Tietoja minusta

Oma valokuva
Olen 52-vuotias poikamies ja ex-nokialainen. Ennen urheilin maallisesti, mutta nyt kilvoittelen hengellisesti päästäkseni maaliin (1 Kor. 9:24-27). Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne. (2 Piet. 1:19) NIV-käännöksestä mottoni: Have nothing to do with the fruitless deeds of darkness, but rather expose (=paljastaa) them. (Efesolaiskirje 5:11) sekä tietenkin "Sillä ei ole mitään salattua, mikä ei tule ilmi, eikä kätkettyä, mikä ei tule tunnetuksi ja joudu päivän valoon." (Luukas 8:17)

Hae tästä blogista

Tässä tuon esille aikaamme koskevia profeetallisia katsauksia Raamatun profetioiden valossa. Näihin kuuluu myös eksytysten paljastaminen, koska Jeesus varoitti niistä (Matt. 24:4-5,11,23-26). Olen toiminut Cutting Edge Finland -sivuston toisen toimittajan virassa omilla kirjeilläni ja artikkeleiden suomentajana nimimerkillä "nokialainen". Tähän pyrin aina silloin tällöin myös panemaan suomennettuja artikkeleita englanninkielisistä profeetallisista sivustoista sekä tietenkin omia kirjoituksiani.

sunnuntai 1. helmikuuta 2015

Alfakurssin sisältämä eksytys on vaarallista – väärä Jumala ja väärä Jeesus

Seuraavaksi Samuel Korhosen lähettämä kirje lukijoilleen, jonka ohessa hän tapansa mukaisesti lähetti joukon liitteitä eli suomennettuja artikkeleita englanninkielisistä sivustoista. Tärkeimpänä näistä Samuel pitää analyysia Alfa-kurssista, joka on kirjoitettu jo lähes 17 vuotta sitten. Julkaisen tämän Samuelin suomentaman artikkelin heti kirjeensä perään.

------------------------

Lähettäjä: ”Samuel Korhonen” smlkorhonen@gmail.com
Päivä: 22. tammikuuta 2015 20:36
Vastaanottaja: ”undisclosed-recipients”
Aihe: Artikkeleita 22.1.2015


Shalom!

Tässä postissa tärkeimpänä Aasin varastoissa maannut PFO:n G Richard Fischer'in erinomainen arvio Alfakurssista sen alkuajoilta lähes pari vuosikymmentä sitten. Tämä artikkeli on kuitenkin edelleen hyvin ajankohtainen, koska Alfakurssi näyttää vallanneen Suomessakin jo koko Siionin. Koska torontolaisuutta ei koskaan ole tuomittu, niin tänä päivänä jopa konservatiivisimmissa helluntaiseurakunnissa pyörivät nämä saastaiset kurssit.

Yhteenvedossaan artikkelin lopussa Fischer tiivistää mm. näin:

”Gumbel'illa on jonkin verran totuutta, mutta paljon harhaa. Alfakurssi on hyvin pakattu ateria, joka sisältää annoksen ulosteperäistä kolibakteeria. Arvostelukyvyttömät ovat vaarassa. Sinisilmäiset voivat pitää pikkuidean sormen ja unohtaa perättömyyksien nyrkin, joita prosessissa salakuljetetaan sisään.”

On toivottavaa, että mahdollisimman moni lähettäisi näitä posteja eteenpäin totuuden edistämiseksi, koska suuri eksytys on jo suuressa määrin vallannut Suomen Siionin.

Bileamin Aasi (Samuel Korhonen)

-----------------------------------------------------


ALFAKURSSI

LOPULLINEN VASTAUS VAI VAARALLINEN SUHDE*?

THE ALPHA COURSE
FINAL ANSWER OR FATAL ATTRACTION?


by G. Richard Fisher

*) Fatal Attraction on sanatarkasti käännettynä kohtalokas houkutus, mutta tässä se ilmeisesti viittaa samannimiseen elokuvaan, jonka nimi Suomessa on Vaarallinen Suhde.

Kun Christianity Today -lehti julkaisi 27.4.1998 koko sivun ilmoituksen, joka mainosti uuden linjan resursseja kunnioitetulta kustantajalta, David C. Cook Communications, niin kuinka kukaan voisi epäillä sellaisten materiaalien luotettavuutta? Jos niitä lisäksi suosittelivat tuossa samassa mainoksessa J.I. Packer, Alister McGrath, Luis Palau ja Leighton Ford, niin kuinka kukaan voisi epäröidä hetkeäkään – kuinka joku voisi vastustaa? Tähän kyytiin kannattaa varmasti lähteä.

Alfa-ohjelma kuulostaa suurenmoiselta idealta. Joka tapauksessa sellaisten isokenkäisten ollessa sen takana ja ohjelmana helpottamaan tutustumista kristilliseen uskoon (sisältäen viikonloppuretriitin ja ryhmäkeskusteluja) sen on oltava hyvä – vai onko? Ellei muuta, niin ainakin täytyy myöntää, että Alfa on paketoitu näyttävästi myynnin maksimoimiseksi.

Suosio ei tarkoita, että jokin on totta. Jos tarkoittaisi, niin joulupukki ja pääsiäispupu olisivat todellisia olentoja. Suosio ei automaattisesti vastaa totuutta, eikä voi luoda totuutta.

ALFAN JUURET

Alfa-kurssi syntyi Englannissa Holy Trinity Brompton -kirkossa – anglikaaninen seurakunta Lontoossa – kappalaisten, Nicky Gumbel ja Sandy Millar, toimesta. Varhaisimmat versiot ovat aina vuodelta 1977. Gumbel alkoi opettaa nykyistä versiota vuonna 1990. Hän tunnustaa, että se on aina avoin muutokselle.

Dave Hunt muistuttaa, että “Holy Trinity Brompton Lontoossa ... tuli Englannin ja Euroopan pyhän naurun keskukseksi.”1 Se on tullut tunnetuksi ”lyökää ne lattiaan” -tilaisuuksistaan ja ”lahtaamis” -maratoneista, jotka jäljitetään voiteluun John Arnott'in paimentamassa Toronto Airport Vineyard -seurakunnassa. Holy Trinity tilaa takseja seurakuntalaisille, jotka ovat liian ”juopuneita Hengessä” ajamaan kotiin tilaisuuksien jälkeen. Sellainen toiminta rikkoo räikeästi arvokkaan palvonnan sääntöjä 1. Kor. 14. luvussa.

Evankelista Stephen Hill, joka auttaa valvomaan sekasortoa Brownsville'n helluntaiseurakunnassa Pensacola'ssa, sanoo saaneensa ”voitelunsa” ja väkevät ”Hengessä kaatamisen” lahjansa Holy Trinity Brompton'ista. Ihmiset uskovat hänen olevan ”voiman” kanava. Omakohtainen kokemuksemme Hill'istä on, että siinä kaatuu, jos haluaa kaatua.2

“Brownsville'n herätyksestä” on nyt tullut matkailunähtävyys, kun kaikenlaista ”herätyskamaa” myydään, mikä tuottaa satojatuhansia dollareita vuodessa herätyksen avainpelureille.3 The Pensacola News Journal'in  s artikkelit todistavat, että Brownsville'n johtajat ovat jatkuvasti irti totuudesta, kun haravoivat sisään valtavat summat käteistä, joka osittain sijoitetaan henkilökohtaiseen kiinteistöön. Brownsville’n ”voima” näyttää loppujen lopuksi pastori Ike'n mukaan olevan ”vihreää voimaa.”

ALFABRITTEJÄ

Christianity Today 9.2.1998 julkaisi nelisivuisen uutisraportin alfakurssista otsikolla “The Alpha-Brits Are Coming (Alfabritit tulevat).” Lehti selitti akronyymiä ALPHA:

“A—Anyone interested in finding out more about the Christian faith (Jokaiselle kiinnostuneelle löytämään lisää kristillisestä uskosta); L—Learning and Laughter (Oppimista ja naurua); P—Pasta (yhdessä syöminen antaa ihmisille tilaisuuden tuntea toisiaan); H—Helping one another (toisen auttamista, pienryhmiä käytetään keskusteluun luennoilla esiin tulleista kysymyksistä); A—Ask anything (Kysy mitä tahansa). Mikään kysymys ei ole liian yksinkertainen eikä vihamielinen.”4

Sama artikkeli jatkoi sanoen, ettei kaikki ole hyvin Alfa-maassa:

“Tarttuva innokkuus, yrittäjähenki ja rohkeat kasvusuunnitelmat ovat kaikki tavaramerkkejä Alfan huippujohtajien keskuudessa. Eivät kuitenkaan kaikki ole kannustamassa Alfaa eteenpäin. Jotkut kirkkojen johtajat ovat todenneet Alfan perinteisiä kirkkoja koskevan opetuksen liian karismaattiseksi, liian kokemusvetoiseksi ja liian negatiiviseksi. Martyn Percy, Sheffield'in yliopiston uskonnon ja yhteiskunnan tutkimuksen teologisen instituutin johtaja, on sanonut Alfasta, että se on ennemmin 'paketti (package)' kuin 'pyhiinvaellus (pilgrimage).' Hiljattaisessa esseessä hän sanoi, ”Se on myönteinen, mutta kapea kristinuskon ilmaus, joka painottaa omakohtaista Hengen kokemista enemmän kuin Henkeä seurakunnassa. ...Alfan lähestymistapaa on arvosteltu kokemusvetoisuuden tuomisesta evankelioimiseen, mikä ohittaa älylliset vaikeudet.”5

On selviö, että Alfa-ohjelma, kuten monet muut villitykset, tuli muotiin David C. Cook Communications'in ovelan markkinoinnin avulla ja nauttii maailmanlaajuista menestystä ainakin toistaiseksi. Em. Christianity Today'n ilmoitus kertoo, että puoli miljoonaa ihmistä kävi kurssin pelkästään vuonna 1997.

ALFAPALOJA

Alfa-kurssi on kokoelma videoita, äänitteitä, kirjoja, kirjasia, todistuksia sekä johtajan videoita ja opaskirjoja. Kaikkien tarvikkeiden ostamiseen kuluu satoja dollareita. 

Alfakurssia ja ohjelmaa mainostetaan ja suositellaan monin palavin henkilökohtaisin todistuksin, mutta lähemmässä tarkastelussa siinä on monia heikkouksia, eikä se läpäise raamatullista tarkastelua. Jesaja 8:20 muistuttaa: ”Pysykää laissa ja todistuksessa! Elleivät he näin sano, ei heillä aamunkoittoa ole.”

Vielä hallintonsa viime hetkillä Jim Jones pystyi tuottamaan palavia todistuksia. Kollektiivinen hurraaminen ei synnytä totuutta. 

Yksi sellainen Christianity Today'n julkaisema todistus on Keith Prestridge'ltä, entiseltä punk-rokkarilta:

“Prestridge tarjosi pugilistisen kuvauksen Alfan Pyhän Hengen viikonlopusta: 'He laskivat kädet päälleni ja tunsin vapautumisen, tiedäthän? Tiedän, että ne teistä, jotka ovat tunteneet Hengen, tietävät, millaista se on. Se on kuin olisi hyvässä tappelussa ja äkkiä tulisi tyrmätyksi. '”6

Pitäisi etsiä kauan ja hartaasti löytääkseen jakeen, joka vertaa Pyhää Henkeä ihmisiä hakkaavaan nyrkkeilijään! Tämä muistuttaa John Wimber'in fantasiaa Jeesuksesta sumo-painijana, joka hakkaa ympärillä olevia ihmisiä.7 Ja vieläkin hartaammin on etsittävä raamatunjaetta, jossa sanottaisiin, että Pyhän Hengen voi ”tuntea (feel).”

Vaikka alfakurssia pidetään enimmäkseen Vineyard- ja karismaattisissa seurakunnissa, niin roomalaiskatoliset ja muutkin ryhmät käyttävät niitä.8 Opillisia kysymyksiä vähätellään tai ohitetaan välittämättä jakeista 1. Tim. 4:13 ja 16.

ALFAN KRITIIKKI 

Brittiläinen julkaisu, The Christian Research Network Journal, on tutkinut alfaohjelmaa ja päätynyt kuuteen tärkeään kritiikin aiheeseen. Julkaisu sanoo, että alfakurssi on: ”valtavasti ylimainostettu ja hengellisesti petollinen … täysin riittämättömällä näkemyksellään kristillisestä kääntymyksestä ja kokemuksesta.”9

Chris Hand analyysissaan alfasta päättelee seuraavaa:

“1. Alfan Jumala ei ole Raamatun Jumala. ... se ei esittele meille sitä Jumalaa, joka on ilmoittanut itsensä Raamatussa. ...Se ei kerro meille mitään, mitä tarvitsemme tietää Jumalasta.

2.  Ihmisen ahdinko Alfassa ei ole yhtä paha kuin Raamatussa. ... Alfa ei käytä voimakkaita sanoja ja jättää meidät aika epävarmoiksi sen suhteen, missä seisomme. Kun seuraa sen perustelua, niin synti tulee nähdä enemmän siinä, kuinka olemme 'sotkeneet elämämme.' ...Niin vakava, kuin synti onkin, Alfa ei koskaan salli meidän tuntea itseämme liian huonoiksi. Se ei koskaan salli meidän nähdä itseämme Jumalan silmin. Se on iso puute.

3. Alfan Jeesus Kristus ei ole Raamatun Jeesus Kristus. ... vaikka kurssissa on osa otsikolla, 'Miksi Jeesus kuoli?', se ei lopulta pysty vastaamaan tähän kysymykseen. … 

4. Jumalan rakkaus Alfassa ei ole Raamatun Jumalan rakkautta. ... Raamatun Jumala on rakkaus, mutta se on rakkaus, joka nähdään Hänen halussaan pelastaa syntisiä.  ... ilman Jumalan pyhyyden ja ehdottoman täydellisyyden kontekstia rakkauden tarkoitus on meiltä kateissa. ...

5. Alfan Pyhä Henki ei ole Raamatun Pyhä Henki. ...Alfan 'Henki' näyttää toimivan tavoilla ulkopuolella Raamatun rajojen. Kuka se sitten onkaan, johon ihmiset tutustutetaan Alfa-viikonlopussa, niin se ei ole Pyhä Henki, mutta kuka tahansa tämä salaperäinen vieras onkaan, hän on yhtälailla kotonaan New Age -fanien ja ei-kristillisten uskontojen ekstaattisissa kokouksissa.

6. Kääntymykset Alfassa eivät ole sellaisia, kuin kääntymykset Raamatussa.  ...Useimmiten se on tunneperäinen kokemus Jumalan rakkaudesta, mutta ilman mitään ymmärrystä pyhyydestä, tai tarpeesta pelastua synneistämme.

 ... Kaikista yrityksistään huolimatta Alfa ei auta meitä tuntemaan Jumalaa. Se ei diagnosoi ihmisen tilaa kyllin tarkasti. ...se ei pysty toimittamaan meille 'hyvää uutista.'”10

Alfa on vain uusi näyteikkuna vanhalle ”Pyhän Hengen baarimikon” teemalle, Toronton teemalle ja Brownsville'n uusinnoille. Sille voitaisiin antaa uusi nimi, “Steps to Frenzy (Askeleet vimmaan)” tai “Finding God in My Feelings (Jumalan löytäminen tunteissani)”, tai “Letting Out the Animal Inside (Sisäisen eläimen vapauttaminen)”. Tulos ei paljon poikkea vanhoista Esalen -ryhmistä, primal scream -terapiasta, tai huumekokemuksen hulluudesta.

ALFAN PUUTTEITA

Alan Howe valistaa meitä:

“Keskeistä Alfakurssille ei ole kristillinen evankeliumi, vaan ns. 'Pyhän Hengen viikonloppu', joka on ohuesti naamioitu tilaisuus perehtymiselle Toronton Siunauksen kokemukseen. Nicky Gumbel, kappalainen Holy Trinity Brompton'issa, oli saanut 'siunauksen' South-West London Vineyard'in Eleanor Mumford'ilta tämän palattua Torontosta toukokuussa 1994. Tämän tapauksen jälkeen Toronton mallin mukainen opetus koskien Pyhän Hengen vastaanottamista otti keskeisen aseman. Tuntemattomasta evankelioimisen työkalusta oli siten tullut oikean opin ja harhaopin synkretistinen sekoitus.”11

ALFAVAPINAA JA KUUMUUTTA

Lähempi Nicky Gumbel'in CRN Journal'issa lainattujen sanojen tarkastelu osoittaa Alfakurssin todellisen suunnan. Gumbel yrittää häpeämättä viedä ihmisiä esoteerisiin kokemuksiin, tietoisuuden muutostiloihin, itsehypnoosiin ja ja mielettömään tunteellisuuteen ja sitten kertoa seuraajilleen sen kaiken olevan Jumalasta. Gumbel käyttää ”Jumalan sanoja” siirtääkseen ihmisiä kohti ääripäätä, joka on hysteria, hillinnän menetys ja mielettömyys.

Gumbel sanoo, että Pyhän Hengen viikonloppujen tarkoitus on odottaa kaikenlaisia outoja manifestaatioita ja ruumiillisia häiriöitä. Ajattele hänen kommenttejaan:

“Joskus, kun ihmiset täyttyvät, he vapisevat kuin lehti tuulessa. Toiset huomaavat hengittävänsä syvään ikään kuin melkein fyysisesti hengittäisivät Henkeä. … Joskus fyysinen lämpö seuraa Hengen täyteyttä ja ihmiset kokevat sen käsissään, tai jossakin muussa osassa ruumistaan. Eräs henkilö kuvaili, että tunsi 'hehkuvansa kaikkialta.' Toinen sanoi kokevansa 'nestemäistä lämpöä.' Vielä eräs kuvaili 'poltetta käsivarsissa, kun minulla ei ollut kuuma'”12

Tämä ei varmasti paljon häviä mormonien ”palavalle povelle”, jossa totuus uhrataan tunteelle emmekä enää vaella uskossa, vaan pistelyissä, tuntemuksissa ja subjektiivisissa petollisissa vaikutelmissa.

Jonkun pitäisi kertoa Gumbel'ille, että samoihin tuloksiin voi päästä harjoittamalla pakanallista Kundalinia. Edward Andrews, kertomuksessaan harhaoppisten Vapisijoiden (Shakers) ylilyönneistä, raportoi ilmiöstä, joka on samansuuntainen kuin Gumbel'in ylilyönnit.

Ehdottaa, että Alfan kannustamat manifestaatiomuodot voitaisiin etäisesti yhdistää kristinuskoon, on mieletöntä. Ne ovat helpompia tuottaa itsehypnoosilla, suggestiolla ja tietoisuuden muutostiloilla, tai johtuvat jopa demoneista ja okkultismista.

Alfakurssi voi erittäin hyvin olla valtava menestys yhteiskunnassa, jota ajaa tarve uusiin kokemuksiin, uusiin huippuihin ja hallitsemattomaan tunteellisuuteen, mutta kun se nostetaan puhtaaseen Raamatun valoon, se on suunnaton epäonnistuminen. Riippumatta kuka sen julkaisee, tai kuka sitä suosittelee, ratkaiseva kysymys on: Kuinka se kaikki noudattaa Jumalan Sanaa?

Christianity Today'n haastattelussa Gumbel osoitti, että Alfakurssi kehittyy. Mitä Alfa on tänä päivänä, sitä se ei ehkä ole huomenna. Voisiko se tulla huonommaksi? Gumbel sanoi: ”Meillä ei kaikki ole täydellistä. Alfa on elävä. Se ei ole fiksattu.”13

ALFALÄHDE

Tämän kirjoittaja on lukenut Gumbel'in kirjan, Questions of Life (Suomeksi: Hyvä kysymys, Päivä Oy, 1. painos 1996), joka on Alfa-opetuksen tärkein teksti. 263-sivuinen teos tukeutuu valtavirran evankelikaalisiin kirjoittajiin sekä poikkeavan John Wimber'in kaltaisiin. Vaikka yhtyykin suurimmaksi osaksi CRN Journal'in artikkeliin, tämän kirjoittaja olisi ehkä painottanut asioita hieman erilaisesta näkökulmasta ja ollut vähemmän huolestunut muutamista seikoista. Voisimme ehkä kutsua sitä osuutensa antamiseksi paholaiselle.

CRN sanoi, että ”Alfan Jumala ei ole Raamatun Jumala.” On totta, että kirja, Questions of Life, ei esitä mitään todellista oppia Jumalasta eikä se pyri opettamaan Hänen persoonastaan, luonteestaan eikä ominaisuuksistaan. Alfa-johtajat todennäköisesti vastaavat, että heidän johdatuksensa kristilliseen uskoon on luonteeltaan rajoitettu, tai liittyy tiettyyn teemaan. Nimittäin, että, se enimmäkseen käsittelee Jeesusta, pelastusta ja kristillistä elämää eikä esitä Raamatun kaikkien oppien systemaattista teologiaa, kuten muut kirjat.

Mutta kun Jumalan persoonasta (evankelioitaessa) ei esitetä edes perusasioita, niin se voi jättää ihmisen, jolle todistetaan, henkisen idolatrian eri muotoihin, tai new age -mielentilaan, mikä on virheellinen perustus jokaiselle oletetulle kääntymykselle. Alfa ohittaa Jumalan persoonan. Evankeliointi, ilman että jonkin verran annetaan oikea käsitys Jumalasta, on epäilyttävää ja puutteellista. Siinä CRN on täysin oikeassa.

Toiseksi, ihmisen ahdinko Alfassa ei ole yhtä vakava kuin Raamatussa. On myönnettävä, että Gumbel kyllä puhuu ”synnin saastutuksesta” sekä ”synnin voimasta” ja ”synnin rangaistuksesta.”14 Hän kyllä selittää kohtaa Room. 3:23.15 Gumbel puhuu kyllä pahasta, joka tulee ihmisen sydämestä ja syyllisyydestämme johtuen Jumalan lain rikkomisesta.16 Gumbel'in painotus synnin seurauksissa, joita hän käsittelee kirjan alussa, vetää lukijan sisälle samaistumisen kautta. Tässä Gumbel ei ole kokonaan hukannut sitä, vaikka tekee sen muissa kohdissa.

Seuraavaksi on kommentti, että ”Alfan Jeesus Kristus ei ole Raamatun Jeesus Kristus”. Luvussaan, ”Kuka Jeesus on?”, Gumbel ottaa suoraan Josh McDowell'ilta, C.S. Lewis'iltä ja F.F. Bruce'lta. Gumbel tekee aika hyvää työtä koskien Kristuksen jumaluutta, täyttyneitä profetioita ja Vapahtajan ylösnousemusta. Kuinka ei tekisi kirjoittaessaan suoraan em. oppineilta? Gumbel'in osiossa ”Miksi Jeesus kuoli?” on riittävästi tietoa sijaisuudesta ja ristiinnaulitsemisesta, kuten myös Raamatun kohtia Kristuksen työstä tyydyttämään tämän kirjoittajaa.

Seuraava kommentti, että ”Jumalan rakkaus Alfassa ei ole Raamatun Jumalan rakkautta”, on puute, joka voisi hyvin johtua ensimmäisestä. Korostettaessa Jumalan rakkautta erillään Hänen muiden ominaisuuksiensa tasapainosta ihmiselle jää virheellisiä käsityksiä Jumalasta. Rakkaus ilman pyhyyttä ja oikeudenmukaisuutta ei ole ollenkaan todellista rakkautta.

Mitä tulee havaintoon, että ”Alfan Pyhä Henki ei ole Raamatun Pyhä Henki”, niin Gumbel omistaa 13 sivua antaen aika lailla valtavirran vastauksen kysymykseen ”Kuka on Pyhä Henki?”17 Kirjassa Questions of Life (Suomeksi: Hyvä kysymys) Pyhä Henki esitetään opillisin käsittein ja oppikirjan tyyliin. Iso ongelma tulee seuraavilla sivuilla, jotka puhuvat kysymyksestä: Kuinka Pyhä Henki toimii ja mitä Hän tekee uskoville?

Tässä Gumbel eksyy pois raamatulliselta polulta ja menee spekulaation ja emotionalismin rajamaille. Alfan Pyhä Henki ei ole Lohduttaja, joka auttaa meitä Hengen hedelmän kantamisessa käytännön kristillisessä elämässä, vaan oikukas olento, joka saa meidät tekemään kaikenlaisia outoja ja hulluja asioita. Hänen tunnuslaulukseen sopisi “Shake, Rattle and Roll.” Jos missä, niin tässä voidaan puhua harhaopeista pyhityksessä. Jos yleensä on käännynnäisiä, niin ne nykyisin heitetään puhtaan spekulaation, ihmisen mielikuvituksen ja emotonaalisten ylilyöntien risukoihin ja pusikoihin.

”Uskova” hukutetaan opetuksella kielilläpuhumisesta ja polttavista ruumiinosista.18 Meitä pyydetään ja odotetaan uskomaan edesmenneen John Wimber'in tiedonsanoihin.19 Vanha politiikka paranemisesta on täsmennetty.20 Meitä neuvotaan etsimään johdatusta näyistä, äänistä ja unista.21 Synnytyshuoneesta tulee uusille käännynnäisille hämärävyöhyke ja labyrintti.  

Tämä on tyypillistä karismaattisuutta ilman vihjettä Gumbel'ilta, että jotkut asiat Raamatussa voivat olla historiallisia ja kuvailevia eivätkä välttämättä ohjeellisia. Kukaan ei ole viime aikoina saanut uudelleen aikaan Punaisenmeren (eikä minkään meren) jakaantumista, mannaa taivaasta, kuolleen heräämistä eikä ihmeellisiä vapautumisia vankilasta, vaan ainoastaan sensaation tavoittelua, jota ihminen voi tuottaa tunneperäisesti ja muutostiloissa. Itseasiassa Gumbel'in spekulaatio siitä, kuinka Henki toimii, vääristelee Pyhää Henkeä ja Hänen työtään tänä päivänä. Siinä on paljon huomiota sensaation tavoitteluun ja vähän Hengen hedelmään. CRN on ”oikeassa” tässä arvostelussa.

Lopuksi CRN huomauttaa, että ”kääntymykset Alfassa eivät ole sellaisia, kuin kääntymykset Raamatussa.” Aika näyttää, mutta kääntymykset, jotka perustuvat virheelliseen perustukseen ja väärään tietoon Jumalasta, eivät voi kestää. Käännynnäisillä (jos heitä on), jotka johdetaan tunteiden, tietoisuuden muutostilojen, villien tunteellisten viikonloppujen ja unien ja näkyjen tavoittelemisen lentohiekalle, ei ole todellista tulevaisuutta ja he huuhtoutuvat pois. Kääntymiskertomukset, joita CRN tarkasteli, ovat kyseenalaisia ja muistuttavat enemmän okkulttisia kuin kristillisiä kokemuksia. Näiden ”käännynnäisten” puolesta voi vain valittaa. Yksin Jumala tietää, ovatko he todella syntyneitä vai ”kuolleena syntyneitä”.

ALFAN VALTAKUNTA

Yksi suuren huolen alue, jota CRN ei käsittele, on Gumbel'in Kingdom Now -teologian opettaminen. Kingdom Now (Valtakunta nyt) -teologia (joskus siitä käytetään englanninkielisiä nimiä Dominionism ja Triumphalism) on opetus, että meillä voi jo nyt olla (jos vain usko riittää) kaikki tai suurin osa niistä fyysisistä ja terveydellisistä eduista, jotka on luvattu Kristuksen lopullisessa ja täydellisessä valtakunnassa. Toisin sanoen, voimme alkaa vaatia itsellemme suurinta osaa Valtakunnan eduista tässä ja nyt.

Gumbel ilmaisee illuusion, että meillä voi jo nyt olla Jumalan täydellisen tulevaisuuden Valtakunnan fyysiset puitteet, tällä tavalla: ”Valtakunta on sekä 'nyt' että 'ei vielä.'”22 Gumbel sanoo myös, että tuleva aikakausi voidaan ymmärtää periaatteessa tässä ajassa. Hän vahvistaa edelleen:

“Elämme väliaikaa, jolloin tuleva aikakausi on murtautunut historiaan. Vanha aika jatkuu, mutta uuden aikakauden voimat ovat jo puhjenneet tähän aikaan. ...parantaminen on yksi Valtakunnan merkeistä, jonka Jeesus Kristus aloitti ja se on jatkunut tähän päivään. Näin ollen meidän pitäisi odottaa Jumalan jatkavan ihmeparantamista tänä päivänä osana Hänen Valtakuntansa toimintaa.”23

Apologisti Hank Hanegraaff (Yksi Aikamedian harhaoppisista kirjailijoista. Vaikka tässä puhuu asiaa, hän on kuitenkin melkoinen takinkääntäjä. Suom. huom.) arvioi Kingdom Now -illuusioita seuraavin sanoin:

“Väärän herätyksen johtajat vaativat Valtakuntaa nyt!— tässä elämässä kaikkine lisukkeineen, kuten julkiset suosionosoitukset, fyysinen terveys ja maallinen valta.”24

Gumbel perustaa Kingdom Now -teologiansa kahden Raamatunkohdan väärään tulkintaansa. Ensiksi hän lainaa kyseenalaista (ja usein kiisteltyä) kohtaa Markus 16:15-20. Ja kuten useimmat hänen kuppikunnassaan, hän on valikoiva. Hän ei painota jaetta ja antaa ymmärtää käsittelevänsä myrkyllisiä käärmeitä tai voivansa tyhjentää hautausmaita. Miksi emme tekisi sitä kaikkea?

Edellä mainitun Markuksen 16. luvun kohdan aitoudesta käydään kovia kiistoja. Historiallisesti oikeaoppinen kanta Raamattuun on ollut alkuperäisten kirjoitusten innoitus ja erehtymättömyys. Kenenkään ei pitäisi perustaa tärkeitä väitteitä muutamaan jakeeseen, jotka ovat perustellusti kyseenalaisia. Näiden jakeiden hylkääminen sisäisen ja ulkoisen todistusaineiston perusteella ei mitenkään muuta kristillisen elämän ratkaisevia oppeja.25

Kommentoidessaan Markuksen evankeliumia Charles R. Erdman vahvistaa, että: ”Tämän evankeliumin päätösjakeita pidetään yleensä myöhemmin lisättynä liitteenä.”26

The Geneva Bible selittää kiistaa Markuksen evankeliumin päätöksestä:

“Tutkijat ovat erimielisiä siitä, kuuluivatko nämä jakeet alunperin tähän evankeliumiin. Joistakin tärkeistä varhaisista kreikkalaisista käsikirjoituksista puuttuvat nämä jakeet, toisissa on jakeet 9-20 (jotka tunnetaan 'pitempänä päätöksenä') ja vielä joissakin on 'lyhempi päätös' (noin jakeen mittainen). Joissakin käsikirjoituksissa on sekä 'lyhempi päätös' että 'pitempi päätös.' Näistä eroista johtuen jotkut tutkijat uskovat, että jakeet 9-20 lisättiin myöhemmin, eivätkä olleet Markuksen kirjoittamia.”27

(Suomentajan kommentti: Nämä jakeet OVAT täydellisinä venäläisen matemaatikon Ivan Panin'in elämäntyönään julkaisemassa käännöksessä Numeric English New Testament. Ne ovat myös Toivo Koilon käännöksessä Suuri Ilosanoma. Myös Aapeli Saarisalon käännoksessä Neljä Evankeliota, ne ovat, mutta alaviitteellä joka koskee jaksoa 16:9-20: Tämä jakso puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista, joissa se ei kuulu evankelion varsinaiseen tekstiin. Pääosa tästä esiintyy muuallakin uudessa Testamentissa.)

Yrittäen edelleen perustella Kingdom Now -ideoita Gumbel lainaa myös kohtaa Joh. 14:12, joka sanoo uskovien tekevän suurempia tekoja kuin Jeesus. Jos Gumbel'in näkemys on totta, hänen pitäisi näyttää mallia, kuinka säännöllisesti kävellään veden päällä, moninkertaistetaan ruoka, herätetään kuolleet, demonstroidaan kirkastusruumis, muutetaan vesi viiniksi, parannetaan suuria joukkoja parantumattomista sairauksista, tyynnytetään myrskyjä ja otetaan veroraha kalan suusta. Kuinka me muuten voisimme tehdä suurempia tekoja kuin Jeesus? On varmaa, että Gumbel ei ole oman opetuksensa malli. Että saa jonkun kaatumaan, tai sanoo, että päänsärky on poissa, tai että on lämmön tunne olkapäässä, on koomista illuusiota ja farssia verrattuna Kristuksen palvelutyön voimaan ja laajuuteen.

Gumbel'in pitäisi olla rehellinen ja huomauttaa, että monet etevät sananselittäjät sanovat, että suuremmat teot tarkoittaa laajempia tuloksia syntisten kääntymisissä. Sanaa ”suurempia” ei ole käytetty osoittamaan voiman käyttöä, vaan ennemmin evankeliumin saarnaamisen vaikutuksia. Kristuksen elämäntyön (niin ihmeellinen kuin olikin) päättyessä ristin juurella oli vain muutamia. Hänen palvelutyönsä ylösnousemuksen jälkeen apostolien ja seurakunnan kautta on tuonut lukemattomia miljoonia pelastuksen kokemukseen.

Alexander Maclaren huomioi:

“... on vertailtu Kristuksen maanpäällisen työn rajoitettua vaikutusalaa ja vähäisiä tuloksia tuon työn soveltamisen tulosten maailmanlaajuiseen vaikutusalueeseen ja majesteettiseen suuruuteen Hänen palvelijoidensa todistamisen työn kautta. ... Palvelijoiden virassaan saavuttamat Herransa saavuttamia tuloksia laajemmat ja täydellisemmät hengelliset tulokset ovat tässä vertailun kohteena. Ja minun tarvitsee vain muistuttaa teitä, että heikoinkin kristitty, joka voi mennä toisen sielun luokse ja sanalla tai elämällä vetää tuon sielun Kristuksen tykö, jonka se käsittää kuolevana syntiensä tähden ja ylösnousseena kirkkaudekseen, tekee väkevämmän asian, kuin oli mahdollista Mestarin tehdä elämän tai puheen kautta Hänen ollessaan täällä maan päällä.”28

Oliver B. Greene, huomattava Raamatun opettaja, sanoo samaa:

“Kreikankielen oppineet sanovat, että tämä lause kreikaksi sanoo, 'Ja suurempia kuin nämä, pitää hänen tekemän.' Huomaa, ettei siinä ole sanaa 'tekoja'; siksi on ymmärrettävää, että Jeesus ei puhunut fyysisistä ihmeistä, vaan ennemmin jostakin muusta, joka olisi suurempaa, kuin kuolleen herättäminen, tai sairaan ruumiin parantaminen. Apostolit tulisivat tekemään jotakin suurempaa, kuin hänen tekemänsä ihmeet enkä epäile, että Hän puhui evankeliumin saarnaamisesta. Evankeliumin saarnaaminen ylösnousseesta ja korotetusta Kristuksesta, Jumalan armon julistaminen jokaiselle luodulle, sielujen ohjaaminen pimeydestä valoon ja epäuskoisten saaminen syntymään Hengestä on paljon suurempi ihme kuin spitaalisen parantaminen tai kuihtuneen käden terveeksi tekeminen.”29

Dr. Harry Ironside huomauttaa edelleen:

“Kun ymmärrät, että kun Jeesus jätti nämä maisemat uskoen evankeliuminsa pienelle 11 miehen ryhmälle, jotta he veisivät sen maan ääriin, niin tuohon aikaan koko maailma lukuunottamatta muutamia Israelissa, oli kadotettu pimeydessä ja pakanuudessa. Kuitenkin 300 vuodessa kristinusko sulki lähes kaikki pakanallisen Rooman valtakunnan temppelit ja laski kääntyneensä miljoonissa. Nämä olivat niitä suurempia tekoja ja läpi vuosisatojen Hän edelleen jatkaa tätä työtä.”30

Charles Ryrie kommentoi kohtaa Joh. 14:12:

“Suurempia laajuudessa (evankeliumin maailmanlaajuisen saarnaamisen kautta) ja vaikutuksessa (suurten joukkojen hengellinen lunastus ja asettaminen Kristuksen ruumiiseen helluntaipäivän jälkeen).”31

Teoksen The Geneva Study Bible Johanneksen evankeliumissa tarjotaan seuraava selitys:

“14:12 suurempia tekoja kuin nämä. Historia todistaa, että Jeesus ei vahvista, että jokainen uskova tekee suurempia ihmeitä kuin Hän. Seurakunnan työ Pyhän Hengen voimassa on 'suurempi' kuin Jeesuksen teot lukumääräisesti ja laajuudessa.”32

Onko sitten Valtakunta ”nyt” missään mielessä? Valtakunta varmasti ilmeni Kristuksessa. Siinä oli osittainen ”nyt” -puoli, kun Kuningas käveli maan päällä parantaen sairaita ja komentaen riivaajia antaen meille välähdyksen täydellisestä Valtakunnasta. Taivaaseen astumisensa jälkeen Herramme Pyhän Hengen kautta laajentaa Valtakunnan hengelliset siunaukset anteeksiantamuksen, lunastuksen ja pelastuksen kautta. Hän itse sanoi, ”Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta (Joh. 18:36). Täydellinen ja valmis Valtakunta on vielä edessäpäin.

Pyhäkoululapsi tietää, että maa ei ole taivas ja että me rukoilemme Valtakunnan tulemista. Se täydellinen ja lopullinen Valtakunta tulee, kun Kuningas tulee jälleen (Mt. 26:29). Ruumiillinen katoavaisuutemme odottaa päivää, jolloin se pukeutuu katoamattomuuteen ja täydellisyyteen (1. Kor. 15). Me odotamme ruumiimme lunastusta (Room. 8:23).

George Eldon Ladd kuvailee, miten hengelliset siunaukset (ja tällä hetkellä välitetyn valtakunnan edut) eroavat valmiista ja täydellisestä valtakunnasta kaikkine fyysisine etuineen ja siunauksineen, näin:
 
“Messiaanisen pelastuksen läsnäolo nähdään myös Jeesuksen parantamisihmeissä, joista on käytetty kreikankielen 'pelastamista' tarkoittavaa sanaa. Jumalan Valtakunnan läsnäolo Jeesuksessa tarkoitti vapautumista verenvuodosta (Mk. 5;34), sokeudesta (Mk. 10:52), riivauksesta (Lk. 8:36) ja jopa itse kuolemasta (Mk. 5:23). Jeesus sanoi, että nämä vapautumiset olivat osoituksia messiaanisen pelastuksen läsnäolosta (Mt. 11:4-5). Ne olivat lupauksia eskatologisesta Valtakunnasta, joka lopulta merkitsisi ruumiin kuolemattomuutta. Jumalan Valtakunnassa ei ole kysymys vain ihmisten sieluista, vaan koko ihmisen pelastuksesta.”33

Ladd jatkaa:

“Näiden fyysisten vapautumisten rajoittuneisuus havainnollistaa nykyisen Valtakunnan luonnetta verrattuna sen tulevaan ilmenemiseen.  Eskatologisessa Valtakunnassa kaikki, 'jotka on arvollisiksi nähty pääsemään siihen aikakauteen' (Lk. 20:35), pelastetaan sairaudesta ja kuolemasta ylösnousemuksen kuolemattomassa elämässä. Valtakunnan nykyisessä toimintatavassa [Kristuksen maanpäällinen työ] tämä pelastava voima saavutti vain muutamia. Kaikkia sairaita ja rampoja ei pelastettu, eikä kaikkia kuolleita herätetty. Vain kolme tapausta elämään palauttamisesta on kirjattu evankeliumeihin. Parantuakseen ihmisten täytyy tulla suoraan kosketukseen Jeesuksen tai hänen opetuslastensa kanssa (Mk. 6:56). Valtakunnan pelastava voima ei vielä ollut yleisesti toimiva.”34

ALF - ALPHA

Alfan puutteet ovat suurempia kuin mahdolliset ansiot. Niiden muistamisen helpottamiseksi voidaan käyttää akronyymiä ALF (PLV).

Advocating Kingdom Now theories (Puolustaa Valtakunta Nyt -harhaopin teorioita)
Locked into fickle emotions (Lukitsee oikukkaisiin tunteisiin)
Faulty biblical understanding (Virheellinen käsitys Raamatusta)

Gumbel'illa on jonkin verran totuutta, mutta paljon harhaa. Alfakurssi on hyvin pakattu ateria, joka sisältää annoksen ulosteperäistä kolibakteeria (korostus suomentajan). Arvostelukyvyttömät ovat vaarassa. Sinisilmäiset voivat ”pitää pikkuidean sormen ja unohtaa perättömyyksien nyrkin, joita prosessissa salakuljetetaan sisään (hold the finger of a small idea and forget the fist of falsities that are smuggled in, in the process).”35

Käsite vaarallinen suhde (fatal attraction) on tullut merkitsemään suhdetta, jonka luultiin olevan ihana, mutta lopulta kääntyy tuhoamaan ihmisen. Alfakurssi voi oikein hyvin sopia tuohon kuvaukseen, koska se väittää vievänsä ihmiset Raamatun maaston kautta, mutta todellisuudessa kääntää heidät sisäänpäin omiin tunteisiinsa ja kokemuksiinsa. Se lukitsee heidät ailahtelevien tunteiden, lihallisten tuntemusten ja itseensä keskittymisen ketunlenkkiin ja eroon sielujensa oikeasta rakastajasta. Se on uusi villitys, joka tulee jättämään ihmiset päästään pyörälle, hämmentyneiksi ja ajan mittaan pahemmiksi. Niin kutsuttuja Pyhän Hengen viikonloppuja ei voi verrata terveeseen ja tasapainoiseen päivittäiseen vaellukseen Jeesuksen Kristuksen kanssa Raamatun kirjoitusten kautta.

Pastorina minulta menee tuskin viikkoakaan, etteikö joku puhelimessa yrittäisi myydä minulle uutta ohjelmaa, uutta videota, tai uutta opinto-ohjelmaa, joka ”tekee” seurakuntani sellaiseksi, kuin sen pitäisi olla. Vakaumukseni on, että Raamatun kirjoitukset, on kaikki, mitä tarvitsen tekemään seurakuntani siksi, mitä sen pitäisi olla.

Ongelma on siinä, että monet on ajettu sivuraiteille ja kiertoteille noudattamaan kaikkia uusia villityksiä, joita tuputetaan ja kaupitellaan heille joka käänteessä. Meidän täytyy ”sanoa vain ei” uusien ohjelmien tulvalle, niin kutsutuille herätystarvikkeille, kristinuskon markkinoimiselle ja prostituutiolle, kuten myös kaupustelijoille ja istua Raamatun ääressä päivittäin ja antaa Jumalan Sanan ruokkia meitä (2. Tim. 3:15-17).

Meidän täytyy luopua häiriötekijöistä ja vaarallisista suhteista ja antaa itsemme paikallisille seurakunnille käyttämään lahjojamme palvelutyöhön.


Viitteet:

1. Dave Hunt, Occult Invasion. Eugene, Ore.: Harvest House Publishers, 1997, pg. 521.
2. See further, The Quarterly Journal, April-June 1997, “The Murky River of Brownsville” and January-March 1998, “The Raging River of Brownsville.”
3. See further, The Pensacola News Journal’s series of feature articles from November 16-20, 1997. Also subsequent articles by the newspaper on March 5, 1998, April 5, 1998 and June 21-24, 1998. Also see the editorial “The Green River of Brownsville — Lifestyles of the Rich and Not-so Famous” in this issue of the Journal.
4. Christianity Today, Feb. 9, 1998, pg. 37.
5. Ibid., pp. 37, 39.
6. Ibid., pg. 38.
7. See further, Hank Hanegraaff, Counterfeit Revival. Dallas: Word Publishers, 1997, pg. 191.
8. Christianity Today, op. cit., Feb. 9, 1998, pg. 38.
9. The Christian Research Network Journal, Spring 1998, pg. 22.
10. Ibid., pp. 20-21.
11. Ibid., pg. 12.
12. Ibid., pg. 21.
13. Christianity Today, op. cit., Feb. 9, 1998, pg. 39.
14. Nicky Gumbel, Questions of Life. Colorado Springs, Colo.: David C. Cook Communications, 1996, pp. 44-47.
15. Ibid., pg. 44.
16. Ibid., pp. 44-45.
17. Ibid., pp. 119-131.
18. Ibid., pg. 152.
19. Ibid., pp. 199-200.
20. Ibid., pp. 199-215.
21. Ibid., pp. 103-118.
22. Ibid., pg. 44.
23. Ibid., pp. 204, 206.
24. Counterfeit Revival, op. cit., pg. 108.
25. For a fuller investigation, see James R. White, The King James Only Controversy. Minneapolis: Bethany House Publishers, 1995, especially pp. 150, 255-257.
26. Charles R. Erdman, The Gospel of Mark. Philadelphia: The Westminster Press, 1967, pg. 198.
27. The Geneva Bible, pg. 1597.
28. Alexander Maclaren, Expositions of Holy Scripture - St. John. Grand Rapids, Mich.: Baker Book House, 1984, pg. 307.
29. Oliver B. Greene, The Gospel According To John. Greenville, S.C.: The Gospel Hour, Inc., Vol. 2, 1973, pp. 369-370.
30. Harry Ironside, Addresses on The Gospel of John. Neptune, N.J.: Loizeaux Brothers, 1984, pg. 619.
31. The Ryrie Study Bible, New Testament, pg. 191.
32. The Geneva Bible, pg. 1691.
33. George Eldon Ladd, Jesus And The Kingdom. Waco, Texas: Word Books, 1964, pg. 207, emphasis added.
34. Ibid., emphasis added. For a fuller treatment of Kingdom Now theology, the people who advocate it, and the nuances of difference between them, see: Michael G. Moriarty, The New Charismatics. Grand Rapids, Mich.: Zondervan Publishing House, 1992; H. Wayne House and Thomas Ice, Dominion Theology: Blessing or Curse? Portland, Ore.: Multnomah Press, 1988; and Bruce Barron, Heaven on Earth? Grand Rapids, Mich.: Zondervan Publishing House, 1992.
35. Quote from Ravi Zacharias, Deliver Us From Evil, tape #2, Word Video Resources, 1997.


© 1998 - PFO. All rights reserved by Personal Freedom Outreach. This article may not be stored on BBS or Internet sites without permission. Reproduction is prohibited, except for portions intended for personal use and non-commercial purposes. For reproduction permission contact: Personal Freedom Outreach, P.O. Box 26062, Saint Louis, Missouri 63136.


2 kommenttia:

  1. Surulliseksihan tuosta tulee, jos jollakin on noin ankea Jumalasuhde. Pyhä Henki toimii tänäpäivänä yliluonnollisesti siellä missä Hänelle annetaan tilaa. Hänen läsnäolonsa on fyysisesti koettavissa ja ihmeet & merkit ovat todellisuutta kuten Jeesuksen päivinä. Uskonnolisuus, epäusko ja Jumalan työn demonisointi ovat edelleen saatanan työkaluja, kuten Jeesuksen päivinä. Omistakaamme uskon kautta Jumalan Sanan lupaukset elämäämme, tietäkäämme asemamme Kristuksessa ja täyttykäämme Pyhällä Hengellä ja tulella. Älä tyydy vajaaseen evankeliumiin, siitä puuttuu voima, ilo, rauha ja vapaus. T. I.O

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et tainnut ymmärtää artikkelista mitään. Ei se merkitse ankeaa Jumala-suhdetta jos elämme Raamatun totuudessa emmekä korvasyyhyn kalastele julistajia, vääriä profeettoja, jotka lupailevat onnea ja hienoja kokemuksia tämän maailman jumalan voimassa, joka matkii oikeaa Pyhää Henkeä eksyttämällä, jos mahdollista, valitutkin. (Matt. 24:4-5,11,23-26)

      Me elämme nyt lopunaikaa, viimeisiä päiviä, ja sielunvihollinen on se joka tekee pääasiassa ihmeitä. Jeesus varoitti seuraajiaan eksymästä. Ihmeet ei sitäpaitsi ole kristinuskossa mikään itsetarkoitus, vaan ne todistivat apostolisena aikana Jeesuksen sanoman eli evankeliumin oikeellisuuden. Nyt meillä on Raamattu, joka opastaa kaikessa. Fariseukset pyysivät Jeesukselta merkkiä, mutta Hän puhui vain Joonaan merkistä. Ja jos profeetat ja Mooseksen kirjoitukset eivät riittäneet, niin he eivät uskoisi vaikka joku nousisi kuolleista. Tyytykäämme siis valmiiksi kirjoitettuun Jumalan Sanaan, johon luottamalla voimme elää yltäkylläistä elämää. Ei mitään ylimääräistä hypetystä tarvita.

      Poista

Google Website Translator Gadget

Hae tästä blogista (täsmähaku)

Loading

Lukijat (jos lukijat ei näy, mene osoitteeseen nokialainen.blogspot.com.br)

Sivuja

Donald Trumpista artikkeleita ja sivustoja

Blogiarkisto

Uusi Vieraskirja (sis. ajankoht. linkkejä) -- Guestbook and The Conversation Forum (alkoi 25.3.2015)

EKSYTTÄVÄ VÄÄRÄ ISRAEL YSTÄVYYS - KANSAKUNTIEN LIITTÄMINEN JERUSALEMIN 3. TEMPPELIN RAKENTAMISEEN JA SEN UHREIHIN (Petri Kuusela Facebookissa)

Amerikan vapaamuurari-perustajaisät omistivat maan Saatanalle vuodesta 1791, 1890-luvun loppupuolelle (Cutting Edgen artikkeli)

Paul Begleyn ajankohtaisprofeetallinen YouTube-kanava -- uusia videoita päivittäin maailman tilanteesta

Thomaksen NWO-blogi -- uusi maailman (epä)järjestys (tässä julkaisu: Suomi ja NWO)

E-mail: nokialainen.info (at) gmail.com