----------------------------------
Ketkä jätetään jäljelle?
Who Will Be Left Behind?
MORIEL MINISTRIES - By Danny Isom - March 16, 2011
Elämä on harvoin ennustettavissa. Kun Moriel julkaisi hiljattain artikkelini "Is the Rapture Really Taking As Many As You Think? (Viekö tempaus todella niin monet kuin yleensä luullaan?)", karaisin itseäni henkisesti johonkin sellaiseen, jonka odotin olevan negatiivisten reaktioiden vyöry koskien enimmäkseen eskatologiaa, kuten tempauksen ajankohtaa ja vihanajan luonnetta. En koskaan odottanut reaktiota, joka väittäisi, että minä olin ruokkimassa jonkinlaista hengellistä elitismiä ehdottamalla, että vain ne, joilla ”on se kaikki” jättävät jäljelle ne, joilla ei ole. Sana, jota käytin toistuvasti läpi artikkelin oli ”uskollinen”, joten minua kiehtoo, että niin monet yhdistävät tämän raamatullisen sanan hengellisesti hienostelevaan eliittiporukkaan. Mutta kun panemme hetkeksi syrjään sen, että sellainen tunnetason reaktio verhosi selvän totuuden siitä, mitä itse asiassa kirjoitettiin, niin luulen, että kaiken tunteen takana on arvokas kysymys: ”Kuinka voit tietää, kuka jätetään?” Syy on sama perussyy, jonka esitin edellisessä artikkelissa: samat, jotka ”jätettiin jäljelle” Jeesuksen ensimmäisessä tulemuksessa. En kannata kenenkään henkilökohtaista tuomitsemista, vaan väitän, että soveltamalla Raamattua voimme erottaa aikamme hengellisten liikkeiden ja virtausten väistämättömän määränpään. Raamattu antaa parametreja, joiden avulla voimme nähdä, mihin jokin tietty polku päättyy. Esimerkiksi Matteuksen luvut 21-22 esittävät kolme Messiaan merkkiä, jotka annettiin Israelille kolmen vertauksen seuraamana. Tässä meille annetaan kuva niistä, jotka sanoivat olevansa Jumalan kansa, väittäen palvelevansa Jumalaa ja jopa etsivänsä Jumalan Messiasta ja kuitenkin he eivät vain ”menetä” Häntä, vaan itse asiassa hylkäävät Hänet ja toimivat Häntä vastaan. Onko tämä kertaluonteinen hengellinen poikkeavuus, vai koetaanko tätä vielä uudelleen näinä viimeisinä päivinä? He ovat niiden edelläkävijöitä, jotka sanovat, että heillä on jonkinlainen yhteys Jumalan kanssa, mutta jotka lopulta ”jätetään”. Kun on kysymys Israelista, niin Paavali nimenomaan sanoo, että meidän pitäisi oppia heidän virheistään.
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." - Matteus 7:21-23
"Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut." - 1. Kor 10:11Jälleen on uudelleen sanomisen arvoista, että niin paljon yleensä Raamatusta ja nimenomaan Kristuksen ensimmäisen tulemuksen palvelutyöstä on suunnattu niille, jotka sanovat omaavansa jonkinlaista yhteyttä, tai hengenheimolaisuutta Jumalaan, mutta jotka jäävät huomattavan kauas Jumalan normeista. On olemassa lähetyskenttä tunnustetussa laitoksessa, jota kutsun mieluummin ”kirkoksi” pienellä k:lla, ja johon hengellisesti suuntautuneet kokoontuvat. Kuten on tunnetusti todettu, niin kirkossa käyminen ei tee kenestäkään kristittyä yhtään enempää, kuin leipomossa käyminen tekee kenestäkään munkkirinkilää. Miksi monet jätetyistä tulevat olemaan kirkon vakituisia jäseniä? Samasta syystä kuin niin monet ”jätettiin” ensimmäisellä kerralla.
Kohdassa Matteus 21:1-11 meillä on selostus jostakin sellaisesta, jonka useimmat Raamatun julkaisijat tunnetusti nimeävät ”Voittoisaksi Saapumiseksi”. Jacob Prasch'in paljon yksityiskohtaisemmassa selityksessä otsikolla, "Palm Sunday: Give Us Prosperity Now (Palmusunnuntai: Anna meille rikkautta nyt)" (jota suuresti suosittelen), keskeinen totuus on, että ihmiset juhlivat ”Kärsivän Palvelijan” asemesta ”Valloittavan Kuninkaan” tulemista. Pääsiäisenä heidän oletettiin laulavan näitä Kirjoituksia säestäen käsiään heiluttamalla – Pääsiäiskaritsan tunnustaminen, joka puhuu syntikysymyksestä Kristuksen ensimmäisessä tulemuksessa loppuun suoritettuna, eli mitä heprealaiset oppineet kutsuivat ”Kärsiväksi Palvelijaksi” Joosefin hahmossa. Sen sijaan he laulavat näitä jakeita samalla heiluttaen palmunoksia -- asia, jota heidän oletettiin tekevän ainoastaan Lehtimajanjuhlan aikana, mikä on kuva Messiaan tuhatvuotisesta hallinnasta, jota symbolisoi ”Valloittava Kuningas” Daavidin hahmossa. (Toinen hyvä opetus tästä aiheesta on: "One Messiah, Two Comings".)
Etkö koskaan ole ihmetellyt, miksi sen jälkeen, mitä he sanoivat ja tekivät Voittoisassa Saapumisessa, Jeesus sanoi myöhemmin...
"Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'." - Matteus 23:39Miksi Jeesus hylkää Voittoisassa Saapumisessa heidän huutonsa, ”Siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran nimeen” (Mt. 21:9) ja myöhemmin sanoo, ettei palaa, ennenkuin he sanovat sen saman, minkä jo näyttävät sanoneen? Koska he eivät tunnustaneet Messiasta ”sinun Kuninkaanasi...joka tulee sinulle, nöyränä, ja aasin selässä”, vaan haluten Messiaan omilla ehdoillaan. He eivät tahtoneet ”Kärsivän Palvelijan” tulevan ja kuolevan heidän syntiensä vuoksi, vaan he tahtoivat ”Valloittavan Kuninkaan” kaatamaan roomalaiset ja perustamaan Hänen valtakuntansa maan päälle.
Syy siihen, että paljon ihmisiä institutionaalisen kirkon seinien sisäpuolella tullaan jättämään, on se sama syy, miksi niin monet ”jätettiin” Hänen ensimmäisessä tulemuksessaan: he tahtovat Kristuksen omilla ehdoillaan, ei Hänen. Niin monet hengelliset liikkeet, jotka ovat eturintamassa määrittelemässä, mitä tapahtuu seurakunnissa tänä päivänä, uudelleenmäärittelevät Kristuksen omilla ehdoillaan. Sellaiset asiat kuin Päämäärätietoinen (Purpose Driven) ja Esiintuleva Kirkko käyttävät kristillistä jargonia ja puitteita näyttääkseen ja kuulostaakseen ”kristillisiltä”, mutta jäävät kauas raamatullisesta. Se Jeesus, jota ne mainostavat, ei ole Raamatun ”Jeesus”. Mitä tapahtuu, kun seurakuntalaisia ei enää haastetakaan elämään ristiinnaulittua elämää? Kukaan ei voi saavuttaa Messiaan toisen tulemuksen etuja, ellei ole ensiksi ja ennenkaikkea alistunut ristin työlle Hänen ensimmäisessä tulemuksessaan. ”Valloittavasta Kuninkaasta” ei ole mitään hyötyä niille, jotka yrittävät ohittaa ”Kärsivän Palvelijan”.
”Ja Jeesus meni pyhäkköön; ja hän ajoi ulos kaikki, jotka myivät ja ostivat pyhäkössä, ja kaatoi kumoon rahanvaihtajain pöydät ja kyyhkysten myyjäin istuimet. Ja hän sanoi heille: "Kirjoitettu on: 'Minun huoneeni pitää kutsuttaman rukoushuoneeksi', mutta te teette siitä ryövärien luolan." ” - Matteus 21:12-13Niinpä sen sijaan, että kääntyisi Antonion linnoituksen suuntaan kaataakseen roomalaiset ja perustaakseen maanpäällisen valtakuntansa, mitä Messias tekee? Hän kääntyy vastakkaiseen suuntaan ja menee puhdistamaan temppeliä.
Pääsiäistapa, jota vieläkin harjoitetaan, on poistaa kaikki hapatus talosta. Kannattaa tutkia sanan ”hapatus” käyttöä, koska niin kauan on sanottu pelkästään: "Hapatus tarkoittaa 'hiivaa', joka saa taikinan kohoamaan.” Kyllä, mutta kaikkialla Raamatussa ”hapatus” jatkuvasti rinnastetaan nimenomaan kahteen asiaan: syntiin ja väärään oppiin. On tärkeää panna merkille täsmälleen, missä Jeesus alkaa käsitellä kysymystä, missä synti ja väärä oppi asuvat: Jumalan huoneessa. Tämä on toinen kautta koko Raamatun annettu malli, että tuomio alkaa aina ensiksi Jumalan huoneesta. Jeesus käsitteli toistuvasti synnin keskeistä kysymystä 3-1/2 vuotta kestäneen palvelutyönsä aikana. Kun oli kysymys niistä, jotka hylkäsivät Hänet Hänen omana aikanaan, Hän osoitti nimenomaan heidän kieltäytymiseensä ensin hoitaa henkilökohtainen syntikysymys.
"Ja kaikki kansa, joka häntä kuuli, publikaanitkin, tunnustivat Jumalan vanhurskaaksi ja antoivat kastaa itsensä Johanneksen kasteella. Mutta fariseukset ja lainoppineet tekivät turhaksi Jumalan aivoituksen heitä kohtaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta." - Luukas 7:29-30
Ettemme unohtaisi, niin se kaikki alkoi ”parannuksen kasteella” (Mk. 1:4; Lk. 3:3). Mikä on päämäärätietoisen (Purpose Driven) teologian seuraus, joka estää puhumasta synnistä ja vielä paljon enemmän sen käsittelemisestä. Mikä on seuraus, kun omaksutaan esiintulevia ja New Age -käsitteitä, että on ”monta” tietä Jumalan tykö ja pohjimmiltaan useimmissa ihmisissä on niin paljon ”hyvää,” että he voivat päästä taivaaseen? Seuraus tulee olemaan sama, kuin se oli silloin: ne, jotka kieltäytyvät käsittelemästä syntiä ja väärää oppia, ”jätetään.” Jos strutsi on haudannut päänsä hiekkaan, se ei merkitse, etteikö kuorma-auto ajaisi sen yli. Synnin merkityksen, tai jopa olemassaolon kieltäminen, ei pelasta synnin väistämättömistä seurauksista. Tämä kaikki on muunnelmaa vanhasta puskuritarrasta: ”Kristityt eivät ole täydellisiä; he ovat vain saaneet anteeksi.” Kirkon seinien sisällä ne, jotka ”otetaan”, erottuvat niistä, jotka ”jätetään” ei siksi, että olisivat ”täydellisiä”, tai että heillä ”olisi se kaikki”, vaan koska he ovat niitä, jotka ovat vastaanottaneet Kristuksen Hänen ehdoillaan ja käsittelevät aktiivisesti kysymystä synnistä ja väärästä opista sen sijaan, että sivuuttaisivat sen.
”Kun hän varhain aamulla palasi kaupunkiin, oli hänen nälkä. Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille: "Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako". Ja kohta viikunapuu kuivettui.” - Matteus 21:18-19Lopulta tulemme Matteuksen kolmanteen merkkiin, viikunapuun kiroamiseen. Tämä on myös hyvin syvällinen aihe sinänsä, joten me keskitymme siihen, millä on eniten merkitystä tälle keskustelulle. Yksi monista tästä merkistä kerättävistä merkityksistä, varsinkin missä siihen sisältyy olla merkki Israelille, on kuin kuva niistä, joilla on ulkoinen ”uskonnon näytös”, jota ilmaisee hedelmäpuu kaikkine lehtineen ilman mitään todellista hedelmää. Se on esimerkki siitä, mitä tapahtuu niille, jotka voivat tietyssä määrin näyttää täsmälleen siltä kuin pitääkin, mutta eivät läpäise raamatullista testiä sen osoittamiseksi. Tämän voi ymmärtää parhaiten Jeesuksen tähän liittyvän opetuksen valossa Lk. 13:6-10 vertauksesta, joka osoittaa, että Jumala antoi Israelille toistuvia tilaisuuksia hedelmän kantamiseen, mutta se epäonnistui ja siksi sai kantaa seuraukset.
Luuletko olevan mahdollista, että on olemassa vakinaisia seurakunnanjäseniä, jotka voisivat näyttää samanlaisilta kuin kaikki toiset ”puut”, mutta lähemmin tarkasteltaessa ovat raamatullisten normien mukaan hedelmättömiä? Ja jos emme voi tietää etukäteen, kuka voitaisiin ”jättää” tämän mittayksikön mukaan, niin miksi Jeesus neuvoo...
"Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään." - Matteus 7:17-20Mitä Israeliin tulee, niin seuraavat kolme merkkiä paljastivat sen todellisen luonteen Kristuksen ensimmäisessä tulemuksessa:
- Kun he hylkäsivät Hänet ”Kärsivänä Palvelijana” (tapahtumassa, jonka me väärin nimeämme ”Voittoisaksi Saapumiseksi”), se paljasti Israelin sokeuden; he eivät halunneet hyväksyä Häntä Hänen ehdoillaan, vaan ainoastaan omillaan.
- Hänen viimeinen tekonsa temppelissä paljasti Israelin sisäisen turmeltuneisuuden.
- Kun Hän kirosi viikunapuun, se paljasti Israelin ulkoisen hedelmättömyyden.
Kävele läpi monien ”kristillisten” kirjakauppojen. Ne ovat täynnä materiaaleja, jotka heijastavat, mitä on tapahtumassa, ei vain ”kristikunnaksi” kutsutun, vaan myös ”evankelikalismin” keskuudessa. Se on Raamattu, joka väittää, että he ovat tosiasiassa hengellisesti sokeita, sisäpuolelta hengellisesti turmeltuneita ja ulkoisesti hengellisesti hedelmättömiä. ”Täydelliset” eivät ole niitä, jotka otetaan, vaan ne, jotka tekevät hyvän uskon yrityksen nähdäkseen asiat raamatullisesti elääkseen ristiinnaulittua elämää käsitellen synnin ja pyrkien tuottamaan ”parannuksen soveliasta hedelmää” (Lk. 3:8). En väitä olevani profeetta, enkä myöskään väitä omistavani jotakin erikoistietoa, mitä tulee siihen, kuka lähtee ja kuka ei; se on Raamattu, joka kertoo meille tässä ja nyt niiden lopullisen määränpään, jotka ovat sitoutuneet päämäärätietoiseen (Purpose Driven), esiintuleviin harjoituksiin, New Age -vaikutteisiin ja muihin ylihapantuneen aikamme lukemattomiin vääriin oppeihin.
Kuinka tiedän, että paljon useammat, kuin yleisesti odotetaan, tullaan ”jättämään jäljelle”? Koska se, mitä tapahtui ensimmäisen kerran, on tapahtumassa uudelleen. Se tapahtui Nooan päivinä, Lootin päivinä, toistui monesti tuomarien, kuninkaiden ja profeettojen aikoina Vanhan Testamentin historiassa ja jälleen Kristuksen ensimmäisessä tulemuksessa. Kuten Kristus kuvailee sitä ”synnytystuskien” ominaispiirteissä (Mt. 24:8), raamatullisen profetian toteutuminen on itse asiassa malleja, jotka tulevat alati suuremmalla taajuudella ja voimakkuudella ennen viimeistä, lopullista täyttymystä. Noiden ”jätettyjen” odotettua yllättävän paljon suurempi määrä on sitä samaa aina ”jätettyjen” historiallista tunnuspiirrettä, mutta yhä suuremmassa mittakaavassa. Kristuksen maanpäällinen palvelutyöhän pohjimmiltaan käsitti vain yhden kansan – lopunaikojen ”kirkon” maanpäällinen instituutio ulottuu paljon suurempiin lukumääriin.
Siksi minä niin palavasti kehotan, että laitoskirkon seinien sisällä saarnattaisiin samaa sanomaa kuin pelastumattomillekin: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” (Mk. 1:15). Se, mitä kirkon seinien sisäpuolella olevien täytyy kuulla ja panna käytäntöön, on niin pientä ja suppeaa, että mikään kirjakauppa ei voisi elää sen myymisellä. Ja koska mikään kirjakauppa ei tule antamaan sitä heille, niin ”uskolliset” – ne jotka vielä pyrkivät raamatullisesti näkemään ja elämään ja kantamaan hedelmää – ovat ne ainoat, jotka on jätetty saarnamaan sitä.
Hänessä,
Servant@WalkWithTheWord.org
Originally posted on the MORIEL website
http://moriel.org/MorielArchive/index.php/discernment/church-issues/end-times/who-will-be-left-behind
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti