Sivuja

Donald Trumpista artikkeleita ja sivustoja

Pastori J.D. Farag'in profetiapäivityksiä vuosilta 2014-20

perjantai 22. huhtikuuta 2016

Hillsong'in alkuperä (osa 1): Myöhäissateen uusi järjestys, NOLR

Tässä Samuel Korhosen lukijoilleen lähettämä ja suomentama Hillsongin alkuperästä kertovan blogikirjoitussarjan ensimmäinen osa. Seuraavassa lainaus Samuelin esittelystä tähän artikkelisarjaan:

”Nyt, kun on käynnissä keskustelu uusapostolisuudesta, on hyvä tuntea Hillsong'in juuret. Se on syntymästään saakka ollut vahvasti väärien NOLR / NAR -apostolien ohjauksessa. Isokirjan ja Alphacrucis -collegen fuusion myötä Suomenkin helluntailiike on heidän veneessään. Tässä postissa kaksi blogikirjoitusta Hillsong'in alkuperästä.”

---------------------

Hillsong'in alkuperä (osa 1): Myöhäissateen uusi järjestys, NOLR


Saturday Jan 23, 2016

Monet luulevat, että Hillsong sai alkunsa karismaattisuudesta, helluntailaisuudesta tai Pelastusarmeijasta. Se ei pidä paikkaansa.

Hillsong'in juuret perustettiin kanadalaisessa kultissa nimeltä New Order of the Latter Rain (Myöhäissateen uusi järjestys = NOLR). Tänä päivänä se tunnistetaan kansainvälisesti Uuden Apostolisen Uskonpuhdistuksen (New Apostolic Reformation = NAR) kulttina.

NAR-kultti saarnaa väärää Jeesusta, väärää evankeliumia ja New Age'in metafyysisiä opetuksia ja strategioita yrityksessä tuoda taivas maan päälle.

Tämä artikkelisarja tarkastelee NOLR:n historiaa ja kuinka se valtasi AOG:n Uudessa Seelannissa ja AOG:n Australiassa ja kuinka Frank Houston, Hillsong'in/CLC:n (Christian Life Center) perustaja teki sen.

HELLUNTAILAISUUDEN SOTA MYÖHÄISSATEEN UUTTA JÄRJESTYSTÄ (NOLR) VASTAAN

NAR/NOLR -kultti on avoimesti sodassa kristinuskoa vastaan ja erityisesti kohdistuu seurakuntiin ja konvertoi ne liikkeeseensä. Alkuaikoinaan NOLR ajoi hyökkäävää ”hajota ja hallitse” -taktiikkaa paikallisseurakunnissa samalla ajaen ideaa ”hengenyhteydestä.” Esimerkiksi alkuvuosinaan Kanadassa NOLR yritti epäeettistä ”Kanadan helluntaiseurakuntien” valtausta.

Sharon Orpokoti vuonna 1948, jossa NOLR -herätys tapahtui.

On tärkeää panna merkille, että helluntailaisuus (Amerikan AOG) oli ensimmäinen kirkkokunta, joka tuomitsi Myöhäissateen Uuden Järjestyksen ja sen ”herätyksen.”

Syyskuun 3. päivänä 1949 Amerikan AOG:n yleiskokous tuomitsi ja hylkäsi NOLR:in.

He kirjoittivat:

PÄÄTETTY. Että me emme hyväksy niitä äärimmäisiä opetuksia ja käytäntöjä, jotka raamatullisesti perustelemattomina rikkovat vain yhtä kalliin uskonyhteyden ja vievät hämmennykseen ja hajaannukseen Kristuksen ruumiin jäsenten kesken ja tulkoon täten tiedoksi, että tämä 23. yleiskokous ei hyväksy ns. ”Myöhäissateen Uutta Järjestystä”, nimittäin:

1. Ylikorostus liittyen lahjojen antamiseen, tunnistamiseen tai vahvistamiseen kättenpäällepanemisen ja profetian kautta.

2. Väärä oppi, että seurakunta on rakennettu tämän päivän apostolien ja profeettojen perustukselle.

3. "Uuden Järjestyksen" (New Order) puolustama äärimmäinen opetus, koskien synnin tunnustamista ihmiselle ja vapautuskäytäntöä, joka vaatii inhimilliselle välittäjälle oikeuksia, jotka kuuluvat yksin Kristukselle.

4. Väärä oppi koskien kielilläpuhumisen lahjan saamista erityisenä varustuksena lähetystyöhön.

5. Äärimmäinen ja epäraamatullinen käytäntö johdattaa ja pakottaa ihmisiä henkilökohtaisten tiedon sanojen välityksellä.

6. Muut sellaiset Raamatun tulkinnan vääntelyt ja vääristelyt, jotka ovat vastoin keskuudessamme yleisesti hyväksyttyjä oppeja ja menettelytapoja.
 
OLKOON EDELLEEN PÄÄTETTY, että me suosittelemme niiden asioiden noudattamista, jotka tuovat rauhaa keskuuteemme ja niitä oppeja ja käytäntöjä, joiden kautta voimme rakentaa toisiamme, pyrkien säilyttämään Hengen yhteyden, kunnes kaikki tulemme uskon yhteyteen. Tehtiin aloite ja kannatettiin, että tämä päätös hyväksyttäisiin. Lyhyen väittelyn jälkeen se hyväksyttiin ylivoimaisella enemmistöllä. Sitten tehtiin aloite, kannatettiin ja hyväksyttiin, että koko jäsenistö voisi hyötyä tästä päätöksestä, niin että se julkaistaisiin PENTECOSTAL EVANGEL -lehdessä. [Lähde] (From ‘Flower Pentecostal Heritage Center)


PELASTUSARMEIJA

CLC:n/Hillsong'in perustaja, Frank Houston, kasvoi Uuden Seelannin Pelastusarmeijassa. Se oli Pelastusarmeija, joka karkotti Houston'it, kun Avondale'n porukan seurakunnanjäsenet Auckland'in esikaupunkialueelta syyttivät heitä seurakunnan rahojen varastamisesta ostaakseen itselleen auton. Näyttää, että Frank Houston toi Pelastusarmeijan musiikkipuolen uuden mallin seurakuntaansa Australiassa käyttäen musiikkityötä vetämään ihmisiä sanankuuloon ja käymään kirkossa. (Tämä on yksi syy, miksi Hillsong varhaisvuosinaan oli hyvin vaikutusvaltainen. He käyttivät tarttuvaa ylistysmusiikkia tehdessään työtä Sydney'n hippiyhteisöissä.)

Uuden Seelannin Pelastusarmeija ja baptistit olivat hyvin varovaisia välttäen siellä toimivaa ”helluntailaista” AOG:tä. Kirjassaan Being Frank (Mitä on olla Frank) Hazel Houston paljastaa konservatiivisen baptistisen arvionsa Uuden Seelannin ”helluntalaisista”. Tässä vaiheessa NOLR -kultti oli jo kaapannut ja vallannut helluntailaisen Uuden Seelannin AOG:n. Valitettavasti Uuden Seelannin AOG omaksui Amerikan parantamisherätysten ideat, jotka edistivät Latter Rain -opetuksia. Yksi merkittävä hahmo oli William Branham.

WILLIAM BRANHAM

Yksi keihäänkärki, joka suuresti vaikutti myöhäissateen uuden järjestyksen (NOLR) ”herätykseen” ja myöhäissadeliikkeeseen, oli William Branham.
 
William Branham vaikutti voimakkaasti Hillsong'in perustaja Frank Houston'iin Gordon Lindsay'n kirjan A Man Sent From God (Suomeksi: Jumalan lähettämä mies, Ristinsanoma 1962) kautta. Kun helluntailaisuus jo tuomitsi Latter Rain -liikkeen ja Uuden Seelannin Pelastusarmeija ja Baptistit ottivat etäisyyttä Uuden Seelannin AOG:hen (johon oli soluttautunut Latter Rain'in heittiöitä), niin on helppo nähdä, miksi Frank Houston kiipesi nopeasti Uuden Seelannin AOG:n huipulle: hän täytti kaikki NOLR:n apostoliset ja profeetalliset edellytykset.

Tosiasia on, että Hillsong on uuden apostolisen uskonpuhdistuksen (NAR) kirkko, johon vaikutti myöhäissateen uuden järjestyksen (NOLR) kultti. Ajatellen tätä taustaa Hazel Houston kirjassaan Being Frank kirjoittaa Frank Houston'ista nimenomaan Latter Rain -opetuksen vaikuttamana Gordon Lindsay'n ja William Branham'in kautta.

Olin järkyttynyt, kun Frank heräsi täysin surkeana ja kuumeisena kaikki nivelet särkien. Ilmeisesti tämä päivä olisi vietettävä sängyssä. Yleensä sairaus muutti hänet itseään sääliväksi lopen kyllästyneeksi invalidiksi, koska aika kului niin hitaasti. Tämä osoittautui nelipäiväiseksi ilmestykseksi. Yksi avomielisistä helluntailaisistamme toi hänelle kirjan, jolla oli mielenkiintoinen nimi ‘A Man Sent From God (Jumalan lähettämä mies)’.”

Gordon Lindsay oli vanginnut jotakin sellaista, jotka Frankille olivat ihmeellisiä oivalluksia William Branham'in profeetalliseen palvelutyöhön sen ollessa huipussaan. Siitä hetkestä, kun Frank avasi kirjan, hän unohti marmattaa sairaudestaan. ”Tämä mies osasi kertoa ihmisille kaiken heistä, jopa missä he asuivat ja heidän puhelinnumeronsa. Eikö se olekin ihmeellistä”, hän sanoi minulle.

Kuulostaa ennustamiselta.” Olin epäilevä.

Mutta hän myös paransi sairaat ja perustelee Raamatulla, mitä tekee.”

Frank, älä lähde mukaan sellaisiin asioihin”, varoitin.

Sinun pitäisi lukea se itse.”

Ei kiinnosta. En tykkää lukea tuollaista. Noita asioita ei tapahtu nykyisin.” Suljin keskustelun ja mieleni, mutta Frank pohti mahdollisuutta Uuden Testamentin tyyppisistä ihmeistä 1940-luvulla. Kyynelet valuivat hänen poskillaan hänen ajatellessaan mahdollisuuksia. Seuraavien sunnuntaiden saarnat sisälsivät viittauksia kirjaan. Lausunnot koskien mahdollisuutta, että Jeesus parantaa ilman lääketieteen apua, herättivät joitakin vastaväitteitä seurakunnasta ja Ernie Hall tarttui joka sanaan...

Kapteeni, 10 minuuttia sitten lääkäri kertoi minulle, etten voi elää kahta kuukautta kauemmin. Haluan, että tulet meille tänä iltana voitelemaan minut öljyllä. Saan joitakin uskovia pyhiä mukaan ja pidämme parantamiskokouksen.” Frank oli järkyttynyt. Oli yksi asia uskoa ja saarnata parantamisesta, mutta toista toimia saarnansa mukaisesti.”

Näytti, että Frank ei voinut välttää kysymystä. Hän päätti olla kertomatta minulle, mitä hänen oli tehtävä. Hän ei halunnut sinne epäuskoisia ja minä olin epäuskoinen, jonka mieli oli yhtä tiiviisti suljettu kuin säilykepurkki.

Hänen saapuessaan talolle koolla oli 16 pelastusarmeijalaista. Kun oli laulettu innokkaasti muutama kertosäe sisar Allison antoi hänelle öljyä teevadilla. Hän tuijotti siihen. Kuinka ihmeessä voidella joku? Pitäisikö hänen pirskotella öljyä Ernie'n päähän, vai kaataa sitä hänen päällensä? Hän aloitti lukemalla Jaakob 5:14. Se ainakin oli turvallista.

Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.” Eipä siinä ole paljon neuvoja. Hänen olisi tehtävä jotakin.

Katoliset tekevät ristinmerkin. Ehkä se toimisi. Frank kastoi sormensa öljyyn ja veti öljyiset viivat ristin muotoon Ernie'n otsaan rukoillen uskon rukouksen. Ilman varoitusta Jumalan voima sai heidät kaikki hoipertelemaan takaperin. Ernie kaatui lattialle leveä hymy kasvoillaan. Kömpiessään taas jaloilleen hän tarttui keittiötuoliin vasemmalla kädellään nostaen sen korkealle päänsä yläpuolelle, mihin hän ei ollut pystynyt kuukausiin.

Frank tuskin uskoi silmiään. Tämä oli hengellinen ulottuvuus, jota useimmat hänen tuntemansa pelastusupseerit eivät käyttäneet.

[…] Tämä tulevien tapahtumien ennakkotapaus antoi painavuutta syille, että jotkut alkoivat kutsua meitä helluntailaisiksi.”

Source: By Hazel Houston, Published 1989 (UK: Scott Publications), Being Frank, pg. 54-56.


Gordon Lindsay'n kirja William Branham'ista on netissä luettavissa pdf-formaatissa ilmaiseksi.
A Man Sent From God by Gordon Lindsay

Tämän sarjan seuraava artikkeli tarkastelee enemmän, kuinka Latter Rain -ideat Frank Houston'ilta ja Uuden Seelannin AOG:sta vaikuttivat Australian AOG:hen.

jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti