Tässä juutalaisen Jakob Praschin profeetallinen raamattuopetus Joulusta eli Jeesuksen syntymäjuhlasta ja viimeisistä päivistä, jotka liittyvät yhteen. Saarnan transkription suomentaja: Samuel Korhonen
Joulu on tulossa
Christmas Is Coming by James Jacob Prasch
http://www.moriel.org/Teaching/Sermons.html
Johdanto
Joulu hepreaksi on “Hag Ha nolod” – sanatarkasti “syntymän juhla”. Room. 14:4 sanoo, ettei ketään tule tuomita siitä, mitä uskonnollisia juhlia he viettävät ja samoilla linjoilla on Kol. 1:16-18, ettei tule antaa kenenkään tuomita itseään. Se on kulttuuri- ja ympäristökysymys, joka on vain sinun ja Herran välinen asia. En voisi välittää vähemmän siitä, kuinka joku viettää Joulua. Sillä ei ole merkitystä minulle. Se, mistä todella välitän, on Joulun teologia eli Jeesuksen syntymä. Milloin hän syntyi, sitä ei tiedä kukaan. Että Hän syntyi, sen me kaikki tiedämme.
Perheeni, joka on israelilainen, viettää Hanukkaa. Nyt on Hanukka. Johanneksen evankeliumin luvussa 10 Jeesus vietti Hanukkaa – pyhittämisen juhlaa. Tämä on hyvin tärkeää Antikristuksen tulemuksen ymmärtämiseksi mm. Antiokus Epifanesin ja makkabilaisten kautta. Meillä on Hanukka-juhla, johon kutsumme pelastumattomia juutalaisia ja jota perheeni valmistelee tällä viikolla, kun olen Amerikassa. Sanon uudelleen, ettei meillä ole Joulua, vaan meillä on syntymäjuhla. Me menemme seurakuntaamme ja meillä on joululaulutilaisuus, siinä kaikki. Teemme ehkä asioita lähetykselle ja köyhille perheille, mutta emme sen enempää. Joulu on meille pelkästään seurakunnallinen asia. Omana juhlanamme meillä on Hanukka.
Joulu ja viimeiset päivät
Mitä Joululla, syntymäjuhlalla, on tekemistä viimeisten päivien kanssa? Tämä voi yllättää sinut, mutta vastaus on, että kaikkea.
Olet ehkä kuullut minun sanovan ennenkin, ettemme koskaan ymmärrä Kristuksen toista tulemusta ennen kuin ymmärrämme Hänen ensimmäistä tulemustaan. Se, mitä tapahtui Hänen ensimmäisessä tulemuksessaan, toistuu ja tiivistyy hänen toisessa tulemuksessaan. Jeesuksen syntyessä Rooman keisarina oli keisari Augustus – entinen Octavius. Hän oli ensimmäinen Rooman keisari, josta tehtiin jumala elinaikanaan. Siten roomalainen keisari oli hallitsemassa Rooman valtakuntaa ja häntä palvottiin jumalana, kun Jeesus saapui ensimmäisen kerran. Tämä keisari suoritti väestön laskennan määräten ihmisille numerot – ei kirjaimellisesti pannut niitä heidän päällensä, vaan määräten sellaisen jokaiselle ihmiselle tunnetussa maailmassa. Augustus toimitti itse asiassa kaksikin väestönlaskua, kumpikin sitä tarkoitusta varten, että saavuttaisi rahamaailman valvonnan. Jeesuksen palatessa käy samoin: meillä on oleva ylösnoussut Rooman valtakunta, jota johtaa sellainen, joka on käytännössä tehty jumalaksi. Se, mitä tapahtui Jeesuksen ensimmäisessä tulemuksessa, tapahtuu uudelleen Hänen toisessa tulemuksessaan. Joulu ei ole vain historian tapahtuma; se on tulevaisuuden tapahtuma, profeetallinen tapahtuma.
Joelin kirja, Ilmestyskirja ja Öljymäen puhe kertovat meille merkeistä taivaalla ja avaruudessa ilmoittaen Kristuksen paluuta. Kuten tiedämme, niin oli tietysti merkkejä taivaalla ja avaruudessa, jotka ilmoittivat Kristuksen syntymän. Juutalaiset olivat omassa maassaan, mutta tämän roomalaisen keisarin peukalon alla. Kuinka hän pääsi sinne? Viettelyksen kautta – roomalainen kenraali Pompeius vietteli juutalaiset ja meni sisälle Temppelin kaikkein pyhimpään. Milloin tahansa me näemme jonkun muun, kuin ylimmäisen papin Sovituspäivänä menevän kaikkein pyhimpään, niin se on kuva Antikristuksesta.
Se mitä tapahtui Pompeiuksen kanssa Roomassa, tulee tapahtumaan uudelleen. Nämä tapahtumat, joiden näemme tapahtuvan Euroopassa ja Lähi-Idässä, valmistavat näyttämöä.
Jochanan ha Matbiel – Johannes Kastaja – tuli Elian hengessä. Hän syntyi vähän ennen Jeesusta ja ilmestyi vähän ennen Häntä. Profeetta Malakia ennusti sen jollakin tavalla. Elia on tuleva jälleen ja Jeesus vahvisti tämän. Israelissa oli monia vääriä profeettoja, kun Jeesus tuli ensimmäisen kerran ja monia on oleva täällä, kun Hän tulee takaisin. Sen uskon, jonka olisi pitänyt kohdistua Häneen silloin, yleinen luopumuksen tila ei ollut yhtään erilainen, kuin sen uskon luopumuksen tila, jonka pitäisi kohdistua Häneen nyt.
Jeesuksen ensimmäinen tulemus opettaa Hänen toisesta tulemuksestaan. Joulu ei ole täällä eikä siellä, mutta Jeesuksen syntyminen on hyvin tärkeä. Ellemme ymmärrä, kuinka Hän tuli ensimmäisen kerran, emme ymmärrä Hänen paluutansakaan. On tietysti eroavaisuuksia, mutta toinen on toisen kuva.
Olen käyttänyt paljon ajastani menneiden 20 vuoden aikana evankelistana juutalaisille ajatellen yhtä kysymystä: Kuinka voi olla, että niin harvat juutalaiset olivat valmiita Jeesuksen ensimmäiseen tulemukseen, vaikka heillä oli 2000-vuotinen Messiaan tulemukseen valmistautumisen historia liittosuhteessa Jumalaan ja Kirjoitukset? Paavali kertoo, että paholainen sokaisi heidän silmänsä (Room. 11:25). Oli 2000 vuotta valmistautumista Jeesuksen tulemukseen, Israelilla oli liittosuhde Jumalan kanssa ja heillä oli Kirjoitukset. Silti tästä kaikesta huolimatta vain jäännös oli valmiina Hänen tulemukseensa. Samoin käy, kun Hän tulee takaisin ja se ei koske ainoastaan Israelia, vaan myös niin kutsuttua seurakuntaa.
Millaiset kristityt sitten ovat valmiita Jeesuksen uuteen tulemukseen viimeisinä päivinä? Jos haluat tietää vastauksen tähän kysymykseen, niin katso sellaisia juutalaisia, jotka olivat valmiita, kun Hän tuli ensimmäisen kerran. Jos haluat tietää millaiset kristityt eivät ole valmiita Hänen tulemukseensa takaisin, niin katsele tarkoin sellaisia juutalaisia, jotka eivät olleet valmiita Hänen ensimmäiseen tulemukseensa. Hänen ensimmäinen tulemuksensa opettaa toisesta, emmekä koskaan tule ymmärtämään Hänen toista tulemustaan, ennen kuin ymmärrämme ensimmäistä. On selvää, ettei Hän toista kertaa tule vauvana, joka syntyy maallisesta äidistä. Kahdessa tulemuksessa on eroavaisuuksia, mutta pohjimmiltaan toinen on toisen esikuva.
He eivät olleet valmiita
Ennen kuin katsomme millaiset juutalaiset olivat valmiita Jeesuksen ensimmäistä tulemusta varten, tarkastelkaamme juutalaisia, jotka eivät olleet valmiita. Kun näemme millaiset juutalaiset eivät olleet valmiita, niin tulemme tietämään millaiset kristityt eivät tule olemaan valmiita.
Pyydän sinua menemään kanssani Matteuksen syntymäkuvaukseen Matteus 2:1:
"Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Beetlehemissä kuningas Herodeksen aikana, niin katso, tietäjiä tuli itäisiltä mailta Jerusalemiin, ja he sanoivat: "Missä on se äsken syntynyt juutalaisten kuningas? Sillä me näimme hänen tähtensä itäisillä mailla ja olemme tulleet häntä kumartamaan." Kun kuningas Herodes sen kuuli, hämmästyi hän ja koko Jerusalem hänen kanssaan. Ja hän kokosi kaikki kansan ylipapit ja kirjanoppineet ja kyseli heiltä, missä Kristus oli syntyvä. He sanoivat hänelle: "Juudean Beetlehemissä; sillä näin on kirjoitettu profeetan kautta: 'Ja sinä Beetlehem, sinä Juudan seutu, et suinkaan ole vähäisin Juudan ruhtinasten joukossa, sillä sinusta on lähtevä hallitsija, joka kaitsee minun kansaani Israelia'."
Näemme tässä, että jotkut ihmisistä, jotka olivat valmiita Jeesuksen ensimmäiseen tulemukseen, olivat ihmisiä, joiden ei olisi odottanut olevan valmiita. Nämä tietäjät, eli viisaat miehet, olivat Persiasta. He olivat muinaisten meedialaisten ja persialaisten pappeja. Muinaisessa Persiassa oli uskonto, joka on muuttunut vuosisatojen saatossa ja jota kutsutaan Zoroasterilaisuudeksi. Se oli monoteistinen. He uskoivat, että on yksi Jumala ja että ihminen on vastuullinen omasta synnistään. He uskoivat, että on taistelu valon ja pimeyden lapsien välillä. Toisin sanoen heillä oli samankaltaisia käsityksiä, kuin essealaisilla ja kristityillä.
Kun Persia Babylonian vankeuden aikana valloitti Babylonin Danielin profetian mukaisesti, niin muutamat persialaiset kuninkaat tulivat uskoon juutalaisten Jumalaan, kun olivat jo saaneet ennakkovaikutteita monoteismista. Tuossa paikassa oli pysyvä juutalainen vaikutus. Luemme esimerkiksi Esteristä ja Daarejaves Meedialaisesta, kuten myös kuningas Kooreksen profetiasta Jesajan kautta yli 200 vuotta ennen Kooreksen syntymää. Luemme Esran ja Nehemian kirjoista, mitä siellä tapahtui. Koko ajan läpi Hasmonealaisen ajan Jeesuksen aikaan saakka persialaiset suosivat juutalaisia. Itse asiassa siihen saakka, kunnes Iranin shaahi kaatui, persialaiset – s.o. Iran – suosivat Israelia. En yhtään epäile, että Persian ruhtinas, henkivalta, jota vastaan Daniel rukoili ja paastosi kolme viikkoa (Dan. 10:13; 20), on yhä siellä tänä päivänä Shia-islamin muodossa, joka on Islamilainen fundamentalismi Iranissa. Nykyajan kristillisissä piireissä ihmiset haluavat kutsua tämän kaltaisia demoneita “alueellisiksi hengiksi”, mikä ei ole hyvä käännös eikä tulkinta. Kreikankielen sana on “arche” ja heprean “shedim”. Parempi käännös näille sanoille olisi “principalities”, mikä tarkoittaa demonisia voimia kansojen ylitse. Tänä päivänä meillä on monia hulluja, jotka “sitovat ja päästävät” ja tekevät muuta hölynpölyä, mutta siitä ei ole epäilystä, että on olemassa demonisia voimia kansojen ylitse. Danielin kirja paljastaa sen ja Gerasalaisten alueella sikoihin menevät demonit kerjäsivät Jeesukselta, ettei niitä lähetettäisi pois alueelta. (Lk. 8:31-33) On olemassa alueellisia henkiä, jos välttämättä haluat käyttää tuota sanaa, vaikka se ei olekaan hyvä tulkinta. Niitä todella on olemassa. Belfastissa voit nähdä seinäpiirroksia muinaisista kelttiläisistä sodan jumalista sekä lähiöissä, joissa värvätään protestantteja, että niissä, joissa värvätään katolisia.
Kuten näet, nuo viisaat miehet ymmärsivät, kuinka ajanmerkkejä tulee tulkita. On surullista, että on uudestisyntyneitä kristittyjä, jotka eivät näe nykyisten Lähi-Idän tapahtumien merkitystä. He ovat niille sokeita, ikään kuin Sakarjan kirjaa ei olisi Raamatussa. He eivät näe, mitä tapahtuu EU:ssa – he eivät ymmärrä maailmantalouden globalisaatiota, ympäristön tuhoutumista, eivätkä mitään näistä muista merkeistä, kuten viisaat miehet ymmärtävät.
Siis tietäjät, ei-juutalaiset, joiden ei olisi odottanut tulevan, tulivat katsomaan Messiasta, koska he näkivät tähden Idässä. Tässä näemme, että he tulivat Jerusalemiin, jossa Herodes kuuli heitä ja huolestui – ja koko Jerusalem hänen kanssaan. Tämä oli se kaupunki, josta Daavid sanoi, että Messias tulisi. Täällä oli Temppeli, heidän identiteettinsä ja messiaanisen toivonsa polttopiste ja silti tuskin kukaan siellä asuvista halusi Hänen tulevan.
Voit nähdä monia seurakuntia, joilla sama asenne. Lähdepä ajelulle ja katsele kirkkoja, joita ohitat ja kysy itseltäsi, kuinka monet niistä todella odottavat Jeesuksen tulevan takaisin. Koko Jerusalem oli huolestunut. Oi, heillä oli rituaalit, liturgiat, juhlat ja vapaapäivät, mutta kun näytti, että Hän oli ilmestymässä, niin he olivat huolissaan ja varsinkin kansalliset ja uskonnolliset johtajat.
Se kuitenkin käy vieläkin pelottavammaksi – nämä kaverit tunsivat Kirjoitukset. Herodes tahtoi tietää, missä Messias syntyisi ja he kertoivat hänelle, mitä Miika 5:2 sanoo, että Hän syntyisi Beetlehemissä. Heillä oli pään tieto Kirjoituksista, mutta ei sydämen tietoa. Luuletko, että asiat ovat eri tavalla, kun Hän palaa?
Saatanan ansa: Luopumus
Melkein jokainen Saatanan valhe tämän päivän seurakunnassa on yhtä tarkoitusta varten: saamaan Jumalan kansan panemaan toivonsa tähän elämään ja tähän maailmaan. Voitaisiin määritellä, että luopumus on juuri sitä. Valtakunta nyt -teologia, dominionismi, triumfalismi, kalvinistinen rekonstruktionismi – mitä ne kaikki pyrkivät tekemään? Pystyttämään valtakunnan nyt, luottamaan tähän elämään. Usko-, menestys- ja rahasaarnaajat opettavat ahneuden syntiä ja kutsuvat sitä uskoksi, mammonan palvontaa ja kutsuvat sitä Jumalan palvonnaksi – Mitä se on? Luottamista tähän elämään.
Gerald Coates ja Rick Joyner sanovat, että tempaus on paholaisen valhe, fantasia ja myytti. He pilkkaavat sitä verraten sitä TV-sarja Star Trek'istä otettuun iskulauseeseen "Beam me up, Scotty", http://en.wikipedia.org/wiki/Beam_me_up,_Scotty. Mikä on heidän päämääränsä? Se on saada seurakunta unohtamaan Tempaus ja luottamaan tähän elämään. Mitä luulet ekumeenisen liikkeen olevan? Ihmisten veljeyden rakentamista – jälleen kerran luottamista tähän elämään. Koko Jerusalem oli huolestunut, kun Hän tuli ensimmäisen kerran ja Jerusalem on jälleen oleva huolestunut, kun Hän palaa – enkä tarkoita vain Jerusalemia, vaan Israelia.
Heidän kansalliset ja uskonnolliset johtajansa, jotka tunsivat Kirjoitukset, eivät tahtoneet Hänen tulevan. Kahden tuhannen vuoden ajan Jumala oli valmistanut heitä Hänen tulemukseensa. Heidän koko olemassaolonsa syy valtiona ja kansana oli Hänen tulemuksensa. Silti hyvin harvat tahtoivat Hänen tulevan, eikä tule olemaan mitään eroa, kun Hän palaa.
Ne jotka olivat valmiita
Millaiset juutalaiset sitten olivat valmiita Hänen tulemukseensa? Tarkastelkaamme Luukkaan evankeliumin lukua yksi.
Jakeissa Luukas 1:48-55 meillä on Marian kiitosvirsi, joka, jos luet sen kreikaksi olisi kirjallinen toisinto Deboran virrestä, joka löytyy Tuomarien kirjasta Septuagintassa. Enkeli Gabriel – jonka nimi merkitsee “Jumalan mahtava” -- tuli ja kertoi Marialle, että hän oli suurin koskaan elänyt nainen. “Siunattu olet sinä naisten joukossa – Jumala Kaikkivaltias tulee fyysisesti lihaksi sinun sisälläsi.” Hänen nimensä ei ollut Maria, vaan Miriam, sama kuin Mooseksen sisarella. Sanan “Miriam” heprealainen juuri on “katkeruus”. Hänellä ei ollut vaaleita hiuksia eikä sinisiä silmiä, vaan ennemmin tummat seemiläiset piirteet. Hän ei myöskään koskaan ole ollut paikoissa nimeltä Medjugorje, Guadalupe, Fatima tai Lourdes. Hänen nimensä on Miriam eikä hän todennäköisesti ollut kuin vasta teini-iän keskivaiheilla, kun Gabriel antoi hänelle tämän suunnattoman tärkeän ilmoituksen.
Mitä sanoo suurin koskaan elänyt nainen vastauksessaan, kun hänelle kerrotaan, kuka hän on? Jakeet 46 ja 47:
“Minun sieluni suuresti ylistää Herraa ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani.”
Suurin koskaan elänyt nainen kutsui Jumalaa Vapahtajakseen ilmoittaen, että hän tarvitsi tulla pelastetuksi synneistään. Jos suurin koskaan elänyt nainen tarvitsee Vapahtajaa, niin kuinka on minun laitani? Ei kukaan ole vanhurskas, ei ainutkaan. (Room. 3:10) Kaikki ovat syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla (Room. 3:23). Sana “Theotokos”, “Jumalan äiti”, ei esiinny kreikankielisessä Uudessa Testamentissa. Hänelle kerrotaan, että hänestä tulisi Messiaan äiti, joka vapahtaa kansansa heidän synnistään ja hän vastaa sanoen: “Minä riemuitsen Jumalassa Vapahtajassani.” Jumala Kaikkivaltias on tulossa lihaksi hänen sisällänsä ja kaikki, mitä hän osaa sanoa, on, että hän tarvitsee tulla pelastetuksi!
Jos suurin koskaan elänyt nainen sanoo tarvitsevansa Vapahtajaa, niin minä uskon häntä. En usko, että hän valehtelee ja vaikka valehtelisikin, niin Jumala ei varmasti panisi tuota valhetta Sanaansa. Joten ketä minun pitäisi uskoa? Mariaa itseään, vai valhetta tahrattomasta sikiämisestä, joka väittää, että hän sikisi ilman syntiä? Se, mitä on tapahtunut, on, että meillä on Minervan, Efeson Dianan jne. valekristillistäminen ja niiden soveltaminen Mariaan Hesekielin ja Jeremian profetioiden täyttymyksenä. Äiti ja lapsi on alunperin johdettu Tammuksen palvonnasta, jonka kanssa Hesekiel väitteli. Jeremia varoitti Taivaan Kuningattaren palvonnasta.
Miriam sanoi tarvitsevansa Vapahtajaa. Jumala tulisi ihmiseksi, ottaisi syntini ja panisi sen Poikansa päälle ja ottaisi oman vanhurskautensa ja panisi sen minun päälleni. Miksi pitäisi Jumalan tulla ihmiseksi ottamaan minun paikkani?
Ollessani nuori uskova käytin sanontaa “Jeesus on minun henkilökohtainen Vapahtajani.” En kuitenkaan todella ymmärtänyt kaikkea, mitä se merkitsi. Ajattelin sen merkitsevän, että Hän oli henkilökohtainen Vapahtajani, koska minä henkilökohtaisesti hyväksyin Hänet, mutta se on vasta toinen puoli sen merkityksestä. Sanojen “henkilökohtainen Vapahtaja” koko merkitys on, että vaikka minä olisin ainoa koskaan syntiä tehnyt ihminen, niin Hänen olisi täytynyt syntyä Miriamista ja mennä ristille ja nousta kuolleista vain minun tähteni. Vain minun yksinäni. Miksi piti Jumalan kuolla minun, kokaiininarkkarin, puolesta? Miksi piti Jumalan tulla ihmiseksi minun tähteni? Miksi Hänen piti nousta kuolleista antaakseen minulle iankaikkisen elämän? Ehkä Miriamin kohdalla voimme ymmärtää sen paremmin ja kuitenkin hän ilmoitti tarvitsevansa Vapahtajaa.
Uskonnolliset ihmiset eivät luulleet tarvitsevansa Vapahtajaa. Heillä oli rituaalit ja juhlat. Paholainen saa enemmän ihmisiä helvettiin uskonnolla, kuin kaikilla huumeilla, kaikella moraalittomuudella, pelaamisella ja juopottelulla yhteensä. Voidaan perustella, että kaksi inhimillisen sivistyksen vaikutusvaltaisinta ihmistä ovat kumpikin olleet juutalaisia: Karl Marx ja Jeesus Kristus. He ovat kuitenkin hyvin erilaisia ja itse asiassa kirjon vastakkaisista päistä, paitsi yhdessä kysymyksessä: uskonto on suurin ihmiskuntaa kohtaan suoritettu petos. Evankeliumi ei ole uskontoa. Se on suhde!
“Tarvitsen Vapahtajaa,” sanoi Maria. Hän oli teini-ikäinen tyttö, joka ei ollut kiinnostunut Britney Spears'in videoista MTV:ssä eikä omasta turhamaisuudestaan. Hänen vastauksensa oli ilmoittaa Vapahtajan tarpeensa. Tuollainen oli juutalainen, joka oli valmis Hänen ensimmäiseen tulemukseensa.
Minä todella pidän Miriamista ja rakastan Miriamia ja arvostan häntä. Ajattelen, että Miriam on sensaatio, tarunomainen ja mahtava ja tuskin maltan odottaa hänen tapaamistaan, mutta en tahdo olla missään tekemisissä sen vaaleaverisen bimbon kanssa, joka Mariasta on tullut ns. seurakunnasta johtuen.
Sakarias & Elisabet
Miriamilla oli sukulaisia: Jakeista Luukas 1:5 & 6 luemme heistä:
"Herodeksen, Juudean kuninkaan, aikana oli pappi, nimeltä Sakarias, Abian osastoa. Ja hänen vaimonsa oli Aaronin tyttäriä, ja tämän nimi oli Elisabet. He olivat molemmat hurskaita Jumalan edessä, vaeltaen kaikissa Herran käskyissä ja säädöksissä nuhteettomina."
Muista, että Sanhedrin, papisto, oli korruptoitunut – se oli kiristystä. He olivat Hinn, Copeland ja Hagin; sellaista se oli, kun Jeesus tuli ensimmäisen kerran. Silti huolimatta papiston yleisestä korruptiosta ja tekopyhyydestä sen sisällä oli hurskaita yksilöitä.
Tunnen yksilöpastoreita helluntailaisessa Assemblies of God'issa, joiden sydän on särkynyt siitä, mitä on tapahtunut tuossa kirkkokunnassa. Englannissa tunnen anglikaanipappeja, joiden sydän on särkynyt siitä, mitä on tapahtunut Englannin kirkolle. Tunnen baptisteja, joiden sydän on särkynyt. Niin pahaa kuin se onkin ja niin pahaksi kuin se vielä käykin, niin on Sakariaan kaltaisia ihmisiä, jotka ovat hurskaita, pyhiä ja jumalisia. Kuinka mädäksi systeemi ja sen papisto käykään, he eivät mene siihen mukaan. Heitä ei ehkä ole siellä monta, mutta heitä on siellä. Tuollainen juutalainen oli valmis Jeesuksen ensimmäiseen tulemukseen ja tuollainen kristitty on oleva valmis Hänen toiseen tulemukseensa.
Simeon
Menkäämme eteenpäin. Luukkaan jakeesta 2:24 luemme, että Maria toi uhrinaan parin metsäkyyhkysiä. Hän toi köyhän ihmisen uhrin. On eräs valehtelija Amerikasta, nimeltä John Avanzini, joka tuli Englantiin ja sanoi, että Jeesuksen perhe oli rikas eikä köyhä. Eräs nainen joukostamme kysyi häneltä kokouksessa julkisesti, miksi oli niin, että Maria toi köyhän ihmisen uhrin. Avanzini'n vastaus oli, että hän käski vahtimestareiden viedä tuo nainen ulos. Hän esitti väärän kysymyksen.
Luukas 2:25:
"Ja katso, Jerusalemissa oli mies, nimeltä Simeon; hän oli hurskas ja jumalinen mies, joka odotti Israelin lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen päällänsä."
Sanhedrin ei halunnut Jeesuksen tulevan. Koko Jerusalem oli huolestunut, mutta Simeon ikävöi Jeesuksen tulemusta. Itse asiassa se oli ainoa syy, että hän vielä oli elossa – jae 26:
"Ja Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei hän ollut näkevä kuolemaa, ennenkuin oli nähnyt Herran Voidellun."
Vanhan Liiton aikana Pyhä Henki oli vain tietyillä ihmisillä tiettyinä aikoina – ylimmäisillä papeilla, kuninkailla, profeetoilla ja tietyillä yksilöillä. Vain heillä oli Pyhä Henki jossakin mielessä ja vasta Helluntain jälkeen Hän oli kaikkia varten, jotka uskoivat. Hengen lahjat toimivat silloin alussa vain niissä ja niiden kautta, jotka omistivat ne. Jae 27:
"Ja hän tuli Hengen vaikutuksesta pyhäkköön. Ja kun vanhemmat toivat Jeesus-lasta sisälle tehdäkseen hänelle, niinkuin tapa oli lain mukaan, otti hänkin hänet syliinsä ja kiitti Jumalaa ja sanoi: "Herra, nyt sinä lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan; sillä minun silmäni ovat nähneet sinun autuutesi, jonka sinä olet valmistanut kaikkien kansojen nähdä, valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille."
Tämä mies, Simeon, täytettiin Pyhällä Hengellä ja oli saanut lupauksen, ettei kuolisi, ennen kuin olisi nähnyt Messiaan. Hän oli vanha, hänen hiuksensa, hampaansa ja näkönsä olivat lähtemässä, hän ei voinut saada selville päivämäärää, mutta tiesi, ettei kuolisi, ennen kuin Jeesus olisi tullut. Hänellä oli jotakin sellaista, jota me UT:n käsitteillä kutsumme uskon lahjaksi. Uusi Testamentti todella kertoo meille, että meillä kaikilla on uskon määrä. Olemme pelastetut armosta uskon kautta (Ef. 2:8) ja ilman uskoa on mahdotonta olla otollinen Jumalalle (Hepr. 11:6) ja Raamattu kertoo meille, että kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä (Room. 14:23). Tästä erillinen on kuitenkin uskon lahja, jota ei meillä kaikilla ole. Se on kyky luottaa Jumalaan täydellisesti asioissa, joita ei nimenomaan ole kirjoitettu Raamattuun, jotka Pyhä Henki on paljastanut. Useimmat tämän lahjan omaavat ovat esirukoilijoita. Sekä heprea, että kreikankieli, tekee eron rukouksen ja esirukouksen välillä. Ihmiset, joilla on tämä lahja, voivat todella välittää rukouksessa uskoen ja tietäen – ei vain toiveajatellen tai luottaen oman mielensä tyhjänpäiväisyyteen – vaan pitäen kiinni lupauksesta, jonka tuntevat Jumalan heille antaman uskon kautta. Vaikka hän itse todennäköisesti olisi kieltänyt sen, niin sanoisin, että Yrjö Myllerillä Englannissa oli tuo uskon lahja. Hän otti sisään monia, monia katulapsia ja tarvitsi tähtitieteellisiä summia rahaa seuraavana päivänä ja sitten rukoili ja ihmeellisesti sai sen ajoissa.
Ajattele vain tätä vanhaa miestä, joka ikävöi Israelin Lohdutusta täynnä Pyhää Henkeä. Hän tahtoi vain Jeesuksen tulevan – se oli kaikki, mistä hän välitti ja se oli ainoa syy hänelle nousta ylös sängystään aamulla.
Anna
Siellä ei ollut ainoastaan vanha pieni mies, siellä oli myös vanha pieni nainen. Jakeessa 36 Luukas sanoo näin:
"Ja oli naisprofeetta, Hanna, Fanuelin tytär, Asserin sukukuntaa."
(Voit unohtaa britti-israelismin ja Armstrongilaisuuden; nämä ihmiset johtavat heimo-identiteettinsä aina toiselta ja kolmannelta vuosisadalta)
"Hän oli jo tullut iälliseksi. Mentyään neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta, ja oli nyt leski, kahdeksankymmenen neljän vuoden ikäinen. Hän ei poistunut pyhäköstä, vaan palveli siellä Jumalaa paastoilla ja rukouksilla yötä ja päivää. Ja juuri sillä hetkellä hän tuli siihen, ylisti Jumalaa ja puhui lapsesta kaikille, jotka odottivat Jerusalemin lunastusta."
Vuodet seurasivat toistansa ja tämä pieni vanha nainen ei tehnyt muuta kuin rukoili ja paastosi ja palveli Jumalaa Hänen huoneessaan. Silloin hän ei kerta kaikkiaan voinut lakata kertomasta ihmisille Jeesuksesta – Maailma pitää nuoria naisia viehättävinä; Jumala on erilainen. Lue Sananlaskuja – Jumalasta vanhat naiset ovat viehättäviä hengellisessä mielessä. Tässä oli tämä pieni vanha nainen, jonka koko elämä oli käytetty rukouksessa ja Jumalan palveluksessa ja lopulta kertomisessa ihmisille Jeesuksesta. Tuollainen juutalainen oli valmis Jeesuksen ensimmäiseen tulemukseen ja täsmälleen tuollainen on kristitty, joka on valmis hänen paluuseensa.
Uskolliset paimenet: Silloin & Nyt
Mutta sitten takaisin jakeeseen Luukas 2:8. Siellä on muutamia paimenia:
"Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa. Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti. Mutta enkeli sanoi heille: 'Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle: teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.'"
Jota tietysti seurasi jakeessa 14 latinalaisen Vulgate-käännöksen "Gloria in Excelsis Deo" – “Kunnia Jumalalle korkeuksissa.”
Hepreassa “paimen” ja “pastori” ovat sama sana ja sama pätee kreikankieleen. Nämä ovat paimenia, jotka vartioivat laumaansa – eivät palkattuja. Suuri hengellinen pimeys on tulossa lopunaikana. Olet kuullut minun sanovan sen monesti:
- “Vartija, mikä hetki yöstä on?”(Jes. 21:11)
- “Ja jos hän tulee toisella yövartiolla tai kolmannella” (Mk. 13:35)
- “Hän tulee kuin varas yöllä.” (1. Ts. 5:2)
- “Tehkää työtä kun teillä on valo, sillä tulee yö, jolloin kukaan ei voi työtä tehdä.” (Joh. 9:4)
On kuitenkin niitä uskollisia paimenia, jotka vartioivat laumaansa siitä riippumatta, kuinka pimeää tulee.
Pidin kerran konferenssia Chuck Misslerin kanssa ja näin siellä englantilaissyntyisen pastorin Zimbabwesta, jossa tapahtuu kauheita. Hän oli ollut Englannissa muutamia päiviä ja kun kysyttiin, kuinka hän viihtyi, hän vastasi ilmaisemalla kiitoksensa hänen puolestaan lausutuista rukouksista. Hän kertoi meille, kuinka huonosti asiat olivat Zimbabwessa ja että useimmat valkoiset, kuten myös koulutetut mustat, olivat lähteneet, tai lähtemässä. Kysyin häneltä näkisinkö häntä siellä ja hän vastasi, että en, koska hän aikoi palata Zimbabween seuraavana päivänä. “Lampaani ovat siellä,” hän sanoi. Tässä on valkoinen mies, joka antaa koko elämänsä pitääkseen huolta mustista, jotka kuolevat AIDS:iin. He ovat hänen lampaitaan. Tunnen erään hyvän kristityn lääkärin, jolla olisi hyvä toimeentulo Amerikassa, mutta joka on siellä hänen kanssaan. He eivät ole lähtemässä. Miksi? Se on pimeä paikka ja pimenee edelleen, mutta he ovat paimenia. Tuollainen juutalainen oli valmis Jeesuksen ensimmäiseen tulemukseen ja tuollainen kristitty on valmis Hänen paluuseensa.
Lyhyesti
Kuka ei ole valmis? “Herodes suri ja koko Jerusalem hänen kanssansa.” Sanhedrin oli huolestunut. Teologit repivät hiukset päästänsä. He eivät ole valmiita – tuollaiset ihmiset harvoin ovat. Kuitenkin yksilöllinen papisto, kuten Sakarias ja hänen rakas vaimonsa, tai Joosef Jeesuksen kasvatusisä – mies, joka oli hurskas, tai teini-ikäinen tyttö, joka sanoi: “Minä tarvitsen Vapahtajaa,” tai laumaansa vartioivat paimenet, tai pieni vanha nainen, joka käytti koko elämänsä rukouksessa ja Jumalan palveluksessa ja kertomisessa toisille Jeesuksesta, tai vanha mies, joka ikävöi Hänen tulemustaan ja oli täynnä Jumalan Henkeä – he ovat eri asia. He olivat sellaisia juutalaisia, jotka olivat valmiita Hänen ensimmäiseen tulemukseensa ja minä lupaan sinulle, että he ovat sellaisia kristittyjä, jotka ovat valmiita Hänen toiseen tulemukseensa. Rukoukseni kaikkien teidän puolesta, perheittenne puolesta, itseni ja perheeni puolesta, kun katselen näitä juutalaisia, jotka olivat valmiita Hänen ensimmäiseen tulemukseensa, on, että Israelin Jumalan armon kautta olisimme niiden uskollisten joukossa, jotka ovat valmiita toisella kerralla. Rakkaat veljeni Jeesuksessa, älkää erehtykö sen suhteen: Joulu on tulossa.
Suosikkijoululauluni on, Hark the Herald Angels Sing, juuri siksi, että sen sävelsi Felix Mendelssohn, juutalainen, ja sanat kirjoitti Charles Wesley, pakanakristitty. Se on yksi suurenmoisimpia tapauksia, kun juutalainen ja pakana ovat tehneet yhteistyötä. Haluaisitko yhtyä kanssani laulamaan sitä?
Hark, the herald angels sing,
Glory to the newborn King!
Peace on earth, and mercy mild,
God and sinners reconciled!
Joyful all ye nations, rise,
Join the triumph of the skies,
With th'angelic hosts proclaim,
Christ is born in Bethlehem!
Hark, the herald angels sing,
†††
Glory to the newborn King!
----------------------------
Aasi toivottaa lukijoilleen Siunattua Joulua -- parempaa kuin Amerikassa!Amerikkalainen Jouluevankeliumi.Ja siinä maassa oli lapsia vartioimassa sukkiaan takan luona ja katso joulupukki ilmestyi heille ja he peljästyivät suuresti. Ja Pukki sanoi heille: Älkää peljätkö sillä katso minä tuon teille hyviä uutisia Suuresta Ilosta, joka on tuleva kaikille, jotka pystyvät sen kustantamaan, sillä teille on tulossa juhlia, herkkuja, kinkkua, kalkkunaa, vaatteita ja monia lahjoja ja tämä on oleva teille merkkinä. Te löydätte lahjoja käärittynä koreisiin papereihin puun alta, joka on koristeltu karamelleilla, värikkäillä palloilla ja valoilla. Ja yhtäkkiä teidän kanssanne on oleva sukulaisten ja ystävien paljous, jotka ylistävät teitä ja sanovat: Paljon kiitoksia, tämä on juuri sitä mitä me halusimme. Ja on tapahtuva, että kun ystävät ja sukulaiset ovat menneet takaisin omiin koteihinsa, vanhemmat sanovat toisillensa: Mikä sotku tämä onkaan. Väsyttää. Mennään nukkumaan ja katsotaan huomenna. Onneksi Joulu on vain kerran vuodessa. Ja niin he menivät kiiruusti vuoteisiinsa ja löysivät kaivatun levon.Bileamin Aasi (Samuel Korhonen)"Nokialainen" toivottaa lukijoilleen myös siunattua joulunaikaa ja jatketaan ensi vuonna, jos Herra suo. Maranata!