”Nyt, kun on käynnissä keskustelu uusapostolisuudesta, on hyvä tuntea Hillsong'in juuret. Se on syntymästään saakka ollut vahvasti väärien NOLR / NAR -apostolien ohjauksessa. Isokirjan ja Alphacrucis -collegen fuusion myötä Suomenkin helluntailiike on heidän veneessään. Tässä postissa kaksi blogikirjoitusta Hillsong'in alkuperästä.”
---------------------
Hillsong'in alkuperä (osa 2): Hillsong'in perustaja ja ”Uuden Järjestyksen” kultti
Sunday Jan 31, 2016
Monet luulevat, että Hillsong sai alkunsa karismaattisuudesta, helluntailaisuudesta tai Pelastusarmeijasta. Se ei pidä paikkaansa.
Hillsong'in juuret perustettiin kanadalaisessa kultissa nimeltä New Order of the Latter Rain (Myöhäissateen uusi järjestys = NOLR). Tänä päivänä se tunnistetaan kansainvälisesti Uuden Apostolisen Uskonpuhdistuksen (New Apostolic Reformation = NAR) kulttina.
Tämä artikkelisarja tarkastelee NOLR:n historiaa ja kuinka se valtasi Uudessa Seelannin ja Australian AOG:t ja kuinka Frank Houston, Hillsong'in/CLC:n (Christian Life Center) perustaja, teki sen. Tässä artikkelissa annamme lisää konkreettisia todisteita siitä, kuinka Hillsong'in perustaja Frank Houston meni voimakkaasti mukaan NOLR-kultin opetuksiin erityisesti sellaisten NOLR-saarnamiesten vaikutuksesta, kuin David Batterham ja Ray Bloomfield (vaikkakin uskoivat olevansa helluntailaisia).
Voit lukea meidän ensimmäisen artikkelin nähdäksesi kuinka Myöhäissateen Uusi Järjestys vaikutti Frank Houston'iin väärän profeetan ja vilpillisen parantajan, William Branham'in, kautta:
HELLUNTAILAISTEN TUOMIO NOLR-OPETUKSILLE (KERTAUS)
On tärkeää palauttaa mieleen, että helluntailainen AOG:n kirkkokunta tuomitsi Myöhäissateen Uuden Järjestyksen opetukset ja käytännöt, erityisesti seuraavat:
1. Ylikorostus liittyen lahjojen antamiseen, tunnistamiseen tai vahvistamiseen kättenpäällepanemisen ja profetian kautta.
2. Väärä oppi, että seurakunta on rakennettu tämän päivän apostolien ja profeettojen perustukselle.
3. "Uuden Järjestyksen" (New Order) puolustama äärimmäinen opetus, koskien synnin tunnustamista ihmiselle ja vapautuskäytäntöä, joka vaatii inhimilliselle välittäjälle oikeuksia, jotka kuuluvat yksin Kristukselle.
4. Väärä oppi koskien kielilläpuhumisen lahjan saamista erityisenä varustuksena lähetystyöhön.
5. Äärimmäinen ja epäraamatullinen käytäntö johdattaa ja pakottaa ihmisiä henkilökohtaisten tiedon sanojen välityksellä.
Vaikka Amerikan AOG tuomitsikin nämä Myöhäissateen Uuden Järjestyksen opetukset, he eivät tutkineet kaikkia NOLR-opetuksia. NOLR jatkoi telogiansa kehittämistä omaksuen uusia ja useinkin outoja opetuksia.
Toinen varhaisen Latter Rain -liikkeen puoli oli heidän lopunajan herätyksen ja seurakunnan kasvun korostuksensa. Ne, jotka toisivat tämän kasvuherätyksen olisivat ”tämän päivän apostoleja ja profeettoja”, joiden NOLR opettaa hallitsevan ja ennallistavan seurakunnan ja tuovan Jumalan Valtakunnan.
On outoa, että Frank Houston tunnettiin myös pastorin vastuun siirtämisestä ja hänellä oli sairaalloinen halu olla seurakuntakasvujohtaja. Häntä ajoivat tulokset. Jumalallisen valtakunnan ilmenemisen tulokset.
Tässä artikkelissa näet, kuinka Frank Houston ei saarnannut hyvää uutista pelastuksesta, vaan väärää William Branham'in ”Valtakunnan Evankeliumin” hyvää uutista. Heillä on käsitys, että kukaan ei usko oikeaan evankeliumiin, eikä että Jumala elää, ellei näe merkkejä ja ihmeitä. Lopulta ihmiset luottivat, ei Jeesukseen eikä hänen ristiinsä, vaan ihmiseen ja ilmiöihin hänen työnsä ympärillä. Näet, että tämä on se, mikä pätevöitti Frank Houston'in Pelastusrmeijan ja Uuden Seelannin AOG:n saarnamiehenä, EI hänen raamatullinen tai pastoraalinen pätevyytensä.
SILMINNÄKIJÄN TODISTUKSIA NOLR:N VAIKUTUKSESTA FRANK HOUSTON'IIN
Onneksi Hazel Houston kirjassaan ”Being Frank” kirjaa Frank Houston'in NOLR-kultin opetusten harjoittamisen palvelutyössään.
Sivuilla 50-51 Hazel Houston kertoo henkeäsalpaavan tapauksen, jossa Frank Houston yrittää suostutella nuorukaista luopumaan itsensä tappamisesta. Lopulta nuorukainen ”viskaa pyssynsä lattialle” ja päättää nukkua pois ”juomisputkensa” (s. 50). Hazel tallentaa Frank'in valittavan Jumalalle ja marisevan: ”Luulin, että työ olisi rauhallista.” (On selvää, että Frank Houston löi laimin lukea Jeesuksen ja apostolien elämästä UT:ssa.)
Ja vaikka ”ripaus käännynnäisiä antoivat elämänsä Herralle niiden 12 kuukauden aikana”, jolloin Houston'it olivat Hawera'ssa, niin se ei ollut ”kylliksi” Frank Houston'ille, joka ajatteli, että ”tämä ei riitä tyydyttämään sydäntä, jolla on nälkä voittaa sieluja” (s. 50).
”Frank halusi lisää Jumalaa. Hän polvistui sakastien alttareille etsien vaikeasti tavoitettavaa pyhyyden kokemusta. Hän ei löytänyt sitä.”
Hazel lopettaa luvun seuraavaan kommenttiin:
”Seuraavassa seurakunnassamme Jumala antaisi meidän maistaa voimaansa. Täydellinen vastaus oli vielä muutaman vuoden päässä.”
Seuraava luku on osuvasti otsikoitu ‘Blow A Strange Wind (Puhalla outo tuuli)’. Se oli todellakin outo tuuli, jonka Houston'it omaksuivat. Tässä luvussa kirjoitimme NOLR-opettaja William Branham'in vaikutuksesta Frank Houston'iin, mutta haluamme avata luvun vielä muutamilla ihmisillä, jotka vaikuttivat Frank Houston'iin heidän uudessa seurakunnassaan Uuden Seelannin Levin'essä:
”Tarkastelimme väkeämme. Heidän joukossaan olivat Allison'it, äiti ja tytär, jotka sanoivat olevansa Hengellä täytettyjä ja 70-vuotias mies, joka rakasti krikettiä ja julisti, että hiljaisuus aina herätti hänet ja hänen vaimonsa. Nämä ihmiset, sekä Ernie Hill vaimonsa ja kahden poikansa kanssa, jotka muuttivat kaupunkiin kohta meidän jälkeemme, vaikuttivat palvelutyömme suuntaan. He myös sanoivat, että heillä on kokemus Pyhästä Hengestä.”
Lähde: By Hazel Houston, Published 1989 (UK: Scott Publications), Being Frank, s. 52. [korostus meidän]
Vaikka Hazel Houston sanoi häätäneensä kaiken helluntailaisuuden mielestään, hän valistaa lukijoitaan, että ”Frank tiesi siitä vähemmän, kunnes nuo neljä helluntailaista puhuivat hänelle” (s. 52). Sitten hän jatkaa kuvaillen, että Frank'illa oli yliluonnollinen kohtaaminen rukoillessaan tyhjässä Pelastusarmeijan salissaan. Kokemus pelästytti hänet ja hän kutsui seurakuntansa rukoukseen seuraavien päivien aikana.
Tässä Hazel Houston'in kieli käy HYVIN mielenkiintoiseksi:
”16 ihmistä tuli paikalle. Jotkut viipyivät vähän aikaa ja menivät töihin. Jotkut voivat viipyä puolitoista tuntia, mutta kaikki valtasivat taivaan portit. Viikon kuluttua pyhyysliikkeen kokous sykki voimaa.” (s. 52)
Houston'it näkivät ”kätketyn voiman” toimivan tässä kokouksessa ja sanoivat, että ”se oli Pyhä Henki.” Seuraavalla viikolla:
”...sunnuntaiaamu oli vieläkin väkevämpi. Tällä kertaa koko seurakunta oli kosketettu. Ei ollut mitään saarnaa eikä alttarikutsua ja silti ihmiset parveilivat eteen. Frank purskahti itkuun. Hän kääntyi minuun ja pyysi minua jatkamaan, mutta minäkin vain itkin. Käännyin urkurin puoleen. Hän itki. Yksin Pyhä Henki hallitsi, kun tuomion tunto (conviction) valtasi seurakunnan. Se oli kokonaan uusi kokemus. Uskoimme koskettavamme herätystä...
… Eräänä sunnuntaina ryhmä metodisteja, jotka kävelivät salin ohi matkalla kotiin omasta tilaisuudestaan, tunsivat epätavallisen voiman säteilevän rakennuksestamme.”
Lähde: By Hazel Houston, Published 1989 (UK: Scott Publications), Being Frank, ss. 52-53.
Toivottavasti tunnistat Hazel Houston'in kielikuvissa AOG:n listaamat NOLR-opetusten tunnuspiirteet:
- ”kaikki valtasivat taivaan portit”
- ”pyhyysliikkeen kokous sykki voimaa”
- ”koko seurakunta oli kosketettu”
- ”ei ollut mitään saarnaa”
- ”Pyhä Henki … valtasi seurakunnan”
- ”tämä oli kokonaan uusi kokemus”
- ”uskoimme koskettavamme herätystä”
- ”tunsivat epätavallisen voiman säteilevän rakennuksestamme”
Tämä ei ole helluntailaista eikä karismaattista kieltä – tämä on NOLR/NAR -kieltä.
Kuten voit nähdä, se oli helluntailaisuus, joka tuomitsi Latter Rain -liikkeen – mutta ne olivat sekavia Uuden Seelannin helluntaisia, jotka johtivat Frank Houston'ia ja vaikuttivat häneen tuomituilla Latter Rain -käytännöillä. He luulivat, että nuo NOLR -opetukset ja käytännöt olivat helluntailaisia.
Mikään ei voisi olla kauempana totuudesta – ja silti kukaan Pelastusarmeijasta eikä vakiintuneista helluntailaisista tuominnnut harhaoppisia Latter Rain -käytäntöjä, joita esiintyi, kun Frank Houston'in asema tuli merkittävämmäksi Uuden Seelannin kristittyjen silmissä.
Ei mennyt kauan näiden ”pyhyysliikkeen” voimakokousten jälkeen, kun eräs ”helluntailainen” antoi Frank Houston'ille kirjat NOLR-opettaja William Branham'ista.
Se kaikki tapahtui heidän seurakunnassaan Uuden Seelannin Levin'issä.
Kun Frank Houston ja hänen vaimonsa siirrettiin seuraavaan seurakuntaansa, he olivat mukana skandaalissa ja sen seurauksena jättivät Pelastusarmeijan kokonaan. Hazel Houston'in mukaan hänen miehensä luisui masennukseen, terveysongelmiin, taloudelliseen perikatoon ja luopui Jumalasta ja seurakunnasta tykkänään. Tuohon aikaan Frank Houston vaihtoi työpaikkaa ovelta ovelle myyntimiehestä ”kuivapesumieheksi (dry-cleaning man)”.
RAY BLOOMFIELD'IN LATTER RAIN -VAIKUTUS
Eräs nuorukainen nimeltä Tony Austin tutustui Frank Houston'iin työpaikalla ja kutsui hänet Queen St:n helluntailaiseen (AOG) seurakuntaansa. Luvussa 5 (otsikolla 'Tuli lankeaa') Frank Houston uppoutuu Latter Rain -opetukseen tässä ns. ”AOG” -seurakunnassa. Pastori David Batterham'ista tuli Frank'in ystävä ja mentori, joka sitten esitteli Frank Houston'in Ray Bloomfield'ille.
Aivan kuten Branham Frank Houston sanoi Dave Batterham'ille Pyhän Hengen ilmoittaneen hänen sydämelleen, että ”parantuminen oli sovituksessa” (s. 69). (Tämä oli tärkeä sanankohta parantamisliikkeelle, joka myös oli NOLR:n ruokkima.)
Batterham’in vastaus?
”Sinä voit vastaanottaa paranemisen, kuten vastaanotit pelastuksen”, David vakuutti meille. (s. 70)
Koska Houston sairasti jatkuvasti suurimman osan elämäänsä, hänen suhteensa Batterham'iin ja Bloomfield'iin kukoisti ja välittivät rankasti Latter Rain'in parantamista koskevia harhaoppeja. Bloomfield'in johdon alaisena hän vastaanotti apulaissaarnaajan paikan Bloomfield'in uudessa seurakuntakompleksissa (nimeltä Ellerslie-Tamaki Faith Mission).
Sekä Frank'in että Ray'n väitetään saarnanneen evankeliumia ja tuoneen herätyksen Uuden Seelannin maorien yhteisöihin. He yrittivät jatkaa ”herätyksen voimassa” ja kun Frank kuuli Ray Bloomfield'in vastaanottaneen lähetyssaarnaajan työn Kanadassa, hänestä tuntui, että jos hän aikoi toimia ”herätyksen voimassa”, niin hänen ”täytyy toimia samalla tavalla ja samalla voitelulla, kuin Ray” (s. 100). (Huomaatko riippuvuuden ihmisestä, eikä Jumalasta?)
Tämä on tärkeää. Kun luet, kuinka Ray Bloomfield antoi Frank Houston'ille hänen ”auktoriteettinsa” seurakuntansa valtaamiseksi, niin ajattele, minkä tekemisestä AOG tuomitsee Latter Rain'in:
”Viimeisenä päivänä ennen lähtöään Ray luovutti seurakunnan julkisesti Frank'in hoitoon. Pannen kätensä Frank'in pään päälle hän rukoili: 'Herra anna palvelijallesi kaksinkertainen osa minun henkeäni ja anna minun viittani laskeutua tämän palvelijasi ylle, kuten Elian viitta Elisan ylle.' Frank hoiperteli taaksepäin kokiessaan uskon siirtymisen Ray'stä omaan henkeensä. Sen mukana tuli jumalallisen auktoriteetin tunto. Ray puhkesi profetoimaan: 'Pidä silmäsi Jeesukseen kiinnitettyinä. Älä katso ihmiseen vaan Jumalaan.'” (s. 100).
Nämä apostolit ja profeetat rakensivat omaa hengellistä auktoriteettiaan ihmisten edessä – eikä kukaan uskaltaisi kyseenalaistaa heitä.
Jos vielä olet vakuuttunut, että NOLR, eli Myöhäissateen Uusi Järjestys, EI vaikuttanut Frank Houston'iin, niin seuraavassa on, mitä hän kirjoitti Ray Bloomfield'istä kirjassaan The Release of the Human Spirit (Ihmishengen vapautus), joka sopivasti julkaistiin vuonna 1999. Uskovatkohan helluntailaiset ja NARismaatikot ”vaeltamiseen hämmästyttävissä yliluonnollisissa ulottuvuuksissa”?
”…helluntailaisen palvelutyöni alkuvaiheissa minua siunattiin yhteydellä Ray Bloomfield'iin... Ray palveli laajalti kaikkialla Uudessa Seelannissa tehden suuria ihmeitä ja vaeltaen hämmästyttävissä yliluonnollisissa ulottuvuuksissa – tasoilla, joilla yksikään toinen eteläisellä pallonpuoliskolla ei tuohon aikaan vaeltanut. Jumala toi meidät yhteen ja toimin pari vuotta hänen rinnallaan hänen seurakunnassaan, jossa hän teki pioneerityötä. Hän kasvatti minua ja sain todistaa hämmästyttäviä asioita, joita Jumala teki hänen työssään...Tälle perustukselle rakentaen vahvistin mallin läpimurrolle työssäni.”
Lähde: Frank Houston, The Release of the Human Spirit, Published: 1999, pg. 7. [korostus meidän]
Seuraavassa artikkelissamme tarkastelemme, kuinka Frank Houston ja NOLR soluttautuivat Uuden Seelannin AOG:hen ja Australian AOG:hen ja valtasivat helluntaisuunnat epäeettisin keinoin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti