Sivuja

Donald Trumpista artikkeleita ja sivustoja

Pastori J.D. Farag'in profetiapäivityksiä vuosilta 2014-20

perjantai 20. kesäkuuta 2014

Globaali rukouspäivä eksytystä nykypäivänä

Tämä Samuel Korhosen suomentama pitkä artikkeli valaisee vuodesta 2005 lähtien vietetyn Globaalin rukouspäivän (helluntaipäivä joka vuosi) historiaa, taustaa, tosiasioita, opillista agendaa ja miehiä GDOP:n (Global Day Of Prayer) takana. Kaiken takaa paljastuu maailmanlaajuinen Myöhäissateen opin (Latter Rain) ja Valtakunta Nyt -opin (Kingdom Now) varaan nojautuva väärän (toisen) evankeliumin eksytys, jossa seurakunta inkarnoituu lihaksi tulleeksi Kristukseksi harjoittaen Hänen auktoriteettiaan maan päällä. Joten Jeesuksen toinen tulemus on ”seurakunnassa”, joka ottaa hallinnan (dominion) kansakuntien yli. Tähän pyrkii Globaali rukouspäivä, jonka yleinen termi on valtakuntamuutos (transformaatio) saatanan kukistamiseksi lopullisesti eli Jeesuksen sovitustyön loppuunsaattaminen. Valitettavasti Globaalin rukouspäivän teema on vallannut Suomenkin Siionin joiltakin osin kun viimeksi tänä keväänä 'kristillisen' TV7 -kanavan johdolla paastottiin ja rukoiltiin voimallisesti ”herätyksen” aikaansaamiseksi Suomeen. Röyhkeästi julistettiin saatanan aika päättyneeksi Suomessa kun seurakunta lopulta oli kansallisena paasto- ja rukouspäivänä (15.5.2014) täyttänyt tehtävänsä ”ristillä”. Ks. video tästä Aulikki Hartikaisen julistuksesta rukouspäiväaiheeseen liittyen: https://www.youtube.com/watch?v=kWelF4f_aHU. Hartikaisen mukaan Jeesus sai valtavan voiton ristillä vihollisen suuresta pahuudesta ja synnin paljoudesta Israelin kansan keskellä ja nyt ikäänkuin seurakunta Suomessa Kristuksena olisi toistanut tämän paasto- ja rukouspäivänä. Eikö Jeesus ollut koko maailman syntien sovitukseksi eikä vain jotakin kansallista puhdistumista ja heräämistä varten tässä maailmanajassa?! Jeesuksen ristinkuolema oli ainutlaatuinen ja kertakaikkinen ei-toistettava teko jota kenenkään ei pidä enää matkia ja vääristää.

----------------------------------------------------

Volume 16, Number 3          May/June 2005

Globaali rukouspäivä
Part One
By Sarah Leslie

Suomentajan kommentti: Tämä erinomainen artikkeli Globaalin rukouspäivän alkuajoilta on jo aika vanha, mutta sisällöltään edelleen hyvin ajankohtainen. Suurin osa linkeistä näyttää valitettavasti vanhentuneen, mutta se ei merkitse, että tämä eksytys olisi mitenkään laantunut. Googlaamalla löytyy vastaavia linkkejä vaikka kuinka paljon. Globaalista rukouspäivästä on tullut todella Globaali ja nämä huru-ukkojen opit näyttävät vallanneen Suomen johtavan helluntaiseurakunnankin siellä Näkinkujalla.

Tunnetko taivaan lait, tahi sinäkö säädät, miten se maata vallitsee?”
 (Job 38:33)

Menneiden viiden vuoden aikana syntyi näky ja on toteutumassa niin, että se on ja on ollut miljoonien ihmisten ja kokonaisten mannerten siunaus. Tämä unelma on ollut monien toivo, profeetat mukaanlukien ja siihen on nyt liittymässä kriittinen massa (critical mass) ja moderni teknologia siunaamaan maaplaneettaa. Tämä tarina varmasti edustaa Jumalan kutsua ja liikettä. Pian se vaikuttaa koko maaplaneettaan.” http://www.globaldayofprayer.com/history.asp?menu_active=2

Toukokuun 15. päivän 2005 helluntaisunnuntaiksi Myöhäissateen (Latter Rain) apostolit ovat keksineet suurimman rukoussirkuksen, mitä maailma on koskaan nähnyt. Stadionit kaikkialla maailmassa on määrä täyttää uskovilla, jotka rukoilevat kirjoitettuja rukouksia yhtä aikaa samalla katsellen korkean teknologian satelliittilaitteiden kautta toisia, jotka tekevät samaa.

Globaalia rukouspäivää mainostava juliste väittää, että: ”Sunnuntaina toukokuun 15. päivänä vapautetaan suurin ihmisen tuntema voima.” Mainosmateriaali kaikkialla maapallolla lupaa, että jos Jumalan kansa tulee yhteen ja rukoilee ”yhteen ääneen yhtenä päivänä,” niin ”Jumala ilmoittaa kirkkautensa ja siunaa maan kansoja.” Nämä kaksi sanaa ”kirkkaus” ja ”siunaus” ovat tämän tapahtuman avainsanoja.

Kuinka voit vastustaa rukousta?”

Ennenkuin jatkamme, on tarpeen vastata tähän kysymykseen. Yksikään vilpitön kristitty ei ”vastusta rukousta.” Tuo on naurettava ja virheellinen argumentti! Tämä raportti varustaa kristityt muutamilla vahvoilla raamatullisilla syillä erottautua osallistumasta tähän nimenomaiseen tapahtumaan.

Historia ja tausta

Lehdistön tulkintojen mukaan lukuisilla internet-sivuilla ajatus Globaalista rukouspäivästä (GDOP) syntyi johtuen kahdesta näystä, jotka sai etelä-afrikkalainen liikemies ja uusi käännynnäinen Graham Power, joka visioi Afrikan tulevan ”maailman Valoksi.”

Maaliskuussa 2001 45 000 kristittyä kokoontui rukoilemaan Kapkaupungissa. Seuraavan vuonna osallistui kahdeksan muuta kaupunkia ja tapahtuma televisioitiin.

Seuraavaksi kehitettiin strategia tämän ”Afrikan muutoksen” tekemiseksi globaaliksi. Vuonna 2002 oli pieni afrikkalainen huippukokous ja International Prayer Counsel'in neuvottelukokous päätti lähteä käynnistämään Globaalia rukouspäivää noin vuodeksi 2005.

Tämän jälkeen toukokuun 1. päivänä 2004 oli suurempi ”Afrikan katumus- ja rukouspäivä (Day of Repentance and Prayer for Africa).” Sitten toukokuun 2. päivänä 2004 oli ”rukouskatos (Canopy of Prayer)” poikki mantereen ja 22 miljoonaa osanottajaa.

Helluntaisunnuntaista 15.5.2005 käytetään nimitystä ”Vaihe V: Globaali muutos – Jokainen kansakunta (Stage V: Global Transformation – Every Nation).” Se on suunnitelma tuoda ”Suurempi Helluntai.” Sen laajuus on ennennäkemätön. ”Suunnitelma on aloittaa rukoileminen, kun aurinko nousee Uudessa Seelannissa ja jatkaa kunnes aurinko laskee USA:ssa.” GDOP on itseasiassa enemmän kuin yksipäiväinen tapahtuma. Sen on määrä tapahtua kolmessa vaiheessa:

Vaihe I: Kymmenen päivää 6-15.5. ovat organisoitua rukousta helatorstaista yli helluntain.

Vaihe II: Globaali rukouspäivä 15.5.2005.

Vaihe III: 90 siunauksen päivää: ”yhteisömuutoksia ja myötätuntoinen toimintasuunnitelma.”

Globaalin rukouspäivän prosessi on aikataulutettu viideksi vuodeksi vuoteen 2010 saakka ”vauhtiin pääsemiseksi ja maan täyttämiseksi.” Viralliset historiat löytyvät mm. seuraavilta sivustoilta:




Tähän tapahtumaan johtava historia on itseasiassa monimutkaisempi. Se kytkeytyy mutkikkaasti Fuller'in teologisen seminaarin Latter Rain -johtajiin. Se on jäävuoren huippu – osa paljon isompaa suunnitelmaa muuttaa tapa kuinka ihmiset rukoilevat ja elävät elämäänsä. Rukous osoittautuu olevan hyödyllinen työkalu jokaisen saamiseksi tuntemaan olevansa ”osakas” tulevassa seurakunnan ja yhteiskunnan globaalissa muutoksessa. Rukoustoiminnot ovat myös hyvä keino pumpata uusia oppeja. Osassa mainosmateriaaleja GDOP:hen viitataan ”ruohonjuuritasona,” mutta se on harhaanjohtavaa. Siinä on hyvin vähän ”paikallista” muuta kuin paikkakunta. Tämä on globaali Suunnitelma.

Vonette Bright'in, Campus Crusade'n Bill Bright'in vaimon, ansiosta käynnistyi maailmanlaajuinen rukousliike Korean Söulissa maailman evankelioimisen kansainvälisessä rukouskokouksessa (International Prayer Assembly for World Evangelisation) vuonna 1984. Tämä tapahtuma käynnisti kokonaan uuden julkisen rukoustoiminnon mallin: rukousmarsseja, rukousmatkoja, Jeesus-marsseja, majakoita, rukouskonsertteja, rukouskatoksia ja rukousaloitteita. Uusia oppeja rukouksesta sepittivät ja mainostivat C. Peter Wagner, John Dawson, Cindy Jacobs, Ed Silvoso, John Maxwell, Chuck Pierce, Dick Eastman, Luis Bush, George Otis ym. Näitä uusia oppeja ovat: strategisen tason hengellinen sodankäynti, samaistuva katuminen (identificational repentance), rukousevankelioiminen, henkilökohtainen esirukous johtajien puolesta, kaksisuuntainen rukous (two-way prayer), paikan päällä rukoileminen (on-site praying), kaupunkimuutos (city transformation), sitoutuminen maahan (alueeseen) ja hengellinen kartoitus (databanking research).

”GDOP:n gravitaatiokeskus on Etelä-Afrikassa,” sanoo eräs mainoslehtinen. Afrikka on todellakin ollut ”muutoksena” tunnetun hengellisen kokeilun ”nollataso (ground zero)” nyt hyvinkin yli vuosikymmenen ajan. Vuonna 1990 Thomas Wang puhui Bless the Nations -konferenssissa Etelä-Afrikassa yrittäen luoda uuden opiskelijoiden vapaaehtoisliikkeen. Toukokuun 2000 kansainvälisen kristillisen kauppakamarin (International Christian Chamber of Commerce) puolivuotiskokouksessa “J. Gunnar Olson, ICCC:n perustaja, antoi profeetallisen julistuksen Afrikan kansalle.”

Marraskuussa 2002 World Vision’in rukousliikekannallepanon toimisto (Office of Prayer Mobilization) järjesti kansainvälisen rukousjohtajien konsultaation (International Prayer Leaders Consultation) Kapkaupungissa yhdistämään ja koordinoimaan rukousverkostoja maailmanlaajuisesti. David Bryant kirjoitti siitä sanoen, että ”taivas tuli alas!” ja siellä tapahtui ”hengellinen räjähdys.” Vuoden 2004 vaiheilla Afrikan rukousliikkeestä oli tullut globaali. Thaimaan Lausanne -konferenssissa ”70 rukousjohtajaa maailman jokaiselta tärkeältä alueelta kokoontuivat saamaan neuvoja ja suunnittelemaan Globaalia rukouspäivää.”

Afrikassa ovat vierailleet muutaman viime vuoden aikana teemoilla ”muutos,” ”rukous” ja ”johto” sellaiset johtajat kuin Rick Warren, Bruce Wilkinson (joka muutti sinne), Brian McLaren (esiintuleva kirkko), Landa Cope (YWAM), John Maxwell, Bill Hybels, Tony Campolo ja Ed Silvoso.



















Tosiasioita globaalista rukouspäivästä

Koko maailmanlaajuinen tapahtuma, ”laajin telekonferenssi lajissaan,” tullaan lähettämään satelliitin ja internetin kautta. Verkkosivuston http://www.gdopusa.org/ mukaan suunnitelmat vielä elävät. Telekonferenssin hoitelee yhtiö Greater Calling, Inc. Tämä yhtiö on ”voittoa tavoittelematon kristillinen telekonferenssipalvelutyö, joka tekee mahdolliseksi ihmisille maailmanlaajuisesti liittyä simultaaniseen rukoukseen innovatiivisen ja kustannustehokkaan telekonferenssiteknologian avulla.” Moody Radio suunnittelee lähettää tapahtuman.

Yhdysvalloissa on nykyisin 124 rukouspaikkaa. Tämän tapahtuman alkusoittoja tässä maassa ovat kansallinen rukouspäivä (National Day of Prayer) ja maanlaajuisesti radioitu rukouskonsertti (Nationally Broadcast Concert of Prayer) toukokuun 5. päivänä ja Jeesus-marssi toukokuun 14. päivänä. Tuona iltana on myös Whole Night, yön yli rukousvigilia nuorille (http://www.wholenight.com/).

Suuret kaupungit kaikkialla Yhdysvalloissa ja maailmalla ovat perustaneet verkkosivustoja mainostamaan GDOP:tä. Näillä sivustoilla voi nähdä seurakuntakumppaneita, liikekumppaneita ja yhteisökumppaneita kultakin paikalliselta alueelta. Voi ladata materiaaleja, kuten kalentereita, tiedotteita, rukousmanuaaleja, mainosstrategioita ja lehdistötiedotteita. Eri sivustoilla on erilaisia materiaaleja. GDOP:n kannatus on niin laaja-alaista, että sitä mainostavia viittauksia voi löytää lähes jokaisen suuren evankelikaalisen järjestön verkkosivustolta. Tärkeitä sivustoja tiedon hankkimiseksi ovat:







Näytteen Globaalin rukouspäivän tilaisuudesta voi löytää tästä: http://www.gdopusa.org. Jumalan Sanaa ei tule saarnata. ”On viisasta yksinkertaisesti kieltää puheet, saarnat, haasteet, jotta tapahtuma olisi pyhitetty nimenomaan rukoukselle,” sanotaan osiossa ”Ohjelma-ideoita.” Uhri otetaan, mutta varojen käytölle on hyvin vähän ohjeita.

Kymmenelle päivälle helatorstain (5.5.) ja helluntaisunnuntain (15.5. Globaali rukouspäivä) välillä on kirjoitettuja toimintoja ja rukouksia kullekin päivälle. Tämä rukousopas julkaistaan lukuisilla sivustoilla.

Yhteistyö yritysten kanssa on GDOP:n ainutlaatuinen ja olennainen piirre. Verkkosivuston www.faithandworkresources.com mukaan: “Yritysten ja palvelutyöjärjestöjen johtajat näyttävät tietä” Globaaliin rukouspäivään. Järjestö nimeltä, The International Coalition of Workplace Ministries (ICWM), on yksi sellainen organisaatio. ICWM:n Os Hillman ja Atlanta'n Globaali rukouspäivä ovat kirjoittaneet joukon artikkeleita siitä, kuinka kaupungit ja kauppapaikat voivat ”muuttua.” Yritysjohtajista puhutaan ”portinvartijoina” ja ”katalysaattoreina” ja mahdollisina ”rahoittajina” ”muutokselle (transformation).” Peter Drucker, Bob Buford, C. Peter Wagner ja Alistair Petrie ovat vain muutamia tämän kaupungit ja markkinat käsittävän muutosliikkeen arkkitehdeistä. Liikemies Graham Power, joka perusti liikkeen “Transformation Africa” ja joka johtaa GDOP:tä mainitsee C. Peter Wagner'in neuvojanaan liikkeessä, Transform World Market Place (Maailman markkinoiden muutos).





Ted Haggard, NAEn (National Association of Evangelicals) presidentti, jonka seurakunta Colorado Springs'issä majoittaa WPC:n (World Prayer Center), antoi seuraavan lehdistötiedotteen GDOP-tapahtuman tueksi:

”Kristillinen rukous kasvattaa elämää ja valoa ja samalla vähentää pimeyttä. Globaali rukouspäivä tarjoaa kristityille maailmanlaajuisesti tilaisuuden rukoilla, ylistää ja harrastaa yhteyttä. Suuresti suosittelen kaikkia kristittyjä osallistumaan ja kehotan kaikkia kristillisiä johtajia valistamaan muita yhdistetyn raamatullisen esirukouksen tärkeydestä. Tämä on ennennäkemätön tilaisuus yhdistettyyn esirukoukseen miljoonien muiden kanssa maailmanlaajuisesti. Ei ole mitään syytä olla osallistumatta Globaaliin rukouspäivään toukokuun 15. päivänä.”

(Kohta tämän lausunnon jälkeen perinteisten kristillisten arvojen puolustaja Ted Haggard joutui eroamaan NAE:n presidentin virasta homoseksiskandaalin vuoksi. Suom. huom.)

GDOP:n opillinen agenda

Seuraavassa joitakin tärkeitä lainauksia ja lauseita dokumenteista, jotka suoraan liittyvät Globaaliin rukouspäivään, tai mainostavat sitä. Lainaukset on otettu em. sivustoilta, ellei toisin mainittu. Nämä lainaukset suuresti valaisevat tätä tapahtumaa tukevia oppeja. Lukijaa kehotetaan käyttämään tarkkaa varovaisuutta ja arvostelukykyä tätä aineistoa lukiessaan. Harha on hyvin vaikea havaita. Kysy vaikeita kysymyksiä. Ota huomioon Raamatun koko neuvo. Selitys opeista, joita nämä lainaukset ilmentävät, löytyy seuraavasta osiosta.
  • Kuvaus: Kymmenen päivää rukousta kohti Suurempaa Helluntaita, The Glory of Christ and the Transformation of the Nations.
  •  
  • Näky: Apostolien Teot mallinamme paljastaa Jumalan kirkkaus (glory) maan päällä: mobilisoiden miljoonia kristittyjä jokaisessa kansakunnassa rukoilemaan yhteen ääneen huipentuen yhtenä päivänä pyytämään Jumalaa siunaamaan maan kansoja. Sitten toimien yhdessä Yhtenä Ruumiina edetä olemaan työkaluja, joiden kautta Jumala vastaa näihin rukouksiin. [korostus alkuperäinen]
  •  
  • Tehtävä: “Globalisoida rukous, paljastaa Jumalan kirkkaus”
  •  
  • Rakentaa rukouksen katos kaikkien maanosien ylle.
  •  
  • “kansojen parantumiseksi....ja että Herran kirkkaus täyttäisi koko maan....tärkein katalysaattori” (http://www.houstonprays.com.)
  •  
  • “jatkaa rukousta ja kilvoitusta että Jumalan valtakunta olisi julkaisu & paljastettu 'maan päällä niin kuin taivaassa'. (Continue to pray and contend for the kingdom of God to be release [sic] & revealed 'on earth as it is in heaven'.)”
  •  
  • “Silti, mikä parempi parempi keino kiirehtiä Hänen tulemustaan...”
  •  
  • “...työskennellä kansojen parantumiseksi.”
  •  
  • “...rukoilla kansojen parantumiseksi ja siunaukseksi.”
  •  
  • “...rukoilla yhteisellä sopimuksella Kristuksen suuremman kirkkauden raamatullisen toivon ja kaikkien kansakuntien muutoksen (transformation) puolesta.”
  •  
  • “...läpimurtosiunaus... Hänen valtakuntansa siunaus... kestävä muutos.”
  •  
  • “rukoilla kestävästi Hänen valtakuntansa lupausten toteutumista.”
  •  
  • “Globaalista rukouspäivästä tulee katalyyttinen hetki....”
  •  
  • Herra Jeesus Kristus – vedoten Jeesukseen pahan voittamiseksi, että Hänen päämääränsä toteutuisivat.”
  •  
  • Kunnian Kuningas – kutsuen Jeesusta tulemaan, täyttäen maailman Hänen kirkkaudellaan.”
  •  
  • “rukoillen, että Jumala saisi meidät tulemaan siunaukseksi Hänen Hengellään....”
  •  
  • “Johtaja 6 rukoilee, että Jumala alistaisi pahan Kristuksen Herrauden alle...”
  •  
  • “Johtaja 7 ilmaisee huudon, että Jeesus vierailisi yhteisössä muuttavassa voimassa. Rukoilkaa vahvassa toivossa, että jokainen kansa ja maa kokisi pian Jeesuksen voimakkaan muuttavan läsnäolon toiminnassa Hänen kansansa kautta. Ilmaise odottavaista luottamusta, että Jeesus pian toteuttaa koko Isän päämäärän ja murtaa auki taivaat täyttääkseen maan näkyvällä (manifest) kirkkaudellaan.”
Seuraavat rukoukset on lueteltu Rukousoppaassa 10 päivälle ennen helluntaisunnuntaita:
  • “Että vielä kerran Jumala vuodattaisi taivaasta sen, minkä jokainen voi nähdä ja kuulla.”
  •  
  • “Että Jumala toisi Kristuksen rauhan purkauksia (outbreaks) kaikkialla maailmassa...”
  •  
  • “Että Jumala nostaisi tulevan sukupolven toteuttamaan Hänen lupauksiaan Jumalan voimalla ja Hengellä.”
  •  
  • “Että kristityt eläisivät odottavaisina, että muutoksen lupaukset toteutuisivat heidän elinaikanaan.”
  •  
  • “Että Jumalan vanhurskaus ja oikeudenmukaisuus muuttaisivat kaupan ja politiikan.”
  •  
  • “Että Kristuksen valtakunnan rauha muuttaisi tavan, jolla kaupunkeja ja kansakuntia hallitaan.”
Seuraavat rukoukset ovat GDOP:n ”rukouksessa maailman puolesta,” joka on Globaalissa rukouspäivässä yhteen ääneen luettava pitkä kirjoitettu rukous:
  • “Sinun valtakuntasi vahvistettakoon jokaisessa tämän maailman kansakunnassa, niin että hallitukset hallitsevat vanhurskaudella ja oikeudenmukaisuudella.”  
  •  
  • “Tuokoon sinun siunauksesi muutoksen maan jokaisen kansan keskuuteen ja sinun kunniasi peittäköön maan niinkuin vedet peittävät meren.”
  •  
  • “Voimaannuta Kirkko muuttumaan Jeesuksen Kristuksen kuvaksi.”
  •  
  • “Anna meille viisautta ja ymmärrystä jokaisella elämän alalla.”
  •  
  • “Sinä lyöt kaikki pahan vallat.”
  •  
  • Kunnian Kuningas, me kutsumme sinut tulemaan maailman kansakunnille.... ennallistamaan kaikki asiat. Me toivotamme sinut tervetulleeksi viemään työsi päätökseen kaupungeissamme, väestössämme ja kansakunnissamme.”

Mitä nämä sanat todella tarkoittavat

Nämä ovat Myöhäissateen harhaopin (Latter Rain) opetuksia. Opit ovat helposti tunnistettavissa sellaisiksi. Ellet ole tutustunut Myöhäissateen kultin taustaan, sen opetuksiin ja kuinka se menneiden 60 vuoden aikana valtasi evankelikaalisen valtavirran, niin vieraile Discernment Ministries'in verkkosivustolla (http://www.discernment-ministries.org) ja sen linkeissä ja/tai osta tässä uutiskirjeessä lueteltuja erinomaisia lähdeaineistoja. Seuraavassa lyhyt selitys tietyistä Myöhäissateen opeista, jotka selvästi paistavat Globaalissa rukouspäivässä.

Yksi keskeinen Myöhäissateen oppi on hallinta (dominion). Se on erottamattomasti yhdistetty harhaoppiin, että Kristuksen Ruumis voi olla inkarnoitunut (lihaksi tullut) Kristus ja siksi harjoittaa Hänen auktoriteettiaan maan päällä. Koska sana ”dominion (hallinta)” on liian paljastava, niin tilalle on yleensä otettu sanat ”transformation (muutos)” ja ”healing (parantuminen)” ja ”blessing (siunaus).” Tutkija Mike Oppenheimer on lyhyesti tiivistänyt näitä oppeja sarjassa internet-raportteja Myöhäissateen oppien historiasta:  

Jotkut uskovat, että Jeesuksen toinen tulemus on 'seurakunnassa', ennenkuin hän tulee seurakunnalle. Niin että seurakunta, Hänen ruumiinsa, itseasiassa tulee Kristuksen ruumiiksi maan päällä, kunniakkaaksi ja voittavaksi. He menevät valloittamaan maan ja sitten hallitsevat kansoja rautaisella valtikalla. Jotkut uskovat, että senjälkeen, kun seurakunta on ottanut hallinnan (dominion) kansakuntien yli, se jouduttaa päivää, joka kutsuu Jeesuksen takaisin maan päälle ja luovuttaa kansakunnat Hänelle. (http://www.letusreason.org/Latrain1.htm)

Toinen keskeinen Myöhäissateen oppi koskee ”siunausta (blessing).” Tätä oppia selittää hyvin tutkija Ed Tarkowski:

1. [Raamatullinen totuus sanoo, että] Kristus on se, joka siunaa kansakuntia antamalla Pyhän Hengen kaikille, jotka uskovat Häneen ja Hänen täytettyyn työhönsä. Tämä toteutui helluntaina ja jatkuu. Siunauksen saajat ovat niitä, jotka vastaanottavat Hengen, koska uskovat Kristukseen: "Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?" (Gal. 3:2). Ne, jotka eivät usko Häneen, ovat poissuljettuja siunauksesta.
 
Myöhäissade opettaa, että jokainen ihminen maan päällä saa siunauksen, jota sanotaan ”voiteluksi” seurakunnan kautta, ei Kristukselta henkilökohtaisesti eikä uskon kautta Häneen. Toisin sanoen saajat asettavat Kristuksen tilalle itsensä tullen hengen ”jakajiksi” oman esirukouksensa perusteella. Tämä määrittelee uudelleen Aabrahamin siunauksen... [”kansakuntien siunaamisena”] tehden sen ihmisen jakamaksi sen sijaan, että se olisi Jumalan lähettämä.

2. Myöhäissateen opetuksessa seurakunta esirukoilee kansojen puolesta ja sitten Jumala vapauttaa Aabrahamille luvatut siunaukset heidän ponnistustensa kautta VIEMÄÄN ”Siunauksen” kansakunnille. Pelastus on siirretty henkilökohtaiselta tasolta alueelliselle ja painotus on ”maan tai kansakuntien ottamisessa.” Sitten kun kaikki ovat saaneet, mitä tarjotaan ja maa on puhdistettu kaikista, jotka eivät halunneet vastaanottaa, Jumalan valtakunta voidaan muka perustaa.
 
3. Myöhäissade opettaa, että Aabrahamin siunaus vapautetaan kansakunnille, kun seurakunta viettää lehtimajanjuhlaa (Feast of Tabernacles) eli sadon sisäänkorjaamista (Ingathering of the Harvest). Kuitenkin (Raamatun mukaan) lupaus toteutui, kun Kristus lähetti Pyhän Hengen helluntaina. Siksi mikään henki, joka vapautetaan sen kautta, että ”uusi” Israel nyt viettää [helluntaita tai] lehtimajanjuhlaa, ei voi olla Pyhä Henki. Lehtimajanjuhla ei ole väline maailman yhdistämiseksi, vaan se on tärkein juhla, jota tullaan viettämään Millenniumissa senjälkeen, kun Kristus on perustanut hallintonsa (Sak. 14).
 
4. [Raamatun totuus on], että Henki sinetöi kaikki uskovat Jumalan takuuksi, että kun Kristus palaa tuomitsemaan kansoja ja perustamaan hallintonsa, niin me vastaanotamme kaikki Jumalan lupaukset.

Myöhäissade kuitenkin opettaa, että seurakunta on se luvattu siemen (yhtenä ruumiina), joka astuu perintöönsä: 1) viettämällä sovituksen juhlaa, 2) kokemalla helluntain ja 3) astumalla lehtimajanjuhlan aikaan. Tämän ”matkan” odotettu tulos on, että Kristus inkarnoituu Hänen täydellisiksi tehdyissä jäsenissään tuoden heille kuolemattomuuden ja tehden heidät kykeneviksi olemaan Hänen armeijansa, Jooelin Armeija. Kun he vievät Aabrahamin ”siunauksen”... kansakunnille, niin tämä armeija PERUSTAA sen, mistä Raamattu sanoo, että heidän tulee PERIÄ se: Jumalan valtakunta (Mt. 25:34)….

Myöhäissateen opetuksessa Yksi Siemen (engl. Corporate Seed, tarkoittaa seurakuntaa) muka toteuttaa Aabrahamin liiton, koska – kuuntele tätä – AABRAHAM EPÄONNISTUI SIINÄ, JEESUS EPÄONNISTUI SIINÄ JA OPETUSLAPSET EPÄONNISTUIVAT TOTEUTTAMAAN SITÄ....Myöhäissateelainen Alan Vincent esimerkiksi opettaa, että JOKAISEN kaupungin ja perheen maan päällä tulee saada tämä siunaus seurakunnan kautta. (Part 3 of “A Brief History of the Redefined Abrahamic Covenant” at http://www.velocity.net/~edju/Abraham2.htm)

Koko Tarkowski'n internet-raportti on erityisen osuva, mitä tulee Globaaliin rukouspäivään ja kehotankin sinua lukemaan sen. Raportissaan Tarkowski kertoo, kuinka 1980-luvun lopulla Ralph Winter maailmanlähetyksen USA:n keskuksessa (U.S. Center for World Missions) kirjoitti Mission Frontiers -lehdelle uraauurtavia artikkeleita, joissa hän määritteli uudelleen Aabrahamin liiton. Winter väitti, että seurakunnalle annettiin ”salainen tehtävä” viedä päätökseen Kristuksen työ maan päällä, lähetyskäskyn mandaatti, käsky toteuttaa Aabrahamin liitto ”siunaamalla” maan kansoja hallinnalla (dominion). Tarkowski'n mukaan: ”Winter on määritellyt uudelleen Aabrahamin liiton ja asettanut kutsun seurakunnalle tulla esiin lähetyskäskyn kanssa laajentamaan Jumalan hallintaa.”

Winter opetti myös, että Kristuksella on ”työ kesken” ristillä ja meitä seurakuntana vaaditaan lopettamaan Hänen työnsä Hänen puolestaan. Samassa artikkelissa “The Work of the Savior (Vapahtajan työ)” Winter sanoo: ”Uskon, että meidän täytyy kohdata se tosiasia, että Raamattu ei ole pelkästään Jumalan ensisijainen ilmoituksen väline. Raamattu esittää selvästi Jumalan tahallisen salassapitämisen. The Bible clearly exposits the intended non-disclosure of God.” (Mission Frontiers, Feb. 1987)

Nämä uudet opit levisivät kuin kulovalkea. Tämä oli se kipinä, joka pani liikkeelle modernin globaalin lähetystyöliikkeen. Al Dager on poikkeuksellisen hyvin dokumentoinut tämän hiljattaisessa kirjassaan, The World Christian Movement (saatavana Discernment Ministries'istä). Kristityille kerrottiin, että ”kaikki maan kansat” olisivat ”siunattuja” sen kautta, että ”tehdään opetuslapsia kaikista kansoista.” Että meidän tulee ”opettaa kansoja tottelemaan kaikkea, mitä Jumala on meille määrännyt... [ja] perustaa Jumalan valtakunta. Meidän tulee auttaa kansoja näkemään, että he ovat jo Hänen valtansa alaisia; heidän täytyy nyt vain tunnustaa se ja alistua siihen koko sydämestään.... me siunaamme kansoja tekemällä Hänen nimensä tunnetuksi ilmoittamalla Hänen kirkkautensa ja perustamalla Hänen valtakuntansa heidän keskuuteensa.” http://www.missionfrontiers.org/1996/1112/nd964.htm

Ettei lukija olettaisi, että nämä opit ovat epäselviä, on olemassa relevantteja esimerkkejä, jotka liittyvät suoraan Globaaliin rukouspäivään. Marketplace Meditations, sähköinen päivähartaus, jota julkaisee Marketplace Leaders'in Os Hillman (liikemies, joka on mukana Atlanta'n GDOP:ssa), julkaisi Landa Cope'n puheen YWAM:lle (Youth With A Mission): ”'Meidän täytyy saarnata Jumalan valtakunnan evankeliumia, että Jumala on lain, kehityksen, tieteen, teknologian, terveydenhuollon ja talouden Jumala.' Jumala ei halua vain ison seurakunnan, hän haluaa monipuolisen seurakunnan, syvän seurakunnan. Hän ei halua pelastaa vain yksilöitä kansoissa, vaan lunastaa itse kansat.” (http://www.scruples.org/web/archive/99octup.htm) Huomaa hienovarainen siirtyminen yksilöllisestä pelastuksesta valtakunnan hallintaan (Kingdom dominion).

Myöhäissade opettaa myös, että Saatanaa ei voitettu ristillä, kun Jeesus vuodatti verensä syntiemme tähden. Osa Myöhäissateen valtakunnan ”mandaattia” on voittaa Saatana, mikä kuitenkin on velä määrittelemättä. Rebecca Greenwood, joka palvelee johdon assistenttina C. Peter ja Doris Wagner'ille Global Harvest Ministries'ssä Colorado Springs'issä, on kirjoittanut uuden kirjan nimeltä, Authority to Tread: An Intercessor’s Guide to Strategic-Level Spiritual Warfare (Valta polkea: Esirukoilijan opas strategisen tason hengelliseen sodankäyntiin).

Hänen kirjansa arvostelussa C. Peter Wagner julistaa Myöhäissateen harhaoppia, että Jeesuksen työ ristillä ei ollut täydellinen. Jeesus ”on valtuuttanut seurakuntansa jatkamaan [sotaa Saatanaa vastaan] levittämällä valtakunnan evankeliumia kaikille maan kansoille.” Tämän opin mukaan, kun Pyhä Henki tuli opetuslasten päälle (helluntaina), Jeesus ”antoi heille käskyn tehdä opetuslapsia kaikista kansoista. Hän valtuutti heidät käyttämään nimeään ja toimimaan vihollista vastaan Hänen kuninkaallisella auktoriteetillaan. Mitä tämä tarkoittaa? Se tarkoittaa, että sodan jatkaminen Saatanan ja hänen pahojen voimiensa lyömiseksi Jumalan valtakunnan evankeliumilla on nyt seurakunnan, Jumalan kansan, käsissä. Toisin sanoen, me seurakuntana olemme sodassa!” (http://www.elijahlist.com/words/display_word_pf.html?ID=3027)

Miehet GDOP:n takana

C. Peter Wagner on ICA:n, apostolien kansainvälisen koalition, johtava apostoli. ICA (International Coalition of Apostles) on ryhmä, jonka hän muodosti päämääränä jouduttaa lähetyskäskyn loppuunsaattamista. ”Jumalan valtakunnan joudutettu eteneminen on korkein päämäärämme,” hän toteaa. Apostoleita tarvitaan ”perustamaan seurakunnan perushallitus määrätyn palvelutyöalueen puitteissa kuulemalla, mitä Henki sanoo seurakunnille ja panemalla asiat järjestykseen sen mukaisesti seurakunnan kasvamiseksi ja kypsymiseksi.” (http://www.apostlesnet.net/index.asp?action=introduction) Toisaalla Wagner kertaa: ”Jumala on voidellut apostolit panemaan Kristuksen ruumiin ja Jumalan valtakunnan asiat järjestykseen. Jotta voisivat tehdä sen ja jotta muu seurakunta voisi hyväksyä heidän työnsä, he tarvitsevat uskomattoman määrän arvovaltaa.” (http://www.generals.org/articles_reports_words/Global Church/Articles/Wagner Interview.html)
 
Tämä painotus kaupunkilaajuiseen seurakuntamuutokseen edustaa rakenteellista muutosta hallinnossa, ei vain seurakunnan hallinnossa vaan mahdollisesti hallitusten. Näin siksi, koska Wagner ja kumppanit ovat asettamassa paikoilleen ”Valtakunnan” apostolista rakennetta, joka hallitsee soluseurakuntia ”apostolien” kautta, jotka on asetettu kaupungeille, alueille, kansakunnille ja koko maaplaneetalle. (See the cell church tapes available from Discernment Ministries for more information.) Sivustolla http://www.transform-world.net voi lukea, että: ”Kristittyjä hallituksen johtajia.... [käytetään] hänen muutostahtonsa agentteina.” Muu informaatio tällä sivustolla luo merkittävää valoa niihin 90 ”siunauksen” päivään 15.5. jälkeen, dominionistiseen mandaattiin ja kaupunkienlaajuisiin ja globaaleihin muutoksiin, joita on käynnissä. Tämä sivusto on todellinen kuka kukin on -luettelo evankelikaalisen ”Valtakuntaopin” johdossa.

Ed Silvoso* on toinen tärkeä muutosagentti liikkeessä maan ”muuttamiseksi.” Myös hän on keskittynyt ”markkinoiden (marketplace)” ”muuttamiseksi.” Sana ”marketplace” määritellään ”liiketoimintana (business), koulutuksena (education) ja hallituksena (government).” Silvoso opettaa, että ”kristittyjen täytyy saada auktoriteetti kaupunkien ylitse soveltamalla valtakunnan periaatteita...”

Silvoso opettaa, että: “Kristittyjen täytyy saavuttaa auktoriteetti kaupunkien yli soveltamalla valtakunnan periaatteita…” (http://www.transformationafrica.com/transfrm busness.htm). Katso myös http://www.harvestevan.org/atn/ ja http://www.africanenterprise.org.za/data/11resources/daywatch/daywatch_02-03-03.htm.

Ed Silvoso istuu Prayer Transformation Ministries'in neuvottelukunnassa yhdessä Francis Frangipane'n, Vonette Bright'in, David Bryant'in, Paul Cedar'in ym. kanssa muutosrukousliikkeestä (transformative prayer movement). Tämän järjestön esitteessä sanotaan, että ”rukouksen kautta me vapautamme Jumalan voiman” ja: ”Muuttunut kaupunki todistaa ihmeellisiä vähentymisiä rikollisuudessa, talouden lamassa ja poliittisessa korruptiossa. Hengellinen pimeys työnnetään takaisin....”

*Suomentaja muistaa joitakin vuosia sitten seuranneensa TV7:lta tämän herrasmiehen esitystä hotelli Arthurissa. Hän puhui juuri näitä outoja oppeja.

George Otis: Tämä painottuminen ihmeisiin ei ole eristetty. Suosittu Sentinel Group'in George Otis'in Transformation -videosarja on todennäköisesti vaikuttanut globaaliin rukousliikkeeseen enemmän kuin mikään muu yksittäinen tekijä. Näillä videoilla Otis esittää hämmästyttäviä väitteitä, että nämä uudet tyylit ja rukousmenetelmät voivat ennallistaa ja uudestisynnyttää itse maaplaneetan. Kaikki mahdollinen uusiutuneista koralliriutoista kalaparviin, valtaviin porkkanoihin ja punajuuriin yhdistetään ”transformationaaliseen” rukoukseen. Afrikassa Transformation -videoita näytettiin laajalti. Itseasiassa järjestö Transformation Africa väittää, että he ovat ”keränneet lukuisia todistuksia, kuinka rukouspäivät ovat muuttaneet yhteisöjen elämän.” Näillä videoilla olevien muutamien kummallisimpien väitteiden torjunta löytyy tästä linkistä:
http://www.geocities.com/smithtj.geo/transformations.html.

GDOP:n verkkosivuston mukaan Transformation -videot keskittyvät ”kutsumaan Jumalan läsnäolon katalysaattoriksi herätykselle ja transformationaalisille muutoksille yhteisöjen elämässä.” Atlanta'n GDOP -sivusto (http://www.atlantaglobaldayofprayer.com) paljastaa Otis'in oppien laaja-alaisen vaikutuksen väittäessään: ”Millaiselta mahtaisi transformaatio näyttää Atlanta'ssa? Kun Jumala vaikuttaa kaupunkiin, niin rikostilastot ja työttömyys laskevat, hallituksen etiikka paranee ja seurakunnat yhdistyvät siunaamaan kaupunkia.”

Luis Bush: Artikkelissa otsikolla “A Call to Transformation: Transformational Streams are Becoming one Fast-flowing River for the Healing of the nations (Kutsu muutokseen: Transformatooriset virrat ovat yhtymässä yhdeksi voimakkaasti virtaavaksi joeksi kansojen parantumiseksi),” Lausanne'n maailman evankelioimiskomitean Luis Bush on määritellyt uudelleen ”muutoksen (transformation)”:

”Muutos (transformation) on edistyksellinen ja etenevä mitattava yliluonnollinen Jumalan voiman ja läsnäolon vaikutus inhimilliseen yhteiskuntaan ja rakenteisiin toimien seurakunnassa, sen kautta ja erillään siitä. Seurakunnassa sille on ominaista lisääntynyt elämän pyhyys, sovinto suhteissa ja rukouksen ja ylistyksen nälkä. Seurakunnan kautta sille on ominaista kiihtynyt kääntymyksen kasvu, lahjojen ja kutsumusten käyttöönotto ja kasvanut merkitys ja osallistuminen suuremmassa yhteiskunnassa.”

”Kulttuurissa sille voi olla ominaista läpitunkeva tietoisuus Jumalan todellisuudesta, radikaali sosiaalisten ongelmien korjaaminen, vastaava lasku rikostilastoissa, yliluonnollinen siunaus paikallisessa kaupankäynnissä, särkyneiden sydänten (vieraantuneiden ja oikeudettomien) paraneminen, uudistavat teot ennallistaa maan tuottavuus ja valtakunnan vanhurskauden vienti.”

C. Peter Wagner oli valmis johtamaan AD2000 United Prayer Track'ia johtuen Bush'in valmiudesta ”antaa minun kokeilla” uusia hengellisen sodankäynnin oppeja ja käytäntöjä. http://www.AD2000.org/re00623.htm) Tässä lausunnossa Bush toistaa Myöhäissateen käsitystä, että me voimme ”inkarnoida” Kristuksen: ”Koko evankeliumi vaatii menetelmiä, jotka ovat luonteeltaan holistisia (kokonaisvaltaisia) vaatien tasapainotettua julistuksen ja inkarnaation yhdistämistä.” (http://www.transform-world.net/)

Alistair Petrie: Ei ole sattuma, että Globaalin rukouspäivän mainostajat käyttävät Herran rukouksen sanoja ”maan päällä niinkuin taivaassa” käänteisessä merkityksessä tarkoittamaan ”niinkuin taivaassa, niin maan päällä.” He uskovat kirjaimellisesti, että seurakunta voi tuoda Jumalan valtakunnan maan päälle. Itseasiassa Alistair Petrie, rukousmuutosasiantuntija, joka työskentelee George Otis'in kanssa Transformation'issa ja C. Peter Wagner'in kanssa Wagner Leadership'issä, on kirjoittanut kirjan nimeltä Releasing Heaven on Earth (Taivaan vapauttaminen maan päällä). Jotkut myöhäissateelaiset uskovat, että maa uudistuu Eedenin kaltaiseksi.

Rick Warren: GDOP:n tarkastelu ei olisi täydellinen mainitsematta Rick Warren'ia ja hänen olennaista rooliaan tässä tapahtumassa ja sen tulevaisuudessa. Rick Warren'in on tarkoitus puhua Dallas'in tapahtumassa yhdessä pastori Tony Evans'in kanssa. Lokakuussa Rick Warren'ista tulee globaali. Hänen on määrä julkaista Globaali P.E.A.C.E. -suunnitelmansa käynnistämällä ”lyhyen tähtäyksen” pienryhmiä 'maan äärille' katalysaattoreiksi pitkän tähtäyksen poikkikulttuuriselle tehtävälle.” Julistettu tehtävä Warren'in 90 rauhan päivälle on ”muutos (transformation)”:
  • Seurakunnan muuttaminen Jumalan päämäärien kautta
  •  
  • Yksilöiden elämän muuttaminen evankeliumilla
  •  
  • Kansojen siunaaminen Kristuksen edustajina
Ei ole vaikeaa havaita Warren'in suunnitelman ja Globaalin rukouspäivän muutossuunnitelman samankaltaisuutta.

Saddleback'in 25-vuotisjuhlassa Warren julisti, että hänen “P.E.A.C.E. -suunnitelmansa on 'vallankumous' globaalille kristikunnalle” ja ”minä katselen stadionia täynnä ihmisiä, jotka sanovat Jumalalle tekevänsä, mitä ikinä vaaditaan Jumalan valtakunnan perustamiseksi 'maan päällä niinkuin taivaassa.'” (http://www.bpnews.net/bpnews.asp?ID=20603) Tätä aloitettaan varten Warren on jo perustanut uuden verkkosivuston, www.acts-of-mercy.com.

Warren tunnustaa avoimesti Ralph Winter'in vaikutuksen (ks. www.missionfrontiers.org, May/June 2005). Sitäpaitsi tehdessään tohtorin väitöskirjaansa Fullerissa hänen neuvonantajansa oli C. Peter Wagner. Ei siis ole yllätys, että Warren kirjoitti Ministry Toolbox'iin 2.3. 2005 artikkelin, “A plan for blessing the whole world (Suunnitelma koko maailman siunaamiseksi).” Siinä hän kayttää Winter'in Aabrahamin liiton uudelleenmäärittelyä oikeuttamaan uuden ”globaalin siunauksen.” Tyyliin ”nimeä se ja vaadi se” Warren lupaa, että: ”Toisten siunaamisemme palaavat meille” ja ”kun siunaamme toisia, Jumala huolehtii tarpeistamme.”

Miksi GDOP:n pitäisi huolestuttaa meitä?

Globaali rukouspäivä tuli tutkaan vasta hiljattain, mutta se oli suunnitteilla monta vuotta. Tutkimme Sue Conway'n kanssa tätä internetissä useita kuukausia, kun se kehittyi. Mitä enemmän me uppuduimme siihen, sitä ilmeisemmäksi meille kävi, että tämä oli tapahtuma, jonka järjestäjät todella uskoivat virallisesti käynnistävän ”Valtakunnan” maan päällä. Tätä tapahtumaa tukevat järjestäjät ja järjestöt olivat tiukasti kytkettyjä toisiinsa.

Tämä valtakuntamuutoksen (Kingdom transformation) suunnitelma on tarkoitettu vaikuttamaan jokaiseen elävään ihmiseen maan päällä. On monia huolestuttavia viittauksia hallintaan toimintana, johon seurakunnalla on oikeus ryhtyä keinolla millä tahansa – psykososiaalisilla markkinointimenetelmillä, yhteistyöllä tai pakolla. Jumalan Sanaa (evankeliumia) vähätellään hengellisen sodankäynnin tyyppisten toimintojen ja sosiaalisen toiminnan eduksi. Markkina -”muutos” (marketplace “transformation”) on erityisen huolestuttava johtuen ilmeisistä tilaisuuksista hyödyntää köyhiä. Valtakunnan rakentamistoiminnot ovat kalliita perheille, naisille, lapsille, vanhuksille ja heikoille.

Tämä artikkeli esittää lyhyen yleiskatsauksen ennen tapahtumaa. Internet-osoitteet on annettu niitä varten, jotka haluavat tutkia enemmän tätä aihetta tulevina päivinä ja kuukausina. Jotkut linkeistä on tallennettu. Teemme kaikkemme tehdäksemme hämärämmän aineiston saatavaksi sivustomme http://www.discernment-ministries.org kautta.

Ennen kaikkea pysykää Jumalan Sanassa. Lukekaa vanhoja jumalisia sananpalvelijoita. Kun joku tulee luoksenne ja sanoo:: ”Jumala on tekemässä 'uutta' asiaa,” niin juoskaa takaisin Raamattunne luokse niin lujaa kuin pääsette.

"Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin, joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu." Gal. 1:6-8
 

1 kommentti:

  1. Kiitos Olli. Muistetaan rakastaa ja siunata Jumalan silmäterää.

    4Moos. 24:9
    Se on kyyristynyt, se on laskeutunut maahan kuin leijona, niinkuin naarasleijona - kuka uskaltaa sitä häiritä? Siunattu olkoon, joka sinua siunaa, kirottu, joka sinua kiroaa!"

    Hengellinen Israel koostuu Herraan luottavista ihmisistä. Osmo Pöystin artikkelista:

    Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeessä:
    Mutta ei niin, että Jumalan sana olisi harhaan mennyt. Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole silti Israel, eivät kaikki ole lapsia sentähden, että ovat Aabrahamin siementä, vaan: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset"; se on: eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan lupauksen lapset, ne luetaan siemeneksi. (Rm 9:6-8)

    Geneettinen Israel on aivan eri asia kuin Jumalan Israel. Jos kuitenkin on tarve puhua geneettisestä Israelista, on se sanottava kyllin selvästi, että tulee ero geneettisen Israelin ja Jumalan Israelin välillä. Vertaa näitä kahta jaetta:
    Katsokaa luonnollista Israelia; eivätkö ne, jotka syövät uhreja, ole alttarista osalliset? (1.Kor 10:18)
    Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle! Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus. Ja kaikille, jotka tämän säännön mukaan vaeltavat, kaikille heille rauha ja laupeus, ja Jumalan Israelille! (Gal 6:14-16)

    Juutalaiset pitivät geneettistä perimäänsä lupauksien katteena, mutta Jeesus arvioi sukulaisuutta toisin perustein:
    He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme". Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja. Mutta nyt te tavoittelette minua tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut Jumalalta. Niin ei Aabraham tehnyt. Te teette isänne tekoja." (Kts Joh 8:39-41)

    http://www.opsti.net/israel/korvausteologia.htm

    Holokaustimuseossa musisoidaan. "Ihmiskudos"

    http://www.youtube.com/watch?v=WwBG45WiyVs

    VastaaPoista