--------------------------
Petri Paavolan väärä eskatologia – Samuel Korhosen kirje lukijoilleen 16.11.2018
Shalom!
Petri Paavolan opetukset ovat yleensä olleet suurin piirtein oikeita, mutta kun hän menee eskatologiaan, niin potaskaa riittää. Kuuntelin ensin hänen vaahtoamistaan pre-trib-tempausta vastaan Kiteellä 4.11. Sitten kuuntelin hänen muita opetuksiaan lopunajan eksytyksistä ja tulin siihen johtopäätökseen, että hänen mielestään kaikkein vaarallisin lopunajan eksytys on pre-trib tempaus!
Tätä johtopäätöstä tukee hänen levittämänsä aikaisemman Pentti Heiskan kaksiosaisen videon alaotsikko: ”Antikristuksen ja Kristuksen tulemukset, seurakunnan ylösotto & kirkkokuntia vallitseva antikristillinen eksyttävä harhaopetus.”
Hänen mukaansa Antikristus ja vihan aika tulevat ennenkuin tempaus, eli morsian joutuu vihaan. Hän ilmeisesti monien tavoin ymmärtää, että ”Herran päivä” jakeessa 2. Tess. 2:2 ja ”se päivä” seuraavassa jakeessa 3 tarkoittaa Jeesuksen tulemuksen eli tempauksen päivää. Jos näin on, niin miksi tessalonikalaiset niin järkyttyivät? Hehän odottivat Herran tulemusta. Tessalonikalaisille Herran päivä oli tuttu käsite Vanhasta Testamentista, joka oli heidän Raamattunsa. Herran päivään on siellä kymmeniä viittauksia ja se on aina vihan ja tuomion aika ja Paavali oli opettanut, että heidät pelastetaan siitä. Joku oli narrannut heitä, että tempaus oli jo tapahtunut ja he olivat jääneet Herran päivään eli vihan aikaan.
Jos Petri ymmärtäisi (ja hän kyllä ymmärtäisi jos haluaisi), mikä Herran päivä on, niin hän muuttaisi tapahtumien järjestyksen oikeaksi, eli Jeesus tulee ensin ja sitten Antikristus. Jos Antikristus tulee ensin, niin Jeesus ei voi tulla NYT ja se on pahasti risiriidassa Jeesuksen ilmoituksen kanssa: ”Hetkenä jona ette luule Ihmisen Poika tulee.” Jos Petri on oikeassa, niin Jeesus ei voi tulla nyt, koska Antikristus ei ole vielä ilmestynyt ja meidän ON pakko odottaa häntä.
Sitten Petri mainitsee useaan kertaan, että Jeesuksen tulemuksen jälkeen vihanajassa EI KUKAAN voi pelastua. Se vain EI ole totta. Suurin osa pelastuvista pelastuu päätä lyhempänä, mutta pelastuu kuitenkin. Ilmestyskirja melkein kokonaan puhuu vihanajasta ja siellä pelastuu ihmisiä paljonkin: esimerkiksi Ilm. 6 luvussa sielut alttarin alla ja Ilm. 7 luvussa suuri lukematon valkopukuinen joukko ”siitä suuresta ahdistuksesta.”
Miksi vihanajassa saarnataan evankeliumia, jos kukaan ei voi pelastua? Esim. säkkipukuiset, 144000, enkeli (Ilm. 14 luvussa).
Tuomioiden yhteydessä todetaan, että ihmiset eivät tehneet parannusta. Se kertoo implikatiivisesti tuomioiden tarkoituksen ja että parannuksentekomahdollisuus on olemassa ja Sanan mukaan parannus on elämäksi. Niin myös vihanajassa. Arkun reuna on se raja, jonka tuolla puolen EI KUKAAN voi pelastua.
Ilm. 20:4 on tärkeä jae. Se luettelee ensimmäiseen ylösnousemukseen osallistujat. Heitä on kolme ryhmää. Ensimmäinen on tietysti temmatut. Kaksi jälkimmäistä ovat: ne, jotka olivat ”teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden ja ne, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta” – eli pelastuivat!
Jo Paavalin aikana oli niitä, joiden mielipuuhaa oli Kristuksen morsiamen pelotteleminen ja vietteleminen (2. Tess. 2:2-3). Tähän kategoriaan Petri on tahattomasti haksahtanut, kun ei ymmärrä Tessalonikalaiskirjeitä eikä Ilmestyskirjaa ja silti puhuu niistä rinta rottingilla.
On järkyttävää, että yhä useammat sanan saarnaajat ovat alkaneet vastustaa oikeaa dispensationaalista Herramme Tulee -eskatologiaa. Silti puhutaan, että suuri herätys on tulossa ihan nurkan takana. Se ei kuitenkaan tule sillä tavalla kuin “herätysliikehdinnän” kannattajat odottavat. Se tulee olemaan Jukka Rokan “kaulankatkoherätys,” kun ensin tapahtuu seurakunnan tempaus ja sitten “Jumalan sanan ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli,” tapetaan kaikki, jotka eivät hyväksy tapahtuneelle annettua selitystä.
Koska tempauksessa tulee olemaan paljon jäljelle jääneitä, on äärimmäisen tärkeää opettaa oikeaa eskatologiaa, että he tietäisivät, että henki voi pelastua vielä Herran päivänäkin (eli vihanajassa) (1. Kor. 5:5).
Petrillä on selvästi Joonan syndrooma, kun tuomitsee helvettiin kaikki tempauksessa jäljelle jääneet! Kannattaa lukea Joonan luku 4.
Oikeaa eskatologiaa löytyy löytyy esim. Täältä:
https://www.youtube.com/watch?v=3DsEvb8gwbA&list=PLubfK2zKWUVXcF0DpHFPg8z-ZqXoh6v-Z (Mauno Mattila)
ja täältä:
http://www.saarnatuoli.net/?page_id=35 (Mauri Viksten)
Bileamin Aasi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti