Sivuja

Donald Trumpista artikkeleita ja sivustoja

Pastori J.D. Farag'in profetiapäivityksiä vuosilta 2014-20

tiistai 14. elokuuta 2012

Joyce Meyer ja hänen opetuksensa

Tässä analyysia amerikkalaisesta ’kristillistä’ menestysteologiaa saarnaavasta naisopettajasta, joka on saanut Suomessakin paljon jalansijaa suomennetuilla kirjoillaan karismaattisissa piireissä. Suomessa on paljon kristillisiä kustantamoja jotka myyvät Joyce Meyerin harhaoppisia kirjoja. Katso esim. Kuvan ja Sanan kirjakauppa. Tämä vain osoittaa minkälaisessa eksytyksen suossa elämme nykypäivänä mm. kristillisellä kentällä. Onneksi on näitä harhaopeista varoittavia kristillisiä järjestöjä, jotka tuovat päivänvaloon julkisten opettajien vääriä opetuksia joita sinisilmäiset omaksuvat omaksi turmiokseen. Toivonkin että tämä artikkeli avaisi jonkun eksyneen silmät jotta hänen ei tarvitsisi hävetä Kristuksen edessä tuomiopäivänä. Aina on mahdollisuus parannuksen tekoon ja luopua vääryydestä. Toivottavasti Pyhä Henki antaa mahdollisuuden puhua tämän Samuel Korhosen suomentaman ajankohtaisen artikkelin kautta.

----------------------------------------

Joyce Meyer
-Kiinnitätkö huomiota-
(Are you paying attention)



Koska minulta on niin usein kysytty Joyce Meyer'istä, katson välttämättömäksi kommentoida hänen opetustaan. Hänet tunnetaan yhtenä huippuluokan naispuhujista, joka sanoo asiat niin kuin ne ovat vilpittömällä, mutta haastavalla tavalla. Hän on arvoitus sikäli, että hänellä on jonkin verran erittäin hyvää käytännön tietoa kokemuksesta ja Raamatusta. Niinpä hänen opetuksessaan on hyviä osioita ja siitä on myös joitakin huonoja tulkintoja ja kokemuksia, joita tulee välttää. Meyer ei ehkä ole täysin antautunut uskonsanan opetukselle, mutta hän on aisapari monille uskonsanan opettajille (Creflo Dollar'in ja Kenneth Copeland'in työyhteydessä. Copeland'in lehdessä, The Believer’s Voice of Victory, on ollut joitakin hänen artikkeleitaan) ja heidän uskonsanan menestysteologiansa on varmasti vaikuttanut hänen opetuksiinsa. Lähetyksessään tammikuun 2005 ensimmäisellä viikolla hän haastatteli Kenneth Hagin'ista kertovaa miestä, joka tunnetaan siitä, että levittää uskonsanan heresiaa opetuslapsilleen.

Joyce on ollut rehellinen koskien terveysongelmiaan ja taisteluaan rintasyövän ja leikkaukseen pääsemisen kanssa. Vuosien mittaan, kun hänen suosionsa on kasvanut, myös hänen ulkonäkönsä on muuttunut kauneusleikkausten kautta. Hän halveksii kaikkea kritiikkiä, että käyttää koruja, että hänellä on suuri ja kallis vaatekaappi ja jopa sen kritisoimista, että opettaa miehiä. Nämä ovat kiellettyjä aiheita. Perustelu on, että rahankäyttö hänen ulkonäköönsä, hiustensa värin muuttamiseen jne. on hyväksyttävää, koska hän esiintyy julkisuudessa eikä sitä pitäisi katsoa turhuudeksi. Hän ei myöskään näe mitään ongelmaa siinä, että harjoittaa auktoriteettia miehiin nähden (ks. 1. Tim. 2:12).

Hänestä on tullut hyvin suosittu puhuja 60 vuoden iässä. Hän on varmasti yksi tunnetuimmista ja parhaiten palkatuista TV-saarnaajista (erityisesti naisille). Hänen järjestönsä tulot ovat vakaasti kasvaneet vuodesta 1998, jolloin ne olivat 40 miljoonaa, vuonna 1999 he saivat 55 miljoonaa, vuonna 2000 70 miljoonaa, 2001 80 miljoonaa, 2002 lähes 90 miljoonaa. Tänä päivänä hänen järjestönsä, Life in the Word, arvioi tämän vuoden tulojensa olevan 95 miljoonaa dollaria. Palvelutyöjärjestö sanoo käyttävänsä noin 10 prosenttia – 880 000 dollaria kuukaudessa – hyväntekeväisyyteen kaikkialla maapallolla.

Hänen palvelutyönsä on nyt miljoonien dollareiden järjestö, jolla on 500 työntekijää ja toimistoja Euroopassa ja Etelä-Afrikassa. ”Järjestön 19 miljoonaa dollaria maksaneen päämajan rakensi puolitoista vuotta sitten, R. Messner Construction Co. Inc, jonka kotipaikka on Wichita. Charisma-lehden artikkeli vuosia sitten huomautti, että Meyer'in työ saavuttaa maailmaa 600 radio- ja TV-asemalla – jotka myivät lähes kolme miljoonaa nauhaa ja lähes miljoona kirjaa viime vuonna” (Charisma magazine). Joyce Meyer Ministries'in esittelylehtisen mukaan vuosittain tuotetaan neljä miljoonaa kasettia kuuden dollarin kappalehintaan, mikä selittää 24 miljoonaa tuloista, hänen verkkosivustonsa tuo hänen työlleen keskimäärin kahdeksan miljoonaa kuukaudessa. (Referenssi: Joyce Meyer'in puhe: Give to me and God gives to you (Anna minulle niin Jumala antaa sinulle) artikkeli: By Carolyn Tuft and Bill Smith St. Louis Post-Dispatch)

Meyer'in talo, suurin viidestä, on 900 neliömetrin Cape Cod -tyylinen tilakoti (estate home) vierastalolla ja autotallilla, jota voidaan itsenäisesti lämmittää ja jäähdyttää ja johon mahtuu kahdeksan autoa. Kolmen eekkerin (1.2 ha) tontilla on suuri suihkulähde, huvimaja, yksityinen golf-rata, uima-allas ja pukukoppi, johon ministry hiljattain lisäsi 10 000 dollarin kylpyhuoneen.” (St. Louis Post Dispatch'in artikkelista 15.11.2003)


Joyce Meyer Ministries osti nämä viisi kotia Meyer'ille ja hänen perheelleen. Järjestö maksaa kaikki kustannukset, mukaanlukien maisemointi ja nurmikonhoito, omaisuusverot ja remontit. Meyer, hänen miehensä ja kaikki neljä naimisissa olevaa lastansa asuvat näissä kodeissa - täysin ilmaiseksi. (huom. klikkaa kuvaa nähdäksesi paremmin tekstit)


“En halua tuhlata koko ikääni puhumiseen luvatusta maasta sinne koskaan pääsemättä. Haluan elää siellä” (Joyce Meyer, “What Does Your Future Hold” May 21, 2004). Oman sanomansa ja teologiansa mukaan se merkitsee varallisuuden kokoamista ja hyvän elämän elämistä nyt. Voimme siis nähdä, että Meyer elää uskonsanan menestysopetustaan, vaikka hän ei ehkä niin räikeästi opetakaan sitä. Jos kuuntelee tarkkaan, voi kuulla siitä roiskahduksia ja kimpaleita ja välillä saada kokonaisen annoksen.

Ajoittain hän voi olla huumorintajuinen, nokkela ja fiksu, mutta toisinaan ylimielinen ja jopa tyly kertoessaan elämänkokemuksistaan. Hänen opetustaan kuunnellessa täytyy ottaa arvostelukyky käyttöön, ettei niele kaikkia hänen jakamiaan epäterveitä käsityksiä. Ja niitä varmasti sisältyy hänen opetukseensa, jos vain kuuntelee tarkasti.

Joyce näyttää kääntävän Raamatun pois sen selvästä merkityksestä suosittamaan naisten opettamista: ”Syytöspeli alkoi paratiisissa. Aadam syytti Jumalaa, 'Nainen, jonka minulle annoit.' Tiedätkö mitä? Aadam oli isäntä talossa ja jos hän seisoi siinä, niin miksi hän ei sanonut jotakin? Miksi hän ei sanonut jotakin? Miksi hän ei tehnyt jotakin? En hyväksy enää tuota syytöstä? Raamattu näet ei edes välttämättä sano, että Jumala olisi kieltänyt Eevaa syömästä tuosta puusta. Hän kielsi Aadamia. Ehkä Aadam ei sanonut Eevalle -- en tiedä.” (Joyce Meyer, Mind, Mouth, Moods, and Attitudes, tape the Attitudes, tape #4)

Ellei Eevaa kielletty syömästä ”tuosta puusta”, niin miksi hän sanoi käärmeelle: ”Me saamme syödä muiden puiden hedelmiä paratiisissa, mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä paratiisia, on Jumala sanonut: 'Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi.'” (1. Moos. 3:2-3). Tämä on kuin opetuksen alkeet siitä, mitä Genesiksessä tapahtui.

Raamattu selittää Eevan tienneen, ettei hänen pitäisi syödä hyvän ja pahan tiedon puusta. Paavali kirjoittaa: ”Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena; mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa. Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva; eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen (1. Tim. 2:11-14).

Tästä syystä naisten tulee olla miehen auktoriteetin alla, kuten Raamattu opettaa: ”Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.” (1. Kor. 11:3)

Synnittömyyden saavuttaminen

“Kerronpa teille jotakin: En lakannut tekemästä syntiä ennenkuin lopulta sain sen uppoamaan paksuun kallooni, etten enää ollutkaan syntinen. Ja uskonnollinen maailma luulee sitä harhaopiksi ja ne tahtovat hirttää minut sen vuoksi, mutta Raamattu sanoo, että olen vanhurskas enkä voi yhtä aikaa olla vanhurskas ja syntinen.”

“Pidätpä siitä, tai et, haluatpa myöntää sen, tai et, haluatpa toimia sen varassa, tai et, niin sinut on tehty Jumalan vanhurskaudeksi Jeesuksessa Kristuksessa. Useimmat kirkkokunnallisissa seurakunnissa käyvät ihmiset eivät koskaan kuule sitä! He eivät koskaan kuule sitä! Eivät koskaan! Kaikki, mitä minulle koskaan opetettiin, oli: 'Minä olen köyhä, kurja syntinen.' Minä en ole köyhä, minä en ole kurja enkä minä ole syntinen. Se on valhe helvetin kuilusta. Minä olin sellainen ja jos edelleen olen, niin Jeesus kuoli turhaan. Aamen!” (Joyce Meyer, “What Happened from the Cross to The Throne? (Mitä tapahtui matkalla ristiltä valtaistuimelle?)” äänite)

Ei tarvitse olla osa uskonnollista maailmaa uskoakseen tämän, sillä Raamattu todella sanoo sen ja se ei taatusti ole helvetin kuilusta. Raamattu määrittelee synniksi kaiken, mikä jää vajaaksi täydellisyydestä. Yksi sana synnille on Harmatia – päämäärän hukkaaminen ja vaihtaminen toiseen on yleisin selitys. Lain täydellinen pitäminen edellyttää napakymppiä joka kerralla. Kukaan ei siihen pysty. ”... sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä” (Room. 14:23).

Ettei siis tekisi syntiä, olisi tultava täydelliseksi uskossaan. Jaakob sanoo, että jos ymmärtää hyvän eikä tee, niin se on syntiä (Jk. 4:17). Jos ei tee, mitä pitäisi, niin se on synti. Synnin tekeminen merkitsee, että on vielä syntinen. On järjetöntä sanoa, että lakkasit tekemästä syntiä, koska lakkasit kutsumasta itseäsi syntiseksi. (artikkeli: are we sinless?)

Tietysti voi olla vanhurskas ja syntinen yhtä aikaa, koska se ei ole meidän vanhurskautemme, vaan Kristuksen, joka on meille annettu.

Ajattele, että Joyce sanoi: En lakannut tekemästä syntiä ennenkuin lopulta sain sen uppoamaan paksuun kallooni, etten enää ollutkaan syntinen.”

Johannes tekee sen selväksi: Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä” (1. Joh. 1:8-10).

Johannes torjuu harhan, ettei meillä ole synnin luontoa käyttämällä sanaa synti yksikössä. Se ei ole vain synnin tekeminen, vaan synnin periaate, johon hän viittaa jokaisen kuvauksen syntinä. Jos olemme synnittömiä, niin ei ole mitään tarvetta tunnustaa syntejä, joka on jotakin vakavasti ajateltavaa maailmankuvana. Niille, jotka tunnustavat tulleensa täysin pyhitetyiksi ja elävänsä ilman yhtään syntiä, Johannes sanoo: Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä ja jatkamme synnin tekemistä, niin elämme itsepetoksessa, ”ja totuus ei ole meissä.” Tällainen asenne vaikuttaa kaikkeen, mitä teemme. Meyer'in väite, ettei hän enää ole syntinen, on hyvin huolestuttava, koska hän mainostaa tätä ilmoituksena Raamatusta, vaikka se ei ole. Hänen vanhurskauttamisoppinsa on vinoutunut.

Meitä kutsutaan vanhurskaiksi ja jopa pyhiksi, kuten Pietari osoittaa: ”Ja jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen?” (1. Piet. 4:18). Vaikka olemmekin peitetyt Kristuksen vanhurskaudella, niin syntimme pysyy ja meillä on synnin luonto (vanha luonto), jota ei ole poistettu. Ei yksikään Raamatun pyhä koskaan väittänyt saavuttaneensa näin puhdasta hengellistä tilaa; ei Aabraham, Iisak eikä Jaakob; ei Job, Mooses, Daavid; eikä yksikään Uudessa Testamentissa, Pietari, Johannes tai Paavali. Ei yksikään ollut aivan täydellinen; he kaikki syyllistyivät synteihin. He eivät koskaan väittäneet, etteivät ole syntisiä. Raamattu ei opeta, että KAIKKI kristityt olisivat täydellisiä, eli eivät enää syntisiä. Paavali sanoi olevansa syntisistä suurin ja jatkoi ajoittain sellaisen tekemistä, mitä ei tahtonut: ”Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu” (Room. 7:17). Synti on meissä aina läsnä, kunnes jätämme tämän maan.

Jos se, mitä Meyer sanoo, on totta, niin tämä kohta on merkityksetön. 1. Joh. 5:16 sanoo: Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi.” Synnin tekeminen tekee ihmisestä syntisen. ”Pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo” (Hepr. 12:1).

Jaakob sanoo: ”Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi” (Jaak. 4:17). Hän selittää toisessa kohdassa: ”Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee; kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman. Älkää eksykö, rakkaat veljeni” (Jaak. 1:14-16).

Uskonsanan opettaminen

Meyer kirjoittaa kirjassaan, The Name, The Word, The Blood, (Nimi, Sana, Veri) sivulla 37: ”Sanat ovat voiman säiliöitä.” Tämä on tyypillistä Copeland'in ja Hagin'in puhetta uskosta. Hän on mainostanut tätä TV-lähetyksessään: ”Snl. 18:21 voisi olla elämää kannattava kirjoitus: 'Kielellä on vallassansa kuolema ja elämä; jotka sitä rakastavat, saavat syödä sen hedelmää.'” Hänen äänitesarjansa, Is your mouth saved (Onko suusi pelastettu), mukana on mainos, jossa sanotaan, että meillä kaikilla on kyky puhua elämä tai kuolema, ei vain toisille, vaan myös itsellemme. ”Se auttaa sinua arvioimaan, mitä olet puhunut ja alkaa puhua uskoa täynnä sanoja, jotka toteuttavat Jumalan hyvän suunnitelman sinun elämällesi” (May 14, 2000 LeSea broadcasting) .

“Et kuitenkaan voi heittää pois positiivista tunnustamista etkä voi heittää pois kaikkia uskon opettajia etkä voi heittää pois positiivista ajattelua. Etkä voi vapautua tuon kaltaisista asioista, koska ne ovat Raamatussa sen toisesta kannesta toiseen” (Joyce Meyer, PFO Quarterly Journal, April-June 2002, p. 6. Witchcraft and Related Spirits, pt. 1, sides 1 and 2).

Ovatko? Jos ovat, niin miksi sitten kaikille uskonsanan opettajille on yhteistä yksi asia – harhaoppi.

Meyer oli vuonna 2004 yhdessä Amerikan suurimmista uskonnollisista kokoontumisista nimeltä, Mega Fest, seuraavien puhujien kanssa: Creflo Dollar, Paula White, Juanita Bynum, piispa Eddie Long ja piispa T. D. Jakes. Kaikki ovat uskonsanan harhaoppien mainostajia. Hän oli myös TBN:n ohjelmassa Praise-A-Thon (3.11.2003), jossa uskonsanan liikkeen harhaoppisten opettajien enemmistö majailee.

Meidän muuten on tiedettävä, että Kenneth Copeland, Creflo Dollar ja Eddie Long uskovat meidän olevan pieniä jumalia. Juanita Bynum luulee olevansa profetissa, joka voi siirtää voitelua mihin tahansa ja milloin tahansa haluaa. T. D. Jakes ei usko Kolminaisuuteen ja opettaa pop-psykologian ja raamatullisten periaatteiden sekoitusta. Uskonsanan yhteydet todella tarttuvat Meyer'in opetuksiin ja siksi hän on niin kotonaan puhuessaan näiden ihmisten kanssa. Itse asiassa Meyer kannattaa uskonsanan pahinta harhaoppia: ”Kuuntelin tässä nauhasarjaa yhdeltä mieheltä ja hän selitti sen näin ja luulenpa, että tällainen selitys selvittää asian. Hän sanoi: ”Miksi ihmiset saavat sellaisen raiviksen, kun Jumala kutsuu luomakuntaansa, Hänen ihmistään—ei Hänen koko luomakuntansa, vaan Hänen ihmistään—pieniksi jumaliksi? Jos kerran Hän on Jumala, niin miksi muuksi Hän heitä kutsuisi, kuin jumalalajiksi? Tarkoitan, että jos sinä ihmisolentona saat vauvan, niin kutsut sitä ihmislajiksi. Jos karja lisääntyy, niin se on lajiltaan karjaa. Joten tarkoitan, että miksi Jumalan pitäisi kutsua meitä? Eikö Raamattu sano, että me olemme luodut hänen kuvakseen? Nyt sinun tulee ymmärtää, etten sano, että me olemme Jumala isolla J:llä.” (Joyce Meyer, Authority and Opposition, ääninauha numero 1236.)

No niin, tuo nyt ei tietenkään ole kovinkaan selvä harha, kun Raamatun Jumala opettaa, että kaikki muut jumalat ovat vääriä jumalia. Voi vain arvailla, ketä uskonsananopettajaa Meyer kuunteli, Copeland, Hagin, Savelle, Dollar, Duplantis jne.. Heillä kaikillahan on sama epäraamatullinen opetus.

“Room. 4:17 sanoo, että Jumala antaa elämän kuolleille ja kutsuu olemattomat ikäänkuin ne jo olisivat. Hän loi maailman uskontäyteisillä sanoilla (ks. Genesis 1). Meidät on luotu Hänen kuvakseen ja me myös voimme kutsua olemattomia asioita, ikäänkuin ne olisivat. Voimme puhua positiivisia asioita itsestämme atmosfääriin ja siten profetoida tulevaisuutemme.” (Joyce Meyer, “Your Mouth is a Weapon,” Life in the Word March 1997, p. 4.) Jos tämä on totta, niin miksi ottaa uhri?

“Sinulla on taivaassa säilytystila, jossa on paljon tavaraa, jota täytyy vaatia.” (Joyce Meyer, “What Does Your Future Hold” May 21, 2004)

Missä tämä opetus on Raamatussa? Ei missään, vaan se tulee noiden uskonsananopettajien suusta, joiden kanssa hän on yhteistyössä. Sinun tavarasi on taivaassa ja täytyy kuljettaa maan päälle, kun ensin tunnustat positiivisesti, mitä tarvitset.

Tyypillisessä väärässä uskonsanan tulkinnassa hän sanoo: ”Sanamme ovat voiman säiliöitä. Kielellä on vallassaan elämä ja kuolema.” (Joyce Meyer, "What Does Your Future Hold?" TBN, May 24, 2004)

Jäljitellen Kenneth Hagin'ia hän sanoo: ”Usko, että sanat ovat voiman säiliöitä ja ne siirtävät joko negatiivista tai positiivista voimaa. Ne siirtävät luovaa tai tuhoavaa voimaa. Jos siis puhun oikeita asioita, saan oikeita tuloksia. Ja jos puhun vääriä asioita, saan vääriä tuloksia. Ja me todella maksamme sanoistamme. Jos voin sanoa sen näin, niin syömme omia sanojamme.” (Joyce Meyer, "Mind, Mouth, Moods, and Attitudes", tape #2 of 4 the "Mouth")

”Voimme tappaa Jumalan suunnitelman elämällemme negatiivisella tunnustamisella” (Joyce Meyer, "Mind, Mouth, Moods, and Attitudes”, tape 2 of 4 the "Mouth")

“Snl. 18:21 opettaa, että kielellä on vallassaan elämä ja kuolema. Se merkitsee, että voimme puhua elämää kuolleisiin olosuhteisiin, mutta se on valinta ja ratkaisu, jota ei tehdä tunteiden perusteella. Voimme myös puhua kuolemaa sairaisiin olosuhteisiin. Toisin sanoen meille voi tapahtua jotakin negatiivista ja voimme aiheuttaa hyvin vakavia ongelmia puhumalla siitä negatiivisesti. Se voi mennä sairaasta kuolleeksi, varsinkin, jos toistuvasti puhumme toivotonta, negatiivista ja masentunutta.” (Ibid.)

“Vaikka hänellä oli ollut ongelma 12 vuotta ja näytti mahdottomalta päästä kansanjoukkojen läpi, hän painoi läpi ja sai ihmeensä. Hänen uskonsa vapautui hänen sanojensa kautta. Mikä väkevä esimerkki sinulle ja minulle” (Joyce Meyer, Enjoying Everday Life Magazine, “Crossing Over to the Other Side”, May 2004).

Tämä on tyypillistä uskonsanan opetusta – sanat on lausuttava ääneen tapahtumaan, mutta Raamattu ei sano tätä: ”Sillä hän sanoi itsekseen: 'Jos vain saan koskettaa hänen vaippaansa, niin minä tulen terveeksi'” (Mt. 9:21). Jeesus sanoo, että hänen uskonsa teki hänet terveeksi, EIVÄT hänen sanansa.

Hän selventää kantaansa selittämällä, että ”sanat ovat voiman säiliöitä ja siirtävät luovaa tai tuhoavaa, positiivista tai negatiivista, voimaa, joten meidän täytyy puhua oikeita asioita elämämme yli ja koskien tulevaisuuttamme, jos odotamme, että meille tapahtuu hyviä asioita, koska se, mitä silloin sanot, on se, mitä sinulla huomenna todennäköisesti on.” (lähetetty ohjelmassa, Bible Answer man, tammikuussa 2003)

Hänellä ei ole mitään vatsanväänteitä koskien uskonsanan opetustaan, joka on juurtunut mielentieteisiin/uuteen ajatteluun. Hän puolustaa sitä: “Et kuitenkaan voi heittää pois positiivista tunnustamista etkä voi heittää pois kaikkia uskon opettajia etkä voi heittää pois positiivista ajattelua. Etkä voi vapautua tuon kaltaisista asioista, koska ne ovat Raamatussa sen toisesta kannesta toiseen.” (lähde: Joyce Meyer, PFO Quarterly Journal, April-June 2002, p. 6. Witchcraft and Related Spirits, pt. 1, sides 1 and 2)

Uskonliike (faith movement) on oikeassa. Et voi heittää uskonliikettä ulos ikkunasta.” (lähde: Joyce Meyer, PFO Quarterly Journal, April-June 2002, p. 14. Witchcraft and Related Spirits, pt. 1, sides 1 and 2)

Todellisuuden hallinta sanoja puhumalla on uskonsanan maailmassa johdonmukaista todellisuutta, mikä ei mitenkään eroa mielentieteiden metafysiikasta: ”Sanat ovat säiliöitä, jotka siirtävät joko luovaa tai tuhoavaa voimaa. Sinun suusi on ase—joko Saatanan puolella, tai häntä vastaan. Voimme auttaa paholaista tuomaan tuhoa elämäämme, tai voimme oppia, kuinka olla samaa mieltä Jumalan kanssa ja kokea Hänen parastaan meitä varten.” (Joyce Meyer, “Your Mouth is a Weapon”, Life in the Word March 1997, p. 2.)

Huolimatta käsityksestä, että sanoja puhumalla hallitaan, on ollut monia, jotka ovat selviytyneet voittajiksi hyvin epäterveessä elämässä, josta he tulivat, vaikka heistä puhuttiinkin negatiivisia sanoja. Suumme ei hallitse, vaan Jumala.

Uskonsanan menestyksen sanoma

Hänen vetoomuksensa antaa rahaa hänen järjestölleen tulee menestysopetuksesta, jonka aloitti Oral Roberts: ”Kylväminen ja korjaaminen on hengellinen laki...Kylvä runsaasti ja niität runsaasti” (Joyce Meyer, “What Does Your Future Hold” May 21, 2004). [Leo Meller ja Patmos Lähetyssäätiö opettaa aivan samalla tavalla mm. edellyttämällä kymmenysten maksamista. ”Nokialainen” huom.]

“Meidän täytyy vaatia tuota perintöä niin paljon kuin suinkin...Yksi asia, jonka voit tehdä nyt heti, on puhua positiivisia asioita koskien tulevaisuuttasi juuri nyt.” (ibid.)

“Sinulla on taivaassa säilytystila, jossa on paljon tavaraa, jota täytyy vaatia.” (Joyce Meyer, “What Does Your Future Hold” May 21, 2004)

Uskonsanan opetuksessa tämä merkitsee: puhu se uskossa ja sinulla on se. On hölynpölyä, että Jumalalla on asioita varastoituna ja että meidän täytyy vaatia niitä saadaksemme ne. Uusi liitto on armosta eikä meidän oman puheemme voimasta. Jäljitellen Mike Murdock'ia, jonka opetus koostuu kliseistä, hän toistaa: ”Muista, että mitä ikinä sinä olet valmis tekemään Jumalan hyväksi, sitä Jumala on valmis tekemään sinun hyväksesi.” (week of Sept.20-26, 2005 LeSea broadcasting) Käy selväksi, että Meyer lainaa lukuisilta menestyksen opettajilta ja käyttää samaa lausemallia keplotellakseen yleisöään antamaan.

Hän sanoo: ”Olen oppinut pitämään voitelun elämäni yllä. En voi pitää sitä elämäni yllä, ellen ole antaja.” (May 14, 2000) (antaen ymmärtää, että raha säilyttää Pyhän Hengen voiman). On selvää, että tämä on uskonsanan käsitys. Jeesus sanoi, ettei hän koskaan jätä eikä hylkää meitä olimmepa köyhiä, tai rikkaita, annoimmepa tai emme.

“Herra näytti minulle hiljattain, että me voimme siunata tai kirota kylvämämme taloudellisen siemenen. Voimme puhua positiivisesti taloudellisesta tulevaisuudestamme, tai voimme sanoa esim. näin: ”Minulla ei ole siihen varaa” . . . ”Joka kerran, kun käännän selkäni, niin jotain sattuu, joka vie rahani” . . . . ”Meidän pitäisi kastella antamisemme Hänen sanansa vedellä ja odottaa runsasta satoa. Kylvä siemenesi ja puhu menestykseen liittyviä sanankohtia raha-asioittesi ylitse.” (Joyce Meyer, “Your Mouth is a Weapon (Suusi on ase)”, Life in the Word March 1997, p. 4.)

Vaikka Meyer'illä voi olla käytännöllistä opetusta, hän sisällyttää siihen myös äärikarismaattisia käsityksiä. Puhuessaan koetuksista hän pyytää anteeksi ja sanoo, että ”tämä ei ole negatiivinen tunnustaminen enkä ole kiroamassa elämääsi” (Life in the Word Mar.6 2003 Lesea Broadcasting). Tämä osoittaa uskonsanan vaikutuksen häneen, ettei saisi puhua negatiivisesti.

Karismaattinen hengellinen sodankäynti

Hänellä on myös joitakin mielenkiintoisia käsityksiä sodankäynnistä, koska hän on omaksunut uudet virtaukset, joita ei löydy Raamatusta: ”Useita vuosia sitten huomasin olevani ihan puhki yritettyäni taistella paholaista vastaan. Opiskelin monia hengellisen sodankäynnin 'menetelmiä'; ne eivät kuitenkaan tuntuneet toimivan … Olin pudonnut ansaan, johon monet kristityt putoavat. Minulla oli oikea opetus, mutta väärä järjestys … Sovelsin kuumeisesti oppimiani menetelmiä – kuten paastoa ja rukousta … nuhdellen ja vastustaen pahoja henkiä … tyhjiä kaavoja, jotka polttavat meidät loppuun eivätkä saa aikaan muita tuloksia, kuin ehkä karhean kurkun.” (The Word, The Name, The Blood, pp. 28, 32, 33 reference PFO article January-March 1996)

“Meidän sodankäyntimme on yliluonnollista etkä taistele paholaista vastaan samalla tavalla kuin luonnollisessa sodassa taistellaan. Meidän sota-aseemme eivät ole lihallisia eivätkä luonnollisia aseita, vaan ne ovat väkeviä Jumalan kautta kaatamaan maahan linnoituksia. Yksi syy, miksi kehotan teitä puhumaan nenäkkäästi (talk back) paholaiselle, on, koska Jumalan sana on yliluonnollinen ase ja se on hengellinen ase...”

Taistelemmeko me paholaista vastaan puhumalla hänelle, vai seisommeko me Kristuksessa ja hänen tulee paeta? Mitä sanoo Raamattu?

“Meidän täytyy käydä sotaa sanoilla. Minä uskon, että ylistys ja palvonta on sodankäyntiä. Puhuimme siitä eilen illalla, kuinka ylistäessämme ja palvoessamme siinä todella on haju, joka lähtee meistä ja joka on vastenmielinen viholliselle. Enkä tiedä tokko sinulla koskaan on ollut tilaisuutta haistaa demonin valtaamaa henkilöä, mutta minulla on ja kerronpa sinulle, että se on löyhkä; ja puhuin siitä tänä aamuna ja ajattelin sinun tietävän, että demonin valtaamissa ihmisissä on minulle vastenmielinen haju ja olen iloinen, koska minä olen pyhän hengen valtaama niin, että minussa on paholaiselle vastenmielinen haju.” (lähetetty ohjelmassa: Bible Answerman, tammikuussa 2003)

Raamatussa ei ole mitään mainintaa, että riivatuissa olisi vastenmielinen haju, paitsi elleivät ole peseytyneet ja ne, jotka eivät ole demonin valtaamia myös haisisivat samalla tavalla ilman peseytymistä. Ja minulla on kyllä ollut tilaisuus haistella riivattuja ja keskustella heidän kanssaan eikä sitä voi sanoa heti hajun perusteella. Se on selvästi väärin, mutta ei tietyissä karismaattisissa piireissä ja valitettavasti mitään tästä ei voida löytää UT:sta.

“Hengillähän ei ole ruumiita, joten emme voi nähdä niitä. Okei? Luultavasti on, minä uskon, että on ja varmasti toivon, että täällä olisi useita enkeleitä tänä aamuna, jotka saarnaavat kanssani. Minä uskon, että juuri ennenkuin puhun jonkin voidellun ilmoituksen sinulle, niin yksi heistä kumartuu ja sanoo korvaani, mitä minun pitäisi sanoa teille.” Joyce Meyer (Witchcraft & Related Spirits (Part 1) - 2 A-27 Audiotape), http://www.bereanfaith.com/heresy.php?action=aquote&id=14

Tämä jälleen nostaa esiin vakavan huolenaiheen, että Joyce todella uskoo, että tämäntyyppinen kommunikaatio on käynnissä hänen kanssaan, että hänellä on henkiä (enkeleitä) puhumassa hänelle, kun hänen pitäisi kuulla Pyhältä Hengeltä, joka johtaa opettajan sanan totuuteen eikä sen ulkopuolelle.

Hän sanoo myös: ”Kipu on henki. Kun se pääsee ruumiiseesi, käske sen lähteä.” (Joyce Meyer, From the Cross to the Throne, ääninauha, saarna, äänityspaikka Life Christian Center, Saint Louis, Mo -referenced from Personal Freedom Outreach)

Kipu on osoitus, että jokin ruumiissa on pielessä; se on Jumalan antama merkki. Jeesus teki selväksi, etteivät kaikki sairaudet tai kivut ole saastaisista hengistä. Jotkut olivat – jotkut eivät.

Aiheesta Jeesuksen veri hän kyllä sanoo joitakin oikeita asioita, mutta hän myös käyttää verta epäraamatullisella tavalla. Hän kirjoittaa: ”Yksi tapa kunnioittaa verta on laulaa siitä, puhua siitä, opiskella siitä ja mietiskellä sitä.” (s. 100) Missä Raamattu opettaa tai edes vihjaa sellaiseen. Me emme kunnioita verta erillisenä kunnioittamastamme henkilöstä, henkilöstä, josta se vuoti. Vaikka on hyvä opiskella, mitä veri voi tehdä ja Vanhan Testamentin esikuvia, niin hän ylittää kaiken, mitä Raamattu sanoo. Esimerkiksi: ”Minä tiedän, että paholainen pelkää verta.” (Ibid., s. 101) ”Meidän täytyy oppia 'käyttämään' verta.” (Ibid. s. 109) Hän selittää, kuinka tekee sen: ”Mieheni ja minä olemme eri hotelleissa työmatkojemme vuoksi. Varsin usein kun puramme ja asetumme hotellihuoneeseen minä 'vetoan' vereen, tai 'asetan' veren huoneeseen puhdistamaan, tai poistamaan kaikki väärät henget, joita voi olla siellä muista vieraista. Teen tämän rukoilemalla, puhumalla verta rukouksessani.” (Ibid., s. 111)

Tämä on Kristuksen veren väärää käyttämistä. Jeesus on ylimmäinen pappimme, joka jo on soveltanut verta elämäämme, kun uskomme hänen sovitukseensa, joka tapahtui lähes 2000 vuotta sitten. (Ef.1:7; Kol. 1:14) Emme voi soveltaa verta mihin tahansa. Me emme käsittele verta, vaan ylimmäinen pappimme Jeesus. Sitä sovelletaan niihin, jotka saavat pelastuksen (Hepr. 10:19-22). Hänen vertaan sovellettiin vain niihin, joilla on usko, että Kristus sovitti heidän SYNTINSÄ, ei mihin tahansa. Se koskee anteeksisaamistamme ja puhdistamistamme synnistä ja syyllisestä omastatunnosta, ei taistelemista demoneja vastaan. (tästä lisää artikkelissamme pleading the blood (vedoten vereen)). Emme löydä Raamatusta yhtään esimerkkiä kristityn vetoamisesta vereen demoneja vastaan. Tämä on ehdottomasti moderni karismaattinen perinne, jota eivät opettaneet apostolit, jotka antoivat opetukset seurakunnalle.

Uskonsanan Jeesus

“Ja jakeessa Luukas 23:43 Jeesus sanoi hänelle: ‘Minä sanon sinulle tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.’ Alkuperäisissä raamatunkäännöksissä ei ole mitään välimerkkejä. Me olemme laittaneet ne ja nimenomaan tämä kohta on pilkutettu väärin. He panevat sen siihen: 'Minä sanon sinulle pilkku tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa' saaden sen näyttämään, että kuolinhetkellään ristillä Jeesus meni suoraan paratiisiin. Ei, ei, ei. Hän ei mennyt. Siinä pitäisi lukea näin: 'Minä sanon sinulle tänä päivänä pilkku. Minä sanon sinulle tänä päivänä. Tänä päivänä minä sanon sinulle, että olet oleva paratiisissa minun kanssani.' Hän ei kuitenkaan sanonut: 'Sinä tulet olemaan siellä tänä päivänä.' Hän sanoi: 'Minä sanon sinulle tänä päivänä.'” (Joyce Meyer, From the Cross to the Throne)

Tämä sama väärä väite on Jehovan todistajilla; Joyce vain yrittää todistaa, että Jeesus meni helvettiin eikä paratiisiin (tuonelan parempi puoli). Helvettiin menevä Jeesus on myös olennainen osa uskonsanan opetusta ja on se kaikkein harhaoppisin asia, koska se koskee evankeliumia ja Kristuksen identiteettiä.

“Jeesus sanoi: 'Se on täytetty.' Ja Hän tarkoitti Vanhaa Liittoa. Työ, joka Hänen oli tehtävä, oli vasta alkanut. Hän todella teki työtä ne kolme päivää ja yötä, jotka Hän oli helvetissä. Työ tehtiin siellä … Hänet julistettiin syylliseksi ristillä, mutta Hän maksoi hinnan helvetissä” (Joyce Meyer'in ääninauhalta, From the Cross to the Throne). Tämä opetus on popularisoitu Hagin'in, Copeland'in, Fred Price'n, Charles Capps'in ynnä muiden opetuksista.

Kirjassaan, The Most Important Decision You Will Ever Make (Tärkein ratkaisu, minkä koskaan tulet tekemään), ensimmäisessä painoksessa elokuussa 1991, Joyce kirjoittaa: ”Tuona aikana Hän meni helvettiin, jonne sinä ja minä ansaitsimme joutua (lain mukaan) syntiemme tähden. Hän maksoi hinnan siellä. ...mikään suunnitelma ei ollut liian äärimmäinen. … Jeesus sanoi ristillä ja helvetissä.” Hän jatkaa.... ”Jumala nousi valtaistuimeltaan ja sanoi synnitöntä Jumalan Poikaa kiduttaville demonivalloille: 'Päästäkää Hänet.' Sitten kaikkivaltiaan Jumalan ylösnousemusvoima meni läpi helvetin ja täytti Jeesuksen. Hänet herätettiin kuolleista – ensimmäinen uudestisyntynyt ihminen.”

Missä Raamattu sanoo tämän? Tämä on hänen lisäyksensä Jumalan sanaan, missä hänen pitäisi olla hiljaa Jeesuksen pyhyyden pelossa. Meyer'in opetuksen samankaltaisuus Copeland’in, Hagin'in ja muiden uskonsananopettajien harhaopin kanssa ei ole sattumaa. Tämä on selvästi uskonsanan väärää teologiaa. Jeesuksen ei tarvinnut uudestisyntyä, koska hän on Jumala! Vain syntisten täytyy uudestisyntyä.

Silti hän kirjoittaa: ”Jeesus maksoi ristillä ja helvetissä.” ”Jeesus otti sinun paikkasi helvetissä.” ”Jeesus meni helvettiin sinun tähtesi.”

Tämä ei ole ainutkertainen opetus, koska hän kirjoittaa: ”Usko, että Jeesus teki, mitä Raamattu sanoo. Usko, että Hän todella on neitsyestä syntynyt Jumalan Poika. Hän itse otti ihmisen synnin. Hänestä tuli meidän uhrimme ja hän kuoli ristillä. Hän ei jäänyt kuolleeksi. Tuona aikana Hän meni helvettiin, jonne sinä ja minä ansaitsimme joutua (lain mukaan) syntimme tähden. Hän maksoi hinnan siellä.” (The Most Important Decision You Will Ever Make p.35)

Vaikka Raamattu opettaa, että Jeesus laskeutui tuonelaan (ei helvettiin), niin Hän EI maksanut hintaa siellä (ks. Ef. 2:14-15). Tämä on toinen evankeliumi, koska Jeesus laskeutui voittajana – ei ollut mitään muuta maksettavaa – Hänhän sanoi, että se on täytetty. Jos se ei olekaan täytetty, niin risti ei riitä ja Paavali sanoessaan, ettei julistanut sanomanaan muuta kuin ristiinnaulittua Vapahtajaa, on väärässä.

Joyce jatkaa tällä painokkaalla lausunnolla: “Kenelläkään ei ole toivoa päästä taivaaseen uskomatta tätä esittämääni totuutta. Et voi päästä taivaaseen, ellet usko koko sydämestäsi, että Jeesus otti sinun paikkasi helvetissä.” (Joyce Meyer'in kirjasta, the Most important decision You will ever make, 1991)

Hänellä on väärä evankeliumi – Jeesus otti sinun paikkasi ristillä eikä helvetissä. Joko Jeesuksen työ oli täytetty ristillä, tai hän valehteli ja hänen olisi pitänyt sanoa: ”se on melkein täytetty” ja sitten vasta ylösnoustuaan olisi voinut sanoa: ”se on täytetty”, ei ennen. Mutta hän ei sano sitä noustuaan kuolleista, vaan ennenkuin kuolee.

Meidän täytyy harkita tämän Meyer'in opetuksen painoa. Jos Jeesus täytti pelastuksen työnsä helvetissä eikä ristillä, niin meillä on erilainen evankeliumi, kuin Raamatussa esitetty. Ketä meidän pitäisi uskoa? Kun osallistumme ehtoolliseen, se osoittaa ristillä maksettuun pelastuksemme työhön. Hän tekee sen selväksi sanoessaan, että tämä on minun ruumiini murrettu teidän edestänne ja minun vuodatettu vereni.

Järjestö, Personal Freedom Outreach, raportoi, että “eräs pastori, jonka seurakunnassa Meyer'in oli määrä puhua, sanoi tälle, että hänellä oli vakavia huolia, koskien hänen kirjaansa. Sen seurauksena hän on muuttanut osia siitä.” Muutokset eivät kuitenkaan koskeneet tätä opetusta uudestisyntyneestä Jeesuksesta, joka on osa uskonsanan opetusta eikä hän ole ilmoittanut kenellekään mistään muutoksesta teologiassaan.

Kirjansa toisessa painoksessa hän poisti seuraavat sanat: “As God's Spirit left Him.” (p. 37) ...”this truth I am presenting.” (p. 37) “Jesus took your place in hell.” (Ibid.)

“...the Father filled His spirit again. For three days He was alone paying for our sins as “only a man.” The price had to be paid by someone just like us.” (p. 38) “He went to hell to pay the debt you owed.” (p. 41)

Hänellä on ollut poikkeavia käsityksiä jo vuosia: ”Jeesus kuoli sijaisenamme. Hän, joka ei synnistä tiennyt, tehtiin synniksi. Hän otti päällensä synnin luontomme. Ja hän kuoli – hänet erotettiin ja leikattiin pois Jumalasta. Hän meni alas kärsimyksen vankilaan meidän sijastamme. Hän oli siellä kolme päivää ja yötä.” (Made Alive, The word of faith Apr. 15, 1982)

Tilannetta pahentaa, että hän kummallisesti heijastaa Kenneth Copeland'in käsitystä: “... kaikki helvetin joukot olivat Hänen päällänsä. Hänen päällänsä. ” ”Ne pääsivät Hänen päällensä. Ne saivat hänet alas lattiaan ja pääsivät Hänen päällensä. Ja ne nauroivat ja pilkkasivat.” ”Sunnuntai-aamu, tässä tulee Poika. Sunnuntai-aamu, Jumala saa itsensä yhteen. Hah hah haa. Oikeudenmukaisuus toteutuu, jollakin tavalla asia on hoidettu. Ja vanha kunnon Jumala saa koottua äänensä ja Hän huutaa kolme sanaa ja ne jymisevät läpi maailmankaikkeuden ja menevät sisälle helvetin porteista. Hän sanoi: 'Se riittää nyt! Se riittää nyt!” (ääninauha, From the Cross to the Throne, [sermon recorded at Life Christian Center in Saint Louis, Mo.] reference1999 - Personal Freedom Outreach).

Jokainen joka ottaa pois pelastuksemme ristin tien kautta, opettaa toista evankeliumia. Sillä ei väliä, kuinka paljon viisautta heillä näyttää olevan; he saarnaavat toista evankeliumia. Jos Meyer poistaisi itsensä uskonsanan liikkeestä, hänellä voisi olla terveempi ja oikeampi opetus keskeisissä opeissa.

“Minua hämmästyttää eikä vain hämmästytä, vaan suututtaa, nämä ihmiset, jotka luulevat saaneensa tehtävän paljastaa, mikä on pielessä kaikissa muissa... Miksi pitää olla niin, että ihmiset luulevat, että heidän kutsumuksensa on kulkea ympäriinsä ja etsiä, mikä on pielessä jokaisessa toisessa ja painaa se? Tiedätkö, että kun ihmiset yrittivät pysäyttää Jeesuksen, niin lopulta joku hyvin viisas mies sanoi: 'Miksi ette anna heidän olla? Jos se on Jumalasta, ette voi pysäyttää sitä. Ja jos se ei ole Jumalasta, se ei missään tapauksessa kestä kovin kauan.' Halleluja! Tarkoitan, että näin juuri minusta tuntuu.” (Like a Mighty Wind, Joyce Meyer)

Hän viittaa Gamalieliin, joka ei ollut uskova eikä viisas. Saanen vastata hänen lausuntoonsa sanomalla, että jotkut todella esittävät kysymyksiä kuulemastaan ja meillä on täysi oikeus tutkia niitä opetuksia, joita puhutaan julkisesti, nähdäksemme, ovatko ne oikeita, vai vääriä. Apostoli Paavali kiitti berealaisia, koska he kyseenalaistivat, mitä hän puhui heille. Onko Meyer apostolien yläpuolella? Kyse ei ole siitä, että palvelutyöjärjestöt etsisivät vikoja kaikissa muissa, vaan ne yrittävät pitää silmällä veljiä, jotka ovat lapsia Kristuksessa ja niitä, jotka ovat sinisilmäisiä eivätkä tiedä mitään parempaa - varsinkin tässä petoksen ajassa. Esitän sen toisella tavalla. Mitä näillä opettajilla on, että he luulevat voivansa julkisesti sanoa MITÄ TAHANSA haluavat eikä sallia kenenkään tutkia onko se oikeaa vai ei. Mikä oikeus heillä on käskeä ihmisiä olemaan tottelemattomia vapaudelleen Kristuksessa? Jos hän puhuisi sitä, mikä on oikein (sellaisista asioista kuin sovitus ja uskonsanan opetukset), hänen ei tarvitsisi olla huolissaan mistään. Se, että hän käyttää Gamaliel-argumenttia, osoittaa, kuinka epäraamatullinen hänen perustelunsa lähde on. Gamaliel ei valmistanut omaa mieltään seuraamaan Jeesusta Messiaana. Gamaliel oli fariseus, hän ei ollut pelastettu eikä tämä ollut jumalallista viisautta; sillä Jumala käskee meidän koetella kaikki asiat, eikä antaa niiden olla ja mennä omalla painollaan. Joyce'n pitäisi tietää tämä. Mutta kenties hän ei halua sitä tietää sen vuoksi, mitä jo uskoo.

Part 2: Joyce Meyer and her prosperity message

Copyright (c) 2010 No portion of this site is to be copied or used unless kept in its original format in the way it appears. Articles can be reproduced in portions for ones personal use, any other use is to have the permission of the author first. Thank You.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti