Sivuja

Donald Trumpista artikkeleita ja sivustoja

Pastori J.D. Farag'in profetiapäivityksiä vuosilta 2014-20

perjantai 11. joulukuuta 2009

Manhattan-julistus

Tässä raportti Manhattan-julistuksesta, jonka tarkoituksena on saattaa evankeliset kristityt Rooman kirkon huomaan hyväksymällä katolinen mystiikka ja kontemplatiivinen hengellisyys osana maailmanlaajuista ekumeenista liikettä. Ihmisiä johdetaan harhaan tämän julistuksen myötä, jonka laatijoina on ollut huomattavia ekumeenikkoja porttokirkon hyväksi. Raportin suomentaja: Samuel Korhonen


----- Original Message -----
From: Editors at Lighthouse Trails Research
To: samuel.korhonen@msoynet.com
Sent: Friday, December 04, 2009 9:04 PM
Subject: Manhattan Declaration: “Perhaps Millions” Being Led Toward the New Age/New Spirituality


Manhattan-julistus: "Jopa miljoonat" johdetaan kohti New Age'a/Uutta Hengellisyyttä

ERIKOISEN TÄRKEÄ RAPORTTI
Heti julkaistavaksi - December 4, 2009



Me pyrimme rakentamaan liikkeen – ehkä miljoonien katolisten, evankelikaalien ja idän ortodoksien kanssa, jotka seisovat yhdessä. -Manhattan Declaration

Marraskuun 20. päivänä julkaistiin dokumentti nimeltä Manhattan Declaration tapahtumassa Washington DC:n National Cathedral'issa. Tämä julistus on saanut laajaa huomiota mediassa ja tähän mennessä noin neljännesmiljoona ihmistä on allekirjoittanut asiakirjan ja se jatkuu noin 10 ihmisen minuuttivauhdilla (noin 14,400 päivässä).

Yksi julistuksen neljästä laatijasta on Chuck Colson, joka 1990-luvulla oli mukana laatimassa asiakirjaa nimeltä Evangelicals and Catholics Together. ECT on luonteeltaan samankaltainen siinä, että se samaistaa sekä katolisuuden että evankelikalismin osana kristillistä seurakuntaa ja pyytää kummankin ryhmän jäseniä yhdistymään alueilla, joilla niillä on yhteistä. Tässä uudessa asiakirjassa painopiste on moraalissa: homous vastaan perinteinen avioliitto, abortti, kantasolututkimus, avustettu itsemurha jne.

Christianity Today -lehden Manhattan-julistusta koskevan artikkelin mukaan merkittävät sekä evankelikaaliset että katoliset johtajat ovat pää-allekirjoittajia:

Julistus on saanut kansallista huomiota, koska monien Amerikan evankelikaalisten johtajien lisäksi sen [pää]allekirjoittajiin kuuluu yhdeksän katolista arkkipiispaa, Catholic League'n presidentti, Nigerian anglikaanisen kirkon esimies (primate) ja Amerikan ortodoksisen kirkon esimies.


Ottaen huomioon sen tosiasian, että suuri osa 149 pää-allekirjoittajista ovat suoraan tai epäsuorasti kannattaneet New Age'a/Uutta Hengellisyyttä (=kontemplatiivisuus/esiintuleva), ei ole vaikea nähdä, että Manhattan-julistus voi tarjota houkuttelevan ja vaikeasti havaittavan valtatien Uuteen Hengellisyyteen valtavalle osalle allekirjoittajista, joista monet eivät muutoin ole altistuneet sille ottaen huomioon useimpien allekirjoittajien vanhakantaisuuden.

Jotkut ehkä kysyvät, kuinka tämä johdatus Uuteen Hengellisyyteen on mahdollista vain julistuksen allekirjoittamisella – vaikka jotkut pää-allekirjoittajista kannattaisivatkin sitä? Vastaus on osaksi jo tullut esiin. Manhattanin julistuksen verkkosivulla sanotaan nyt:

Tuhannet teistä ovat lähettäneet sähköposteja, mitä seuraavaksi – hyvä kysymys. Niiden meistä päämäärä, jotka olemme laatineet ja allekirjoittaneet asiakirjan, ei ole vain saada paljon nimiä julkilausumaan, niin mukavaa kuin se onkin. Me pyrimme saamaan aikaan liikkeen – satojen tuhansien, ehkä miljoonien, katolisten, evankelikaalisten ja idän ortodoksisten kristittyjen, jotka seisovat yhdessä toisten hyvän tahdon (goodwill) miesten ja naisten kanssa puolustamassa oikeudenmukaisuuden ja yhteisen hyvän perusperiaatteita. Nämä ovat ihmisiä, jotka voivat paljastaa sen valheen, jonka niin monet kulttuurissamme ovat omaksuneet itsestään elämän keskipisteenä ja sitten esittää herttaisesti pyhän Paavalin sanoin ”verrattoman tien”. (korostus lisätty)

Me etsimme ihmisiä, jotka toimivat jokaisella mahdollisella areenalla edistämässä elämän pyhyyttä, jälleenrakentamassa ja elvyttämässä avioliittokulttuuria ja suojelemassa uskonnonvapautta.

Mitä sinun on siis tehtävä seuraavaksi? 1

Vastaukseksi heidän kysymykseensä, ”mitä seuraavaksi”, allekirjoittajille tarjotaan verkkosivulla osastoa Worldview Resource Directory (Maailmankatsomuslähdehakemisto) **(ks. huomautus sivun alaosassa) paikkana löytää ”erinomaisia resursseja näiden perustotuuksien tueksi”. Lähdehakemistossa, joka sijaitsee Manhattan-julistuksen verkkosivulla, on laaja valikoima kirjoja, DVD-levyjä ym. materiaalia koottuna erikoisesti julistuksen allekirjoittajille. Tämän lähdehakemiston lähemmän tarkastelun pitäisi kuitenkin saada uskovat todella huolestumaan. Siellä on esimerkiksi erityinen osasto otsikolla ”Spiritual Formation”, joka sisältää sellaisten kontemplatiivisten mystikoiden suositteluja, kuin Dallas Willard, J.P. Moreland ja Kenneth Boa. Näiden kaikkien kolmen taipumukset on dokumentoitu sivuillamme. Yksi Manhattan-julistuksen suosittelemista kirjoista on J. P. Moreland'in ja Klaus Issler'in kirja The Lost Virtue of Happiness: Discovering the Disciplines of the Good Life (Onnellisuuden kadonnut hyve: Löydä hyvän elämän harjoitukset). Tästä kirjasta puhutaan Roger Oakland'in lujasti iskevässä kirjassa Faith Undone, joka on esiintulevan kirkon ja päämäärätietoisen liikkeen paljastus. Oakland sanoo:

"Moreland ja Issler uskovat löytäneensä uudelleen hengelliset periaatteet, jotka ovat olleet kadoksissa. Kaksi kirjoittajien löytämistä periaatteista ovat ”yksinäisyys ja hiljaisuus”. Kirja sanoo, että nämä harjoitukset ovat ”ehdottoman perustavia kristilliselle elämälle”. ... Siinä eristäytymisessä ja yksinäisyydessä, jota Moreland ja Issler mainostavat, on selkeitä itämaisia mystisiä sävyjä.

Kirjoittajat yrittävät lisätä uskottavuutta tälle uudelleen löydetylle hengelliselle harjoitukselle lainaamalla edesmennyttä katolista pappia ja mystikkoa, Henri Nouwen'ia, joka sanoi: ”Miestä tai naista, joka on kehittänyt tämän sydämen yksinäisyyden, eivät enää hajoita ympäröivän maailman mitä erilaisimmat kiihokkeet, vaan hän pystyy oivaltamaan ja ymmärtämään tätä maailmaa hiljaisesta sisäisestä keskuksesta käsin.” (Nouwen, Reaching Out, s. 38).

... Jatkaen idean kehittelyä ”hiljaisen sisäisen keskuksen” löytämisen kadotetusta taiteesta Moreland ja Issler julistavat:

”Kokemuksiemme mukaan katoliset retriittikeskukset ovat yleensä ihanteellisia hiljaisuusretriiteille... Me suosittelemme myös, että tuot läheistesi valokuvia ja Jeesuksen kuvan... Tai tuijotat Jeesuksen patsasta. Tai annat jonkin mukavan ajatuksen, tunteen tai muiston kulkea mielesi läpi uudelleen ja uudelleen.” (sivut 54-55)

... Siinä ei kuitenkaan ole kaikki, mitä he suosittelevat. Moreland ja Issler esimerkiksi antavat vihjeitä rukouselämän kehittämiseksi. Tässä muutamia heidän suosituksiaan:

Suosittelemme, että alat lausua Herran rukousta noin 300 kertaa päivässä. (s. 90 – katso, mitä Mt. 6:7 sanoo ”tyhjästä hokemisesta”)

Kun aamulla heräät, lausu Herran rukous 20 – 30 kertaa. Kun teet näin, jotakin alkaa tapahtua sinulle. Jumala alkaa hitaasti tulla huomiosi keskipisteeksi (s. 92) (kirjasta Faith Undone, sivut 117-118)."

Toinen kirja, jota Manhattan-julistuksen lähdehakemisto suosittelee, on Moreland'in Kingdom Triangle. Tässä kirjassa Moreland esittää kantansa kontemplatiivisesta hengellisyydestä (Esipuhe on Dallas Willard'ilta) kehottaen lukijoita suorittamaan pyhän Ignatius Loyola'n, katolisen Jesuiittajärjestön perustajan, harjoituksia (s. 156).

On olennaista ymmärtää, että ohjaamalla Manhattan-julistuksen allekirjoittajia Issler'in ja Moreland'in kaltaisten kontemplatiivisuuden kannattajien pariin, he antavat allekirjoittajille Henri Nouwen'in hengellisyyden, joka elämänsä lopulla (kannatettuaan mystiikkaa monien vuosien ajan) sanoi: "Tänä päivänä minä henkilökohtaisesti uskon, että samalla, kun Jeesus tuli avaamaan oven Jumalan taloon, niin kaikki inhimilliset olennot voivat käydä tuosta ovesta tietävätpä he Jeesuksesta, tai eivät. Tänä päivänä näen kutsumuksenani olevan auttaa jokaista ihmistä vaatimaan omaa tietään Jumalan luokse.” 2

Nouwen jäljitteli katolisen kontemplatiivisen mystiikan ”hedelmää”, joka on sekahengellisyys (interspirituality) (siten kieltäen Jeesuksen Kristuksen evankeliumin) (Ray Yungen'in kirja A Time of Departing paljastaa Henri Nouwen'in ja hengellisen muodostamisen liikkeen dokumentteihin perustuen).

On ironista, että Nouwen tuskin olisi allekirjoittanut Manhattan-julistusta. Kirjassaan In the Name of Jesus (kirja, jota monet tämän päivän kristilliset johtajat suuresti arvostavat, mukaanlukien Rick ja Kay Warren. Suomeksi: Jeesuksen nimeen, Sinapinsiemen 2001), hän painotti ”kristillisen johdon” tarvetta siirtyä ”moraalisesta mystiseen”. Toisin sanoen kristillisen elämän tulisi korostaa enemmän mystistä (s.o. kontemplatiivista) kuin kristinuskon perinteisiä tabuja, sellaisia kuin Manhattan-julistus puolustaa.

Lähdehakemistossa Manhattan-julistuksen allekirjoittajille on paljon enemmän kuin vain Willard'ia, Moreland'ia ja Issler'iä. He suosittelevat myös Brian McLaren'ia, esiintulevaa johtajaa, joka on julkisesti tuominnut Raamatun sovitusopin kutsuen sitä "vääräksi mainokseksi" Jumalalle. McLaren on itämaisen mystiikan (mantraan perustuvan) suuri kannattaja, mikä voidaan nähdä selvästi hänen kirjastaan Finding Our Way Again. Tässä kirjassa McLaren vääntää Kirjoituksia vihjaamalla, että VT:n pappi Melkisedekillä oli eri usko kuin Aabrahamilla ja että Aabraham käytti mystiikkaa yhteydenpitoon Melkisedekin kanssa. Siten McLaren vetää tämän johtopäätöksen: ”Me löydämme harjoitukset omalle uskollemme kohtaamisessa jonkun toisuskoisen kanssa.” (s. 25) Tätä juuri okkultistit uskovat. Okkultisti Aldous Huxley sanoi, että mystiikka on ”korkein yhteinen tekijä”, joka ”yhdistää maailman uskonnolliset perinteet” ja johtaa ihmisen tunnustamaan jumaluuden kaikissa asioissa (see As Above, So Below, s. 2).

Vaikka Brian McLaren hylkää joitakin raamatullisen kristinuskon perusoppeja ja riippuu muiden uskontojen mystisissä käsityksissä, Manhattan-julistus siitä huolimatta suosittelee häntä (s. 16).

Muita hankalia nimiä, joita Manhattan-julistus kutsuu ”erinomaisiksi lähteiksi” ja ”samanmielisiksi maailmankatsomusorganisaatioiksi ja johtajiksi, jotka toimivat yhdessä kulttuurimuutoksen hyväksi” (s. 7) ovat buddhistimyötäilijä Peter Kreeft, esiintulevan kirkon hahmo Donald Miller (Kirjan Blue Like Jazz tekijä), kontemplatiivisuutta mainostava Teen Mania ja Ken Boa. Boa'n kirja, Conformed to His Image, jota Manhattan-julistus suosittelee, on kontemplatiivisen hengellisyyden aapinen. Kirjassaan Boa viittaa hyväksyvästi sellaisiin harjoituksiin kuin lectio divina ja sellaisiin henkilöihin kuin Richard Foster (Renovare-järjestön perustaja), Thomas Merton ja Thomas Keating (Merton ja Keating ovat kaksi nykyisen kontemplatiivisen rukousliikkeen tärkeimmistä pioneereista). Boa referoi myös mystikko Pierre de Caussade'n kirjaa Abandonment to Divine Providence, viitaten "nykyhetken sakramenttiin", usein käytettyyn käsitteeseen rohkaisemaan ihmisiä menemään hiljaisuuteen.

Ja tässä on mielenkiintoinen huomautus: Boa kertoo lukijoille: ”Ignatius Loyola'n hengelliset harjoitukset sisältävät nämä ja muita mietiskelymenetelmiä.” Ignatius Loyola perusti Jesuiitat (järjestö katolisessa kirkossa), jonka ensisijainen päämäärä oli tuoda ”kapinoivat” protestantit takaisin äitikirkolle. Jesuiittojen barbaarisuus ja julmuus oli sanoinkuvaamatonta.

Eräs toinen jesuiittapappi, jolla on suorat yhteydet tämän päivän evankelikaaliseen seurakuntaan ja joka on samoilla linjoilla Vesimiehen Salaliiton [New Age'n kristus-tietoisuus] kanssa, on edesmennyt Pierre Teilhard de Chardin. Kirjassaan, Christianity and Evolution, Chardin esittää seuraavat kommentit:

"Risti vielä seisoo ... mutta yhdellä ehdolla ja vain yhdellä: että se laajentuu New Age'n ulottuvuuksiin ja lakkaa esittelemästä itseään meille ensisijaisena (tai jopa ainoana) merkkinä voitosta synnin yli." (s. 219-220)

"Minä uskon, että Messias, jota me odotamme, jota me kaikki ilman mitään epäilystä odotamme, on universaalinen Kristus. Se tarkoittaa: evoluution Kristus." (s. 95)

"Se, mitä aion ehdottaa, on, että kavennamme aukkoa kristinuskon ja panteismin välillä tuomalla esiin jotakin sellaista, jota voisi kutsua kristinuskon panteistisen puolen panteismin kristilliseksi sieluksi." (s. 56)

Kirjassaan, A "Wonderful" Deception (Ihana petos), Warren B. Smith paljastaa, että Rick Warren'in kolleega Leonard Sweet kutsuu Chardin'ia ”20. vuosisadan kristinuskon tärkeäksi ääneksi”. (AWD, s. 111) Chardin vain ei edusta raamatullista kristinuskoa – päinvastoin. Hän nimittäin kuuluu siihen hengelliseen leiriin, joka kannattaa ”kosmista Kristusta”, joka on MINÄ OLEN (Jumala) jokaisessa luodussa. Vaikka tämä usko kristus-tietoisuudesta kaikissa hylkää oikean Jeesuksen Kristuksen evankeliumin, niin Sweet on avoimesti julistautunut Chardin'in kannattajaksi. Kirjassaan, Aqua Church, Sweet lainaa Chardin'ia hyväksyvästi sanoen: "Kristus on seurakunnassa samalla tavalla, kuin aurinko on silmiemme edessä. Me näemme saman auringon, kuin isämme näkivät ja kuitenkin me ymmärrämme sitä paljon suurenmoisemmalla tavalla.”

Vaikka on totta, että Leonard Sweet ei ole Manhattan-julistuksen allekirjoittaja, niin tämä on kuitenkin se suunta, johon evankelikaalinen kristinusko on menossa. Ymmärrä, että tämä ”valio" -kristillisyys ("vintage" Christianity) (s.o. kontemplatiivinen ja/tai esiintuleva) liikkuu vääjäämättä kohti katolisen mystiikan perinnettä. Kun kristilliset johtajat, jotka ovat jo lähes täysin vailla ymmärrystä kontemplatiivisen/mystisen liikkeen vaaroista, seisovat solidaarisuusrintamassa katolisen kirkon johtajien kanssa, niin se tekee ihmisille vain yhä vaikeammaksi nähdä, että nämä kaksi Jumalan lähestymistapaa ovat radikaalisti erilaisia ja jopa itseasiassa vastustavat toisiaan (ks. Trentin neuvoston anateemat eli kiroukset).

Lopuksi haluamme osoittaa vielä yhden lähteen, jota Manhattan-julistus suosittelee:

Renovare, joka on kontemplatiivisen pioneerin, Richard Foster'in, perustama. Fosterista yksin voisi kirjoittaa kokonaisen kirjan, mutta tässä artikkelissa me kiinnitämme sinun huomiosi vain yhteen puoleen. Ne, jotka ymmärtävät New Age'n/Uuden Hengellisyyden (s.o. kontemplatiivista) dynamiikkaa, voivat tutkia Renovare'n verkkosivua ja saata lisää ymmärrystä. Eräs niistä ihmisistä, joita Foster on käyttänyt laajasti teoksiensa sekä Spiritual Formation Study "-Raamattu", että Life With God "-Raamattu", hyväksi, on Walter Brueggemann. Brueggemann auttoi muokkaamaan näitä Renovaren ”Raamattuja.” Silti Brueggemann, jota itseasiassa voidaan pitää esiintulevan kirkkoliikkeen pioneerina, on samoilla linjoilla sovituksenkieltäjä Alan Jones'in kanssa ja itseasiassa hänen suosituksensa on Jones'in kirjan, Reimagining Christianity, takakannessa. Tuossa kirjassa Jones sanoo, että oppi rististä on "häijy (vile)" oppi ja että:

"Seurakunnan sitoutuminen Jeesuksen kuolemaan universaalisena pelastuksen tekona täytyy loppua ja ristin paikka kristillisessä uskossa täytyy miettiä uudelleen. Miksi? Koska sen takana on kultti kärsivästä ja kostonhimoisesta Jumalasta.” (s.132)

TÄMÄ on se hengellisyys, jota Manhattan-julistus on ojentamassa mahdollisesti miljoonille konservatiivisille kristityille. Ja TÄMÄ on se hengellisyys, josta meidän on pakko varoittaa.

Mikä mietityttää, on se, että jos nämä evankelikaaliset johtajat haluavat kohottaa Amerikan moraalia, niin miksi niin monet heistä ovat puolelta tai toiselta suositelleet julkisesti esiintulevaa/kontemplatiivista hengellisyyttä, mikä kokonaan ohittaa tai vähättelee homoliittojen, abortin ym. moraalikysymysten vastaista kantaa, joista Manhattan-julistus puhuu? Ovatko he tekemässä parannusta? Siitä ei puhuta mitään. Monet heistä EDELLEEN mainostavat kontemplatiivista/esiintulevaa hengellisyyttä, joka tulee jatkamaan perinteisen moraalin poistamista yhteiskunnastamme. Tuntuu aika kierolta, kun nämä johtajat nähdään muka ottavan kantaa moraalin puolesta, kun he kaiken aikaa mainostavat hengellisyyttä, joka lopulta tuhoaa sen.

Voisimme esittää sinulle esimerkin toisensa jälkeen tämän Uuden Hengellisyyden liikkeestä pois moraalista (ja niitä on monissa artikkeleissamme menneiden seitsemän vuoden aikana) ja voisimme esittää sinulle esimerkin toisensa jälkeen kristillisistä johtajista, jotka edistävät Uutta Hengellisyyttä ja sen kohortteja (ja olemme myös tehneet sen yhä uudelleen). Ovatko nämä Manhattan-julistuksen allekirjoittajat todella huolissaan Yhdysvaltojen nykyisestä moraalisesta tilasta? Useimmat todennäköisesti ovat. Se kuitenkin vaatii paljon enemmän kuin heidän allekirjoituksensa asiakirjassa – Jumala tulee vaatimaan paljon enemmän. Yksi vaatimus on, että Hän tahtoo heidän tuomitsevan New Age'n/Uuden hengellisyyden harhaopit.

Jotkut mediaraportit Manhattan-julistuksesta ovat vihjanneet, että nämä evankelikaaliset johtajat olisivat vaarantamassa koko palvelutyönsä allekirjoittaessaan tämän asiakirjan. Se tuskin riittää marttyyriksi pääsemiseen. Historian marttyyrit olivat usein niitä uskovia, jotka eivät halunneet seisoa paavin ja Rooman väärän evankeliumin rinnalla – tämän vuoksi heitä murhattiin sadoin tuhansin.

Niille, joilla on epäilyksiä koskien Saatanan petollisia kaiken kattavia ponnisteluja tuhota Jumalan totuus tuomalla esiin ”toinen evankeliumi" (2. Kor. 11:4), varsinkin tämän päivän maailmassa, jossa viimeisten päivien synnytystuskat ovat lisääntymässä (Mt. 24), me suosittelemme, että katsot erään uuden dokumenttifilmin nimeltä A Lamp in the Dark (linkki alla). Jos luulet, ettei ole ollut mitään jatkuvaa liikettä Jumalan Sanan ja aidon evankeliumin sanoman tuhoamiseksi, niin tämä on sinulle täytyy-nähdä-filmi. Ennenkuin allekirjoitat ekumeenisen Manhattan-julistuksen kuvitellen, että tällainen yhteinen julistus muka ”pelastaa” Amerikan, hanki kaikki tosiasiat ja kysy Herralta Hänen viisauttaan (Jk. 1:5-6) äläkä tämän päivän kristillisten johtajien kyseenalaista ”viisautta”.

Lighthouse Trails ei takuulla vastusta moraalia. Päinvastoin. On kuitenkin tarkasteltava niitä hengellisiä pohjasävyjä, jotka tänä päivänä ovat löytäneet tiensä kristikuntaan, se riento mukaanlukien, jota tämä artikkeli käsittelee. Meidän täytyy pitää aina mielessämme, mitä roomalaiskatolinen teologi Karl Rahner sanoi, että tulevaisuuden kristitty on mystikko tai sitten häntä ei olekaan. Hänen näkynsä on käymässä yhä todellisemmaksi.

"Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan. Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee." (Jaakob 1:5-6)


More Information:

Five Opposing Responses to the Manhattan Declaration (John MacArthur (Grace to You), Jacob Prasch, (Moriel Ministries), Mike Gendron (Proclaiming the Gospel), Alistair Begg, Pastor Claude Stauffe (Calvary Chapel, North Amityville, NY)

"Evangelicals and New Agers Together" by Warren B. Smith

Should Christians Sign The Manhattan Declaration? by Pastor Adam Gislason

The Manhattan Declaration: Why faithful Christians SHOULD NOT sign it.-Cecil Andrews, Take Heed Ministries, Northern Ireland

New Documentary Release: A Lamp in the Dark: The Untold History of the Bible

**Note: In the event that you cannot access the Resource Directory from the Manhattan Declaration website (if for some reason it is removed or becomes disabled), you may view the exact same Resource Directory on Chuck Colson's website. Click here

Lighthouse Trails Research Project

Editors - Lighthouse Trails Publishing


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti