danielin luvusta 11 me luemme, että taidolliset kansan seassa opettavat monta (Dan. 11:33). Jos minusta riippuisi, en ikinä opettaisi Raamattua. En mielelläni tekisi muuta kuin evankelioimista – haluan nähdä ihmisten pelastuvan ja luopuisin tästä koska tahansa voidakseni tehdä sitä. Ainoa syy, että opetan, on, että kyllin monta ihmistä on sanonut minulle, että Jumala tahtoo minun tekevän tätä ja uskon, että he ovat oikeassa. Jos Jumala tahtoo minun ruokkivan Hänen kansaansa valmistukseksi viimeisiin päiviin, niin haluan tehdä sitä.

On viisaita ja tyhmiä neitseitä. Tyhmillä ei ole öljyä lampuissaan ja kun he toteavat viisaiden olleen oikeassa, he yrittävät saada sitä. Kuitenkin, kuten näemme Matteuksen luvussa 25, heidän mennessään ostamaan sitä se on myöhäistä. Yön tullessa sinulla on jo oltava öljyä lampussasi. Haluaisin nähdä, että teillä kaikilla olisi öljyä lampuissanne, koska tulette tarvitsemaan sitä. Haluaisin nähdä, että teillä kaikilla olisi viljaa koottuna varastoissanne, koska tulette tarvitsemaan sitä.

Kuitenkin tällä hetkellä, kun meidän pitäisi olla kokoamassa viljaa ja ostamassa öljyä lamppuihimme, kun meidän pitäisi ymmärtää tosiasioiden merkitys ja profetia toteutuu nenämme edessä, niin meillä on sama ilmiö, kuin Nooan päivinä, Jeremian päivinä, Sodoman ja Jerusalemin viimeisinä päivinä. Se, mitä tapahtui silloin, tulee tapahtumaan nyt ja itse asiassa on jo nyt tapahtumassa.

Jakaantuminen on tulossa Kristuksen Ruumiiseen ja siihen on ainakin kolme syytä:

  1. Jälleen kerran ne, jotka tekevät kompromisseja ja ne jotka eivät niitä tee. Suuri osa evankelikaaleista on tekemässä kompromisseja: baptistit, helluntailaiset ja karismaattiset heidän keskuudessaan – jakaantuminen on jo tulossa.
  2. Israel ja sen profeetallinen rooli. Jakaantuminen seurakunnassa tässä asiassa on tulossa ja itse asiassa on jo täällä.
  3. Jakaantuminen tulee koskien Jumalan Sanan arvovaltaa ja tapaa, jolla sitä täytyy tulkita. Tämä on se, mitä tapahtuu nyt.

Älä erehdy tässä asiassa – Jeesus on tulossa. Aika saada viljaa ja ostaa öljyä on nyt. Jos teet sen, olet viisas neitsyt. Ellet, olet tyhmä. Jeesus haluaa, että sinulla on se nyt. Hän on täällä ja Hän tarjoaa sitä sinulle. Ota se. †††


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti