----------------
Jumalan viha ja Hänen armonsa (God’s Wrath and His Grace)
By Hal Lindsey 30.7.2023
https://www.hallindsey.com/ww-7-30-2023/
Jotkut ihmiset suuttuvat ajatuksesta, että Jumala tulisi vihaiseksi. Psalmissa 145:8 sanotaan: "Herra on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja suuri armossa." Silti he saavat sätkyn ajatellakseen, että Jumala ei taatusti ole koskaan omannut mitään vihaa.
Mutta miksi Hänellä ei olisi vihaa? Hän näkee kaaoksen, riidan ja hämmennyksen, jota yhteiskuntamme nyt tarkoituksella kylvää pienten ihmisten sydämiin ja mieliin. Miksi Hän ei saisi vastata vihalla? Kun Hän näkee sellaisten ihmisten julmaa kiusaamista, jotka eivät mukaudu uusiin ja rumiin normeihin, niin miksi tämä ei herättäisi Häntä vihaan? Kun kuulet lasten hyväksikäytöstä, eikö se suututa sinua? Miksi Jumala ei saisi tuntea samoin?
Ihmiset kysyvät usein, miksi Jumala sallii pahan jatkaa maailmassamme. Mutta kun he syyttävät Jumalaa pahan sallimisesta, he oikeastaan syyttävät Jumalaa siitä, että Hän sallii ihmisten tekevän valinnan. He odottavat valinnan tekemistä itselleen ja suuttuvat sitten Jumalalle, kun muut tekevät huonoja valintoja.
Voit olla varma, että se, mitä Vanha ja Uusi testamentti kutsuvat "Herran päiväksi", on tulossa. Se tarkoittaa, että tuomio on tulossa. Pahuus pysäytetään raiteillaan. Ja Hän ei vain lopeta osaa siitä. Hän lopettaa kaiken siitä – myös pahuuden, jota kyllästyneet ihmiset ovat päättäneet lakata kutsumasta pahaksi.
Sillä välin Hän odottaa. Miksi? 2. Piet. 3:9-10 selittää sen näin. "Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen. Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas."
Hän odottaa antaakseen aikaa katumukselle. Hän odottaa armollisen rakkautensa tähden. Kun hän odottaa, meillä kristityillä on keskeinen rooli maailmassa. Olemme suola, säilöntäaine.
Ensimmäisen Mooseksen kirjan luvussa 18, Aabraham rukoili Jumalaa Sodoman ja Gomorran puolesta. Jakeessa 26 Jumala sanoi Aabrahamille: "Jos löydän Sodoman kaupungista viisikymmentä vanhurskasta, niin minä heidän tähtensä säästän koko paikan." Aabrahamin pyynnöstä Jumala pienensi luvun kymmeneen. Tässä toimii tärkeä periaate. Jumala kieltäytyy usein tuomitsemasta kaikkia vanhurskaiden tähden heidän keskuudessaan. Ja jos olet Kristuksessa, olet tullut vanhurskaaksi Hänessä.
Edes kymmentä vanhurskasta ei löytynyt Sodomasta, ja Jumala pani täytäntöön tuomionsa. Mutta silloinkin Hän varjeli vanhurskaat. Jumala teki Lootin ja hänen perheensä kanssa sen, mitä Hän oli tehnyt kauan ennen sitä Nooan ja hänen perheensä kanssa. Hän vei heidät pois vaarasta ennen tuomion alkamista. Jumala otti kansansa pois vahingon tieltä. Nooa ja hänen perheensä astuivat arkkiin. Enkelit johdattivat Lootin ja hänen perheensä pois Sodomasta.
Sen Hän tekee myös meidän hyväksemme. Luukkaan luvussa 17:26-27 Jeesus vertasi ”Nooan päiviä” ja ”Lootin päiviä” aikaan lähellä Hänen paluutaan. Molemmissa tapauksissa Jumala poisti kansansa paikasta, johon tuomio oli lankeamassa. Nämä tapahtumat ovat Tempauksen arkkityyppejä.
Ensimmäinen Tessalonikalaiskirje 4:16-17 kuvaa Tempausta sanomalla: "Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa."
Jae 18 lisää: "Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla." Olkaa siis lohdutettuja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti