---------------------------
The Alliance of Biblical Pentecostals
MITÄ VÄÄRÄÄ EKUMENIASSA?
WHAT IS WRONG WITH "ECUMENICAL"?
Dr. Opal Redding
MITÄ VÄÄRÄÄ EKUMENIASSA?
WHAT IS WRONG WITH "ECUMENICAL"?
Dr. Opal Redding
Jos aiomme puhua ”ekumeniasta” niin, että sillä olisi jotakin merkitystä, meidän täytyy määritellä käsitteemme, että voimme tietää puhuvamme samasta asiasta. Tarvitsemme määritelmät seuraaville käsitteille: ”ekumenia”; ”ekumeeninen”; ”moderni ekumeeninen järjestö”; ”ekumeeninen liike”.
"Ekumeeninen" voi olla hyvä ja hyödyllinen sana
Sana "ekumeeninen" tulee kreikan sanasta oikoumene; se on tietysti ihan hyvä sana, jota on käytetty UT:ssa 15 kertaa. Se merkitsee aina joko ”asutettu maailma tai maa” tai ”maailman asukkaat” (Vrt. Mt. 24;14; Lk. 2:1; 4:5; 21:26; Apt. 11:28; 17:6, 31; 19:27; 24:5; Room. 10:18; Hepr. 1:6; 2:5; Ilm. 3:10; 12:9; 16:14). Webster’in sanakirjan mukaan: ”ekumeeninen: asutettu maailma, laajuudeltaan ja vaikutukseltaan maailmanlaajuinen.” Mitä tahansa toimintaa, joka sulkee piiriinsä maailman, tai käsittää maailman asukkaat, voidaan kuvailla ”ekumeenisena”. Tietysti ensisijainen esimerkki on evankeliumin levittäminen koko maailmaan Herramme lähetyskäskyn mukaan. Ensimmäisen vuosisadan seurakunta evankelioi maailman niin, että Paavali saattoi kirjoittaa Rooman pyhille, että evankeliumi oli kulkenut maailman (oikoumene) ääriin. (Room. 10:18). Sanaa voidaan käyttää myös maallisessa merkityksessä ilman mitään toivottuja seurauksia, kuten ”ekumeeninen maailman nälkäkonferenssi ”.
Kun sanasta ”ekumeeninen” tulee vaarallinen sana
Sanasta "ekumeeninen" tulee vaarallinen, kun se yhdistetään sanaan ”liike” ja sovelletaan seurakuntiin ja kristittyihin. Webster määrittelee, että ”ekumeeninen liike on kaikkien kristittyjen suunniteltua tuomista näkyvään yhteyteen”. Useimmat ekumeeniset järjestöt määrittelevät ”ekumeenisen liikkeen” keinona todistaa maailmalle kaikkien kristittyjen yhteys. Väitetään, että se on vastaus Jeesuksen rukoukseen jakeessa Joh. 17:22. Vaikka ”Webster'in” ei tarvitse olla huolestunut ”kristityn” ja ”yhteyden” määrittelemisestä, niin meidän täytyy! On tosiasia, että nykyinen ekumeeninen liike tuo aina yhteen niitä, jotka ovat uskollisia Jumalan Sanan opille ja niitä, jotka eivät sitä ole. Ei ole mitään kristillistä yhteyttä siellä, missä ei ole yhteyttä kerta kaikkiaan pyhille annetussa uskossa (Juuda 3).
Tosi Kristuksen ruumis ON jo yhteydessä
Rukouksessaan Jeesus määritteli millaiset henkilöt voivat olla yhteydessä, kuten Hän on yhteydessä Isänsä kanssa (Joh. 17:22). Hän teki selväksi, että haluttu yhteys olisi hengellistä yhteyttä (17:5; 10:30), yhteyttä totuudessa (17:17) ja agape-rakkaudessa (17:23,26). Se tosiasia, jota yleensä ei oteta huomioon, on, että Jeesuksen rukoukseen ON JO vastattu ja vastataan jatkuvasti, kunnes Hän noutaa morsiamensa. Maailma näkee satoja kirkkokuntia; Jumala näkee yhden seurakunnan, Kristuksen ruumiin, joka käsittää muutamia monista kirkkokunnista. Ainoa tapa olla tosi seurakunnassa on olla Pyhän Hengen asettama Kristuksen ruumiiseen uudestisyntymisessä: ”...ruumis on yksi . . .kaikki jäsenet ovat yksi. . . sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi” (1. Kor. 12:12-13). "Kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa" (Gal. 3:28).
Vääränlainen ”yhteys”
Nykyajan ekumeenista liikettä edistää yleensä Kirkkojen Maailmanneuvosto (World Council of Churches =WCC) ja roomalaiskatolinen kirkko. Se saa suurimman osan vauhtiaan roomalaiskatolisesta paavillisesta ekumenianeuvostosta (Roman Catholic Pontifical Council on Ecumenism). Heidän PÄÄMÄÄRÄNSÄ puettiin ytimekkäästi sanoiksi Vatikaani II:ssa. Puhuen ”vuoropuhelusta eronneiden veljien” kanssa kirjattiin seuraava suunnitelma: ”Seurauksena on oleva, että vähitellen, kun esteet täydelliselle seurakunnalliselle kanssakäymiselle on voitettu, kaikki kristityt kootaan yhteisessä eukaristian vietossa YHDEN JA AINOAN KIRKON YHTEYTEEN” ("Documents of Vatican II" by Flannery, p. 456). WCC on edistänyt monien kirkkokuntien opillisten mallien murtamista ja ajanut ekumeenista liikettä; WCC on nyt kuitenkin yhä enemmän lähestymässä katolisia, koska Rooman kirkolla on ”AUKTORITEETTI” ehdottomasti ”erehtymättömässä paavissa.”
Kun Nehemia johti Jumalan kansaa muurien jälleenrakentamisessa, hänen arkkivihollisensa Sanballat, Tobia ja Gesem, näkivät juutalaisten menestyksen. Kun eivät voineet pysäyttää Jumalan kansaa, he yrittivät toista temppua. He lähettivät kutsun Nehemialle kutsuen hänet vuoropuheluun Onon tasangolla. Nehemia sanoi: ”Onoonko? Ei käy! Minulla on käynnissä suuri työ, joten en voi tulla alas.” Hän tiesi, että heidän PÄÄMÄÄRÄNSÄ oli paha; hän säilytti kurssin ja menestyi (Neh. 6:1-15). Helluntailaiset kirkkokunnat yleensä ja AOG (Assemblies of God) nimenomaan, ovat raamatullisesti määriteltynä kokeneet suurta menestystä. Nyt Sanballatit ja Tobiaat tahtovat vuoropuhella.
Ekumeenista liikettä johtaa kirkko, joka tunnetusti suunnittelee tuoda kaikki kirkot valvontansa alaisiksi. Esimerkiksi ”Isä” Ray Ryland, teologian professori fransiskaanisessa Steubenville'n yliopistossa Oklahoma'ssa, toimii järjestön "Coming Home Network (Kotimatkaverkosto)" kanssa, jonka päämäärä on ”vetää eronneita veljiä.” Artikkelissa katolisessa lehdessä, THIS ROCK, maaliskuussa 2000, hän selittää, kuinka katolisten tulee suorittaa Vatikaani II:n ekumeeninen agenda sekä salaisesti että julkisesti. Hän kirjoittaa: ”Katolisen ekumenian päämäärä on palauttaa yhteys eronneisiin perinteisiin tuomalla ne katolisen kirkon yhteyteen.”
Entä "Celebrate Jesus 2000"?
Sattuu, että fransiskaaninen yliopisto hoitelee suunniteltua ekumeenista tapahtumaa 22-25.6.2000 nimeltä "Celebrate Jesus 2000". Sitä sponsoroi North American Renewal Service Committee (NARSC), ekumeeninen järjestö, joka tuo yhteen monia karismaattisia, kolmas-aaltolaisia ja helluntailaisia monista kirkkokunnista. On olennaista, että muistamme, että osallistuvilla roomalaiskatolisilla papeilla on ohjelma. Jos he eivät ole lojaaleja paaville hänen kiertokirjeessään Ut Unum Sint (Että he yhtä olisivat), he eivät jää papeiksi. Paavi Johannes Paavali II ei ole karismaatikko, mutta hän on valmis suvaitsemaan ja ”käyttämään” niitä, jotka puhuvat kielillä, toteuttaakseen häijyn päämääränsä. Lampaita varoitettakoon ja tosi paimenet olkoon varuillaan.
AOG (Amerikan suurin helluntaisuunta) on puhunut
AOG:n yleiskokous vahvisti uudelleen pitkäaikaisohjesäännön kaksivuotiskokouksessaan St. Louis'issa vuonna -95. Artikla XI, kappale 11, sanoo:
"AOG:n yleiskokous ei hyväksy saarnamiehiä tai seurakuntia, jotka osallistuvat mihin tahansa nykyajan ekumeenisiin järjestöihin paikallisella, kansallisella tai kansainvälisellä tasolla sillä tavalla, että se edistää ekumeenista liikettä, koska:
a) Me uskomme, että k.o. liikkeen opillinen yhteys on niin lavea, että se käsittää ihmisiä, jotka hylkäävät Raamatun innoituksen, Kristuksen jumaluuden, synnin yleismaailmallisuuden, sijaissovituksen ynnä muut pääopetukset, joiden ymmärrämme olevan oleellisia raamatullisessa kristinuskossa.Määritelmänsä perusteella NARSC on ”nykyaikainen ekumeeninen järjestö” ja "Celebrate Jesus 2000" on ekumeeninen konferenssi. "Celebrate Jesus 2000" kattaa ekumeenisen ohjelman yhteisen karismaattisen kokemuksen sateenvarjon alla. Hengellinen kokemus YKSINÄÄN ei kuitenkaan voi milloinkaan olla yhteyden pohja. Yhteys täytyy perustaa terveeseen OPPIIN. ”Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne .... sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.” (2. Joh. 10,11). Pietari oli Hengellä täytetty helluntailainen (tai karismaatikko, jos niin haluat) alkaessaan veljeillä juutalaistajien kanssa heidän lakihenkisyyden harhaopissaan; Paavali nuhteli häntä julkisesti hänen tekopyhyydestään (Gal. 2:11-16). Roomalaiskatolinen oppi ajaa samanlaista lakihenkisyyttä, kuin minkä Paavali julisti kirotuksi. Pietari teki parannuksen ja siten hyvä yhteys säilytettiin uskonyhteydessä (Apt. 15: 7-11; 1.Joh. 1:7).
b) Me uskomme, että ekumeenisen liikkeen korostukset ovat ristiriidassa niiden asioiden kanssa, joita me pidämme raamatullisina prioriteetteina ja säännöllisesti asettavat yhteiskunnalliset huolenaiheet yksilöllisen pelastuksen tilalle.
c) Me uskomme, että monien uskonnollisten järjestöjen yhdistäminen maailman superkirkoksi tulee kulminoitumaan Ilmestyskirjan 17. ja 18. lukujen uskonnolliseksi Babyloniksi."
Mitä Jeesus tekisi? Mitä Paavali tekisi?
Jos Jeesus olisi ollut ekumeeninen, Hän olisi vuoropuhellut rakastavasti juutalaisten johtajien kanssa, jotka rakastivat Jumalaa (kuten he ”Jumalan” määrittelivät) ja olivat täysin syventyneet ”tekemään hyvää”, aivan kuten ekumeenisen liikkeen johtajat tänä päivänä. Hän olisi harjoittanut ”sovittelua” kaikkien kanssa, jotka mainitsivat Jahven nimeä ja Hän olisi voinut paeta ristiä. On vain yksi ongelma: missä me olisimme, jos Hän olisi tehnyt sen?
Jos Paavali olisi ollut ekumeeninen, hän ei koskaan olisi nuhdellut Pietaria eikä julistanut Jumalan kirousta niille, jotka saarnasivat ”toista evankeliumia”! Itseasiassa häntä ei koskaan olisi vangittu ja lähetetty Neron luokse, jos hän vain olisi harjoittanut ”sovittelua” kaikkien kanssa, jotka sanoivat olevansa kristittyjä. Jos Paavali olisi elossa tänä päivänä, hän nuhtelisi jälleen niitä, jotka opettavat hengellisistä kokemuksistaan huolimatta väärää oppia. Se tosiasia, että jotkut katoliset puhuvat kielillä ei todista mitään, sillä jos kielilläpuhuminen on aidosti Pyhän Hengen antamaa, niin Hän johtaa heidät pois harhasta totuuteen. Kun he pitävät kiinni raamatullisesta pelastuksen opista Kristuksen täytetyn työn kautta Golgatalla täysin ilman roomalaiskatolisen kirkon sakramentteja, niin heidät erotetaan kirkosta, elleivät lähde omasta aloitteestaan. Myös mormonit puhuvat kielillä. Milloin me ”yhdistymme” heidän kanssaan? Heidän oppinsa eivät ole paljonkaan kauempana oikeasta opista, kuin roomalaiskatolisen kirkon.
Onko roomalaiskatolinen kirkko muuttanut oppejaan?
Kuka tahansa, joka lukee viimeisintä katolista katekismusta (1995), voi nähdä, että kaikki menneiden vuosisatojen harhaopit, ynnä muutamia uusia, ovat siellä: lopullisen auktoriteetin asettaminen KIRKON PERINTEESEEN ja paavinvaltaan ennemmin kuin Pyhän Raamatun 66 kanoniseen kirjaan; kirkon sakramenttien välttämättömyys pelastumiseksi; transsubstaatio, s.o. armon vastaanottaminen osallistumalla eukaristiaan (ehtoolliseen), jonka väitetään olevan Jeesuksen todellinen ruumis ja veri; yletön marianpalvonta Marialle tehdyin rukouksin ikäänkuin hän olisi kaikkialla läsnäoleva; kiirastuli, joka useimpien täytyy kestää ennen Herran tykö menemistä; ja aneet tulevaisuuden syntien puolesta. Etsi tämä kirja kirjastostasi ja lue sitä itse. Roomalaiskatolinen teologia esittää ”toisen evankeliumin” (Gal. 1:1-9) ja "toisen Jeesuksen" (2. Kor. 11:4).
Johtajien tekopyhyys katolisessa karismaattisessa liikkeessä näkyy korostetun helposti sen tosiasian kautta, että he kieltävät eukaristian (Herran ehtoollisen) jopa niiltä, joiden kanssa toivovat ”yhdistyvänsä” ekumeenisissa juhlallisuuksissa. Lähetin sähköpostin Fransiskaanisen yliopiston yhteystoimistoon ja kysyin: ”Onko ‘Celebrate Jesus 2000' -tapahtumassa ehtoollisjuhla? Sain seuraavanlaisen vastauksen: ”Kyllä, roomalaiskatolisille heidän omassa erillisessä aamukokouksessaan.” Sitten kysyin: ”Miksi eivät toiset voi osallistua, jos kerran kaikki juhlivat samaa Jeesusta?” Siihen en saanut vastausta. Oikea vastaus olisi, että he eivät juhli samaa Jeesusta. He juhlivat Jeesusta, jonka täytyy kuolla päivittäin; hehän ristiinnaulitsevat Hänet uudelleen jokaisessa messussa. Oikea kristillinen usko lepää Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa, joka sanoi: ”Se on täytetty!” ja nousi ylös todistamaan sen.
Ekumenia ei voi muuttaa TOTUUTTA
Kristikunnassa on muodostumassa jakolinja. Pastori James Bridges, AOG:n rahastonhoitaja (General Treasurer), sanoi johtavien AOG:n kasvattajien kokoukselle: ”Monet ovat tänä aikana lopettamassa kirkkokuntia, mutta haluaisin mieluummin monia kirkkokuntia, jotka ovat tulleet esiin uskonpuhdistuksesta, kuin että Roomalainen kolossi, joka jatkuvasti pitää kannattajansa taikauskossa, tietämättömyydessä ja hengellisessä pimeydessä, orjuuttaa minua. Varokaa tänä päivänä niin pinnalla olevaa ekumeenista liikettä, ettei, kun uusi asu on riisuttu, se osoittautuisi olevan se sama vanha orjuus” (oma arkisto).
NYT on aika rukoilla ja puhua; jos vaikenemme, voimme kadottaa opillisen lahjomattomuutemme (integrity). Herramme on Totuus, Persoona; Raamattu on Totuus, kirja. Pyhä Henki tuo ne yhteen aidossa kokemuksessamme! Nykyinen Ekumeeninen Liike on vastakohta Herramme käskylle saarnata evankeliumia kaikille luoduille. Tiedämme liian paljon ja meille on annettu liian paljon, että voisimme harkita antautumista ekumenian hengelle. Historia tulee tallentamaan ratkaisusi. Millaisen perinnön sinä jätät lapsillesi ja heidän lapsilleen? Meidän on oltava uskollisia hinnalla millä hyvänsä!
This article first appeared in the Spring Issue of Contending for the Faith section of the Central Bible College Bulletin.
Dr. Opal Reddin is Professor Emeritus in Bible and Theology at Central Bible College Springfield, Missouri. Dr. Reddin presently holds the Chair of Pentecostal Truth at CBC.
Onko yhteiskristillisyys ekumeenisyyttä pienoiskoossa?
VastaaPoistaKyllä se on ekumeniaa ja ihan ihan oikeassa koossa, jota yleensä varjostaa karismaattisuus ja menestysteologia. Ei pidä korottaa seurakuntia, järjestöjä ja niiden johtajia. Oikean Kristuksen ruumiin jäsenten välillä vallitsee hengellinen yksimielisyys, jossa karkotetaan väärän evankeliumin julistajat. Tästä aiheesta hyvä keskustelu seuraavassa linkissä:
VastaaPoistahttp://p4.foorumi.info/ilosamoma/viewtopic.php?p=13974&sid=2521ea7cb2b9c5aa1eb611a1a00976fd