Sivuja

Donald Trumpista artikkeleita ja sivustoja

Pastori J.D. Farag'in profetiapäivityksiä vuosilta 2014-20

tiistai 2. marraskuuta 2010

Erwin McManus ja Esiintuleva Kirkko

Tässä jälleen yksi nimi luetteloon lopunajan eksyttäjistä, joka on nyt saavuttanut Suomenkin uudella kirjallaan. Perinteistä kristillisyyttä ollaan panemassa kaappiin. Suomen kristilliset kustantamot ovat pääosin luopuneet Esiintulevan Kirkon oppeihin. Artikkelit suomensi: Samuel Korhonen

---------------------

Päivä Oy:ltä jälleen hirvittävä harhaoppikirja!

Keneltä: SamuelK
Kenelle: Undisclosed-Recipient:;@domain.invalid
Lähetetty: 13.10.2010 18:29


Rauhan tervehdys!

”Päämääräni on tuhota kristinusko maailmanuskontona ja olla uusi katalysaattori Jeesuksen Kristuksen liikkeelle. Jotkut polttavat päreensä minun vuokseni, koska tämä kuulostaa, kuin olisin antikristillinen. Luulenpa, että he voivat olla oikeassa.”

Näin on sanonut Erwin McManus, joka on mystisen ns. Esiintulevan Kirkon yksi tunnetuimmista johtajista. Vapaarikollinen Päivä Oy on nähnyt hyväksi julkaista suomeksi hänen yhdeksännen kirjansa Wide Awake. McManus'in aiemmista kirjoista tunnetuin lienee The Barbarian Way.

Molemmat kirjat lienevät samaa p-alkuista vähän erilaisessa paketissa. Liitteenä kahden hyvin luotettavan arvostelijan arvio em. kirjoista.

Bileamin Aasi (Samuel Korhonen)

---------------------

Petoksen pulma: Erwin McManus'in barbaarinen tie
A Dilemma of Deception: Erwin McManus’ Barbarian Way

February 27th, 2010 Tekijä: Lighthouse Trails Editors

LTRP:n huomautus: Kun petoksen tulva kasvaa johtavien kristillisten hahmojen, palvelujärjestöjen ja organisaatioiden keskuudessa, uskovien on olennaisen tärkeää tunnistaa, kuinka tämä petos tulee sisälle seurakuntaan. Seuraava Roger Oakland'in artikkeli käsittelee Erwin McManus'in roolia tässä petoksen dilemmassa. On surullista, että suosittu ja luotettu pastori ja kirjailija, David Jeremiah, kertoi seurakunnalleen tahtovansa käyttää McManus'in kirjaa, The Barbarian Way, apuna viemään seurakuntansa "suureen paradigman muutokseen".

The Barbarian Way (Barbaarinen tie)
by Roger Oakland

Relevant -lehden haatattelussa Erwin McManus, Mosaic-nimisen seurakunnan pastori ja suosittu kirjailija ja puhuja, sanoo seuraavaa:

Koska ihmiset eivät tiedä, mihin sijoittaa yhteisömme [Mosaic], he panevat meidät ”esiintulevaan” kategoriaan, mutta me olemme todella erilainen eläin kuin esiintuleva (emergent). Emme vastusta esiintulevia, mutta emme ole heidän kaltaisiaankaan. [1]

McManus sanoo haastattelussa: ”Meidän pulmanamme on, että yritämme luoda kokonaan uuden kategorian ja ihmiset jatkuvasti yrittävät panna meidät erilaisiin kategorioihin.” [2] Vaikka McManus ei ehkä ole osa esiintulevaa tiimiä, niin hän auttaa vauhdittamaan esiintulevaa hengellisyyttä. Dan Kimball'in kirjasta, The Emerging Church, hän sanoo:
Pohjois-Amerikan seurakunnan tulevaisuus riippuu Dan Kimball'in kaltaisista uudistajista ja ideoista, joita esitetään Esiintulevassa Kirkossa. Klassista (vintage) kristinuskoa voidaan soveltaa uusiin ja olemassa oleviin seurakuntiin seuraavan sukupolven saavuttamiseksi. [3]
Vuonna 2003 McManus oli yksi viidestä kirjan, Church in the Emerging Culture, kirjoittajasta. Kirjoittajista kaksi muuta olivat Brian McLaren ja Leonard Sweet. McManus’in kiistäminen, ettei hän ole osa esiintulevaa kirkkoa, ei sovi yhteen hänen sanojensa ja tekojensa kanssa.

Kirjassaan, The Barbarian Way, hän kertoo lukijoilleen, että heidät on ”uudelleenluotu elämään raa'assa ja alkukantaisessa hengellisyydessä” ja että ”barbaarit eivät ole tervetulleita sivistyneiden keskuudessa ja heitä pelätään kesytettyjen (domesticated) keskuudessa.” [4] Kirjan, The Barbarian Way, teema on vertailu ”hienostuneen/sivistyneen” ja barbaarisen välillä, jollaisiksi meidän McManus'in mukaan pitäisi tulla. Kristinusko on kuitenkin jotakin sellaista, joka on tiellä. McManus selittää:

Jeesuksen tie on aivan liian villi heidän vastaanottokyvylleen [niiden, jotka ovat ”sivistyneitä”] ... Miksi tämä holtiton kutsu herättää sisällämme barbaarisen uskon, joka vaarantaa tämän suurenmoisen sivistyksen, jonka olemme tulleet tuntemaan kristikuntana? ... On aika kuulla barbaarinen kutsu, muodostaa barbaarinen heimo ja päästää irti barbaarinen vallankumous. Valloitus alkakoon. [6]
Kun McManus sanoi, kuten aiemmin mainitsin, että hänen ”päämääränsä oli tuhota kristinusko”, niin em. lausunto toistaa noita vakaumuksia ja seuraava lausunto osoittaa, että McManus sisällyttää tähän mullistukseen, ei vain kristikunnan, vaan myös Israelin. McManus sanoo, että Jeesus ei pidä Israelista (7) (vaikka Raamattu itseasiassa sanoo Hänen itkeneen sen vuoksi). Hän sanoo, että koska Jumala päätti tuhota Israelin, niin meidän ei pitäisi kuvitella, että Hän ei tuhoaisi myös kristikuntaa:
Kaksituhatta vuotta sitten Jumala käynnisti kumouksen käynnistämäänsä uskontoa vastaan, joten älä koskaan syytä muita, kuin Jumalaa ruohonjuuritason liikkeen aikaansaamisesta seurakuntia ja kristillisiä instituutioita vastaan, jotka kantavat Hänen nimeään. [8]
McManus väittää harhaisesti, että Jumala nosti vallankumouksen judaismia vastaan, mikä vain ei ole totta. Tosiasiassa Jumala vahvisti Lain ja Profeetat juutalaisen kautta, josta Hän puhuu ”silmäteränään”:
Kun Korkein jakoi perinnöt kansoille, kun hän erotteli ihmisten lapset, silloin hän määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan. Sillä Herran kansa on hänen osuutensa, Jaakob on hänen perintöosansa. Erämaasta hän löysi hänet, autiosta, ulvovasta korvesta; hän otti hänet suojaansa ja hoitoonsa, varjeli häntä kuin silmäteräänsä. (5. Moos. 32:8-10)
Jeesus tuli uhrikaritsana pelastamaan ja Hän ilmoitti seuraajilleen, että aika on täyttynyt—hän ei ollut kaatamassa uskontoa—Hän tuli toteuttamaan profetian. Ja nyt McManus’in ajattelu ulottuu kristinuskoon julistaen, että nyt Jumala on tekemässä vallankumouksen myös sitä vastaan.

McManus’in barbaaristen, villien ja sotaisten sanojen käyttö vähättelee ja pilkkaa kaikkea, mikä pitää itseään kristillisenä. Hän kehottaa lukijoitaan sanoen:

Kun vastustaja mestaa yhden barbaarin, hänen on parempi olla valmiina, sillä me palaamme voimassa....Meidän täytyy liikkua yhdessä Jumalan kansana, barbaarisena heimona.... On tulevaisuus, joka tulee luoda. [9]
Kirja, The Barbarian Way, pyrkii osoittamaan, että olla barbaari on elämistä radikaalisti Jeesukselle. Mutta barbaarisen elämän selittäminen mestausten, mystiikan ja kristiuskon hylkäämisen puitteissa antaa monille nuorille lukijoille parhaimmillaankin hämmentävän sanoman.

McManus’in ”uusi hengellisen etsinnän kategoria” kuulostaa hyvin paljon samanlaiselta kuin esiintuleva etsintä. Itsekin sen myöntäen McManus rersonoi samalla taajuudella erään kaikkialla esiintulevassa kirkossa vallitsevan tekijän kanssa, nimittäin mystiikan. Esimerkiksi Bethel'in teologisessa seminaarissa, jossa McManus on professori esiintulevien johtajien Doctor of Ministry -ohjelmassa, hän opettaa veljensä Alex McManus'in kanssa, joka on verkkosivujen ”Into the Mystic” (mystiikan mainosta) tekijä. (
http://alexmcmanus.org/). McManus näkee mystiikan olennaisena osana ”barbaarin” hengellistä vaellusta. Hän selittää:
Meidän on opittava, kuinka nähdä näkymätöntä ja kuulla äänetöntä. Meidät on kutsuttu liittymään barbaariseen heimoon ja ryhtymään kutsumukseemme mystisinä sotureina. [10]
Eräässä toisessa Relevant-lehden haastattelussa McManus selittää, mikä on hänen kirjansa ”ydin”. Hän sanoo:
Kirja, The Barbarian Way, jossakin mielessä pyrki luomaan räjähdysherkän polttoaineen ihmisten saamiseksi astumaan ulos ja toimimaan. On aika vaikeaa saada kokonainen ihmisryhmä liikkumaan yhdessä yksilöinä, jotka ovat astumassa mystisempään, enemmän uskoon perustuvaan, dynaamisempaan kokemuksen lajiin Kristuksen kanssa. Ajattelen siis, että kirja, The Barbarian Way, oli minun yritykseni sanoa: ”Katsokaa, sen alla, mikä näyttää kuin keksinnöltä, innovaatiolta ja luovuudelta, on itseasiassa ydinmystiikka, joka kuulee Jumalalta ja se, mikä sitä ruokkii, on todella muinaista.” Tämä on se, mikä todella oli kirjan, The Barbarian Way, ydin. [11]
Verkkosivulleen, Mosaic Alliance, McManus sisällyttää osaston nimeltä “Awaken Humanity”, joka ”palvelee historian päämäärää maksimoimalla jumalallinen potentiaali jokaisessa inhimillisessä olennossa”. [12]

(Tämä artikkeli on ote Roger Oakland'in kirjasta,
Faith Undone, sivuilta 206-210)

Viitteet:

1. Interview by Al Sergel with Erwin McManus, “Soul Cravings, Q&A (Relevant Magazine,
http://www.relevantmagazine.com/godarticle.php?id=7241). [Relevant Magazine has removed this link-on file at LTRP]
2. Ibid.
3. Erwin McManus endorsement of Dan Kimball’s book, The Emerging Church (Vintage Faith website: http://www.vintagefaith.com/endorsements.html
.
4. Erwin McManus, The Barbarian Way, pp. 14-15.
5. Ibid., p. 32.
6. Ibid., pp. 15, 17.
7. Ibid., p. 110.
8. Ibid., p. 114.
9. Ibid., pp. 134, 138.
10. Ibid., p. 63.
11. Interview by Relevant Magazinewith Erwin McManus, “In That Smoky Room” (Relevant Magazine,
http://www.relevantmagazine.com/god_article.php?id=6989). [Relevant Magazine has removed this link-on file at LTRP]
12. Erwin McManus “Bio” (
http://erwinmcmanus.com/bio).



Täysin hereillä: Tulevaisuus odottaa sinussa
Wide Awake: The Future Is Waiting Within You

Tietoja kirjasta:

Kirjoittaja: Erwin McManus
Kustantaja: Thomas Nelson 2008 (Suomeksi Päivä Oy 2010)
Kategoria: Kristillinen elämä


Discerning Reader'in arvostelu 22.7.2008
by Tim Challies.

Ei suositeltava. Unohda tämä kirja.

Olen todennäköisesti yksi niistä harvoista nuorista evankelikaalisista saarnamiehistä Yhdysvalloissa, joka ei koskaan ole lukenut Erwin McManus'in jotakin kirjaa. Kuultuani hyviä asioita Erwin McManus'ista laajalta kirjolta ihmisiä suostuin mielelläni lukemaan hänen tulevan kirjansa, Wide Awake: The Future is Waiting Within You, ennakkoarvostelukopion. Arvostelukopion takakannessa McManus kuvaillaan ”aviomiehenä, isänä, kirjoittajana, futuristina, aktivistina, taiteilijana ja hengellisenä ja kulttuurillisena johtajana”. Luettuani tällaisen imartelevan litanian titteleitä uppouduin hänen uuden kirjansa sisältöön suurin toivein. Valitettavasti petyin kipeästi.

Jos kirjan Wide Awake voisi tiivistää kahteen sanaan se voisi olla: ”Nouse ylös!” Ihmiset kulkevat elämän läpi toteutumattomin unelmin, kokien joka aamu ”hiukan surullisuutta”. McManus tahtoo ”herättää ihmiskunnan”. Hän uskoo, että jokaisessa ihmisessä on sankari, joka ”odottaa herättämistä”. Hän näkee jokaisen ihmisen ”esisuurena”. Se hiukkanen surullisuutta, jonka kohtaamme aamuisin, on sitä, kun ”sielumme etsii sankariaan”.

Kuinka ihmiset voidaan herättää? McManus puhuu kahdeksasta olennaisesta atribuutista, jotka ovat tunnusomaisia ihmisille, jotka elävät unelmiaan (unelmoida, löytää, sopeutua, odottaa, luoda, nauttia, sijoittaa) ja jokainen ominaisuus on jotakin sellaista, joka ihmisten täytyy löytää sisältään. Kukin luku purkaa yhden kahdeksasta ominaisuudesta tavallisesti esimerkeillä, jotka auttavat lukijoita kuvittelemaan sellaista elämää, jota McManus kuvailee.

Kirja Wide Awake sisältää joitakin hyödyllisiä neuvoja. McManus ei uhraa mainettaan korostaakseen mukautuvuuden periaatetta doesn’t sacrifice character in order to emphasize the principle of adaptability. Hän painottaa moraalisen eheyden ja vahvojen periaatteiden mukaan elämisen merkitystä. Silloin tällöin hän antaa hyvän näköalan tiettyihin Raamatun kertomuksiin.

Esimerkiksi kertomuksessa, kun Pietari käveli veden päällä, McManus osoittaa sitä tosiasiaa, että Pietari häiriytyi jostakin sellaisesta, jota ei voinut nähdä (tuuli) sen sijaan, että olisi pysynyt lujana uskossaan Erääseen, jonka saattoi nähdä (Jeesus). Saarnaajilla on hyötyä joistakin hänen muistamisen arvoisista esimerkeistään, kuten seuraava, joka vertailee kookospähkinää ja persikkaa:
“Jotkut meistä muistuttavat enemmän kookospähkinää – kova ulkopuolelta ja ontto keskeltä. Meidän kuitenkin täytyy olla enemmän persikan kaltaisia – pehmeitä ja nukkaisia ulkopuolelta, mutta sisältä lujia kuin kivi.”
McManus’in hyvätkin oivallukset ovat kuitenkin usein sekoitettu teologisiin lausuntoihin, jotka jättävät lukijan hämmentyneeksi. Vain kahden kappaleen sisällä McManus voi sanoa jotakin mahtavan hyvää (kuten ”Jumala muuttaa sinun elämäsi muutamalla sinut”) ja sitten jotakin, joka on täysin ulkona (”Ainoa tulevaisuus, jolle itsesi annat, on se, jonka uskot voivan toteutua”).

Kirjan, Wide Awake, pahin ongelma on, että se pomppii edestakaisin pastoraalisen neuvonnan ja motivoivan ammattikielen välillä, joka on hyvin lähellä gnostilaisuutta (voimasi on sisälläsi jne.) Ongelma, jota McManus'in lukijat käsittelevät, ei ole synti ja turmelus. Itseasiassa McManus arvelee, että seurakunta puhuu liikaa synnistä ja syyllisyydestä. Pääongelma on täyttymyksen puute ja surullisuus. Pelastus ja tyydytys löytyvät siitä, kun elät ulos oman stoorisi.

McManus puhuu paljon unelmien tärkeydestä, mutta jättää ne määrittelemättä. Kirja, Wide Awake, tarvitsisi enemmän eskatologiaa. ”Unelmilla”, jotka McManus tahtoo herättää sisällämme, ei ole muuta pohjaa, kuin oma mielemme. Unelmat, joita meillä on, ovat ”elämästä, maailmasta, tulevaisuudesta, niin kauniista, että se salpaa hengityksemme”. Näkymme tulevasta Valtakunnasta pitäisi kyllä valistaa tämänpäiväisiä unelmiamme, mutta McManus ei milloinkaan yhdistä unelmiamme Jumalan Valtakuntaan. Lukijat voivat antaa minkä tahansa merkityksen hänen hämärälle ”unelmien” ja ”kauniin tulevaisuuden” kategorialleen.

Mikä on sitten neuvoni pastoreille ja seurakuntajohtajille? Unohda kirja Wide Awake. Jos etsit kannustavia ajatuksia työntämään sinua eteenpäin suuntaan, johon jo olet menossa, niin kirja Wide Awake tekee kyllä sen tempun. Jos etsit haastavaa raamatullista opetusta, joka perustaa unelmasi Valtakunnan todellisuuteen, niin sinun on etsittävä muualta.

Kirjoittajasta:

Tim Challies on Discerning Reader'in johtava evankelikaalinen bloggeri ja toimittaja. Discerning Reader on keskittynyt tekemään erottavia arvosteluja kirjoista, jotka kiinnostavat kristittyjä. Itsensä työllistävä verkkosuunnittelija,Tim, asuu Toronton liepeillä Ontario'ssa vaimonsa ja kolmen lapsensa kanssa.

http://www.discerningreader.com/book-reviews/wide-awake




1 kommentti:

  1. En ymmärtänyt ihan arvostelun pointtia, enkä erityisesti leimaamista harhaopiksi. Mielestäni on totta, että kristittyjen tulisi pyrkiä ulos uskonnollisuuden kaavoista ja alkaa todekka elämään Kristukselle "heimona", jolla on yhteinen päämäärä ja johtaja. Tähän varmaan viitataan "kristinuskon tuhoamisella" ja "barbaarisuudella". Eli uskoa tuhoava intellektualismi tulisi vaihtaa todella yksinkertaiseen uskon varassa elämiseen.

    VastaaPoista