Päivä: 17.1.2013 22:42
Vastaanottaja: undisclosed-recipients:;
Aihe: Joosef-prinssi – supermennari Singaporesta
Shalom!
Menestysteologia on kirosana useimmille pyhille Suomen Siionissa. Silti kun katselee ”kristillisten” kirjakauppojen tarjontaa ja ”kristillisten” kustantajien myyntiesitteitä, ei voi muuta kuin tulla johtopäätökseen, että tässä asiassa vallitsee melkoisen pitkätukkainen kaljupäisyys. Aasin käsityksen mukaan kun noita mennarikirjoja lukevat etupäässä pyhät.
Itseasiassa mennarit ovat aina olleet varsin suosittuja varsinkin karismaattisissa piireissä. Tulee mieleen sellaisia nimiä, kuin Aimee Semple MacPherson, Kathryn Kuhlman, Benny Hinn (joka käy hakemassa voitelua em. naisten haudoilta), Morris Cerullo. Astetta härskimpää luokkaa on Joyce Meyer ja vieläkin härskimpiä ovat Joel Osteen ja Hillsongin Brian Houston. Nyt on kuitenkin idän taivaalle noussut uusi kirkas tähti:
”Kulttiasemaan kohonneena Joosef Prince on uusi 'ääni' TV-saarnaajien maailmassa tuoden tuoreen tuulahduksen opettaessaan omaa versiotaan ”vaivattomasta” armosta ja avaraa näkyä Jumalan rakkaudesta. Mutta onko tämä todella tuulahdus taivaasta, vai onko se uusi opin tuuli; armon laji lapsille, jotka haluavat vain maitoa ja ovat tyytyväisiä sokerihattarakristillisyyteen?”
Liitteenä Lance Goodall'in artikkeli, The Fresh Prince - Destined to Ruin, suomennettuna sekä sivuja erään ”kristillisen” kustantajan joulumyyntiesitteestä.
Bileamin Aasi (Samuel Korhonen)
Tämä ”kristillinen” kustantaja on Kuva ja Sana, jonka verkkokaupasta löytyy yksi Joseph Princen kirja: http://www.kuvajasana.fi/fi/tuotteet/?id=18&selProduct=2963&selGroup=32. Myöskin he myyvät lukuisia Joyce Meyerin kirjoja: http://www.kuvajasana.fi/fi/haku/main.php?searchWord=&title=&author=Joyce+meyer&isbn=&price_from=&price_to=&selGroup=0&id=26&back=Hae sekä yhtä Bill Johnsonin kirjaa: http://www.kuvajasana.fi/fi/tuotteet/?id=18&selProduct=3502&selGroup=32. Kuva ja Sana on kytköksissä Leo Mellerin Patmos Lähetyssäätiöön.
Mielestäni seuraava artikkeli voisi olla muistutuksena jokaiselle Herran uskovalle maallisesta vaelluksestamme, että ”Herran tie on kaita siksi täytyy muistaa sun. Risti ensin, sitten kruunu, rauha jälkeen taistelun” (Laulusta Siionin Kannel 322). Joka muuta väittää, vaeltaa Princen tavoin lavean tien kristillisyydessä. "Nokialainen" huom.
----------------------------------------------
Tuore prinssi – määrätty tuhoon
The Fresh Prince - Destined to Ruin
www.cwm.org.au; by Lance Goodall
Kristillisellä maailmalla on tuore prinssi, ei Bel Air'ista (http://fi.wikipedia.org/wiki/Bel-Airin_prinssi), vaan Singaporesta! [1]
Joseph Prince (JP) on johtava pastori Singaporen New Creation -seurakunnassa, joka on yksi Aasian suurimmista. [2]
Prince'n johdon alaisena seurakunnan jäsenmäärä on kasvanut yli satakertaiseksi – noin 150:stä yli 24 tuhanteen. New Creation -seurakunnan perustajajäsenenä Prince palveli aluksi vanhimpana ja apulaispastorina. Hänen nimittämisensä johtavaksi pastoriksi vuonna 1990 merkitsi historiallista käännepistettä seurakunnalle, joka alkoi kokea ilmiömäistä kasvua. [3]
Prince, intialaissyntyisen sikhipapin ja kiinalaisen äidin poika, syntymänimeltään Xenonamandar Jegahusiee Singh, otti uuden nimen, Joseph Prince, ollessaan vielä aikaisemmassa tehtävässään IT-alan konsulttina. [4] Hänen nimenvaihtonsa muistuttaa Joosefin, Egyptin heprealaisen prinssin nimenvaihtoa. Hän on naimisissa Wendy'n kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nuorena miehenä hän puuhasteli okkultismin parissa, mutta sanoi, että 'yliluonnolliset kokemukset' avasivat hänen silmänsä kristinuskolle. [5]
Kulttiasemaan kohonneena Prince on uusi 'ääni' TV-saarnaajien maailmassa tuoden tuoreen tuulahduksen opettaessaan omaa versiotaan ”vaivattomasta (effortless)” armosta ja avaraa (panoramic) näkyä Jumalan rakkaudesta. Mutta onko tämä todella tuulahdus taivaasta, vai onko se uusi opin tuuli; armon laji lapsille, jotka haluavat vain maitoa ja ovat tyytyväisiä sokerihattarakristillisyyteen? (vrt. Ef. 4:14; 1.Kor. 3:2; Hepr. 5:12 -14)
Uudesta ”kristitystä” Prince'n opetus kuulostaa ihanalta, mutta jokainen, jolla on vähänkään raamatullista erottamista, pakenee sellaista opetusta.
Pop-prinssi
Joseph Prince’n TV-ohjelma ja hänen kirjansa ovat kaikkialla. Prince on uusi menestyksen posteripoika.
Hänen verkkosivustonsa kehuskelee:
Hyvin kysyttynä konferenssipuhujana pastori Prince on vaikuttanut seurakuntajohtajiin kansainvälisesti saarnaamalla rohkeasti vääristelemätöntä Jeesuksen evankeliumia. Hänet tunnetaan siitä, että hän opettaa Jumalan Sanaa tuoreella, käytännöllisellä ja profeetallisella (revelatory) tavalla, joka aina kirkastaa Jeesusta. Hänen humoristinen, dynaaminen ja lumoava saarnatyylinsä on myös tehnyt hänet suosituksi laajalle kirjolle katselijoita, jotka katsovat hänen päivittäistä TV-ohjelmaansa – Destined To Reign (Määrätyt hallitsemaan). Tämä lähetys saavuttaa nykyisin miljoonat kodit Pohjois-Amerikassa, Euroopassa, Afrikassa, Australiassa ja Israelissa sekä sekulaareissa että kristillisissä verkoissa.
Pastori Prince toteuttaa aktiivisesti Jumalan hänelle antamaa valtuutusta saarnata Jumalan ansaitsematonta suosiota ilman kompromisseja. Prince'n palvelutyö muuttaa koko ajan monien elämää vapauttaen ihmisiä lain raskaasta ikeestä, syyllisyydestä ja tuomiosta osoittamalla heille Jeesusta ja Hänen täytettyä työtään Golgatalla.
Pastori Prince uskoo parasta ihmisistä ja on sitoutunut auttamaan heitä löytämään, kuinka voivat ”hallita elämässä armon runsauden ja vanhurskauden lahjan kautta.” Hänen halunsa on auttaa uskovien tätä sukupolvea ymmärtämään uutta liittoa...” [6]Hänen sanomansa on kokonaan armosta ”lain raskaan ikeen nostamiseksi.” Hän on vahvasti osa ”Uskon Sanan (Word Faith)” liikettä, eli hänen sanomansa perustuu terveyteen ja menestykseen.
Prince on vaihtanut perusolettamuksen uskosta ”armoksi (grace),” jolla on paljon enemmän vetovoimaa. Koska uskoo parasta ihmisistä, hän ei juuri puhu synnistä! Ollakseen vaarallinen hänellä on juuri sopivasti oikeaa opetusta sekoitettuna väärään teologiaan.
JP on kutsuttu saarnaamaan useissa seurakunnissa Australiassa, Lontoossa, USA:ssa, Norjassa, Hollannissa, Etelä-Afrikassa ja Indonesiassa. [7] On merkillepantavaa, että hänet on kutsuttu saarnaamaan monessa Hillsong -konferenssissa, mukaanlukien tämänvuotinen (2012). [8]
Prince’n TV-ohjelmaa, Destined to Reign, lähetetään yli 150 maahan. [9] Hänen radio-ohjelmaansa myös striimataan internetin ja podcastien kautta. [10] Hän ei kuitenkaan ole koskaan saanut mitään virallista teologista koulutusta.
Prince julkaisee kirjoja, CD- ja DVD-levyjä. Vuonna 2007 hän julkaisi kirjansa, Destined to Reign: The Secret to Effortless Success, Wholeness and Victorious Living (Ilmestynyt Suomeksi nimellä: Anna armolle mahdollisuus: Jumalan siunaaman menestyksellisen, eheän ja voitokkaan elämän avaimet. Kuva ja Sana 2010, käänt. Juha Partanen. Luonnollisesti hän on jo myös esiintynyt TV7:lla. Suom. huom.), joka sisälsi opetuksia hänen saarnoistaan vuosilta 1997-2007. Kuusi kuukautta siitä, kun kirja oli julkaistu USA:ssa, se oli ykkösenä Christian Retailing'in (kristillinen myynti) listalla, 100 myydyintä kirjaa. [11] Vuonna 2010 Charisma House julkaisi Prince'n uusimman kirjan, Unmerited Favor (Ansaitsematon suosio). [12]
Joseph Prince oli Charisma -lehden kansijutussa vuoden 2010 kesäkuun numerossa, joka käsitteli hänen saarna- ja opetustyötään. [13] Lokakuun 29. päivänä 2011 JP saarnasi ensi kerran USA:ssa Teksasin Houston'issa (Joel Osteen'in) Lakewood -seurakunnassa.
Vaivatonta rahan tuloa:
On esiintynyt arvostelua koskien seurakunnan johtavalle pastorilleen maksaman palkan suuruutta.
Lokakuun 5. päivänä 2008 Sunday Times'in haastattelussa JP, joka on seurakuntaneuvoston hallituksen puheenjohtaja, tunnusti olevansa hyväpalkkainen, mutta lisäsi, ettei rahalla ole otetta häneen. [14] Hän torjui huhun, että hänen palkkansa olisi 50 000 dollaria kuukaudessa. [15]
Lehti Straits Times raportoi kuitenkin 30.3.2009 tutkimuksen paljastaneen, että riippumaton New Creation -seurakunta maksoi eräälle työntekijälle viimeisenä kirjanpitovuotenaan 2008 summan joka oli välillä $500 001 – $550 000. [16]
Hyväntekeväisyysjärjestöjä koskevaan lainsäädäntöön sisältyvien tarkistettujen ja päivitettyjen suositusten alaisina kaikkia hyväntekeväisyysjärjestöjä ja voittoa tavoittelemattomia järjestöjä Singaporessa kannustetaan paljastamaan korkeimpien johtajiensa palkkatiedot hyväntekeväisyysjärjestöjen komissaarille. Vaikka seurakunta ei vahvistanut, menikö summa sen pastorille, niin se kertoi Straits Times'ille, että sen käytäntö on 'tunnustaa ja palkita tärkeät myötävaikuttajat ja johtava pastori Prince on seurakunnan kasvun ja tulojen tärkein tukipilari.' New Creation -seurakunnan tulojen raportoitiin olevan 55.4 miljoonaa SGD kirjanpitovuodelta, joka päättyi maaliskuussa 2008. [17] Heinäkuun 7. päivänä 2010 lehdet The Straits Times ja Channel News Asia raportoivat, että Joseph Prince ei ole ollut seurakunnan palkkalistoilla vuoden 2009 jälkeen. [18]
Monet ovat tulossa tietoisiksi tämän miehen opetuksista, mutta ei ”kaikki mikä kiiltää, ole kultaa”, kuten sanotaan...
Menestyksen prinssi
Monet ovat tulossa tietoisiksi tämän miehen opetuksista, mutta ”ei kaikki, mikä kiiltää, ole kultaa”, kuten sanotaan...
Seuraavassa lainaus Joseph Prince'lta:
Kiitän Jumalaa juuristani uskonsanan opetuksissa. Se on todella veli Kenneth E. Hagin'in kaltaisten suurten Jumalan miesten ansiota, että tänä päivänä kykenemme näkemään syvemmälle Jumalan Sanaan. Kasvaessani opin paljon uskosta veli Hagin'ilta, jolla todella oli erikoinen uskon ilmoitus Herralta. Kunnioitan ja arvostan häntä syvästi kaiken sen vuoksi, mitä hän on opettanut minulle.” [19]Prince’n tausta on varmasti vaikuttanut hänen opetukseensa armosta. Saarnassaan, Walking in the undeserved favour of God (Vaeltamista Jumalan ansaitsemattomassa suosiossa), hän sanoi:
Olen nyt ollut uskonsanan piirissä ja huomannut, että uskonsanan saarnaajat tietävät suosiosta. Asia, jonka toivoisin monien heistä sanovan, on tämä – käyttääkseni tuota puolta - ansaitsematon suosio... En kuitenkaan oppinut ihmeellistä armoa uskonsanasta,... minun oli todella opittava se kantapään kautta. [20]Seuraavassa otteita hänen kirjastaan, Anna armolle mahdollisuus. Luettelo on Prince'n opetukset tiivistettynä.
• Ei mitään muuta kuin siunauksia uskovalle (s.53)Kuninkaallista retoriikkaa
• Ei enää mitään tarvetta olla huolestunut Jumalan tuomiosta.
• Synnin katuminen ja tunnustaminen ei koskaan ole välttämätöntä.
• Vauraus kuuluu kaikille kristityille.
• Jumala ennallistaa (restore) jatkuvasti ”uusia totuuksia” seurakunnalle—uusia ilmoituksia (New Revelations) (s.32)
• Prince’n henkilökohtainen ilmoitus Jumalalta on: ”Enemmän armoa; vähemmän tuomiota.”
• Prince uskoo, että Jumala EI TUOMITSE Amerikkaa johtuen rististä. (s.49)
• Moraalilaki ei tänä päivänä mitenkään koske kristittyjä; se kumottiin seremonialailla.
• Prince sanoo, ettei ole koskaan kohdannut ketään, joka sanoisi: ”nyt voin mennä ja tehdä syntiä armosta johtuen” (s.99)
• Katumus tarkoittaa ”vain kääntymistä ympäri” eli ”mielen muuttamista.”
• Hän oli tietoinen synnistä, mutta ei enää keskity synnin/syntiensä tunnustamiseen. [21]
• Prince’n saarnaaminen armosta palaa aina siunaukseen ja menestykseen. Ei ihme, että hänellä on niin paljon kannattajia.
Prince vakuuttaa jatkuvasti Uskovalle, että vaikka hän ei vähättele syntiä, niin kaikki annettiin anteeksi, kun Jeesus kuoli Uskovan puolesta. Kirjansa, Anna armolle mahdollisuus, sivulla 53 Prince kirjoittaa:
Jos saat sanan joltakulta, joka tuo syntisi muistoon, tai yrittää muiluttaa synnin rangaistuksen odotusta elämääsi, niin älä pelkää sitä; heitä se vain yli laidan...Sivulla 45, hän kirjoittaa:
Jumala otti kaikki syntisi, nekin synnit, joita et vielä ole tehnyt ja pani ne Jeesuksen päälle. Kaikki tulevaisuuden synnit on täysin tuomittu ristillä. Sivuilla 138, 233 ja 99 hän sanoo vastaavasti: Uskovat ovat iäti vanhurskaita – et voi olla armon alla tulematta pyhäksi ja että hän ei ole koskaan kohdannut ketään, joka armon saatuaan sanoo: ”nyt voin mennä ulos ja tehdä syntiä.”Todellako?? Etkö koskaan ole kuullut niistä, jotka todella palvelivat ja rakastivat Herraa joskus ja ovat palanneet syntielämään, tai ainakin pettäneet Herran jossakin vaiheessa?
JP opettaa, että koska kaikki synnit on jo anteeksiannettu, niin ei ole tarpeen katua niitä mitenkään. Se, mitä tarvitsemme, on olla anteeksiantamustietoisia. [22] Kirjansa sivulla 103 hän kirjoittaa:
Jopa kun he (kristityt) sanovat väärän asian, tekevät väärän asian, tai ajattelevat väärän ajatuksen... ….he näkevät Jeesuksen veren koko ajan pesevän heitä....koska ovat anteeksiantamustietoisia, he kokevat voiton synnistä. [23]
Joten aseta itsellesi joka päivä tavoitteeksi nähdä itsesi vanhurskaana Kristuksessa. Älä ole tietoinen synneistäsi....näe Jeesus lävistettyine käsineen ja kylkineen, mikä puhuu Hänen täytetystä työstään. Näe kaikki syntisi anteeksiannettuina ja olet tulvillasi rauhaa ja iloa. Kun teet tämän, niin etsit Jumalan valtakuntaa! [24]Prince’n opetukset ovat ehkä armosta, mutta hän vääntää Raamattua todistaakseen asiansa. JP:n sanomaan armosta on sekoitettu outoja uskonsanan käsityksiä. Monet, jotka kerran olivat raamatullisia, hyväksyvät nyt täysin Prince'n opetukset!
Kuitenkin monet hänen lausunnoistaan ovat totta, tai osaksi totta, kuten seuraavat:
• ”Laki koskee sitä, kun sinä katselet itseäsi. Uusi liitto koskee kokonaan sitä, kun sinä näet Jeesuksen.” [25]
• “Vaikka laki on pyhä, vanhurskas ja hyvä, sillä ei ole voimaa tehdä sinut pyhäksi, vanhurskaaksi ja hyväksi.” [26]
• ”Lakkaa yrittämästä ansaita omilla töilläsi ja ponnistuksillasi hyväksytyksi tulemistasi Jumalan edessä. Se vain estää Jumalan armoa ja mitätöi ristin vaikutukset elämässäsi.” [27]Joseph Prince määrittelee:
Ihmiset kysyvät minulta joskus: ”Pastori Prince, jos ette opeta seurakunnallenne kymmentä käskyä, niin mikä heitä hallitsee?” Ystäväni, Herra itse hallitsee heitä! [28]Joseph Prince on soveltanut väärin Pyhän Hengen johdatusta (vrt. Joh. 16:13). Herra johtaa myös Sanansa kautta. Hänen lausuntonsa osoittavat selvästi, että hän opettaa antinomianismia (oppi, että uskon ja Jumalan armon avulla kristitty on vapaa kaikista laeista).
Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi - Jaakob 4:17.Looginen johtopäätös on: ”on oltava tietoinen siitä, mikä on hyvää tehdäkseen sitä”; yhtälailla: ”on tiedettävä, mikä ei ole oikein, ettei tekisi syntiä”. Prince pitää kannattajansa tietämättöminä siitä, mitä Jumala vaatii. Kuten niin monet, hänkin saarnaa ”eri evankeliumia” – ”hyvänolon evankeliumia (feel good gospel)”.
Prince sanoo:
Oletko huomannut, että laki tuli, jotta synti tulisi suureksi? Se tarkoittaa selvästi, että mitä enemmän saarnaat lakia, sitä enemmän synti lisääntyy. Synnin voimahan on laki. Siksi kun... saarnaat enemmän laista, sinä kirjaimellisesti lisäät puita tuleen. [29]Raamattu kuitenkin tekee selväksi, että:
Jeesuksen Kristuksen kuolema ristillä toteutti seremonialain uudessa liitossa. Me emme tarvitse uhreja syntien anteeksisaamiseksi. Kristus oli meidän Pääsiäiskaritsamme. ”Moraalilakia” ei kuitenkaan ole kumottu missään Raamatussa. On edelleen väärin murhata, varastaa, harjoittaa haureutta jne. Olemme edelleen velvoitettuja pitämään nämä lait. [30]
Te olette kuulleet sanotuksi: Älä tee huorin. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa - Matteus 5:27-28Jeesus suurensi lain. Itseasiassa Jeesus nosti VT:n lait korkeampaan asemaan. Jos Joseph Prince on oikeassa, niin miksi Jeesus teki moraalilain pitämisestä vieläkin vaikeampaa ja tiukempaa? Vrt. Matteus 5:22-44.
“Se kaikki koskee Jeesusta ja Hänen täytettyä työtään!” Laki ei vanhurskauttanut ketään ja tuomitsi parhaatkin meistä, mutta armo pelastaa pahimmankin meistä” (Destined To Reign, s.124) “Käskyt tappavat.” [31]Vaikka ovat oikein itsenäisinä lausuntoina, niin hänen korostuksiensa hinta on Lain oikea ymmärtäminen. Paavali viittasi lakiin ”kasvattajana” (Gal. 3:24). Armo ei korvaa lakia, vaan sen sijaan Jumalan armo on annettu lain täyttämiseksi. Prince tekee vihollisen 'laista' ja 'tuomiosta', ei synnistämme!
Vaikka Prince'llä on joitakin hyviä perusteluja painottamaan armoa, niin on tarpeen lukea monia hänen lainauksistaan täydellisessä kontekstissaan. Monesti hänen perustelunsa voivat olla tosia, mutta hänen soveltamisensa ja ratkaisunsa eivät sitä ole. Keskeinen ajatus, jota Prince ajaa, on, että armon kautta uskovat saavat vain siunauksia; heidän ei tarvitse olla huolissaan synnistä eikä Jumalan kurituksesta. Armo on hävittänyt lain tuomioineen ja rangaistuksineen. Prince'n koko esitys on, että:
”Tämä (armo) on salaisuus vaivattomaan menestykseen, eheyteen ja voittoisaan elämään!” (Destined to Reign, s. 307); ja “voittoisa elämä on vaivatonta.” [32]Jos tie Jumalan luokse on vaivaton, niin miksi Jeesus sanoi:
Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi. - Luukas 13:24Kilvoitelkaa, sillä eivät KAIKKI voi päästä sisälle! Se ei kuulosta vaivattomalta armolta, vai kuulostaako?
Unelmien prinssi
Ymmärtääksemme hänen kantaansa meidän täytyy tietää, kuinka hänet johdettiin tähän opetukseen. Prince sanoo vuonna 1997 (työnsä alussa) lomaillessaan vaimonsa kanssa....
Kuulin selvästi Herran äänen sisälläni. Se ei ollut Hengen todistus. Se oli ääni ja kuulin Jumalan sanovan selvästi minulle: ”Poikani, sinä et saarnaa armoa.”
Sanoin: ”Mitä tarkoitat Herra? Tuo on halpamaista. Se on todella halpamaista!” Lisäsin: ”Minä olen armon saarnaaja. Olen ollut armon saarnaaja vuosien ajan...”
Hän sanoi: ”Ei, joka kerran kun saarnaat armoa, sinä saarnat sitä lain sekoituksella, kuten monet muut saarnaajat ja sillä hetkellä, kun tasapainotat armon, sinä teet sen tehottomaksi. Et voi panna uutta viiniä vanhoihin leileihin. Et voi panna armoa ja lakia yhteen.” Hän jatkoi sanoen: ”Poikani, on paljon saarnaajia, jotka eivät saarnaa armoa, kuten apostoli Paavali saarnasi sitä.” Sitten hän lopetti painokkaasti tällä toteamuksella, joka mullisti palvelutyöni: ”Ellet saarnaa armoa radikaalilla tavalla, ihmisten elämä ei koskaan tule radikaalisti siunatuksi eikä radikaalisti muuttuneeksi.”
Tuo voimakas sana Herralta järkytti minua ja minä ymmärsin ensi kerran, että todella olin saarnannut armon sanomaa, joka oli karkaistu lailla. Palasin seurakuntaani mukanani vahva valtuutus Herralta...” (Joseph Prince, Destined To Reign, pp. 7-8).Kuulostaa hyvältä, eikö totta?
Ensiksikin, miksi me raamatullisen opin opettamisessa ja selittämisessä luotamme ”Herran ääneen”?
Jeesus Kristus muka puhui Kenneth Copeland'ille (uskonsanan opettaja) seuraavassa profetiassa:
Älä hermostu, kun ihmiset painavat sinua alas ja puhuvat sinusta tylysti ja karkeasti. He puhuivat samalla tavalla minusta, joten eivätkö he saisi puhua sinusta sillä tavalla? Mitä enemmän tulet minun kaltaisekseni, sitä enemmän he ajattelevat sillä tavalla sinusta. He ristiinnaulitsivat minut, koska sanoin olevani Jumala. En kuitenkaan sanonut olevani Jumala; sanoin vain vaeltavani Hänen kanssaan ja että Hän oli minussa. Halleluja. [33] (vrt. Mt. 26:63- 65, Joh. 8:54-59)Tämä on uskonsanan opetusta – puhdasta ja yksinkertaista! Prince on myöntänyt, että Kenneth E. Hagin on vahva vaikuttaja, eli JP:n opetus kieltää kristillisen opin keskeiset tekijät, kuten Kristuksen jumaluuden!
Prince on ehkä melko uusi näyttelijä, mutta se oppi, jota hän opettaa ei ole ollenkaan jotain uutta eikä se ole myöskään ”uusi ilmoitus”. “Antinomianismi” oli se, jota apostolit vastustivat alkuseurakunnassa.
Prince'n saarnaaminen armosta palaa aina siunaukseen ja menestykseen – ei ihme, että kannattajia riittää.
Määritelmä:
Antinomianismi (laittomuus) on opetusta, että evankeliumin alaisuudessa moraalilailla ei ole käyttöä eivätkä kristityt ole velvoitettuja pitämään sitä. Antinomianismi, eli oikeudellinen vastuuttomuus (legal irresponsibility), on äärimmäinen muunnos vanhurskauttamisesta yksin uskosta. Siihen ei välttämättä sisälly eettisen sallivuuden omaksumista; sensijaan siihen tavallisesti sisältyy Pyhän Hengen sisäisen toiminnan painottaminen eettisen ohjauksen ensisijaisena lähteenä. [34]
Prince pyrkii puolustautumaan:
Minua on syytetty antinomianistiksi (sellaiseksi, joka vastustaa Mooseksen lakia). Totuus on, että minä noteeraan lain hyvin korkealle... Kannatan lakia, sitä päämäärää, jonka vuoksi Jumala antoi lain... Jumala ei antanut lakia meille pidettäväksi. Hän antoi lain tuomaan ihminen itsensä loppuun, jotta hän näkisi Vapahtajan tarpeensa (korostus lisätty). [35]Vaikka lain tuli tuoda meille itsellemme loppu:
Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se! Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi? - Room. 6:15,16
Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen. – Room. 8:3,4Joseph Prince'n mukaan kristitty voi hyväksyä Kristuksen ja jotenkin elää syntielämää ja lihassa (ainakin tietämättään), koska hän on jo saanut anteeksi eikä ole mitään tarvetta elää ”pyhänä ja nuhteettomana,” kuten apostoli Paavali meitä kehottaa:
Sillä ei Jumala ole kutsunut meitä saastaisuuteen, vaan pyhitykseen. Sentähden, joka nämä hylkää, ei hylkää ihmistä, vaan Jumalan, joka myös antaa Pyhän Henkensä teihin. – 1. Ts. 4:7,8Missä on kehotus parannukseen? Prince'n opetuksesta sellaista ei näytä löytyvän?
Tietysti Prince kieltää tämän. Prince'n kaltaiset opettajat ovat taipuvaisia poliittiseen ”kaksinaamaisuuteen”.
On monta esimerkkiä, jotka osoittavat, että Prince on vääristänyt totuuden rakentaakseen oman ”ainutlaatuisen” armon opetuksensa:
…voima synnin voittamiseen löytyy siitä, kun tiedät olevasi vanhurskas. Kun uskova kamppailee synnin kanssa, siinä on kyse väärinkäsityksestä. Hän luulee olevansa edelleen likainen surkea syntinen...Ihmiset kamppailevat tänä päivänä synnin kanssa juuri siksi, koska eivät tiedosta, että ovat vanhurskaita. Raamattu sanoo: ”Herätkää vanhurskauteen, älkääkä syntiä tehkö.” Se merkitsee, että mitä enemmän uskova tiedostaa todella olevansa vanhurskas, sitä enemmän hän alkaa käyttäytyä, kuin vanhurskas. On aika herätä vanhurskauteen!” [36]Kreikan sana vanhurskaus (dikaios) tarkoittaa oikeaa elämää. Prince tekee sanasta jonkinlaisen uskonsanan tunnustuksen.
Vanhurskaustietoisuus
Minun on kysyttävä, käsittikö apostoli Paavali sen jotenkin väärin, niin että me nyt voimme kiittää Joseph Prince'iä siitä, että hän nyt avaa meille tämän UUDEN totuuden armosta? Jos hyväksymme Prince'n armoteologian totena, niin Paavali ei ole kirjoittanut suurinta osaa UT:sta. Hän ei laajentanut kirjeitään seurakunnille yli sen, että teki heille selväksi heidän 'asemansa' Kristuksessa.
Silti Prince kehottaa meitä ”ruokkimaan itseämme apostoli Paavalin kirjeillä” löytääksemme armon evankeliumin. Prince sanoo:
Jumala ei jätä sinua pohtimaan oletko pelastettu, vai et. Hän sanoo sinulle suoraan, että olet Hänen ja ettei mikään voi ikinä erottaa sinua Kristuksen rakkaudesta. Ei edes synti, koska Hänen verensä on suurempi kuin sinun syntisi! [37]Vaikka on osittain oikeassa, Prince näyttää unohtavan, että synti kyllä vaikuttaa kanssakäymiseemme Jumalan kanssa; Jeesuksen verta sovelletaan, kun ihminen tunnustaa ja kääntyy synnistä, aivan kuten pelastuksessa. Rakkaus vaatii, että kerromme totuuden ihmisille, kun he ovat tehneet väärin. Jumala ei ole mitenkään erilainen.
Hän tahtoo totuutta, ei vain armoa. Joseph Prince sanoo:
Kolossalaiskirjeen toinen luku kertoo, että meidät on jo tehty täydellisiksi Kristuksessa. Emme tee töitä tullaksemme täydellisiksi. Kristus on tehnyt meidät täydellisiksi Rististä. Sillä hetkellä, kun uskot, sinut tehdään täydelliseksi Kristuksessa. Sinä teet töitä täydellisyydestäsi käsin, et siihen päästäksesi. [38]Kohdassa Fil. 3: 9-16 Paavali opettaa, että hän omistaa ”sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella...” silti ”ei niin, että jo olisi sen saavuttanut, tai että jo olisi tullut täydelliseksi” (jae 12). Hän pyrkii tuntemaan enemmän Kristusta. Kuitenkin hän päättelee jakeessa 15: ”Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli...” (vrt. Jk. 1:3-4; 1. Piet. 5:10).
Matthew Henry sanoo näin:
Ne, jotka luulevat, että heillä on kylliksi armoa, todistavat, että heillä on kyllin vähän, tai ennemminkin, ettei heillä ole lainkaan; koska missä ikinä on tosi armo, siellä halutaan enemmän armoa ja pyritään kohti armon täydellisyyttä. [39]Näyttää, että Prince on kyvytön sovittamaan tällaisia näennäisiä ristiriitaisuuksia:
Mitä enemmän he uskovat olevansa vanhurskaita, sitä enemmän he kokevat tosi voittoa synnistä... Näet itsesi vanhurskaana ja se antaa sinulle voiman nousta kiusauksen yläpuolelle. [40]
Tieto, että olet saanut täydellisesti anteeksi, tuhoaa synnin voiman elämässäsi nyt. [41]Tieto, että olet saanut anteeksi, ennenkuin teet jotakin väärää, voi antaa sinulle vapauden tehdä, mitä haluat ja tässä juuri syytökset antinomianismista tulevat esiin.
Room. 8:1 kyllä sanoo, ettei ole mitään kadotustuomiota niille, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa, ”jotka eivät vaella lihan mukaan, vaan Hengen” (jae 4). Toisin sanoen totteleminen, antautuminen ja alistuminen Jumalalle, jäsentensä kuolettaminen ja elämä Hengen avulla, ovat avaimet eikä jokin tuomiottomuuden peitehuopalahja (ks. Kol. 3:5; Room. 6:15-19).
Prince antaa meille kaavan synnin tekemisen välttämiseksi toistamalla lausetta: ”Minä olen Jumalan vanhurskaus Jeesuksessa Kristuksessa.” On selvää, että Prince mainostaa jonkinlaista uskonsanan ”vanhurskaustietoisuutta” [1].
Missä on Pyhän Hengen voima? Missä minälle kuoleminen? Tässä on ristiriita. Samalla, kun hän kehottaa ihmisiä tunnustamaan vanhurskautensa, hän myös kehottaa heitä olemaan tunnustamatta syntiään, mutta Raamattu nimenomaan sanoo päinvastoin. JP sanoo:
Kalliit ystävät, syntien jatkuva tunnustaminen tekee sinut vain entistäkin syntitietoisemmaksi, mutta tieto siitä, että olet Jeesuksen anteeksiantamuksen vesiputouksen alla, pitää sinut anteeksiantamustietoisena... [42]_______________________________________________________________________________
1 “Vanhurskaustietoisuus” on Joseph Prince'n keksimä sana, joka tarkoittaa tietoisena olemista siitä, että on vanhurskas. Käsitystä opettivat E W Kenyon ja Kenneth Copeland, molemmat uskonsanan opettajia. “Syntitietoisuutta” muka vaalivat saarnamiehet, jotka saarnasivat synnistä sen sijaan, että olisivat saarnanneet Kristusta ja uutta luomusta. Heidän ”Kristuksen vanhurskautensa” on jotakin, joka ei niinkään ole luettu uskovalle, vaan ennemmin on jotakin, joka on välitetty (imparted) henkeemme. Siten he näkevät itsensä nyt vanhurskaina olentoina eikä syntisinä, joiden ansiottomasti on suotu osallistua Jumalan Pojan vanhurskauteen. Tämä on vakava harha ja itseasiassa harhaoppi.
Syntimme tunnustaminen on se, joka tuo Jumalan puhdistuksen eikä ”yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin” (1. Joh. 1:7-9; 1. Joh. 5:18). Prince mainostaa harhaisesti, että tunnustaminen tarvitaan vain kerran kääntymyksessä. Jumala antaa jotenkin meille anteeksi jatkuvasti ja taukoamatta ”anteeksiantamuksen vesiputousten” alla.
Edelleen hänen kirjastaan, Anna armolle mahdollisuus:
Sukupolvien ajan Kristuksen ruumis on ollut lyötynä ja pantuna alituisen tuomion piirityksen alaiseksi syyttäjän taholta, koska he uskovat virheellisesti, että Pyhä Henki tuomitsee uskovat heidän synneistään. [43]Tässä Prince selittää jotakin sellaista, jota uskovat hänen mielestään eivät ole käsittäneet vuosisatoihin, että Pyhä Henki EI tuomitse uskovia heidän synneistään? Pyhä Henki tuli näyttämään todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion (Joh. 14:17;16:7-12). Ilman Häntä me jäämme hengelliseen pimeyteen. Tämä itsessään on riittävä vihje, että Prince opettaa harhaa!
Uudestisyntyminen on vasta alku; kuten vauvan, meidänkin täytyy kasvaa jatkuvasti.
Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte; sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. - Fil. 2:12-13 (vrt. Hepr. 13:21) Paavali kirjoittaa jakeessa 1. Tim. 4:7: “harjoita itseäsi jumalisuuteen.” Kreikaksi: ”gumnazo” - harjoittaa, kuri, treenata kuin nyrkkeilijä tai urheilija.Huomaa, että me teemme työtä ja Herra tekee työtä meissä. Pyhä Henki johtaa meitä pelastukseen ja lunastukseen, mutta ei tee sitä yksin. Meidän täytyy tehdä yhteistyötä Hänen kanssaan. Hän tahtoo meidän osallistuvan Hänen kanssaan elämämme pyhittämiseen. Tämä on Pyhän Hengen yhteys.
Missä on vaatimus tehdä parannus? Näyttää, että Prince'n opetuksessa sitä ei ole.
Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea; sillä näin teille runsain määrin tarjotaan pääsy meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan. - 2. Piet. 1:10,11.Raamattu kehottaa meitä olemaan ahkeria, valppaita, lisäämään uskoomme hyvettä. Mikään niistä ei tule automaattisesti armosta. Meillä on se Pyhän Hengen meihin juurruttamana ja meidän täytyy tehdä yhteistyötä Hänen kanssaan, kun Hän muuttaa meitä Pojan kaltaisiksi. Nämä lisääntyvät, kun me kasvamme sekä tiedossa että uskossa. Sardeen ja Laodikean seurakunnat ovat selkeitä varoituksia huoletonta kristinuskoa vastaan. (Ilm. 3:1-5,14 -21) Monet rakentavat uskoaan lentohiekalle, Prince'n sanomalle PELKÄSTÄ armosta, ilman mitään vastuuta.
Hyper-armon prinssi (hyper = yliaktiivinen)
Puuttuva tekijä Prince'n armon mantrassa on pyhitys.
Pyhityksemme alkoi, kun meidät vanhurskautettiin, mutta pyhitys on jatkuva työ:
Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme – Ef. 2:10.
Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta – 1. Ts. 4:3.Silti Prince sanoo:
Sinä joko olet vanhurskas, tai et ole. Ei ole niin, että ensin olisi 'asenteen vanhurskaus,' joka sitten olisi säilytettävä 'käytännön vanhurskauden' kautta. Sinä olet Jumalan vanhurskaus Kristuksessa, piste! [44]Murheellinen tosiasia on, että tämä äärimmäinen harhaoppi on tänä päivänä levinnyt yli maamme julistaen Vapahtajaa, joka pelastaa helvetistä, mutta ei synnistä. Se saarnaa anteeksiantamuksen pelastusta, mutta ei lunastusta synnistä. Se opettaa vanhurskautuksen muotoa uskon kautta, mutta ei pyhitystä uskon kautta. Se saarnaa: ”Sinun täytyy uudestisyntyä,” mutta ei opeta aidon uudestisyntymisen merkkejä. Se opettaa, että ihmisestä tulee uusi luomus Kristuksessa, vaikka hän jää aivan samaksi.
Uskovatko JP:n opetuslapset todella, että Jumalan armo voi olla näin toispuolinen? Prince'n armo on hyper-armoa – kaikki Jumalasta eikä mitään meistä. Prince'n positiivinen ajattelu, positiivisen tunnustamisen malli, on se, mitä hän propagoi. JP väittää, että synti, laki, katumus, tuomio, ovat negatiivisia, joten ne on suljettu pois ja hylätty hänen sanomastaan.
Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä, jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta... – Kol. 1:21-23.Jos Prince tekisi oman Raamatun, siinä varmaan lukisi: ”Hän on sovittanut meidät; lihansa ruumiissa kuoleman kautta esittääkseen sinut pyhänä ja nuhteettomana ja moitteettomana edessään” ja siihen se loppuisi.
Martyn Lloyd Jones'ia lainataksemme:
Tarvitsen jotain enemmän [kuin olla vapautettu syyllisyydestä ja rangaistuksesta]. Tarvitsen positiivisen vanhurskauden [elämällä Jumalan moraalilain mukaan]. En voi seisoa Jumalan läsnäolossa yksinomaan syntien anteeksiantamuksen avulla; tarvitsen positiivisen vanhurskauden [varsinaisen vanhurskauden ja ...tässä merkityksessä Raamattu käyttää enimmäkseen sanaa vanhurskaus], vanhurskauden, jota Laki edellyttää [vaatii]. Siksi toinen tekijä pelastuksessa on, että olen vaatetettu Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudella [varsinaisella vanhurskaudella]. ...Kohdassa Room. 8:3 apostoli kertoo, kuinka Jumala vapauttaa meidät synnin syyllisyydestä [tämä jae ehdottomasti sisältää, että Hän vapauttaa meidät synnin vallasta, synnin valtakunnasta]; jakeessa 4 Hän puhuu positiivisesta vanhurskaudesta ja kuinka Hän jatkaa tehden tätä yhä enemmän Hengen työn kautta pyhityksessä, kunnes lopulta olemme kirkastetut ja kokonaan vapaita synnistä. [45]Martin Lloyd-Jones jatkaa:
Toisin sanoen Lain vanhurskaus on täytetty meissä kahdella tavalla. Kristuksen vanhurskaus on 'luettu (imputed)' meille [asenteellinen, laillinen vanhurskaus]; mutta kiitos Jumalan, Kristuksen vanhurskaus on myös 'annettu (imparted)' meille. [46]Martti Luther kirjoitti:
On yhtä mahdotonta erottaa usko ja teot, kuin erottaa lämpö ja valo tulesta! (ks. Jk. 2:14 -23) [47]Prince ottaa kannan, että Jumala itseasiassa on jo tehnyt meidät vanhurskaiksi, joten pyhitys on näköjään tarpeeton.
Mutta näin te ette ole oppineet Kristusta tuntemaan, jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa: että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielenne hengeltä ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen – Ef. 4:20-24.
Raamattu julistaa:
Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa. …. Pankaa pois vanha ihminen ja pukeutukaa Herraan Jeesukseen Kristukseen (ks. Kol. 3:3, vrt. jakeet 8-10).Sensijaan Prince antaa meille hienojen iskulauseiden 'korvausteologian' ja uskonsanan metafysiikan. Meidän täytyy ymmärtää, että vanhurskautuksen ja pyhityksen välillä on ero. Seuraava hahmotelma on otettu J.C. Ryle'n kirjoituksista: [48]
Miten ne ovat samankaltaisia?
Molemmat ovat alunperin lähtöisin Jumalan armosta. On Hänen lahjaansa, että uskovat yleensä ollenkaan ovat vanhurskautettuja tai pyhitettyjä.
Molemmat ovat osa tuota suurta pelastuksen työtä, johon Kristus ikuisessa liitossa on sitoutunut kansansa puolesta. Kristus on elämän lähde, josta anteeksiantamus ja pyhyys molemmat virtaavat. Kummankin juuri on Kristus. Ne, jotka ovat vanhurskautettuja, ovat aina pyhitettyjä, ja ne, jotka ovat pyhitettyjä, ovat aina vanhurskautettuja. Jumala on liittänyt ne yhteen eikä niitä voi panna erilleen. Molemmat alkavat samalla hetkellä. Jos olet vanhurskautettu ihminen, niin tuo ihminen alkaa olla pyhitetty ihminen. Molemmat ovat pelastuksen kannalta välttämättömiä!
Kukaan ei koskaan ole saavuttanut taivasta ilman uudistunutta sydäntä, kuten myös anteeksiantamusta, ilman Hengen armoa, kuten myös Kristuksen verta, olematta valmis ikuiseen kirkkauteen, kuten myös arvoasemaan (title).Ryle jatkaa:
Olen vakuuttunut, että monien hyvää tarkoittavien ihmisten pimeyden ja vaivautuneisuuden tunteiden yksi suuri syy, mitä tulee uskontoon, on heidän tapansa sekoittaa eikä erottaa toisistaan vanhurskautus ja pyhitys. Ei voida liikaa painottaa mieliimme, että ne ovat kaksi erillistä asiaa.
Mitä käytännön pohdiskeluja koko asian pitäisi herättää mielissämme? Ensiksikin herätkäämme kaikki tiedostamaan monien tunnustavien kristittyjen vaarallinen tila. ”Ilman pyhyyttä ei kukaan ole näkevä Herraa”; ilman pyhitystä ei ole pelastusta (Hepr.12:14). Mikä valtava määrä onkaan ns. uskontoa, joka on täysin hyödytöntä!”Saarnaajien Prinssi
Lopuksi antakaamme Kirjoitusten puhua puolestaan:
Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä, hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee - Tiitus 2:11-14.Huomaatko, mitä on se tosi Jumalan armo, joka tuo pelastuksen? Se ei ole se 'armo', jota Joseph Prince opettaa. Joosef, Egyptin prinssi, tunsi kärsimyksen ja nöyryytyksen; mihinkään sellaiseen tämä uusi Prinssi ei näytä samaistuvan. Hän uskoo, että se kaikki koskee hallitsemista nyt. Raamattu kuitenkin lupaa, että ”me tulemme hallitsemaan Kristuksen kanssa [silloin], JOS ensin kärsimme Hänen kanssaan [nyt] – vertaa 1. Moos. 39:20, 40:23 ja 2. Tim. 2:12.
Kuitenkin Prince lausuu: ”Sinä joko olet vanhurskas, tai et ole. Ei ole niin, että ensin olisi 'asenteen vanhurskaus', joka sitten olisi säilytettävä 'käytännön vanhurskauden' kautta. Sinä olet Jumalan vanhurskaus Kristuksessa, piste!”
Heiluri on heilahtanut siihen asentoon, että meistä tuntuu riittävän, että kristillisyytemme muodostuu meidän tiliimme luetusta Kristuksen vanhurskaudesta ilman meissä työstettävää Hänen vanhurskauttaan.
Prince'n outo kanta on jotakin sellaista, jonka voisimme nimetä nuorisovanhurskautukseksi (juvenilia [49] justification), uskonsanan opetuksen nuorekkaaksi hybridiksi ja puolievankeliumiksi. Hän ehdottaa ”yksinkertaista rukousta”:
Herra Jeesus, kiitos että rakastat minua ja kuolit puolestani ristillä... Sinun kallis veresi pesee minut puhtaaksi jokaisesta synnistä. Sinä olet Herrani ja Vapahtajani nyt ja ikuisesti. Sinun täytetyn työsi vuoksi minä olen nyt Jumalan rakastettu lapsi. [50]Hänen sanomansa on ytimeltään Jumalan armoksi paketoitu universalismin hienostunut muoto, mutta se on halpa armo ja saa aikaan väärän rauhan! Välittämättä Jumalan vanhurskaudesta Prince pystyttää omansa (Room 10:3). Pyhitys tapahtuu jotenkin 'vanhurskaan tietoisuuden' kautta?
Joseph Prince'n kannattajat nukkuvat, mitä tulee todelliseen vanhurskauteen ja oikeaan elämään, hänen hirvittävän evankeliuminsa 'tuhottaviksi määrääminä' (vrt. Apt. 20:29,30). Vaikka suorittaa evankelista missiota, Prince seuraa Esiintulevan Kirkon (Emergent Church) laveaa tietä kyseenalaisine oppeineen ja moraalisine monitulkintaisuuksineen. Ainoa ero on, että hänen opetuksensa on räätälöity ”raamatullisemmaksi” tutulle yleisölle.
Prince pitäytyy Kristuksen evankeliumiin, joka tekee Jumalan lain tehottomaksi: ”uskoen”, että meidät on vapautettu pakosta olla Sanan tekijöitä. Tämä on osa muinaista Nikolaiittain harhaoppia, jonka Kristus niin armottomasti tuomitsi Ilmestyskirjassa (Ilm. 2:6,15-16). [51] Prince vetää pois opetuslapsia menestyksen ”etuoikeuden (franchise)” kautta johon sisältyy kuuluisuus, vauraus ja helppo usko. Ei todellakaan mikään yllätys!
Tämän artikkelin kirjoittamisen aikaan Hurrikaani Iisak oli purjehtimassa kohti New Orleans'ia seitsemännen vuosipäivän aattona siitä (29. elokuuta 2005), kun hurrikaani Katrina iski rannikolle. [52]
Prinssi sanoi, ettei Jumala tuomitse Amerikkaa. Southern Decadence (Etelän rappio), suurin homo- ja lesbo-katufestivaali joka järjestetään joka vuosi New Orleanissa (tänä vuonna 29.8. – 3.9.) suunnitellaan rellestettäväksi kaikesta huolimatta.
Vaikka hurrikaani Iisak peruutti hurrikaani Katrinassa kuolleiden muistojuhlia, niin eräs tapahtuman koordinaattoreista sanoi, ettei mikään hurrikaani estäisi festivaalia. [53]
Kun homoseksuaalisuus alkaa dominoida kulttuuria, se on selvä osoitus jumalallisesta tuomiosta (Room. 1:27,32).
Iisak on hepreaksi 'nauru', tai ”Hän nauraa”. Pohdin, kuka tulee nauramaan viimeiseksi (Ps. 2:4-5)?
Prince'n New Creation -seurakunnan päämääräjulistus on ”nähdä Jeesus kaikessa persoonansa ihanuudessa ja Hänen työnsä täydellisyys ja tehdä Hänet tunnetuksi evankeliumin saarnan kautta.” [54]
Prince saarnaa eri Jeesusta, toista evankeliumia... ja vaikka on sujuvapuheinen, karismaattinen, vakuuttava ja saarnaa 'armoa', hän on sokea sokeain taluttaja, joka johtaa harhaan tietämättömiä ja epävakaita. Hän on korkeintaan väärä apostoli ja voi olla juonitteleva HEREETIKKO! (2. Kor. 11:12-15; 2. Piet. 3:16).
Viitteet:
[1] - http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fresh_ Prince_of_Bel-Air
The Fresh Prince of Bel-Air is an American television sitcom that originally aired on NBC from September 10, 1990, to May 20, 1996. The show stars Will Smith as a fictionalized version of himself, a street-smart teenager from West Philadelphia who is sent to move in with his aunt and uncle in their wealthy Bel Air mansion, where his lifestyle often clashes with that of his relatives
[2] - http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Prince
http://www.letusreason.org/Popteach56.htm
[3] - http://www.newcreation.org.sg/josephwendy-prince/about-joseph-wendy-prince http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Prince
[4] - http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Prince
^ a b c d e “Church Pastors Like None Other - From stutter to charisma”. The Sunday Times (Singapore). 5 October 2008.
[5] - http://getglue.com/tv_shows/joseph_prince
[6] - http://www.josephprince.org/About_Joseph_ And_Wendy.html?active=about
[7] - http://whengodtouches.com/grace-favorseminar-live-at-hillsong-australia-2-dvd-byjoseph-prince/
http://en.wikipedia.org/wiki/Hillsong_London
http://web.archive.org/web/20070622161253/
http://www.hillsong.co.uk/hillsongconference/ index.php?content=speakers
[8] - http://davidlimwk.blogspot.com.au/2012/08/joseph-prince-speaking-at-hillsong.html
http://www.facebook.com/events/124079821035292/
[9] - http://www.josephprince.org/About_The_ Ministry.html?active=about
[10] - http://www.destined2reign.com/
[11] - http://www.christianretailing.com/top100/Top100%20CR%2012-08-08%20lowres.pdf
[12] - http://www.charismamag.com/spirit/churchministry/10870-prince-of-grace https://store.josephprinceonline.com/int/c-5- books.aspx?IsTop=1
[13] - http://wildernesschristianity.net/info/JosephPrince/wikipedia_NewCreationChurch.html
[14] - http://wildernesschristianity.net/info/JosephPrince/wikipedia_NewCreationChurch.html
[15] - http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5gWTZ_CBPi0D2_8F5JjgDH2jFJCQ
[16] - http://www.tmc.org.my/documents/pjp.pdf - http://bschool.nus.edu.sg/Portals/0/images/ CGFRC/docs/Code-20of-20Governance-20for-20Charites-.pdf
[17] - http://www.channelnewsasia.com/stories/singaporelocalnews/view/1061465/1/.html
[18] - Destined to Reign: The Secret to Effortless Success, Wholeness and Victorious Living, Singapore: 2007, page 271
[19] - Source: Jonathan Koh Thoughts on New Creation Church-and grace, faith, health and wealth
[20] - http://tycm.wordpress.com/2012/05/06/2012- 05-06-ncc-first-service/
[21] - http://escapetoreality.org/2011/01/14/12- reasons-why-christians-don%E2%80%99tneed-
to-confess-to-be-forgiven/ http:// wildernesschristianity.net/info/JosephPrince/ wikipedia_NewCreationChurch.html
[22] - http://www.suscopts.org/messages/lectures/soterlecture4.pdf http://craigbrownsreformedtheology. wordpress.com/2012/08/23/598/
[23] - Destined to Reign p.196
[24] - http://www.josephprinceonline. com/2012/07/be-christ-conscious-2/ http://www.scribd.com/doc/100673358/Flow-With-Righteousness-Peace-And-Joy- %E2%80%93-Joseph-prince
[25] - (ibid. p.16)
[26] - (ibid. p.305)
[27] - Unmerited Favor, p.37
[28] - Destined to Reign p. 249
[29] - See http://www.simplybible.com.au/f029. htm - law and grace http://trumpetcallofgodonline.com/index.php5?title=Grace_AND_The_Law
[30] - http://www.letusreason.org/Popteach56.htm
[31] - Ibid p.120
[32] - Destined to Reign - ibid. p.243 http://sanjoaquinsoundings.blogspot.com.au/2011/02/theology-of-joseph-princedistortion-of.html
[33] - Kenneth Copeland, Take Time to Pray, Believer’s Voice of Victory 15, 2 (February 1987)
[34] - http://www.newadvent.org/cathen/01564b.htm - http://en.wikipedia.org/wiki/Antinomianism
http://sanjoaquinsoundings.blogspot.com.au/2011/02/theology-of-joseph-princedistortion-of.html
[35] - Ibid p.122-3
[36] - ibid. p.138, 139
[37] - ibid.p 94 , p.95
[38] - http://hischarisisenough.wordpress.com/2011/05/17/d-l-moody-preacher-of-radicalgrace/
[39] - Matthew Henry’s Commentary on Philippians 3:4-14 See also http://www.suscopts.org/messages/lectures/soterlecture4.pdf
[40] - http://www.scribd.com/doc/100673358/Flow-With-Righteousness-Peace-And-Joy%E2%80%93-Joseph-prince
[41] - (ibid. p.244, 245)
[42] - Destined to Reign, p.100
[43] - (ibid. p.109)
[44] - Destined to Reign p. 27.
[45] - Romans Vol 7:1- 8:4 The law its functions and limits pages 302, 303 http://www. christianarticles.net/articledetail.php?artid=6169&catid=80&title=Some+Comments+on+Destin
ed+to+Reign+by+Joseph+Prince+and+Righteousness+and+Holiness,+Part+7
[46] - Ibid page304
[47] - Martin Luther’s Definition of Faith: An excerpt from “An Introduction to St. Paul’s Letter to the Romans” source: http://www.iclnet.org/pub/resources/text/wittenberg/luther/luther-faith.txt
[48] - j c ryle - http://thebiblechurch.us/distinguishing-justification-and-sanctification/ http://www.asermon.com/books/rylesanctification3.html
[49] - http://www.thefreedictionary.com/juvenilia
[50] - Destined to Reign - page 315 if numbered–end of book
[51] - http://www.evangelicaloutreach.org/joseph-prince-destined-to-reign.htm
- http://www.wordoftruthradio.com/questions/38.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Nicolaism
http://www.triumphpro.com/nicolaitans.htm
[52] - http://usatoday30.usatoday.com/weather/storms/story/2012-08-28/storm-isaachurricane/ 57360044/1
[53] - http://www.examiner.com/article/hurricaneissac-does-not-scare-nola-lgbtq-becausesouthern-
decadence-is-still-on
[54] - http://www.newcreation.org.sg
Hurrikaani Iisak:
http://www.voanews.com/content/katrinafacts/1497493.html
http://www.southerndecadence.net/
http://abcnews.go.com/US/tropical-stormisaac-nears-rainfall-biggest-concern/t/story?id=17092364
http://www.skynews.com.au/world/article.aspx?id=789097
http://www.guardian.co.uk/world/2012/aug/29/hurricane-isaac-louisiana-leveeflood?intcmp=239
http://www.nytimes.com/2012/08/30/us/hurricane-isaac-makes-landfall.html?pagewanted=all
http://www.abqjournal.com/main/2012/08/30/abqnewsseeker/updated-isaac-sidesteps-neworleans.html
Kirjoittajasta:
Lance Goodall ja hänen vaimonsa Norilyn jättivät Australialaisen
seurakuntakasvuliikkeen vuonna 2009. Heillä kummallakin on huoli
Jumalan ja Hänen kirkkautensa tuntemisesta. He kantavat sydämessään
rakkautta Jumalan kunniaan, Hänen Sanaansa ja kadotettujen pelastukseen.
Lance'en voi olla yhteydessä sähköpostilla: lancegoodall21@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti